ספטמבר: קריסה של 20% במסירות רכב בישראל

רק 19,990 מכוניות חדשות נמסרו בחודש ספטמבר, קרוב ל-5,000 מכוניות פחות מאשר בחודש המקביל אשתקד. מתחילת השנה הירידה מתחזקת ל-3%
נושאים בכתבה ישראל מסירות רכב

ירידה דרמטית במסירות הרכב בישראל בחודש ספטמבר. נתונים שמפרסם איגוד יבואניות הרכב חושפים כי בחודש התשיעי של 2017 מספר המכוניות החדשות שנמסרו ללקוחות עמד על 19,990 בלבד, קרוב ל-5,000 מכוניות פחות מבספטמבר 2016 - צניחה של כמעט 20%. מדובר בירידה חדה, גם אם לוקחים בחשבון שראש השנה חל אשתקד בחודש אוקטובר.

 

מראשית השנה נמסרו בישראל 238,148 מכוניות, ירידה של 3% לעומת 245,131 אשתקד. קרוב למחצית מהמותגים המשווקים בישראל מציגים השנה ירידה במסירות, ובראשם צמד הקוריאנים המובילים - יונדאי וקיה. יונדאי שבמקום הראשון השנה (שני בספטמבר) יורד ב-7% ל-33,127 יחידות (2,351 מהן בספטמבר), בעוד קיה הממוקם שני (ראשון בספטמבר) מסר 30,397 מכוניות השנה (4%-), מהן 2,470 בחודש האחרון.

מותג טויוטה ניצב במקום השלישי, עם 2,102 יחידות בספטמבר ו-26,353 השנה - צמיחה של 4%. גם סקודה צומח עם 18,289 יחידות השנה (6% ), מהן 1,537 בספטמבר. את רשימת חמשת המותגים הגדולים סוגר סוזוקי, עם זינוק מרשים של 27% ל-13,369 מכוניות (1,292 בחודש האחרון).

בדירוג מותגי היוקרה, אודי מוביל עם 4,193 יחידות - צמיחה של 8% לעומת ינואר-ספטמבר 2016. אחריו מרצדס עם 3,498 (כולל 297 מסחריות) וצמיחה של 9%, וב.מ.וו שצומחת בשיעור זהה ורושמת השנה 2,813 מסירות. לקסוס עקפה בספטמבר חזרה את וולוו עם 1,050 יחידות לעומת 1,036 (133 ו-81 יחידות בחודש בהתאמה), אך עדיין סובלת מירידה חדה של 13% השנה. וולוו יורדת בשיעור מתון יותר של 5%.

המכוניות הכי נמכרות - קיה, ושוב קיה

בדירוג המכוניות המפורסם מדי רבעון, קיה שומרת על ההובלה. 10,024 יחידות של קיה פיקנטו נמסרו ללקוחות השנה, לפני 9,961 קיה ספורטאז' ו-8,599 יונדאי טוסון. שלוש המכוניות הללו מהוות יותר משמינית מכלל המסירות בישראל (נתח שוק של 12%). 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסור לקנות מכוניות חדשות שהסוחרים יוכלו את הפח ויתחננו (ל"ת)
    חרם צרכנים 08/10/2017 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שביתת קונים עד 18\1\1 היא הפתרון לרווחים החזירים (ל"ת)
    הפנתרים 08/10/2017 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בועת הרכב לפני פיצוץ. (ל"ת)
    בנקאי 08/10/2017 09:17
    הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.