דאצ'יה דאסטר 4X4 ידני - אפשר לברוח למדבר
הדאסטר הידני בגירסת ה 4X4 היה תמיד חלופה נפלאה לרכב שטח עם מרווח פנימי ראוי. את מנוע הדיזל הנהדר החליף מנוע טורבו בנזין, ה 4X4 כולל נעילת דיפרנציאל מרכזי.
אהבנו - עיצוב, יכולות שטח, תא נוסעים
פחות אהבנו - מחיר, בטיחות
ציון מסכם 4.0 בסולם פולס
מקום חם בלב שמור אצלי לדאצ'יה דאסטר בגירסת ה 4X4 דיזל ידנית, מאז הדור המודרני הראשון של הדאסטר בשנת 2010. היום אנחנו עם הדור השלישי של הדאסטר, שוב ידני, שוב 4X4 אבל את מנוע הדיזל הנפלא החליף מנוע טורבו בנזין, ויש הרבה שאלות שממתינות לתשובה.
| תעודת חובה: | |
| קטגוריה | קרוסאובר שטח קל 4X4 |
| מימדים (מטר) | אורך 4.343 /רוחב 1.813 /גובה 1.661 /בסיס גלגלים 2.657 |
| מספר מושבים | חמישה |
| הנעה | כפולה 4X4, תיבת הילוכים ידנית |
| הספק ומומנט | טורבו בנזין 1.2 ליטר. 130 כ"ס, 23.5 קג"מ |
| צריכת דלק | 16.6 ק"מ לליטר |
| בטיחות | ציון איבזור בטיחות 5 ברכב המבחן. שלושה כוכבים EuroNcap |
| מחיר | 156.0 אש"ח לאקספרשן, 170.0 אש"ח לאקסטרים (רכב המבחן) |
העיצוב של הדאסטר עדכני ונאה, עם זאת נותר תכליתי ומזוהה. ראיתם דאסטר, לא תוכלו להתבלבל ולחשוב שזה קרוסאובר אחר. גריל קדמי צר לרוחב כל הרכב, סמל דאצ'יה המודרני במרכז, הרבה פלסטיקה שחורה בתחתית החזית, בחיפוי בתי הגלגלים, בתחתית ספי הצד, ובתחתית הפגוש האחורי. המשמעות אגב היא שנזקים מנסיעת שטח יהיו פחות משמעותיים וניתן להחליף חלקי פלסטיקה בקלות. הדגשה של בתי הגלגלים עם תפיחה קלה לטובת מראה 'מנופח' מוטות גג משלימים את המראה התכליתי של הדאסטר.
פנים הרכב פונקציונלי כיאה לרכב 'שטח'. צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''7, מולטימדיה במרכז הדשבורד בגודל ''10 עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, פאנל מתגי מיזוג שימושי ונוח מתחת לפתחי המיזוג המרכזיים, ועוד פאנל שימושי משמאל להגה.
הדאסטר 'שלנו' ידני, כלומר שלוש דוושות + מוט הילוכים ידני עם שש מהירויות. ליד מוט ההילוכים בורר מצבי שטח, לרבות נעילת דיפרנציאל מרכזי.
בתוך מבול של קרוסאוברים חשמליים סיניים, עם ממשקי משתמש לא מוצלחים, הדאסטר מבליח עם ניצוצות גאונות, לא פחות. כמקובל ובהתאם לדרישה הרגולטורית, עם התנעת הרכב כל מערכות הבטיחות נדרכות ופעילות. כך גם בדאסטר. אבל כאן מגיע טוויסט בעלילה. לדאסטר יש מצב PERSO כלומר פרסונליזציה. אתה מגדיר פעם אחת את ההגדרות תחת שאתה הנהג מבקש, ושומר תחת מצב זה. עם התנעת הרכב כל מה שאתה צריך לעשות זה לעבור באמצעות שתי לחיצות למצב PERSO , והרכב עובר להגדרות השמורות. כל-כך פשוט, כל-כך מדויק. ההגה גדול, מתכוונן לעומק ולגובה, ויחד עם מושב הנהג (כיוונון ידני) אין בעיה להתמקם בתנוחת הנהיגה הנוחה לכם. בהקשר זה, החישור הימני מסתיר מנוף שנמצא מאחורי ההגה, ואשר שולט על השמע במולטימדיה. מאחור המושב נוח ומרווח, על אף בסיס גלגלים של 2.657 מטר. שלושה ילדים ישבו בנוחות, שלושה מבוגרים לא.
