"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%"
"לפני 10 ימים דיווחנו שהפעלנו בהצלחה את המנוע מבוסס המימן שלנו, זה דבר פנטסטי שהיינו בטוחים שיקפיץ את המניה ב-300%. זה הופיע בכל עיתון רכב, בפייננשל טיימס ובניו יורק טיימס. בישראל ירדנו ב-20% מאז", כך אומר יו"ר אקוואריוס מנוע גל פרידמן בשיחה עם ביזפורטל. "זה עבר לכולם פה מתחת לרגליים. דווקא לגבי הדיווח הנוכחי על דובאי לא חשבנו שמדובר במשהו כל כך מהותי ולא התכוננו לתגובות עליו". תגובת המשקיעים בארץ היא כמובן לא תכנית לבקשתו של אף יו"ר, ועם פרידמן אכן התכנסנו לדבר על ההשקעה החדשה להקמת מפעל בדובאי, דיווח שהזניק את המניה בכ-18%.
אקוואריוס דיווחו כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת אנרגיה בריטית בשם Kampac International (KIP) שעוסקת בעיקר בחיפושי נפט וגז ובתחום הכרייה, פעילות שמרוכזת בגאנה, ניגריה וקונגו. חברה פרטית שפעילה בשווקים הללו עשויה להעלות מקום לחשש. מעבר לכך, מדובר בחברה שהפעילות שלה ממוקדת בחיפושי נפט וגז בשונה מאקוואריוס שנמצאת תחת התחום של אנרגיה ירוקה. פרידמן מצדו מציין כי KIP תונפק בקרוב בבורסה בלונדון כשלפי הדיווח של אקוואריוס, ל-KIP פעילות אנרגיה מתחדשת בדובאי. כך או כך, באתר החברה זו אינה מוזכרת.
KIP תשקיע 1-1.2 מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור מנוע הבעירה הפנימית הלינארי הזעיר שפיתחו באקוואריוס שמשקלו 10 ק"ג ובו חלק נע אחד בלבד. הספק החשמל הגבוה שמאפשר המנוע מסייע להפחתת זיהום אוויר. המנוע אם כן עובד הן על דלק והן על מימן כפי שדיווחה אקוואריוס לאחרונה. פרידמן אומר כי שלב ההוכחה הטכנולוגית כבר מאחורי החברה.
"המתקן המדובר בדובאי, אם יקום בכפוף לגיוס, יפנה רק לשוק האוטו-מוטיב. את הגנרטורים למקומות מרוחקים ואנטנות דור 5 שלנו אנחנו מייצרים בקווים נפרדים באשקלון ועם שותפים ביפן", פרידמן מסביר. "בעזרתם אנחנו גם מספקים את ההזמנה בהיקף 120 אלף גנרטורים לשותפה שלנו ריגמסטר".
- עמית בירק פורש מאקוואריוס - מה המשכורת של המנכ"ל החדש?
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר, המפעל יוקם לדבריך לא עבור השותפות הקיימות, אלא עבור לקוחות עתידיים, בתקווה שיגיעו, משוק חדש שאתם פונים אליו - והוא האוטו-מוטיב?
"כן. בסוף אנחנו הולכים להחליף 230 מיליון מנועים שנמכרים כל שנה בעולם, שכל אחד יבחר אם להאמין לנו יותר או פחות. במקום המנועים שנחליף בתעשיית הרכב אנחנו מייעדים את מנועי המימן שלנו".
לא חשפתם בדיווח איזה נתח תקבל KIP מהחברה הבת המשותפת שתקימו, אבל אם לשפוט לפי הסכום שתשקיע במפעל, שהוא גבוה מכל השווי של אקוואריוס – כמיליארד שקל – אפשר להניח שהיא תחזיק בנתח הגדול יותר?
- ״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
"לא, אי אפשר להניח את זה ול-KIP גם אין ציפיות כאלה".
איזו פעילות אנרגיה מתחדשת מחזיקה כיום KIP בדובאי? פאנלים סולאריים? פרויקט גגות?
"אני לא יודע בדיוק, הם יושבים בדובאי".
