האווירה הקשה משפיעה- השוואת מכירות רכב 2023-2024
נתוני חברת 'מנורה ERN' מאששים את מה שכולנו חשים - המציאות הקשה הכללית והעסקית משפיעה גם על העסקאות, גם בשוק הרכב המשומש; ירידה של 11.4% בגובה ממוצע של עסקת רכב משומש; קיה ומאזדה מציגות מגמה הפוכה של עליה בגובה עסקה ממוצעת של רכב משומש; סקודה מציגה גידול של 28.5% בכמות העסקאות
סנטימנט של שוק הוא דבר חמקמק מאוד. אנחנו תמיד יכולים לנסות להסביר מדוע דברים קרו, ולנסות למצוא סיבות שישמעו הגיוניות. עם זאת, הטלטלה הקשה שעברה המדינה בטבח של ה 7.10, והמלחמה המתחוללת מאז, משפיעה קשות על המשק, על האזרחים, ועל הנכונות לבצע עסקאות גדולות בתנאים של חוסר וודאות.
הפעם הגיעו לידינו נתונים של חברת 'מנורה ERN מימון בקליק' העוסקת במימון אשראי צרכני, בהתייחס למימון כלי רכב. הנתונים מתייחסים לחודשי הקיץ של 2024 בהשוואה לחודשי הקיץ של 2023 טרם האסון הנוראי שהתרגש עלינו.
לקחנו את נתוני העסקאות כפי שדווחו על ידי סוכנויות רכב משומש בכל רחבי הארץ, ופילחנו אותן לפי מותגים, יולי-אוגוסט 2023 ויולי אוגוסט 2024.
ירידה בגובה עסקה ממוצעת
הנתונים מעניינים. ראשית נתייחס לממוצע כלל העסקאות שנבחנו, מעל 10,000 עסקאות. בחודשים יולי ואוגוסט 2023 ממוצע לעסקה עמד על כמעט 115,300 ₪. שנה לאחר מכן, ביולי ואוגוסט 2024, הממוצע לעסקה עמד על 103,500 ₪, ירידה של 11.4% בגובה עסקה ממוצעת.
יש לזכור כי מחירי כלי הרכב המשומשים נגזרים גם ממחירי כלי הרכב החדשים, ובהינתן ההתייקרויות הגורפות בכמעט כל הדגמים החדשים המשווקים כאן, בהתאמה, גם מחירי כלי הרכב המשומשים אמורים להתייקר או לפחות למתן משמעותית את ירידת המחיר. על אף האמור השוק כולו ראה בחודשי הקיץ ירידה של מעל 10% במחירי העסקאות.
אם ננתח מותגים מובילים אזי נוכל לראות כי דגמי סקודה (ללא הפרדה לדגמים) הוזלו מעסקה ממוצעת של מעט מעל 94,000 ₪ לרכב ב 2023 למעט מעל 84,000 ₪ ב 2024, כמעט אותה הירידה שחווה השוק כולו. דגמי יונדאי ירדו מכמעט 80,000 ₪ לעסקה ב 2023 ל 71,000 ₪ לעסקה ב 2024. שני המותגים חוו ירידה של כמעט 11%. לעומתם דגמי טויוטה ירדו מכ 106,000 ₪ לרכב ב 2023 לכמעט 101,000 ₪ ב 2024, ירידה של פחות מ 5%, פחות ממחצית מהירידה הממוצעת בשוק.
דגמי היוקרה נפגעים יותר
מותגי היוקרה, ספגו ירידה מעט חזקה יותר, כאשר עסקה ממוצעת לרכבי ב.מ.וו ירדה מכ 228.0 אש"ח ל 197.0 אש"ח, ירידה של כ 12.5%. עסקה ממוצעת למרצדס משומשת ירדה מכ 228.0 אש"ח לכ 200.0 אש"ח, ירידה בשיעור דומה לזה של ב.מ.וו, ואילו דגמי אודי ירדו מכ 133.0 אש"ח ב 2023 למחיר ממוצע של 108.0 אש"ח ב 2024, ירידה של כ 18.5%.
לעומתם דגמי קיה ומאזדה הציגו מגמה הפוכה, עם התייקרות של מחיר עסקה ממוצעת בין 2023 ל 2024. דגמי קיה התייקרו מכ 77.8 אש"ח ב 2023 ל 78.7 אש"ח לעסקה ממוצעת ב 2024, התייקרות של כאחוד אחד. דגמי מאזדה כבר הציגו סוג של פלא עם התייקרות מעסקה ממוצעת ב 2023 בגובה 87.9 אש"ח ל 91.7 אש"ח לעסקה ממוצעת ב 2024, התייקרות של 4%. שני המותגים לא רק שהתייקרו אבסולוטית, אלא הגדילו את הפער מהמתחרות.
עוד חריג שניתן להתייחס אליו זוהי ניסאן, שמחיר עסקה ממוצעת לניסן ירד בין 2023 ל 2024 בלמעלה מ 20% כמעט פי שתיים יותר מהירידה הממוצעת. לעומתה, אחותה לקונצרן, רנו חוותה ירידה ממוצעת של מעט פחות מ 10%.
