'מס המטרו' – בעלי הנכסים ירוויחו בגדול

הרווח כפול - גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו; מצד שני שיטת החקיקה צפויה לעבור במסלול שנוי במחלוקת. ומה עם מחירי הדירות? בטווח הקצר חסר משמעות – בטווח הארוך עלייה דרמטית

צחי אפרתי | (8)

בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2020 יש פרק משמעותי לנושא מימון המטרו – תוכנית התשתית הגרנדיוזית בעלות של כ-150 מיליארד שקלים. פרויקט המטרו - אורכו 145 ק"מ, והוא חוצה 24 רשויות מקומיות באזור מטרופולין גוש דן. בשל העלות המשוערת הגבוהה, מבקשת המדינה שחלק ניכר מתקצוב הפרויקט יבוא מאלו שעתידים ליהנות מהפירות שלו. לשם כך, הגדירה המדינה שני מושגים חדשים – 'רדיוס ההשפעה' ו'מס מטרו'. נוסף על כך מקדמת המדינה שינוי בהיטל ההשבחה ומצד שני מגדילה באופן משמעותי את זכויות הבנייה.

 

רדיוס ההשפעה ומס המטרו בסך 35%

לפי טיוטת ההסדרים, שר האוצר, לאחר התייעצות עם מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יקבע את רדיוס ההשפעה של פרוייקט המטרו עד ליום 31 בדצמבר 2021, כאשר האזורים שיהיו במרחק סמוך למטרו יהיו אלה שישלמו את המס החדש – מס מטרו. 

נכסים שיהיו במעגלים הסמוכים לתחנות המטרו יהיו אלה שישלמו את המס, יחד עם זאת לקריטריונים שייקבעו תהיה השפעה משמעותית על ערכי הנכסים בסביבת המטרו. על כך אומר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים "בעולם עשו מחקרים על זה. מי שנמצא במרחק של עד 300 מטר מהמטרו יהיו המרוויחים הגדולים, יחד עם זאת יש השפעה נוספת במעגלים השניים והשלישיים".

סכום המס הצפוי יעמוד על 35% נוכח ההשבחה הצפויה, והצפי לעצימות פיתוח מוגברת. מס זה, הוא ייעודי לסיוע במימון הפרויקט. עם זאת המדינה תפחית מעט את היטל ההשבחה מ-50% ל-40%, בכך המס הכולל על בעלי הקרקעות יהיה 75%. בתמורה תגדיל המדינה את זכויות הבנייה באופן מהותי וכתוצאה מכך צפויים ערכי הנכסים לעלות באופן דרמטי.  

 

מתח בין השלטון המרכזי לרשויות המקומיות 

היטל ההשבחה הוא 50% וחוק ההסדרים מציע להפחיתו ל-40%, כלומר, הרשויות המקומיות הן הנפגעות העיקריות מההקטנה של היטל ההשבחה.

לדברי ארז כהן שמאי מקרקעין "הרשויות מזדעקות על הכנסה עתידית ב-2030. יחד עם זאת כפי שקרה עם תוכניות הרובעים למיניהן ההיטל הצטמצם מעשרות מיליונים, למיליונים בודדים. לכן, הטענה לא תמיד משתקפת עם המציאות, ייתכן כי ההכנסה שתגיע לרשויות תהיה נמוכה מהצפי".

בעניין זה אומר דנוס, "יש מתח טבעי בין הרשויות לשלטון המרכזי במקרה הזה, אבל הרשות צריכה לזכור שיש לה פחות השקעה בתשתיות. המטרו פותר הרבה דברים שקשורים בתשתיות. יש פה איזון".

איך זה הולך להשפיע על מחיר הדירות בגוש דן?

לדברי כהן, "לטווח הקצר זה לא ישפיע בכלל. בטווח הארוך, מדובר בתוכנית שתשפר נגישות, תיצור עוד זכויות בנייה, תיאורטית תיצור היצע יותר גדול, ובעתיד אולי תוריד מחירים בעקבות גידול בהיצע. אני סקפטי. התוכנית הזאת לא תדביק את הביקושים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לגבי ההשפעה על המחירים מערי דנוס כי "בטווח הקצר אין השפעה, אך בטווח הרחוק תהיה השפעה דרמטית. פחות למי שגר בלב תל-אביב, אבל מי שגר בפריפריה של תל-אביב יוכל להגיע תוך 10-20 דקות למרכז העיר. אנחנו מכירים את זה מערי בירה בעולם, אין ספק שזה מעלה מחירים. נגישות מעלה מחיר באופן משמעותי.

"יש ניסיון עולמי עם עניין המטרו – כל מי שיושב על ציר הרכבות יושבח בצורה בלתי רגילה. בנוסף, המטרו מייתרת את הצורך ברכבים, מה שתורם להשבחה נוספת - אפשר להגדיל יותר את זכויות הבנייה. אחת הבעיות בפרויקטים נדל"ניים זה בעיות תחבורה ונגישות. אפשר לחסוך גם צורך בחניונים. מצד בעלי הדירות הם מרוויחים הרבה מהשבחת הקרקע ומצד המדינה - היא תקבל חלק מהכסף באמצעות המס הייעודי.

"מנקודת מבט בעלי הקרקע, הוא יקבל הנחה של 25% מערך הקרקע החדשה. כלומר הוא נדרש לשלם 40% היטל השבחה ועוד 35% מס מטרו. זה רווח משמעותי לבעלי הקרקעות בעקבות עליית הערך העצומה שצפויה לנכסים שיושבים על ציר המטרו. זה מעלה את הנגישות בצורה דרמטית. הבעלים של הנכסים ירוויחו בגדול – גם מהקרבה למטרו וגם רווח כלכלי חלומי בזכות המטרו.

