מעל המטרו: תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בראשל"צ עם 2,700 יח"ד
ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח. היא לא מפסיקה לבנות. מדובר בעשרות אלפי יחידות דיור. מאז פינוי שטח מחנה צריפין וחלוקתו בין באר יעקב וראשון לציון, היא הקימה לא פחות מארבע שכונות חדשות: נוריות, הרקפות, נרקיסים וחצבים. תנופת הבניה של שכונות אלו במערב העיר נמצאת בעיצומה כאשר מבנים לא מעטים כבר אוכלסו. עכשיו, ראשון לציון לא נותנת גם למטרו להפריע לה. המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום (שלישי) להפקדה את תוכנית להקמת שכונת מגורים נוספת. זאת תהיה הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א').
הדמיית התכנית החדשה. קרדיט: נת"ע
המחיר למ"ר בראשון לציון עומד בממוצע על 26-28 אלף שקל, אבל באזורים מסוימים המחיר יאמיר. מאז העלאת הריבית הביקושים נעצרו מהמחירים בבלימה ואפילו ספגו ירידה מסוימת של כמה אחוזים בודדים, אז ייתכן מאוד שהמחיר האמיתי נמצא קרוב יותר לטווח התחתון בגלל ירידה טבעית בהיקף העסקאות. דמי השכירות הממוצעים עומדים על כ-6,500 שקל, כאשר המחיר עולה בשכונות החדשות ובמרכזי הביקוש בעיר. התשואה למשקיע מגיעה לכ-2.5% ומעלה.
בחזרה לתכנית. זוהי תוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר. בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה (המפורסם שבהם הוא "האדסון יארדס" בניו יורק) ואף בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד ובהיקף מצומצם בהרבה.
- אושרה חלופה למסילת מנשה באורך של כ-45 ק"מ בין בת חפר לרמת דוד
- אושר: פטור מתוכנית והיתר להקמת 300 יח"ד למפוני כפר עזה בקיבוץ רוחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרת התוכנית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין ת"א לצורך תוספת יח"ד משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.
התוכנית, המקודמת על ידי חברת נת"ע, הינה בשטח של כ-400 דונם, והיא ממוקמת במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח ראשון לציון, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן בתצורת BRT.
התוכנית מורכבת משני חלקים: חלק אחד יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון (שטחי "עוטף הדיפו") על קרקע טבעית. יחד הם מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- שיכון ובינוי נבחרה לפרויקט פינוי‑בינוי בנווה עופר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
התוכנית מושתתת על עקרונות תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו (תמ"א 70), אשר מתווה עקרונות לתכנון בסביבת תחנות מטרו ומצויה בהליכי אישור מתקדמים. בין היתר מושתת התוכנית על העקרונות הבאים: נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ("כיכר המטרו") ותקני חניה מופחתים. מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית זאת על ידי מתן מדרכות רחבות המאפשרות נטיעות במספר שורות עצים ואיסור על חניה קבועה במפלס הרחוב פרט לחניות תפעוליות. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרח' הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.
התוכנית כוללת כ-2700 יחידות דיור חדשות שיוקמו ב-26 מבנים בגבהים מגוונים (8,20,24,25,26,28). דגש רב הושם על יצירת מגוון טיפוסי בינוי ועל יצירת בינוי מרקמי עד 8 קומות המאפשר עלויות תחזוקה נמוכות יחסית. מתוך כלל יחידות הדיור 30% יהיו דירות קטנות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות וכ-260 ליחידות דיור קטנות מאוד ("מיקרו יוניטס"). בנוסף יוצעו 300 יחידות דיור עבור דיור מוגן אשר ימוקם בקרבת תחנת המטרו.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-14,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה ו-250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר עיקרי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים.
בנוסף, התוכנית כוללת גשר הולכי רגל אשר יחבר בין השכונה והשכונות מצפון לו אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אנו עמלים בתכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו. אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תוכניות רבות למגורים. המטרו הינו מגה פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.
