מעל המטרו: תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בראשל"צ עם 2,700 יח"ד
ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח. היא לא מפסיקה לבנות. מדובר בעשרות אלפי יחידות דיור. מאז פינוי שטח מחנה צריפין וחלוקתו בין באר יעקב וראשון לציון, היא הקימה לא פחות מארבע שכונות חדשות: נוריות, הרקפות, נרקיסים וחצבים. תנופת הבניה של שכונות אלו במערב העיר נמצאת בעיצומה כאשר מבנים לא מעטים כבר אוכלסו. עכשיו, ראשון לציון לא נותנת גם למטרו להפריע לה. המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום (שלישי) להפקדה את תוכנית להקמת שכונת מגורים נוספת. זאת תהיה הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א').
הדמיית התכנית החדשה. קרדיט: נת"ע
המחיר למ"ר בראשון לציון עומד בממוצע על 26-28 אלף שקל, אבל באזורים מסוימים המחיר יאמיר. מאז העלאת הריבית הביקושים נעצרו מהמחירים בבלימה ואפילו ספגו ירידה מסוימת של כמה אחוזים בודדים, אז ייתכן מאוד שהמחיר האמיתי נמצא קרוב יותר לטווח התחתון בגלל ירידה טבעית בהיקף העסקאות. דמי השכירות הממוצעים עומדים על כ-6,500 שקל, כאשר המחיר עולה בשכונות החדשות ובמרכזי הביקוש בעיר. התשואה למשקיע מגיעה לכ-2.5% ומעלה.
בחזרה לתכנית. זוהי תוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר. בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה (המפורסם שבהם הוא "האדסון יארדס" בניו יורק) ואף בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד ובהיקף מצומצם בהרבה.
- אושרה חלופה למסילת מנשה באורך של כ-45 ק"מ בין בת חפר לרמת דוד
- אושר: פטור מתוכנית והיתר להקמת 300 יח"ד למפוני כפר עזה בקיבוץ רוחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרת התוכנית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין ת"א לצורך תוספת יח"ד משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.
התוכנית, המקודמת על ידי חברת נת"ע, הינה בשטח של כ-400 דונם, והיא ממוקמת במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח ראשון לציון, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן בתצורת BRT.
התוכנית מורכבת משני חלקים: חלק אחד יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון (שטחי "עוטף הדיפו") על קרקע טבעית. יחד הם מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.
- מחירי הדירות בירושלים בשיא כל הזמנים - הכיצד?
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%
התוכנית מושתתת על עקרונות תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו (תמ"א 70), אשר מתווה עקרונות לתכנון בסביבת תחנות מטרו ומצויה בהליכי אישור מתקדמים. בין היתר מושתת התוכנית על העקרונות הבאים: נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ("כיכר המטרו") ותקני חניה מופחתים. מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית זאת על ידי מתן מדרכות רחבות המאפשרות נטיעות במספר שורות עצים ואיסור על חניה קבועה במפלס הרחוב פרט לחניות תפעוליות. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרח' הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.
התוכנית כוללת כ-2700 יחידות דיור חדשות שיוקמו ב-26 מבנים בגבהים מגוונים (8,20,24,25,26,28). דגש רב הושם על יצירת מגוון טיפוסי בינוי ועל יצירת בינוי מרקמי עד 8 קומות המאפשר עלויות תחזוקה נמוכות יחסית. מתוך כלל יחידות הדיור 30% יהיו דירות קטנות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות וכ-260 ליחידות דיור קטנות מאוד ("מיקרו יוניטס"). בנוסף יוצעו 300 יחידות דיור עבור דיור מוגן אשר ימוקם בקרבת תחנת המטרו.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-14,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה ו-250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר עיקרי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים.
בנוסף, התוכנית כוללת גשר הולכי רגל אשר יחבר בין השכונה והשכונות מצפון לו אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אנו עמלים בתכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו. אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תוכניות רבות למגורים. המטרו הינו מגה פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- ד"ר איתמר כספי ימונה למנהל האגף המוניטרי בבנק ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.
בנימין נתניהומחירי הדירות בת"א בצניחה - על ההמשך ועל הפיל שבחדר
מה הקשר בין מחירי הדירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו; על המחירים בת"א ובשאר הארץ, על ההשפעה של ת"א על מקומות אחרים, על הסיבות לירידה במחירים ומתי תדעו שמתקרבת עצירה בירידת המחירים?
