התמ"ת: ארגון הסחר מחמיא למדיניות הכלכלית של ישראל
במשרד התמ"ת מציינים היום בשביעות רצון כי בתום דיון, שנערך מדי 4 שנים אודות מדיניותיה הכלכלית של ישראל, בארגון הסחר העולמי (WTO), צוינה מדיניות הסחר והכלכלה של ישראל באור חיובי.
"הארגון החמיא למדיניותה וצעדיה של ממשלת ישראל בשנים האחרונות בנושא ההפרטה, שמירה על מסגרת תקציבית, רפורמה בתחום המטבע, הגברת הליברליזציה בתחום סחר החוץ, הורדת מכסים, הגברת השקיפות וכן הרפורמה בתחום הסחר בשירותים ובייחוד בשירותי תקשורת ושירותים פיננסים", מציין עודי שינטל, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת.
יחד עם זאת, הושמעו גם דברי ביקורת שכוונו בייחוד כנגד רמות מכס גבוהות יחסית בתחום הסחר בתוצרת חקלאית ומזון, גביה מפלה בין יבואנים ליצואנים בתחום דמי הרציף אשר אינה מתבססת על קריטריונים כלכליים-ענייניים, וכן כנגד שיטת חישוב מכס בפועל השונה לעתים מן השיטה על פיה לקחה על עצמה ישראל התחייבויות בינ"ל במסגרת ארגון הסחר העולמי.
הדיון נערך אחת לארבע שנים, ומשתתפים בו נציגים בכירים של המדינות החברות ב-WTO, ביניהן ארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, קנדה, יפן, קוריאה, טורקיה, ברזיל. משלחת של פקידי ממשלה בכירים בראשות עודי שינטל המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת, נציגי משרדי האוצר, מכס, חקלאות, משפטים ותמ"ת ייצגה את ישראל בדיון.
הדיון התקיים על בסיס דו"ח מפורט שפרסם ארגון הסחר העולמי על כלכלת ישראל וכן מסמך עמדה שהגישה ממשלת ישראל קודם לדיון. עוד מוסיף שינטל כי לציון מיוחד זכתה ישראל על צעדיה להסרת מגבלות על סחר בינ"ל ובייחוד מול מדינות שאינן מקיימות קשרים מדיניים עם ישראל. צעדי רפורמה אלו של ישראל וההכרה העולמית להן זכו מצד ארגון הסחר העולמי והמדינות החברות, צפויה להגביר את הלחץ על אותן מדינות, בהן סעודיה, מלזיה פקיסטאן ואחרות, על מנת שתסרנה גם הן את המגבלות על סחר עם ישראל.
בצד הביקורת הושמעה קריאה לישראל לקחת חלק במאמץ העולמי להדברת העוני, זאת על ידי הענקת הטבות של פטור ממכס ומכסה לסחורות המגיעות ממדינות עניות וממדינות בעלות רמת התפתחות כלכלית נמוכה.

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?
איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.
למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.
מה מייצר את
הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- לקראת דוח התעסוקה - הסימנים מצביעים על שוק עבודה רך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות
טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".