הבחירה בדובאי קשורה למשטר המס או אזורי הסחר החופשי שמשרתות את תעשיית הרכב?
"בין דובאי לאבו-דאבי יש אזור תעשייה שאליו מחפשים להביא לשם טכנולוגיות מעניינות. לא היינו הולכים עם KIP למקום אחר, הלכנו איתם לפורטה שלהם – והוא בדובאי, שם הם גרים והם מקושרים שם. מפגישות מקדמיות שערכנו עם לקוחות שלהם ומשקיעים פוטנציאליים שישקיעו בפרויקט הזה התרשמנו שהביאו אותנו לרציניים מאד, לכן המשכנו איתם".
KIP כבר מחזיקה בקרקע עליו תקימו את המפעל או שתצטרכו ביחד לאתר מיקום פוטנציאלי?
"אנחנו קודם כל רוצים שההסכם יחתם ונראה כסף – לאחר מכן תבחר הקרקע, או על ידם או על ידי שני הצדדים".
דבר שבלט בדיווח שהוצאתם הוא האופציה שניתנה ל-KIP לתקופה של 14 חודשים לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר. מדובר בפער גדול מאד מול השווי הנוכחי שהוא כשלוש מאות מיליון דולר. מה תומך בשווי הזה?
"גם להשקיע מיליארד דולר בהקמת מתקן ייצור בחברה שנסחרת לפי 500 מיליון דולר ביום טוב ו-300 מיליון דולר ביום פחות טוב זה הרבה. החבר'ה מדובאי ביקשו 'Piece of the Skin'. הם רצו להיות מסוגלים לרכוש 10% מחברת האם של החברה המשותפת, בהנחה שיקום מתקן הייצור.
- 28.אפס אמינות 22/08/2021 14:34הגב לתגובה זוכל רמאי יכול לצאת בהצהרות ספוקלטיביות ולהריץ את המניה,כדאי שהראשות לניירות ערך תבדוק אותם
- 27.אמנון 15/08/2021 11:03הגב לתגובה זואחוזים.
- 26.אני 03/08/2021 17:35הגב לתגובה זוכמו כל החארטות , מבלבלים לטיפשים את המוח עם מילים כמו ״מיליארדים״, ״מהפך״, ״פוטנציאל״ וכו.. בפועל אין כלום אבל זה לא מפריע להם לבקש כסף כדי להכניס משכורת מנופחת על מילים .. נו בסדר… פראיירים לא מתים..
- 25.שפל חדש 28/06/2021 10:20הגב לתגובה זושוק ההון מלא בכאלה,לפי הכותרת צריך להיזהר
- 24.משקיע 23/06/2021 03:25הגב לתגובה זואני בטוח שהוא יותר חכם מרוב המגיבים לכתבה
- 23.מנוע מימין זה לנסוע על פצצה וחצי מהמקומות אי אפשר להכנס (ל"ת)הכי חכם 15/06/2021 22:25הגב לתגובה זו
- 22.יהודי 15/06/2021 11:09הגב לתגובה זוכך מתנהל ומתבטא יו"ר חברה ששווה כ 500 מליון דולר ????? הוא לא יודע מה עם עסקי החברה המשקיעה, הוא לא יודע מתי והיכן יוקם המפעל, הוא לא יודע איך ישתלבו חזון החברה שלו עם חזון החברה המשקיעה. ובנוסף לכל החברה המשקיעה מוכנה לשלם עבור 10% מניות 450 מליון דולר יותר כי אינה יודעת לרכוש מניות שווים כעת רק 50 מליון. מוכר בבאסטה בשוק נשמע כבר יותר אמין.