מחירי הדירות בת"א חזרו 3 שנים אחורה. מדד מחירי הדירות בעיר הגדולה צנח כמעט 6% מהשיא, קצב שנתי של כ-9%. כך עולה מנתוני הלמ"ס. בפועל, הירידה חדה יותר משתי סיבות עיקריות - הראשונה היא שהלמ"ס לא מודדת מחיר כלכלי, אלא מחיר שהקבלן מספק למדגם. אלא שהמחיר הכלכלי, הכולל הנחות מימוניות ומבצעים נמוך דרמטית מ"מחיר המחירון". השנייה - הנתונים של הלמ"ס מתפרסמים בעיכוב של חודשיים וחצי. אתמול עם פרסום המדד קיבלנו נתונים לחודשים ספטמבר-אוקטובר, "ממוצע" של 1 באוקטובר (לפני חודשיים וחצי). אין שום סיבה בעולם שהגוף הכי חשוב במדינה בניתוח ואספקת נתונים כלכליים לקובעי מדיניות לצורך קבלת החלטות, יהיה כל כך לא מעודכן ועם תהליכים ארכאיים. היכולת לדעת בכל רגע נתון, אולי בעיכוב קטן, את מחירי הדירות היא קלה ופשוטה ואתם רואים אותה כאן ובאתרים אחרים - עסקאות שוטפות עדכניות, לוחות מודעות, שיחות עם מוכרים וקונים ועוד. אם עיתונאים יכולים, בטוח שבלמ"ס יכולים.
צניחה במחירי הדירות בת"א
בכל מקרה, שתי הסיבות האלו גורמות לכך שהמידע חלקי. מחירי הדירות על פי הלמ"ס ירדו בספטמבר-אוקטובר ב-0.5% ובת"א ב-1.1%, ובמצטבר ירדו כבר 8 חודשים רצופים בשיעור של מעל 3% בכל הארץ ו-5.8% בתל אביב. הערכה מעודכנת יותר היא שהמחירים בכל הארץ ירדו בכ-7%, ובתל אביב מעל 10%. זו לא ירידה , זו כבר צניחה חופשית.
צריך להזכיר שת"א היא העוגן של המחירים. כולם מתיישרים אליה. אם בתל אביב עולה דירה ב-4 מיליון, אז דירה דומה תעלה בגבעתיים 80% ממנה ברמת גן 70% ובפתח תקווה 60%. לא מדע מדויק, אבל הכוונה שהיא השוק שאליו מתיישרים. ולכן, הטענה של קבלנים ואינטרסנטים שונים שהירידות יהיו רק בת"א ולא יגלשו למקומות אחרים אינה נכונה. ברגע שנקודת הייחוס משתנה, הכל משתנה, מי פחות מי יותר וכמובן שיש גם גורמים ספציפיים שמשפיעים על כל אזור. האזורים החרדיים לא קשורים לשאר המקומות. הביקושים שם גדולים וחזקים והמחירים עולים.
בירושלים יש תופעה הפוכה לתל אביב - עלייה עשירה שמעלה את המחירים. בת"א, הפיל שבחדר הוא הירידה. בוועידת ביזפורטל, דיברו על ההגירה נטו, ועל פי הדוברים מדובר על 40 אלף איש מאזור המרכז שעזבו השנה את הארץ. מדובר על 10-15 אלף דירות שלא צריכים אותם, היצע הדירות בעצם גדל. זה אחד ההסברים החשובים לירידה במחירי הדירות. אבל זה גם מעלה שאלות לגבי ההמשך.
- מחירי הדירות בירושלים בשיא כל הזמנים - הכיצד?
- עד כמה הריבית משפיעה על מחירי הדירות? הקשר שכולם מאמינים בו ולרוב לא קיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם אנשים יעזבו - המחירים ירדו. צריך להסתכל לאמת בעיניים, בלי קשר לדעה הפוליטית שלכם. אנחנו בשנת בחירות, בחירות בפתח והגירה יכולה להתעצם על רקע השסע החברתי. מעבר לכך, אנשים לא מעטים נותנים כעת "צ'אנס" לבחירות. אם המצב יישאר ובנימין נתניהו יישאר בשלטון, הם עלולים לעזוב. קשה לכתוב על הנושא הזה בלי פוליטיקה, אבל באמת במבחן הקר - בחירת נתניהו, תוביל כנראה להגירה נוסת מת"א. זה הפיל הגדול שבחדר, וזה גורם לאנשים כבר עכשיו לשקול את צעדיהם.
