גל פרידמן יור אקוואריוס
צילום: רמי זרנגר
ראיון

"היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%"

יו"ר אקוואריוס גל פרידמן סבור שהפעלת מנוע המימן היא הבשורה האמיתית של החברה בחודשים האחרונים; מספר על הקמת המפעל בדובאי בהשקעה של כמיליארד ד' ומעריך את הפוטנציאל העסקי - "אנחנו הולכים להחליף 230 מיליון מנועים שנמכרים כל שנה"
איתי פת-יה | (32)
נושאים בכתבה אקוואריוס

"לפני 10 ימים דיווחנו שהפעלנו בהצלחה את המנוע מבוסס המימן שלנו, זה דבר פנטסטי שהיינו בטוחים שיקפיץ את המניה ב-300%. זה הופיע בכל עיתון רכב, בפייננשל טיימס ובניו יורק טיימס. בישראל ירדנו ב-20% מאז", כך אומר יו"ר אקוואריוס מנוע גל פרידמן בשיחה עם ביזפורטל. "זה עבר לכולם פה מתחת לרגליים. דווקא לגבי הדיווח הנוכחי על דובאי לא חשבנו שמדובר במשהו כל כך מהותי ולא התכוננו לתגובות עליו". תגובת המשקיעים בארץ היא כמובן לא תכנית לבקשתו של אף יו"ר, ועם פרידמן אכן התכנסנו לדבר על ההשקעה החדשה להקמת מפעל בדובאי, דיווח שהזניק את המניה בכ-18%. 

אקוואריוס דיווחו כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת אנרגיה בריטית בשם Kampac International (KIP) שעוסקת בעיקר בחיפושי נפט וגז ובתחום הכרייה, פעילות שמרוכזת בגאנה, ניגריה וקונגו. חברה פרטית שפעילה בשווקים הללו עשויה להעלות מקום לחשש. מעבר לכך, מדובר בחברה שהפעילות שלה ממוקדת בחיפושי נפט וגז בשונה מאקוואריוס שנמצאת תחת התחום של אנרגיה ירוקה. פרידמן מצדו מציין כי KIP תונפק בקרוב בבורסה בלונדון כשלפי הדיווח של אקוואריוס, ל-KIP פעילות אנרגיה מתחדשת בדובאי. כך או כך, באתר החברה זו אינה מוזכרת.

KIP תשקיע 1-1.2 מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור מנוע הבעירה הפנימית הלינארי הזעיר שפיתחו באקוואריוס שמשקלו 10 ק"ג ובו חלק נע אחד בלבד. הספק החשמל הגבוה שמאפשר המנוע מסייע להפחתת זיהום אוויר. המנוע אם כן עובד הן על דלק והן על מימן כפי שדיווחה אקוואריוס לאחרונה. פרידמן אומר כי שלב ההוכחה הטכנולוגית כבר מאחורי החברה.

"המתקן המדובר בדובאי, אם יקום בכפוף לגיוס, יפנה רק לשוק האוטו-מוטיב. את הגנרטורים למקומות מרוחקים ואנטנות דור 5 שלנו אנחנו מייצרים בקווים נפרדים באשקלון ועם שותפים ביפן", פרידמן מסביר. "בעזרתם אנחנו גם מספקים את ההזמנה בהיקף 120 אלף גנרטורים לשותפה שלנו ריגמסטר".

כלומר, המפעל יוקם לדבריך לא עבור השותפות הקיימות, אלא עבור לקוחות עתידיים, בתקווה שיגיעו, משוק חדש שאתם פונים אליו - והוא האוטו-מוטיב?

"כן. בסוף אנחנו הולכים להחליף 230 מיליון מנועים שנמכרים כל שנה בעולם, שכל אחד יבחר אם להאמין לנו יותר או פחות. במקום המנועים שנחליף בתעשיית הרכב אנחנו מייעדים את מנועי המימן שלנו".

לא חשפתם בדיווח איזה נתח תקבל KIP מהחברה הבת המשותפת שתקימו, אבל אם לשפוט לפי הסכום שתשקיע במפעל, שהוא גבוה מכל השווי של אקוואריוס – כמיליארד שקל – אפשר להניח שהיא תחזיק בנתח הגדול יותר?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"לא, אי אפשר להניח את זה ול-KIP גם אין ציפיות כאלה".

איזו פעילות אנרגיה מתחדשת מחזיקה כיום KIP בדובאי? פאנלים סולאריים? פרויקט גגות?

"אני לא יודע בדיוק, הם יושבים בדובאי".

