"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%"
"לפני 10 ימים דיווחנו שהפעלנו בהצלחה את המנוע מבוסס המימן שלנו, זה דבר פנטסטי שהיינו בטוחים שיקפיץ את המניה ב-300%. זה הופיע בכל עיתון רכב, בפייננשל טיימס ובניו יורק טיימס. בישראל ירדנו ב-20% מאז", כך אומר יו"ר אקוואריוס מנוע גל פרידמן בשיחה עם ביזפורטל. "זה עבר לכולם פה מתחת לרגליים. דווקא לגבי הדיווח הנוכחי על דובאי לא חשבנו שמדובר במשהו כל כך מהותי ולא התכוננו לתגובות עליו". תגובת המשקיעים בארץ היא כמובן לא תכנית לבקשתו של אף יו"ר, ועם פרידמן אכן התכנסנו לדבר על ההשקעה החדשה להקמת מפעל בדובאי, דיווח שהזניק את המניה בכ-18%.
אקוואריוס דיווחו כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת אנרגיה בריטית בשם Kampac International (KIP) שעוסקת בעיקר בחיפושי נפט וגז ובתחום הכרייה, פעילות שמרוכזת בגאנה, ניגריה וקונגו. חברה פרטית שפעילה בשווקים הללו עשויה להעלות מקום לחשש. מעבר לכך, מדובר בחברה שהפעילות שלה ממוקדת בחיפושי נפט וגז בשונה מאקוואריוס שנמצאת תחת התחום של אנרגיה ירוקה. פרידמן מצדו מציין כי KIP תונפק בקרוב בבורסה בלונדון כשלפי הדיווח של אקוואריוס, ל-KIP פעילות אנרגיה מתחדשת בדובאי. כך או כך, באתר החברה זו אינה מוזכרת.
KIP תשקיע 1-1.2 מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור מנוע הבעירה הפנימית הלינארי הזעיר שפיתחו באקוואריוס שמשקלו 10 ק"ג ובו חלק נע אחד בלבד. הספק החשמל הגבוה שמאפשר המנוע מסייע להפחתת זיהום אוויר. המנוע אם כן עובד הן על דלק והן על מימן כפי שדיווחה אקוואריוס לאחרונה. פרידמן אומר כי שלב ההוכחה הטכנולוגית כבר מאחורי החברה.
"המתקן המדובר בדובאי, אם יקום בכפוף לגיוס, יפנה רק לשוק האוטו-מוטיב. את הגנרטורים למקומות מרוחקים ואנטנות דור 5 שלנו אנחנו מייצרים בקווים נפרדים באשקלון ועם שותפים ביפן", פרידמן מסביר. "בעזרתם אנחנו גם מספקים את ההזמנה בהיקף 120 אלף גנרטורים לשותפה שלנו ריגמסטר".
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר, המפעל יוקם לדבריך לא עבור השותפות הקיימות, אלא עבור לקוחות עתידיים, בתקווה שיגיעו, משוק חדש שאתם פונים אליו - והוא האוטו-מוטיב?
"כן. בסוף אנחנו הולכים להחליף 230 מיליון מנועים שנמכרים כל שנה בעולם, שכל אחד יבחר אם להאמין לנו יותר או פחות. במקום המנועים שנחליף בתעשיית הרכב אנחנו מייעדים את מנועי המימן שלנו".
לא חשפתם בדיווח איזה נתח תקבל KIP מהחברה הבת המשותפת שתקימו, אבל אם לשפוט לפי הסכום שתשקיע במפעל, שהוא גבוה מכל השווי של אקוואריוס – כמיליארד שקל – אפשר להניח שהיא תחזיק בנתח הגדול יותר?
- מה יהיה מחר בבורסה?
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
"לא, אי אפשר להניח את זה ול-KIP גם אין ציפיות כאלה".
איזו פעילות אנרגיה מתחדשת מחזיקה כיום KIP בדובאי? פאנלים סולאריים? פרויקט גגות?
