ספטמבר: קריסה של 20% במסירות רכב בישראל

רק 19,990 מכוניות חדשות נמסרו בחודש ספטמבר, קרוב ל-5,000 מכוניות פחות מאשר בחודש המקביל אשתקד. מתחילת השנה הירידה מתחזקת ל-3%
נושאים בכתבה ישראל מסירות רכב

ירידה דרמטית במסירות הרכב בישראל בחודש ספטמבר. נתונים שמפרסם איגוד יבואניות הרכב חושפים כי בחודש התשיעי של 2017 מספר המכוניות החדשות שנמסרו ללקוחות עמד על 19,990 בלבד, קרוב ל-5,000 מכוניות פחות מבספטמבר 2016 - צניחה של כמעט 20%. מדובר בירידה חדה, גם אם לוקחים בחשבון שראש השנה חל אשתקד בחודש אוקטובר.

 

מראשית השנה נמסרו בישראל 238,148 מכוניות, ירידה של 3% לעומת 245,131 אשתקד. קרוב למחצית מהמותגים המשווקים בישראל מציגים השנה ירידה במסירות, ובראשם צמד הקוריאנים המובילים - יונדאי וקיה. יונדאי שבמקום הראשון השנה (שני בספטמבר) יורד ב-7% ל-33,127 יחידות (2,351 מהן בספטמבר), בעוד קיה הממוקם שני (ראשון בספטמבר) מסר 30,397 מכוניות השנה (4%-), מהן 2,470 בחודש האחרון.

מותג טויוטה ניצב במקום השלישי, עם 2,102 יחידות בספטמבר ו-26,353 השנה - צמיחה של 4%. גם סקודה צומח עם 18,289 יחידות השנה (6% ), מהן 1,537 בספטמבר. את רשימת חמשת המותגים הגדולים סוגר סוזוקי, עם זינוק מרשים של 27% ל-13,369 מכוניות (1,292 בחודש האחרון).

בדירוג מותגי היוקרה, אודי מוביל עם 4,193 יחידות - צמיחה של 8% לעומת ינואר-ספטמבר 2016. אחריו מרצדס עם 3,498 (כולל 297 מסחריות) וצמיחה של 9%, וב.מ.וו שצומחת בשיעור זהה ורושמת השנה 2,813 מסירות. לקסוס עקפה בספטמבר חזרה את וולוו עם 1,050 יחידות לעומת 1,036 (133 ו-81 יחידות בחודש בהתאמה), אך עדיין סובלת מירידה חדה של 13% השנה. וולוו יורדת בשיעור מתון יותר של 5%.

המכוניות הכי נמכרות - קיה, ושוב קיה

בדירוג המכוניות המפורסם מדי רבעון, קיה שומרת על ההובלה. 10,024 יחידות של קיה פיקנטו נמסרו ללקוחות השנה, לפני 9,961 קיה ספורטאז' ו-8,599 יונדאי טוסון. שלוש המכוניות הללו מהוות יותר משמינית מכלל המסירות בישראל (נתח שוק של 12%). 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסור לקנות מכוניות חדשות שהסוחרים יוכלו את הפח ויתחננו (ל"ת)
    חרם צרכנים 08/10/2017 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שביתת קונים עד 18\1\1 היא הפתרון לרווחים החזירים (ל"ת)
    הפנתרים 08/10/2017 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בועת הרכב לפני פיצוץ. (ל"ת)
    בנקאי 08/10/2017 09:17
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?