גידול בכמות העסקאות
אם נסתכל על כמות העסקאות, נתון מעניין לכשעצמו, שיכול להעיד על חוזק מותג ונחשקות שלו גם כמשומש, אזי ב 2024 היה גידול של 28.5% בכמות העסקאות של רכב משומש בדגמי סקודה, גידול של 27% בכמות העסקאות של יונדאי משומשות, וגידול של 23% כמות העסקאות של דגמי טויוטה. נתון חריג בכמות עסקאות המשומשות היה ברכבי רנו עם גידול של כמעט 60% בכמות העסקאות, ייתכן שניתן להסביר גידול חריג שכזה בסיום עסקאות ליסינג של דגמי רנו שהחלו במחצית הראשונה של 2021, ונפלטו לשוק המשומשות כשלוש שנים לאחר מכן.
אם נסתכל על הירידה הגורפת במחירים, ניתן להסביר אותה בהרבה אי וודאות של הצרכן, שמתקשה כרגע להתחייב למימון בסכומים גבוהים, וחלק מהדרך של המגרשים והסוכנויות להניע את הלקוח לפעולת קניה הוא באמצעות הוזלת המחיר של הרכב. יהיה מעניין להמשיך ולעקוב.
- 8.מורן א. 08/10/2024 13:41הגב לתגובה זוהמצב הכלכלי הנוכחי והחוסר ודאות בהחלט משפיעים על רצון הצרכנים לבצע עסקאות גדולות. הירידה במחירים משקפת את הקושי של הצרכנים להתחייב למימון סכומים גבוהים, והדרך של הסוחרים לעודד רכישות היא על ידי הורדת המחירים
- 7.מורן א. 08/10/2024 13:38הגב לתגובה זוהמצב הכלכלי הקשה המשפיע על שוק הרכב המשומש הוא ללא ספק נושא חשוב לדיון. הנתונים של מנורה ERN מצביעים על ירידה של 11.4% בסכום העסקה הממוצע לרכב משומש בין קיץ 2023 לקיץ 2024. ירידה זו משקפת את ההשפעות של האווירה הכלכלית הקשה והמצב הביטחוני הרעוע על השוק. ניתן לראות מגמות מעניינות בין המותגים השונים. מצד אחד, מותגים כמו סקודה, יונדאי וטויוטה חוו ירידה במחירים, אך גם עלייה במספר העסקאות. זה מראה שצרכנים עדיין מייחסים ערך למותגים אלה, למרות הקשיים הכלכליים. סקודה, למשל, רשמה עלייה של 28.5% במספר העסקאות, מה שמעיד על חוסן המותג מצד שני, מותגי יוקרה כמו BMW ומרצדס נפגעו יותר, עם ירידות משמעותיות במחירים. העסקה הממוצעת לרכבי BMW ירדה מ-228,000 ש"ח ל-197,000 ש"ח, ירידה של כ-12.5% (AllJobs, 2023). הירידות הללו מעידות על שינוי בהעדפות הצרכנים, שאולי כעת מעדיפים להימנע מרכישות יקרות בתקופה של חוסר ודאות כלכלית. מנגד, קיה ומאזדה הראו מגמה הפוכה עם עלייה במחיר העסקה הממוצע. זה יכול להצביע על ביקוש גבוה יותר לדגמים אלו, אולי בגלל שהן נתפסות כרכבים אמינים ובמחיר נגיש יותר
- 6.דניאל 08/10/2024 13:32הגב לתגובה זוכתבה מעניינת מאוד! הנתונים של חברת מנורה ERN מאששים את מה שכולנו מרגישים - חוסר הוודאות הכלכלי משפיע בצורה ברורה על השוק, אפילו במכירות רכב משומש. הירידה בגובה העסקאות הממוצעות לצד העלייה בכמות העסקאות בדגמי סקודה, יונדאי וטויוטה היא מעניינת וחשובה להבנת המגמות בשוק. יהיה מעניין לראות אם המגמות ימשיכו להשתנות ככל שהמצב יתייצב.
- 5.שמעון 08/10/2024 12:29הגב לתגובה זוהלוואות לרכב נהיו מכת מדינה...זה עוד יתפוצץ לפני הנדל"ן
- סיימון הקטן 08/10/2024 13:26הגב לתגובה זומרשים לכל אחד לתת הלוואה
- 4.פיסטון 08/10/2024 12:14הגב לתגובה זוקניתי לפני שנתיים מאזדה 3 מנוע 2000. לכאורה, רכב "אוכל דלק". במציאות 6.7 ליטר ל 100 ק'מ. כ 1:15. נסעתי עם האוטו שנתיים 20000 ק'מ. הוצאות הדלק כ 10000 ש'ח. אם הייתי קונה רכב יותר חסכוני, הוצאות הדלק היו אולי 7500 ש'ח בהנחה שרכב אוכל 1:20. הפרש של 2500 ש'ח שלכאורה "הפסדתי". בפועל, נהניתי מרכב שלא מתקלקל, לא נכנס למוסך ולא מאבד ערך והכי חשוב. כיף לנהוג בו, יפה ונוח. בקיצור, לא תמיד ה"חיסכון" קובע.
- 3.קונה ומוכר 08/10/2024 08:10הגב לתגובה זוזה רק ממגרשי רכב. לא כולל מי שמוכר בעצמו כאדם פרטי ואז יש התגמשות גדולה יותר במחיר
- 2.גילה 08/10/2024 08:04הגב לתגובה זושכן אז אפשר לבדוק עמידות רכב
- 1.יואב 08/10/2024 08:04הגב לתגובה זולא מאבדת ממחירה יחסית . אולי זו גם סיבה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