- 21.תמיד יגיע הפתי (ל"ת)יעקב 14/06/2021 21:35הגב לתגובה זו
- 20.בלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה 14/06/2021 17:34הגב לתגובה זובלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה
- 19.לרון 14/06/2021 12:34הגב לתגובה זוהנהלה נוטה ש"לא להתעסק" במחיר מניית החברה
- 18.Ndjdh 14/06/2021 12:14הגב לתגובה זודי לא מסוגל לשמוע את הניפוחים האלה...בא לי לעשות שורט על הזבל הזה
- 17.נראה חשוד ומעלה הרבה תהיות.הייתי נזהר מאוד. (ל"ת)מני 14/06/2021 11:49הגב לתגובה זו
- 16.ממש מאמר דוגמא ל-מה זה "הרצת מניות"... (ל"ת)העומד בשער 14/06/2021 11:07הגב לתגובה זו
- 15.מייק1 14/06/2021 10:18הגב לתגובה זומדובר על כמויות גדולות מאד של מנועים שישווקו לכל העולם. החברה כרגע זולה 300 מיליון דולר, השקיעה במפעל ע"י KIP היא 1 מיליארד דולר, 10% מהחברה ירכשו ב 5 מיליארד דולר, מדובר בהזדמנות להכפיל את הכסף פי 15. המלצה לקניה מאד חזקה.
- אי 03/08/2021 17:39הגב לתגובה זואו או
- להתרחק 14/06/2021 12:23הגב לתגובה זוכמעט כל מנוע שריפה יכל גם לעבוד על מימן. אבל אם כבר הופק המיימין והובל לנקודה עדיף להשתמש בו בתא דלק. אין עתיד למנועי שריפה
- 14.דידי 14/06/2021 10:17הגב לתגובה זורק מה אנשים יכולים להשקיע ולהתרסק אם כל הדיבורים בעלמא.
- 13.גרוסמן 14/06/2021 10:16הגב לתגובה זומוע שכבר מותקן ונוסע. ראו כתבה מהבוקר בדהמרקר על התחום
- 12.אקווריוס פלוס גינסל שילוב מנצח (ל"ת)דני 14/06/2021 09:36הגב לתגובה זו
- 11.מקס 14/06/2021 09:34הגב לתגובה זואם חברת תרופות מוציאה דיווח שהצליחה בניסוי בלי לתת שום נתונים, זה יחתוך את השווי בעשרים אחוז בקלות
- 10.מנהל השקעות 14/06/2021 09:33הגב לתגובה זוכל בעל שליטה שמתעסק שער המניה ולא בביצועים עסקיים הוא שרלטן
- 9.נתי 14/06/2021 09:20הגב לתגובה זובדרך כלל חברות צומחות וצניות מזנקות לא בגלל ראיון על במנכל אלא לפי ניתוחי אנליסטים. כל בעל ענין במוצר יהלל אותו ובעקיפין ינפח מחיר מניה. כל אנליסט העובד בבית השקעות המושקע במניה מסויימת יכתוב מה שהמעסיק,שלו מצפה ממנו. ולכן, צריך לנהוג,בזהירות לפני קבלת החלטת השקעה במניות.
- 8.ירון 14/06/2021 09:12הגב לתגובה זויש פה בונננזה רצינית שמסוקרת בכל העולם רק בישראל כולם רדומים מנוע חדשני זול ויעיל . אפילו לCNN זה הגיע .
- 7.גיל 14/06/2021 09:11הגב לתגובה זו"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%" זו כותרת לכתבה ??? עם היו"ר חוץ מפמפום לכאורה אין כלום בכתבה
- 6.עובד בחברה 14/06/2021 09:00הגב לתגובה זואני עובד בחברה מאז ותמיד הבחור מגזים כדאי לשים לב למציאות העכשווית בחברה , הרבה ממה שאמר לא מדוייק.