"אני לא יודע בדיוק, הם יושבים בדובאי".
הבחירה בדובאי קשורה למשטר המס או אזורי הסחר החופשי שמשרתות את תעשיית הרכב?
"בין דובאי לאבו-דאבי יש אזור תעשייה שאליו מחפשים להביא לשם טכנולוגיות מעניינות. לא היינו הולכים עם KIP למקום אחר, הלכנו איתם לפורטה שלהם – והוא בדובאי, שם הם גרים והם מקושרים שם. מפגישות מקדמיות שערכנו עם לקוחות שלהם ומשקיעים פוטנציאליים שישקיעו בפרויקט הזה התרשמנו שהביאו אותנו לרציניים מאד, לכן המשכנו איתם".
KIP כבר מחזיקה בקרקע עליו תקימו את המפעל או שתצטרכו ביחד לאתר מיקום פוטנציאלי?
"אנחנו קודם כל רוצים שההסכם יחתם ונראה כסף – לאחר מכן תבחר הקרקע, או על ידם או על ידי שני הצדדים".
דבר שבלט בדיווח שהוצאתם הוא האופציה שניתנה ל-KIP לתקופה של 14 חודשים לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר. מדובר בפער גדול מאד מול השווי הנוכחי שהוא כשלוש מאות מיליון דולר. מה תומך בשווי הזה?
"גם להשקיע מיליארד דולר בהקמת מתקן ייצור בחברה שנסחרת לפי 500 מיליון דולר ביום טוב ו-300 מיליון דולר ביום פחות טוב זה הרבה. החבר'ה מדובאי ביקשו 'Piece of the Skin'. הם רצו להיות מסוגלים לרכוש 10% מחברת האם של החברה המשותפת, בהנחה שיקום מתקן הייצור.
- 28.אפס אמינות 22/08/2021 14:34הגב לתגובה זוכל רמאי יכול לצאת בהצהרות ספוקלטיביות ולהריץ את המניה,כדאי שהראשות לניירות ערך תבדוק אותם
- 27.אמנון 15/08/2021 11:03הגב לתגובה זואחוזים.
- 26.אני 03/08/2021 17:35הגב לתגובה זוכמו כל החארטות , מבלבלים לטיפשים את המוח עם מילים כמו ״מיליארדים״, ״מהפך״, ״פוטנציאל״ וכו.. בפועל אין כלום אבל זה לא מפריע להם לבקש כסף כדי להכניס משכורת מנופחת על מילים .. נו בסדר… פראיירים לא מתים..
- 25.שפל חדש 28/06/2021 10:20הגב לתגובה זושוק ההון מלא בכאלה,לפי הכותרת צריך להיזהר
- 24.משקיע 23/06/2021 03:25הגב לתגובה זואני בטוח שהוא יותר חכם מרוב המגיבים לכתבה
- 23.מנוע מימין זה לנסוע על פצצה וחצי מהמקומות אי אפשר להכנס (ל"ת)הכי חכם 15/06/2021 22:25הגב לתגובה זו
- 22.יהודי 15/06/2021 11:09הגב לתגובה זוכך מתנהל ומתבטא יו"ר חברה ששווה כ 500 מליון דולר ????? הוא לא יודע מה עם עסקי החברה המשקיעה, הוא לא יודע מתי והיכן יוקם המפעל, הוא לא יודע איך ישתלבו חזון החברה שלו עם חזון החברה המשקיעה. ובנוסף לכל החברה המשקיעה מוכנה לשלם עבור 10% מניות 450 מליון דולר יותר כי אינה יודעת לרכוש מניות שווים כעת רק 50 מליון. מוכר בבאסטה בשוק נשמע כבר יותר אמין.
