"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%"
"לפני 10 ימים דיווחנו שהפעלנו בהצלחה את המנוע מבוסס המימן שלנו, זה דבר פנטסטי שהיינו בטוחים שיקפיץ את המניה ב-300%. זה הופיע בכל עיתון רכב, בפייננשל טיימס ובניו יורק טיימס. בישראל ירדנו ב-20% מאז", כך אומר יו"ר אקוואריוס מנוע גל פרידמן בשיחה עם ביזפורטל. "זה עבר לכולם פה מתחת לרגליים. דווקא לגבי הדיווח הנוכחי על דובאי לא חשבנו שמדובר במשהו כל כך מהותי ולא התכוננו לתגובות עליו". תגובת המשקיעים בארץ היא כמובן לא תכנית לבקשתו של אף יו"ר, ועם פרידמן אכן התכנסנו לדבר על ההשקעה החדשה להקמת מפעל בדובאי, דיווח שהזניק את המניה בכ-18%.
אקוואריוס דיווחו כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת אנרגיה בריטית בשם Kampac International (KIP) שעוסקת בעיקר בחיפושי נפט וגז ובתחום הכרייה, פעילות שמרוכזת בגאנה, ניגריה וקונגו. חברה פרטית שפעילה בשווקים הללו עשויה להעלות מקום לחשש. מעבר לכך, מדובר בחברה שהפעילות שלה ממוקדת בחיפושי נפט וגז בשונה מאקוואריוס שנמצאת תחת התחום של אנרגיה ירוקה. פרידמן מצדו מציין כי KIP תונפק בקרוב בבורסה בלונדון כשלפי הדיווח של אקוואריוס, ל-KIP פעילות אנרגיה מתחדשת בדובאי. כך או כך, באתר החברה זו אינה מוזכרת.
KIP תשקיע 1-1.2 מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור מנוע הבעירה הפנימית הלינארי הזעיר שפיתחו באקוואריוס שמשקלו 10 ק"ג ובו חלק נע אחד בלבד. הספק החשמל הגבוה שמאפשר המנוע מסייע להפחתת זיהום אוויר. המנוע אם כן עובד הן על דלק והן על מימן כפי שדיווחה אקוואריוס לאחרונה. פרידמן אומר כי שלב ההוכחה הטכנולוגית כבר מאחורי החברה.
"המתקן המדובר בדובאי, אם יקום בכפוף לגיוס, יפנה רק לשוק האוטו-מוטיב. את הגנרטורים למקומות מרוחקים ואנטנות דור 5 שלנו אנחנו מייצרים בקווים נפרדים באשקלון ועם שותפים ביפן", פרידמן מסביר. "בעזרתם אנחנו גם מספקים את ההזמנה בהיקף 120 אלף גנרטורים לשותפה שלנו ריגמסטר".
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- אקוואריוס מגייסת בדיסקאונט של 35%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר, המפעל יוקם לדבריך לא עבור השותפות הקיימות, אלא עבור לקוחות עתידיים, בתקווה שיגיעו, משוק חדש שאתם פונים אליו - והוא האוטו-מוטיב?
"כן. בסוף אנחנו הולכים להחליף 230 מיליון מנועים שנמכרים כל שנה בעולם, שכל אחד יבחר אם להאמין לנו יותר או פחות. במקום המנועים שנחליף בתעשיית הרכב אנחנו מייעדים את מנועי המימן שלנו".
לא חשפתם בדיווח איזה נתח תקבל KIP מהחברה הבת המשותפת שתקימו, אבל אם לשפוט לפי הסכום שתשקיע במפעל, שהוא גבוה מכל השווי של אקוואריוס – כמיליארד שקל – אפשר להניח שהיא תחזיק בנתח הגדול יותר?
- מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
"לא, אי אפשר להניח את זה ול-KIP גם אין ציפיות כאלה".
איזו פעילות אנרגיה מתחדשת מחזיקה כיום KIP בדובאי? פאנלים סולאריים? פרויקט גגות?
"אני לא יודע בדיוק, הם יושבים בדובאי".
הבחירה בדובאי קשורה למשטר המס או אזורי הסחר החופשי שמשרתות את תעשיית הרכב?
"בין דובאי לאבו-דאבי יש אזור תעשייה שאליו מחפשים להביא לשם טכנולוגיות מעניינות. לא היינו הולכים עם KIP למקום אחר, הלכנו איתם לפורטה שלהם – והוא בדובאי, שם הם גרים והם מקושרים שם. מפגישות מקדמיות שערכנו עם לקוחות שלהם ומשקיעים פוטנציאליים שישקיעו בפרויקט הזה התרשמנו שהביאו אותנו לרציניים מאד, לכן המשכנו איתם".