הבחירה בדובאי קשורה למשטר המס או אזורי הסחר החופשי שמשרתות את תעשיית הרכב?

"בין דובאי לאבו-דאבי יש אזור תעשייה שאליו מחפשים להביא לשם טכנולוגיות מעניינות. לא היינו הולכים עם KIP למקום אחר, הלכנו איתם לפורטה שלהם – והוא בדובאי, שם הם גרים והם מקושרים שם. מפגישות מקדמיות שערכנו עם לקוחות שלהם ומשקיעים פוטנציאליים שישקיעו בפרויקט הזה התרשמנו שהביאו אותנו לרציניים מאד, לכן המשכנו איתם".

KIP כבר מחזיקה בקרקע עליו תקימו את המפעל או שתצטרכו ביחד לאתר מיקום פוטנציאלי?

"אנחנו קודם כל רוצים שההסכם יחתם ונראה כסף – לאחר מכן תבחר הקרקע, או על ידם או על ידי שני הצדדים".

דבר שבלט בדיווח שהוצאתם הוא האופציה שניתנה ל-KIP לתקופה של 14 חודשים לרכוש 10% מאקוואריוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר. מדובר בפער גדול מאד מול השווי הנוכחי שהוא כשלוש מאות מיליון דולר. מה תומך בשווי הזה?

"גם להשקיע מיליארד דולר בהקמת מתקן ייצור בחברה שנסחרת לפי 500 מיליון דולר ביום טוב ו-300 מיליון דולר ביום פחות טוב זה הרבה. החבר'ה מדובאי ביקשו 'Piece of the Skin'. הם רצו להיות מסוגלים לרכוש 10% מחברת האם של החברה המשותפת, בהנחה שיקום מתקן הייצור.