- 5.מנוע המימן כבר לא רלוונטי , מהפכת המנועים החשמליים כבר כאן (ל"ת)אריאל 14/06/2021 08:40הגב לתגובה זו
- מיקי 14/06/2021 10:29הגב לתגובה זוהמנוע החשמלי זה רק שלב ביניים , זו טכנולוגיה ישנה בת יותר מ- 100 שניה
- דני 14/06/2021 09:37הגב לתגובה זורק אתמול כתבתם וגם זה באמצע המאמר ואפילו עכשיו השמתתם את זה ממאמר שאמור להבליט את הניסוי את המימן ואת שוק הרכב
- 4.יוסי 14/06/2021 08:36הגב לתגובה זוהוא לא יודע הרבה על Kip אבל הוציא הודעה אתמול , הייתי מצפה מיו״ר לתגובה יותר רצינית בלי לזרוק מאות אחוזים עליה במניה , חובת ההוכחה עליכם לפני שמניה תעלה , הודעות מעורפלות לעיתונות לא יעזרו כאן
- 3.מזכירים קצת את עסקת ביתר ים הרבה מספרים קצת מיידע (ל"ת)משה לא חוגג 14/06/2021 08:18הגב לתגובה זו
- 2.שימי 14/06/2021 08:14הגב לתגובה זומעכשיו עם הממשלה החדשה מנוטרלת שחיתות אין לו סיכוי
- 1.שגיא 14/06/2021 07:57הגב לתגובה זוהחברה בשמות קודמים...ראה עשרות מקרים דומים שלא יצא כלום ממזכר הבנות. גם אין שום פרטים כמו לוח זמניםלהתחלת יצור ושיווק אולי עוד 7 שנים?ולקוח אחד שמתענין ורוצה. בנוסף להעריך שווי של 5 מליארד על מנוע שטרם הוכח מראה על ניתוק מוחלט מהמציאות. ....לטווח בקרוב המניה לא תתרומם גם השווי שלה כבר מליארד שזה לא מעט על כלום ושום דבר.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגת"א נפט וגז הוסיף 1.9%, הבנקים איבדו 0.8% - נעילה במגמה מעורבת
טבע התחזקה אחרי הגשת בקשה ל-FDA לאישור זריקה תת-עורית לסכיזופרניה; עסקת הייצוא למצרים לקראת אישור סופי ושותפויות הגז זינקו והרימו את מדד הסקטור כולו; נאוויטס עם סיקור ראשוני של איי.בי.איי ואפסייד של כ-30%; מגזר הפיננסים נצבע באדום היום אחרי רצף של עליות בימים האחרונים
הבורסה ננעלה במגמה מעורבת ושיחזרה את הנעילה אתמול. ת"א 35 הוסיף 0.6% העליות בת"א 90 נמחקו והמדד ירד 0.1%.
במגזר הפיננסים התמונה שונה - הבנקים יורדים בכ-0.8%, בעוד ת"א ביטוח ירד קלות, בכ-0.2%. ת"א נדל"ן עלה 0.1%, בעוד ת"א נפט וגז זינק 1.9%.
בתום רצף דיונים שנמשך לתוך הלילה, משרד האנרגיה והשותפויות במאגר לוויתן הגיעו לסיכום שמאפשר להניע את אחת העסקאות המשמעותיות שנרשמו בענף האנרגיה הישראלי. ההסכם, שאמור להיחתם רשמית על ידי ראש הממשלה ביממה הקרובה, יאפשר יצוא גז טבעי למצרים בהיקפים שמעולם לא נחתמו קודם, ויהווה בסיס להרחבת פעילות המאגר בשנים הקרובות. מאחורי ההסכמות עומדת מערכת של שיקולים כלכליים, רגולטוריים ומדיניים, שמתחברת לצורך של שני הצדדים לייצב את משק האנרגיה שלהם ולבסס תשתיות ארוכות טווח.
- זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי המתווה, לוויתן ייצא למצרים 130 BCM גז טבעי בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, באמצעות חברת Blue Ocean Energy המצרית. מבחינת השותפות - ניו-מד ניו-מד אנרג יהש 3.83% , שברון ורציו רציו פטרול יהש -2.23% זה בעסקה שמאפשרת את ההשקעה בהרחבת יכולות ההפקה וההולכה של המאגר, כולל צינור חדש ומערכות שמיועדות להגדיל את קצב ההפקה. מנגד, משרד האנרגיה קיבל כמה התחייבויות שנועדו לשמר את ביטחון האנרגיה של ישראל: מחיר מוגדר לאספקה לשוק המקומי, וכן מנגנון שלפיו במקרה של תקלה במאגרים אחרים, לוויתן יפנה גז ישירות למשק הישראלי. זה גם מהלך שמחזיר חלק מהעקרונות שהיו במתווה הגז המקורי, ומייצר למדינה יכולת תכנון רחבה מול הביקוש הגובר - ישראל ומצרים מתקרבות לחתימה: מתווה יצוא הגז מלוויתן יוצא לדרך