KIP כבר מחזיקה בקרקע עליו תקימו את המפעל או שתצטרכו ביחד לאתר מיקום פוטנציאלי?
"אנחנו קודם כל רוצים שההסכם יחתם ונראה כסף – לאחר מכן תבחר הקרקע, או על ידם או על ידי שני הצדדים".
דבר שבלט בדיווח שהוצאתם הוא האופציה שניתנה ל-KIP לתקופה של 14 חודשים לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר. מדובר בפער גדול מאד מול השווי הנוכחי שהוא כשלוש מאות מיליון דולר. מה תומך בשווי הזה?
"גם להשקיע מיליארד דולר בהקמת מתקן ייצור בחברה שנסחרת לפי 500 מיליון דולר ביום טוב ו-300 מיליון דולר ביום פחות טוב זה הרבה. החבר'ה מדובאי ביקשו 'Piece of the Skin'. הם רצו להיות מסוגלים לרכוש 10% מחברת האם של החברה המשותפת, בהנחה שיקום מתקן הייצור.
- 28.אפס אמינות 22/08/2021 14:34הגב לתגובה זוכל רמאי יכול לצאת בהצהרות ספוקלטיביות ולהריץ את המניה,כדאי שהראשות לניירות ערך תבדוק אותם
- 27.אמנון 15/08/2021 11:03הגב לתגובה זואחוזים.
- 26.אני 03/08/2021 17:35הגב לתגובה זוכמו כל החארטות , מבלבלים לטיפשים את המוח עם מילים כמו ״מיליארדים״, ״מהפך״, ״פוטנציאל״ וכו.. בפועל אין כלום אבל זה לא מפריע להם לבקש כסף כדי להכניס משכורת מנופחת על מילים .. נו בסדר… פראיירים לא מתים..
- 25.שפל חדש 28/06/2021 10:20הגב לתגובה זושוק ההון מלא בכאלה,לפי הכותרת צריך להיזהר
- 24.משקיע 23/06/2021 03:25הגב לתגובה זואני בטוח שהוא יותר חכם מרוב המגיבים לכתבה
- 23.מנוע מימין זה לנסוע על פצצה וחצי מהמקומות אי אפשר להכנס (ל"ת)הכי חכם 15/06/2021 22:25הגב לתגובה זו
- 22.יהודי 15/06/2021 11:09הגב לתגובה זוכך מתנהל ומתבטא יו"ר חברה ששווה כ 500 מליון דולר ????? הוא לא יודע מה עם עסקי החברה המשקיעה, הוא לא יודע מתי והיכן יוקם המפעל, הוא לא יודע איך ישתלבו חזון החברה שלו עם חזון החברה המשקיעה. ובנוסף לכל החברה המשקיעה מוכנה לשלם עבור 10% מניות 450 מליון דולר יותר כי אינה יודעת לרכוש מניות שווים כעת רק 50 מליון. מוכר בבאסטה בשוק נשמע כבר יותר אמין.
- 21.תמיד יגיע הפתי (ל"ת)יעקב 14/06/2021 21:35הגב לתגובה זו
- 20.בלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה 14/06/2021 17:34הגב לתגובה זובלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה
- 19.לרון 14/06/2021 12:34הגב לתגובה זוהנהלה נוטה ש"לא להתעסק" במחיר מניית החברה
- 18.Ndjdh 14/06/2021 12:14הגב לתגובה זודי לא מסוגל לשמוע את הניפוחים האלה...בא לי לעשות שורט על הזבל הזה
- 17.נראה חשוד ומעלה הרבה תהיות.הייתי נזהר מאוד. (ל"ת)מני 14/06/2021 11:49הגב לתגובה זו
- 16.ממש מאמר דוגמא ל-מה זה "הרצת מניות"... (ל"ת)העומד בשער 14/06/2021 11:07הגב לתגובה זו
- 15.מייק1 14/06/2021 10:18הגב לתגובה זומדובר על כמויות גדולות מאד של מנועים שישווקו לכל העולם. החברה כרגע זולה 300 מיליון דולר, השקיעה במפעל ע"י KIP היא 1 מיליארד דולר, 10% מהחברה ירכשו ב 5 מיליארד דולר, מדובר בהזדמנות להכפיל את הכסף פי 15. המלצה לקניה מאד חזקה.