- 21.תמיד יגיע הפתי (ל"ת)יעקב 14/06/2021 21:35הגב לתגובה זו
- 20.בלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה 14/06/2021 17:34הגב לתגובה זובלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה
- 19.לרון 14/06/2021 12:34הגב לתגובה זוהנהלה נוטה ש"לא להתעסק" במחיר מניית החברה
- 18.Ndjdh 14/06/2021 12:14הגב לתגובה זודי לא מסוגל לשמוע את הניפוחים האלה...בא לי לעשות שורט על הזבל הזה
- 17.נראה חשוד ומעלה הרבה תהיות.הייתי נזהר מאוד. (ל"ת)מני 14/06/2021 11:49הגב לתגובה זו
- 16.ממש מאמר דוגמא ל-מה זה "הרצת מניות"... (ל"ת)העומד בשער 14/06/2021 11:07הגב לתגובה זו
- 15.מייק1 14/06/2021 10:18הגב לתגובה זומדובר על כמויות גדולות מאד של מנועים שישווקו לכל העולם. החברה כרגע זולה 300 מיליון דולר, השקיעה במפעל ע"י KIP היא 1 מיליארד דולר, 10% מהחברה ירכשו ב 5 מיליארד דולר, מדובר בהזדמנות להכפיל את הכסף פי 15. המלצה לקניה מאד חזקה.
- אי 03/08/2021 17:39הגב לתגובה זואו או
- להתרחק 14/06/2021 12:23הגב לתגובה זוכמעט כל מנוע שריפה יכל גם לעבוד על מימן. אבל אם כבר הופק המיימין והובל לנקודה עדיף להשתמש בו בתא דלק. אין עתיד למנועי שריפה
- 14.דידי 14/06/2021 10:17הגב לתגובה זורק מה אנשים יכולים להשקיע ולהתרסק אם כל הדיבורים בעלמא.
- 13.גרוסמן 14/06/2021 10:16הגב לתגובה זומוע שכבר מותקן ונוסע. ראו כתבה מהבוקר בדהמרקר על התחום
- 12.אקווריוס פלוס גינסל שילוב מנצח (ל"ת)דני 14/06/2021 09:36הגב לתגובה זו
- 11.מקס 14/06/2021 09:34הגב לתגובה זואם חברת תרופות מוציאה דיווח שהצליחה בניסוי בלי לתת שום נתונים, זה יחתוך את השווי בעשרים אחוז בקלות
- 10.מנהל השקעות 14/06/2021 09:33הגב לתגובה זוכל בעל שליטה שמתעסק שער המניה ולא בביצועים עסקיים הוא שרלטן
- 9.נתי 14/06/2021 09:20הגב לתגובה זובדרך כלל חברות צומחות וצניות מזנקות לא בגלל ראיון על במנכל אלא לפי ניתוחי אנליסטים. כל בעל ענין במוצר יהלל אותו ובעקיפין ינפח מחיר מניה. כל אנליסט העובד בבית השקעות המושקע במניה מסויימת יכתוב מה שהמעסיק,שלו מצפה ממנו. ולכן, צריך לנהוג,בזהירות לפני קבלת החלטת השקעה במניות.
- 8.ירון 14/06/2021 09:12הגב לתגובה זויש פה בונננזה רצינית שמסוקרת בכל העולם רק בישראל כולם רדומים מנוע חדשני זול ויעיל . אפילו לCNN זה הגיע .
- 7.גיל 14/06/2021 09:11הגב לתגובה זו"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%" זו כותרת לכתבה ??? עם היו"ר חוץ מפמפום לכאורה אין כלום בכתבה
- 6.עובד בחברה 14/06/2021 09:00הגב לתגובה זואני עובד בחברה מאז ותמיד הבחור מגזים כדאי לשים לב למציאות העכשווית בחברה , הרבה ממה שאמר לא מדוייק.