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 28.
    אפס אמינות 22/08/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    כל רמאי יכול לצאת בהצהרות ספוקלטיביות ולהריץ את המניה,כדאי שהראשות לניירות ערך תבדוק אותם
  • 27.
    אמנון 15/08/2021 11:03
    הגב לתגובה זו
    אחוזים.
  • 26.
    אני 03/08/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    כמו כל החארטות , מבלבלים לטיפשים את המוח עם מילים כמו ״מיליארדים״, ״מהפך״, ״פוטנציאל״ וכו.. בפועל אין כלום אבל זה לא מפריע להם לבקש כסף כדי להכניס משכורת מנופחת על מילים .. נו בסדר… פראיירים לא מתים..
  • 25.
    שפל חדש 28/06/2021 10:20
    הגב לתגובה זו
    שוק ההון מלא בכאלה,לפי הכותרת צריך להיזהר
  • 24.
    משקיע 23/06/2021 03:25
    הגב לתגובה זו
    אני בטוח שהוא יותר חכם מרוב המגיבים לכתבה
  • 23.
    מנוע מימין זה לנסוע על פצצה וחצי מהמקומות אי אפשר להכנס (ל"ת)
    הכי חכם 15/06/2021 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    יהודי 15/06/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    כך מתנהל ומתבטא יו"ר חברה ששווה כ 500 מליון דולר ????? הוא לא יודע מה עם עסקי החברה המשקיעה, הוא לא יודע מתי והיכן יוקם המפעל, הוא לא יודע איך ישתלבו חזון החברה שלו עם חזון החברה המשקיעה. ובנוסף לכל החברה המשקיעה מוכנה לשלם עבור 10% מניות 450 מליון דולר יותר כי אינה יודעת לרכוש מניות שווים כעת רק 50 מליון. מוכר בבאסטה בשוק נשמע כבר יותר אמין.
  • 21.
    תמיד יגיע הפתי (ל"ת)
    יעקב 14/06/2021 21:35
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    בלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה 14/06/2021 17:34
    הגב לתגובה זו
    בלפחות 5 מיליון שקל !! זאת הרצה בהשתנה מהמקפצה
  • 19.
    לרון 14/06/2021 12:34
    הגב לתגובה זו
    הנהלה נוטה ש"לא להתעסק" במחיר מניית החברה
  • 18.
    Ndjdh 14/06/2021 12:14
    הגב לתגובה זו
    די לא מסוגל לשמוע את הניפוחים האלה...בא לי לעשות שורט על הזבל הזה
  • 17.
    נראה חשוד ומעלה הרבה תהיות.הייתי נזהר מאוד. (ל"ת)
    מני 14/06/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    ממש מאמר דוגמא ל-מה זה "הרצת מניות"... (ל"ת)
    העומד בשער 14/06/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מייק1 14/06/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
    מדובר על כמויות גדולות מאד של מנועים שישווקו לכל העולם. החברה כרגע זולה 300 מיליון דולר, השקיעה במפעל ע"י KIP היא 1 מיליארד דולר, 10% מהחברה ירכשו ב 5 מיליארד דולר, מדובר בהזדמנות להכפיל את הכסף פי 15. המלצה לקניה מאד חזקה.
  • אי 03/08/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
    או או
  • להתרחק 14/06/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    כמעט כל מנוע שריפה יכל גם לעבוד על מימן. אבל אם כבר הופק המיימין והובל לנקודה עדיף להשתמש בו בתא דלק. אין עתיד למנועי שריפה
  • 14.
    דידי 14/06/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
    רק מה אנשים יכולים להשקיע ולהתרסק אם כל הדיבורים בעלמא.
  • 13.
    גרוסמן 14/06/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
    מוע שכבר מותקן ונוסע. ראו כתבה מהבוקר בדהמרקר על התחום
  • 12.
    אקווריוס פלוס גינסל שילוב מנצח (ל"ת)
    דני 14/06/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מקס 14/06/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    אם חברת תרופות מוציאה דיווח שהצליחה בניסוי בלי לתת שום נתונים, זה יחתוך את השווי בעשרים אחוז בקלות
  • 10.
    מנהל השקעות 14/06/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    כל בעל שליטה שמתעסק שער המניה ולא בביצועים עסקיים הוא שרלטן
  • 9.
    נתי 14/06/2021 09:20
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל חברות צומחות וצניות מזנקות לא בגלל ראיון על במנכל אלא לפי ניתוחי אנליסטים. כל בעל ענין במוצר יהלל אותו ובעקיפין ינפח מחיר מניה. כל אנליסט העובד בבית השקעות המושקע במניה מסויימת יכתוב מה שהמעסיק,שלו מצפה ממנו. ולכן, צריך לנהוג,בזהירות לפני קבלת החלטת השקעה במניות.
  • 8.
    ירון 14/06/2021 09:12
    הגב לתגובה זו
    יש פה בונננזה רצינית שמסוקרת בכל העולם רק בישראל כולם רדומים מנוע חדשני זול ויעיל . אפילו לCNN זה הגיע .
  • 7.
    גיל 14/06/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
    "היינו בטוחים שהמניה תקפוץ ב-300%" זו כותרת לכתבה ??? עם היו"ר חוץ מפמפום לכאורה אין כלום בכתבה
  • 6.
    עובד בחברה 14/06/2021 09:00
    הגב לתגובה זו
    אני עובד בחברה מאז ותמיד הבחור מגזים כדאי לשים לב למציאות העכשווית בחברה , הרבה ממה שאמר לא מדוייק.
  • 5.
    מנוע המימן כבר לא רלוונטי , מהפכת המנועים החשמליים כבר כאן (ל"ת)
    אריאל 14/06/2021 08:40
    הגב לתגובה זו
  • מיקי 14/06/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
    המנוע החשמלי זה רק שלב ביניים , זו טכנולוגיה ישנה בת יותר מ- 100 שניה
  • דני 14/06/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
    רק אתמול כתבתם וגם זה באמצע המאמר ואפילו עכשיו השמתתם את זה ממאמר שאמור להבליט את הניסוי את המימן ואת שוק הרכב
  • 4.
    יוסי 14/06/2021 08:36
    הגב לתגובה זו
    הוא לא יודע הרבה על Kip אבל הוציא הודעה אתמול , הייתי מצפה מיו״ר לתגובה יותר רצינית בלי לזרוק מאות אחוזים עליה במניה , חובת ההוכחה עליכם לפני שמניה תעלה , הודעות מעורפלות לעיתונות לא יעזרו כאן
  • 3.
    מזכירים קצת את עסקת ביתר ים הרבה מספרים קצת מיידע (ל"ת)
    משה לא חוגג 14/06/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שימי 14/06/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו עם הממשלה החדשה מנוטרלת שחיתות אין לו סיכוי
  • 1.
    שגיא 14/06/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
    החברה בשמות קודמים...ראה עשרות מקרים דומים שלא יצא כלום ממזכר הבנות. גם אין שום פרטים כמו לוח זמניםלהתחלת יצור ושיווק אולי עוד 7 שנים?ולקוח אחד שמתענין ורוצה. בנוסף להעריך שווי של 5 מליארד על מנוע שטרם הוכח מראה על ניתוק מוחלט מהמציאות. ....לטווח בקרוב המניה לא תתרומם גם השווי שלה כבר מליארד שזה לא מעט על כלום ושום דבר.
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.