- אי 03/08/2021 17:39הגב לתגובה זואו או
- להתרחק 14/06/2021 12:23הגב לתגובה זוכמעט כל מנוע שריפה יכל גם לעבוד על מימן. אבל אם כבר הופק המיימין והובל לנקודה עדיף להשתמש בו בתא דלק. אין עתיד למנועי שריפה
- 14.דידי 14/06/2021 10:17הגב לתגובה זורק מה אנשים יכולים להשקיע ולהתרסק אם כל הדיבורים בעלמא.
- 13.גרוסמן 14/06/2021 10:16הגב לתגובה זומוע שכבר מותקן ונוסע. ראו כתבה מהבוקר בדהמרקר על התחום
- 12.אקווריוס פלוס גינסל שילוב מנצח (ל"ת)דני 14/06/2021 09:36הגב לתגובה זו
- 11.מקס 14/06/2021 09:34הגב לתגובה זואם חברת תרופות מוציאה דיווח שהצליחה בניסוי בלי לתת שום נתונים, זה יחתוך את השווי בעשרים אחוז בקלות
- 10.מנהל השקעות 14/06/2021 09:33הגב לתגובה זוכל בעל שליטה שמתעסק שער המניה ולא בביצועים עסקיים הוא שרלטן
- 9.נתי 14/06/2021 09:20הגב לתגובה זובדרך כלל חברות צומחות וצניות מזנקות לא בגלל ראיון על במנכל אלא לפי ניתוחי אנליסטים. כל בעל ענין במוצר יהלל אותו ובעקיפין ינפח מחיר מניה. כל אנליסט העובד בבית השקעות המושקע במניה מסויימת יכתוב מה שהמעסיק,שלו מצפה ממנו. ולכן, צריך לנהוג,בזהירות לפני קבלת החלטת השקעה במניות.
- 8.ירון 14/06/2021 09:12הגב לתגובה זויש פה בונננזה רצינית שמסוקרת בכל העולם רק בישראל כולם רדומים מנוע חדשני זול ויעיל . אפילו לCNN זה הגיע .
- 7.גיל 14/06/2021 09:11הגב לתגובה זו"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%" זו כותרת לכתבה ??? עם היו"ר חוץ מפמפום לכאורה אין כלום בכתבה
- 6.עובד בחברה 14/06/2021 09:00הגב לתגובה זואני עובד בחברה מאז ותמיד הבחור מגזים כדאי לשים לב למציאות העכשווית בחברה , הרבה ממה שאמר לא מדוייק.
- 5.מנוע המימן כבר לא רלוונטי , מהפכת המנועים החשמליים כבר כאן (ל"ת)אריאל 14/06/2021 08:40הגב לתגובה זו
- מיקי 14/06/2021 10:29הגב לתגובה זוהמנוע החשמלי זה רק שלב ביניים , זו טכנולוגיה ישנה בת יותר מ- 100 שניה
- דני 14/06/2021 09:37הגב לתגובה זורק אתמול כתבתם וגם זה באמצע המאמר ואפילו עכשיו השמתתם את זה ממאמר שאמור להבליט את הניסוי את המימן ואת שוק הרכב
- 4.יוסי 14/06/2021 08:36הגב לתגובה זוהוא לא יודע הרבה על Kip אבל הוציא הודעה אתמול , הייתי מצפה מיו״ר לתגובה יותר רצינית בלי לזרוק מאות אחוזים עליה במניה , חובת ההוכחה עליכם לפני שמניה תעלה , הודעות מעורפלות לעיתונות לא יעזרו כאן
- 3.מזכירים קצת את עסקת ביתר ים הרבה מספרים קצת מיידע (ל"ת)משה לא חוגג 14/06/2021 08:18הגב לתגובה זו
- 2.שימי 14/06/2021 08:14הגב לתגובה זומעכשיו עם הממשלה החדשה מנוטרלת שחיתות אין לו סיכוי
- 1.שגיא 14/06/2021 07:57הגב לתגובה זוהחברה בשמות קודמים...ראה עשרות מקרים דומים שלא יצא כלום ממזכר הבנות. גם אין שום פרטים כמו לוח זמניםלהתחלת יצור ושיווק אולי עוד 7 שנים?ולקוח אחד שמתענין ורוצה. בנוסף להעריך שווי של 5 מליארד על מנוע שטרם הוכח מראה על ניתוק מוחלט מהמציאות. ....לטווח בקרוב המניה לא תתרומם גם השווי שלה כבר מליארד שזה לא מעט על כלום ושום דבר.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