- 5.מנוע המימן כבר לא רלוונטי , מהפכת המנועים החשמליים כבר כאן (ל"ת)אריאל 14/06/2021 08:40הגב לתגובה זו
- מיקי 14/06/2021 10:29הגב לתגובה זוהמנוע החשמלי זה רק שלב ביניים , זו טכנולוגיה ישנה בת יותר מ- 100 שניה
- דני 14/06/2021 09:37הגב לתגובה זורק אתמול כתבתם וגם זה באמצע המאמר ואפילו עכשיו השמתתם את זה ממאמר שאמור להבליט את הניסוי את המימן ואת שוק הרכב
- 4.יוסי 14/06/2021 08:36הגב לתגובה זוהוא לא יודע הרבה על Kip אבל הוציא הודעה אתמול , הייתי מצפה מיו״ר לתגובה יותר רצינית בלי לזרוק מאות אחוזים עליה במניה , חובת ההוכחה עליכם לפני שמניה תעלה , הודעות מעורפלות לעיתונות לא יעזרו כאן
- 3.מזכירים קצת את עסקת ביתר ים הרבה מספרים קצת מיידע (ל"ת)משה לא חוגג 14/06/2021 08:18הגב לתגובה זו
- 2.שימי 14/06/2021 08:14הגב לתגובה זומעכשיו עם הממשלה החדשה מנוטרלת שחיתות אין לו סיכוי
- 1.שגיא 14/06/2021 07:57הגב לתגובה זוהחברה בשמות קודמים...ראה עשרות מקרים דומים שלא יצא כלום ממזכר הבנות. גם אין שום פרטים כמו לוח זמניםלהתחלת יצור ושיווק אולי עוד 7 שנים?ולקוח אחד שמתענין ורוצה. בנוסף להעריך שווי של 5 מליארד על מנוע שטרם הוכח מראה על ניתוק מוחלט מהמציאות. ....לטווח בקרוב המניה לא תתרומם גם השווי שלה כבר מליארד שזה לא מעט על כלום ושום דבר.
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןטאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
ברק עילם ברח בזמן, על המשבר בנייס והסיכונים והסיכויים; ועל המימוש הצפוי בטאואר אחרי הזינוק המרשים
אולי נייס הגיעה לרצפה? אתמול היא זינקה בוול סטריט וחזרה להיסחר מעל 100 דולר. היא חוזרת למסחר בת"א עם ארביטראז' חיובי של 5%.
אחרי קריסה בשבוע האחרון על רקע הנמכת תחזית, נייס נסחרת במכפיל רווח עתידי של מתחת ל-9. זה מאוד נמוך וזה כנראה משקף שני דברים - את החשש מהנמכת ציפיות בהמשך הדרך ואת חוסר האמון בהנהלה של נייס - לא מפרסמים דוח כספי ואחרי יומיים מנמיכים ציפיות לשנה הבאה. זו התנהלות שוול סטריט לא אוהבת ולא מקבלת.
ועדיין, אולי זה בגלל חוסר הניסיון של סקוט ראסל, הטירון בתפקיד. אולי זאת טעות של מתחילים וזה מזכיר לנו שברק עילם תזמן בצורה מושלמת את העזיבה מנייס. פשוט - ברח בזמן. הוא הבין בשנה האחרונה שלו שמגיעה מהפכה גדולה, הוא לא רצה לעבור עוד מהפכה בחברה במיוחד שהיא איום גדול על הפעילות. 10 שנים הספיקו לו, כשהשנים האלו מחולקות לשתיים - השנים הטובות והשנים הגרועות. ב-5 שנים שווי נייס עלה פי 4, ב-5 שנים הבאות לא היה שינוי. בשנה האחרונה המניה קרסה במעל 50%.
מאז הודעת הפרישה שלו המניה נפלה ב60% - מה זה אם לא בריחה - ברק עילם עוזב את נייס בתזמון בעייתי - ממה מודאגים האנליסטים?
נייס היום מאוד מאוימת על ידי ה-AI ומצד שני מדגישה שה-AI הוא דווקא מנוע הצמיחה העיקרי שלה. חברות תוכנה בכלל מאוימות מאוד כי ניתן לפתח תוכנה במהירות ובזול. נייס פועלת בשוק ה-CRM שעובר טלטלות גדולות - המהפכה משנה אותו לחלוטין.
- טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נייס בנקודת הזמן הזו היא סיכוי גדול וסיכון גדול. היא לכאורה מאוד זולה, אבל זה בגלל החששות של השוק מהמשך הנמכת ציפיות. זו חברה במשבר שהחצי שנה הקרובה מאוד קריטית לעתידה. אם היא תלמד להתמודד מול איום ה-AI ואף להצטרף אליו כפי שהיא מצהירה, השוק יכול לתפוס אותה אחרת. אם היא תפספס תחזיות בהמשך, משבר האמון יכול להתחזק.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה מחר בבורסה?
מי חושב שיש הזדמנות במניות הנדל"ן היזמי? המניות הדואליות, ההודעה על הריבית ועד כמה המס החדש על הבנקים ישפיע על המניות?
המס המתוכנן על הבנקים הוא לא מס חכם. אם רוצים להעביר מרווח הבנקים לרווחת הציבור אפשר לעשות זאת באלגנטיות דרך הגברת תחרות, הגבלת עמלות וחיוב ריבית על העו"ש. האפקט מיידי וברור. המס יספק לבנקים גושפנקא דווקא להעלאת ריבית - המס יגולגל על הלקוחות. היה מס מיוחד על הבנקים ב-2024-2025 - הוא נכשל. הרגולטור עזב את הבנקים כי הוא הטיל מס והבנקים חגגו על העו"ש שלכם ולקחו מכם ריבית גבוהה על הלוואות ונתנו ריבית נמוכה על פיקדונות.
אבל נראה שהאפקט הנכון מבחינת האוצר ואולי גם מסיבות פוליטיות, מס על הבנקים - עושה יותר רושם ציבורי. לציבור בבנקים זו דווקא בשורה רעה, למשקיעים בבנקים זה עדיף מאשר הטלת הוראות ישירות. חוץ מזה יש עוד זמן עד שזה יקרה, יהיו הסתייגויות ועימותים. על פניו, מניות הבנקים אמורות להיפגע מהמהלך הזה, אבל כשמנתחים את זה לעומק רואים שזה לא יהיה דרמה גדולה בהינתן שתהיה התגמשות על המס העודף ואולי גם על דרך החישוב וההצמדה. כזכור לא נקבע על ידי הצוות מס מתאים אך הם נתנו רמז עבה - מס של 9% בדוגמאות ובעבודת הצוות על גידול של 50% ברווח מהרווח הממוצע ב-2018-2022. הרווח הזה יהיה צמוד. ההשלכה בפועל היא בהערכה גסה הקטנה של הרווח ב-5%, ואחרי כל ההתדיינויות זה עשוי להגיע ל-3%-4%. לא ביג דיל בשביל הבנקים.
בחמישי, מניות הבנקים ירדו ב-1.7%, יש עוד לאן לרדת, אבל ממש "בקטנה". למעשה, מה שישפיע יותר על המניות הוא האי וודאות. הידיעה שיש עוד דרך ודיונים עד לקביעת המס העודף, מייצרת אי וודאות ואי שקט במניות. זה חמור יותר מאשר וודאות אפילו חמורה. אם מחר בבוקר היה נקבע המס, המניות היו אולי מאבדות כמה אחוזים בודדים וזהו. עכשיו יש רעשים מסביב וזה יימשך חודשים.
השוק מעדיף וודאות קשה על אי וודאות אפילו פחות קשה. במקרה של הבנקים זה לא קשה, מה שיקרה לא יהפוך את המצב לקשה. אבל זה לא נוח שיש קצת עננה למעלה.
- הבנקים ירדו 1.7% על רקע כוונת הרגולטור למסות רווחים עודפים; המדדים המובילים איבדו כ-1%
- מימון ישיר זינקה 8.9%; מלם-תים צנחה 9.5%, פולירם 8.2% - נעילה מעורבת בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שער הדולר מזנק בימים האחרונים. בשישי הוא קפץ - שער הדולר מזנק ב-0.7% ל-3.28; מה הסיבה ומה צופים הכלכלנים? כשהשער הרציף של הדולר עומד על 3.29 שקלים לדולר - דולר שקל רציף 0.28%