.jpeg)
המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
בין מאי ליולי נמכרו 21,640 דירות צניחה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה, כשהיצע הדירות הלא מכורות מזנק בשיעור 19% ועומד על 82,530 - מספיק ל-31.1 חודשים של ביקושים - גם בשוק הדירות היד שניה נרשמת ירידה אבל מתונה יותר - במציאות הזאת, נראה שגם הורדת ריבית לא תצליח להחזיר את השוק למסלול
אנחנו מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ובלא מעט מקרים הדגשנו כי המצב בשטח חמור אפילו יותר מזה שעולה מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. והטענה הזאת קיבלה תוקף גם בעונת הדוחות האחרונה, אז יזמיות הנדל״ן פרסמו נתונים על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים שנחתמים. מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס" המשמעות היא שהמגמות לא נשארות רק על הנייר, אלא באות לידי ביטוי ישיר בתזרים של החברות, ביכולת שלהן להניע פרויקטים חדשים וגם ובעיקר בביטחון של המשקיעים.
עכשיו גם נתוני הלמ״ס עצמם לחודשים מאי-יולי מציירים תמונה ברורה ומדאיגה: יש ביקושים נמוכים במיוחד, צניחה במכירת דירות חדשות ועלייה
מתונה בלבד בפעילות בשוק היד השנייה וגם זה רק אם נמדוד את יולי מול יולי. בסך הכול נמכרו בתקופה הזאת 21,640 דירות שזאת ירידה של 6% לעומת פברואר-אפריל השנה, ונפילה של כמעט 20% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.
שוק הדירות - תמונת מצב
אם מעמיקים
בפילוח הנתונים רואים עד כמה המצב מחמיר מחודש לחודש. שוק הדירות החדשות בשפל היסטורי. 7,430 דירות בלבד נמכרו בשלושת החודשים ירידה של 15% לעומת הרבעון הקודם ויותר מ-36% ירידה לעומת מאי-יולי 2024. אם מסתכלים על חודש יולי לבד אז אפשר לראות שיפור נקודתי לעומת יוני,
אבל בהסתכלות שנתית מדובר בצניחה חדה של מעל 31%. מנגד, שיעור לא מבוטל 27.8% מהמכירות נעשה במסגרת תכניות ממשלתיות מסובסדות, מה שעוד יותר מדגיש את החולשה של השוק החופשי, כי אם לא היו את התכניות הממשלתיות המכירות היו צונחות אפילו יותר.
בשוק היד השנייה,
לעומת זאת, התמונה אמנם לא כזאת טובה אבל היא יותר מתונה. בסך הכול נמכרו 14,210 דירות ביד שנייה במאי-יולי שזה מבטא ירידה זניחה של עשירית האחוז לעומת שלושת החודשים שקדמו לה, וירידה של כ-7% בלבד מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם כאן אם מודדים את יולי לבד אפשר
לראות עלייה משמעותית באופן יחסי בקצב העסקאות, מה שמעיד שהרוכשים נוטים לחפש פתרונות מיידיים ונגישים יותר, גם במחיר של לוותר על דירה חדשה מהקבלן.
- 3 מיליארד שקל בהשקעות ו-7.6 אלף דירות: הסכם הגג הראשון ביהודה ושומרון יוצא לדרך
- מ-1.5 ל-5 מ' שקל: הפערים שמפצלים את שוק הדירות ברחובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, מלאי הדירות הלא־מכורות ממשיך לעלות ומגיע כבר ל-82,530 יחידות זינוק של כ-19% לעומת השנה שעברה.
מדובר בהיקף שמגלם 31 חודשי היצע בקצב המכירות הנוכחי, כלומר יותר משנתיים וחצי עד שניתן יהיה לספוג את המלאי הזה. המשמעות עבור היזמים היא לחץ הולך וגובר, והמשמעות עבור השוק כולו היא פוטנציאל לירידת מחירים, בעיקר כשביקושים חדשים מתקשים להתרומם בסביבת ריבית גבוהה
ובמצב של אי-ודאות כלכלית. צריכים להבין, שירידת ריבית של רבע אחוז לא תשנה את התמונה הזאת כזה מהר, היא אולי תזריק קצת אופטימיות בשוק אבל כדי לחסל בזה היצע של מלאים צריכים הורדות ריבית מאסיביות וגם מהירות שזה תרחיש שעדיין לא נמצא על השולחן.