לדאסטר 4X4 מנוע טורבו בנזין בעל שלוש בוכנות בנפח 1.2 ליטר המפיק 130 כ"ס ומומנט של 23.5 קג"מ. תיבת ההילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. התאוצה מ – 0 ל – 100 קמ"ש אורכת 11 שניות, והמהירות המירבית 180 קמ"ש.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
נסיעה עם הדאסטר הידני מחזירה את הנהג מהר מאוד לנהיגה בסיסית וטובה. אם התרגלתם לרכב אוטומטי, או חלילה לרכב חשמלי, הדאסטר מחזיר אתכם לעולם בו היה צריך לנהוג ברכב, להיות מעורב בנעשה בכביש, ולא ללחוץ לחיצות אקראיות על ממשק מולטימדיה כלשהו. פשוט לנהוג, במובן הבסיסי והטוב של המילה.
תשכחו מתאוצות של שניות בודדות ל 100 קמ"ש, כאן באתם לנהוג, ואפילו ליהנות מהנהיגה. מתלי הדאסטר ארוכים יחסית על מנת להתאים גם לנהיגת שטח, עם זאת עושים עבודה מצוינת והרכב נוח ונעים לנהיגה בכל מהירות. צריכת הדלק הרשמית של הדאסטר עומדת על 16.6 ק"מ לליטר, אולם בנהיגה רגועה סחטנו ממנו מעל 20 ק"מ לליטר, שהלכו והתאדו במהרה ברגע שירדנו לשטח.
חשוב לומר, הדאסטר אינו תחליף לטויוטה לנדקרוזר או פורד ברונקו. הוא קרוסאובר עם יכולות שטח גבוהות, אבל בהיעדר הילוך כח, היכולות מוגבלות. על אף סיפורי גבורה כאלה או אחרים, אם זה הרכב הפרטי שלכם, קחו בחשבון את המגבלות.
אחרי שאמרנו את זה, הדאסטר לא פחות מנפלא בשטח. נכון, לא שטח טכני קשה, אבל הוא מגהץ שבילים במהירויות שאינן חוקיות בכיבשים מהירים בישראל, ועושה את זה בנינוחות וביציבות מרשימים. כשיורדים איתו לשטח, נפתחת מגירת כיף שמפזרת כיף לכל עבר, בעיקר לכיוון כסא הנהג. הנוסעים או שיאחזו באימה בכל מה שהם תופסים או שיבקשו לרדת. עם זאת, גם שטח טכני קל עובר ללא קושי הודות להילוך הראשון הקצר יחסית, והודות לאפשרות לנעול את הדיפרנציאל המרכזי של הדאסטר, כך שהכח מהמנוע מחולק שווה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים.
אם נסכם את פרק השטח, אז כן, הדאסטר נשאר נאמן למקורות ומציג יכולות שטח מצוינות עבור רכב שאינו רכב שטח עם הילוכי כח.
בתחום הבטיחות הדאסטר מצויד במערכות הבטיחות המקוריות הנחוצות כמו בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב ועוד, אולם הוא מקבל ציון איבזור בטיחות 5 או 3, תלוי ברמת הגימור. הדאסטר קיבל ציון של שלושה כוכבי בטיחות מתוך חמישה במבחן הבטיחות של ה EuroNcap.
הדאסטר משווק בכמה גירסאות, לרבות כאלה עם הנעה קדמית בלבד. דגמי ההנעה הכפולה משווקים רק עם תיבת הילוכים ידנית במחיר של 156.0 אש"ח לרמת הגימור אקספרשן או במחיר של 170.0 אש"ח לרמת הגימור אקסטרים (רכב המבחן).
קשב להגדיר תחרות לדאסטר הידני, והוא יחיד במינו בהינתן הפסקת ייבוא הסוזוקי ג'ימני (קטן משמעותית אבל עם הילוך כח ויכולות שטח של רכב גיבור). עוד תחרות אבל עם תיבות הילוכים אוטומטיות הן מהסובארו קרוסטרק עם מנוע 2.0 ליטר שמחירו מתחיל ב 174.0 אש"ח, וגם ה - KGM טורס בגירסת ההנעה הכפולה שמחירו 192.0 אש"ח.
אם אתם בעניין של תיבת הילוכים ידנית, יכולות שטח, רכב חדש, ומחיר שלא מחייב משכנתא, אזי אין באמת תחרות לדאסטר.
ציון מסכם:
דאצ'יה דאסטר 1.2 4X4 ידני נוחות 4.2 דינמיות
/ שטח 4.0 צריכת דלק / טווח חשמלי 4.2 איבזור 4.0 בטיחות 3.5 עיצוב 4.0 תמורה למחיר VFM 4.0 ממוצע 4.0

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