"התשלום הוא רק במקרה של מימוש הקרקע – כלומר בעל הנכס יממש במצב שרווחי עבורו. בעלים של נכס קטן שאין לו עניין ביזמות, הוא לא ייפגע מכך. מבחינת הציבור שיהיה שותף לעלויות המטרו זה לא דבר רע.

"אנחנו צופים את עיקר ההשפעה באזור הרכבת הקלה; לדוגמה, בקו האדום – בת-ים ופתח-תקווה יש צפי לעליית מחירים באזורים אלו כאשר הקו יתחיל לעבוד. הצפי לסיום הבנייה זה ב-2022. כל אזור שהציר יעבור בו יושבח".

 

האם קיימת פגיעה בזכות הקניין?

שיטת החקיקה המהירה שפועלת לא בצורה המסורתית, עלולה לפגוע בזכות הקניין של בעלי הקרקעות. לדברי כהן, "צורת החקיקה לפיה הולכים לחוקק את המטרו, תהיה בצורה מהירה ולא באמצעות המנגנון הקיים של חוק התכנון והבנייה עם התנגדויות וכו'. זה יהיה בעזרת חוק מלמעלה, מהכנסת. וכאן קיימת פגיעה מהותית בזכות הקניין. האוצר מסביר את זה באמצעות מנגנון של פיצוי מלא – שבעצם מדובר בפגיעה מידתית. אבל כל בן אדם זכאי להתנגד לכך שלוקחים לו את הקרקע".

  

"שינוי נוסף, הינו הפקעה צמיתה וגם השבחת קרקע פוטנציאלית של המדינה - ניתן להפוך קרקע למגורים לשטח מסחרי, וזאת פגיעה נוספת בזכות הקניין של אדם. הפיצוי הכספי הוא לא לפי ערך הקרקע של נכס מסחרי אלא לפי מצב הקרקע נכון להיום. זה נחמד שהאוצר אומר שיפצה, אבל הכוונה היא לפצות בסכומים משמעותיים".

 

עליית מחירים או קיפאון בעסקאות  

לדברי שמאית המקרקעין יעל סער, סמנכ"לית אנגלו סכסון תל אביב, "בסופו של יום, המוכרים יהיו ברובם אנשים פרטיים שמבחינתם מוכרים דירה, ולא מוכרים שטח במגדל. אנחנו לא יודעים עדיין אם מס מטרו ייגבה אחרי אישור תכניות מפורטות או בזמן הקמת המטרו.

"אלא אם המוכרים ימכרו ליזם, שיהיה מוכן לשלם להם סכום נוסף (אפסייד), סביר להניח כי מדובר בעסקאות שיעשו בין אנשים פרטיים, במחיר השוק ולכן במידה ואכן יתקיים אותו מיסוי, אותם מוכרים ינסו להעמיס את גובה המס על מחיר הדירה, ולא בטוח שהרוכשים יסכימו לכך. התוצאה- מחירים שיעלו או קיפאון של עסקאות באותם רחובות, ממש בדומה למה שראינו בתוכניות הרובעים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ניאו 10/07/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    נוכלים שיעשו מכה על הדיירים במיוחד בחבות המס, מגורים באתר בניה וקיפאון עסקאות לשנים
  • 6.
    ישר הצרות עין מופיע (ל"ת)
    יוסי חן 09/07/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ויקטור לייבו 09/07/2020 16:44
    הגב לתגובה זו
    בתא העיריה לא תאפשר לנו להרוויח שום דבר ואתה יודע את זה מצוין
  • 4.
    נמאס 09/07/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    מס שבח והיטל השבחה שהם אבסורד מוחלט , מילא אם היו מחייבים מס בעת מימוש ההשבחה, אבל משלמים על השבחה פוטנציאלית בדיוק כמו שהיו מחייבים כול גבר בעל אבר על היותו אנס פוטנציאלי...
  • 3.
    שפוי 09/07/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת יהיו לכל משפחה שתי מכוניות לפחות. סתם עוד דרך לדפוק את האזרח על הצ'ופר האדיר של רכבת רועשת ליד הבית
  • 2.
    אני 09/07/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
    מבחינת המדינה שלנו כל רווח מעל פת לחם, תשלומי משכנתה וגן לילדים - כל רווח כזה שייך לה. אלא אם כן אתה מקושר/מושחת ו/או קרוב לצלחת (שבינינו שלושתם היינו הך..)
  • 1.
    לא מבין 09/07/2020 10:06
    הגב לתגובה זו
    רק ישלמו עוד מס ועוד מס ועוד מס. בנוסף לכל אי הנוחות שתהיה להם במשך 20 שנה של בנייה. לא מבין איך הם מרוויחים מכל הסיפור
  • ניאו 09/07/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה סיוט של 50 שנה, עדיף למכור כעת ולהתרחק
ניו יורק עיר ארהב ארצות הברית
צילום: mpewny, Pixabay

מחירי הדירות יורדים - לא רק בישראל; ירידות של עד 7% בארה"ב

הריבית גבוהה, המכירות צונחות, הבנק המרכזי עשוי להוריד ריבית - שוק הדיור בארה"ב מזכיר את השוק המקומי

עמית בר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

מחירי הדירות בישראל בירידה ומסתבר שגם בארה"ב נרשמה ירידה מתחילת השנה. הסיבות קרובות. הריבית והמחירים הגבוהים. בממוצע ירדו המחירים בארה"ב מתחילת השנה ב-2%-3%, אבל יש מקומות שהרבה יותר. 

שוק הנדל"ן האמריקאי, שמהווה כ-20% מהתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב, נמצא במצוקה. הריבית הקבועה במשכנתא לל-30 שנה נושקת ל-7%, רמה שלא נראתה מזה שני עשורים, והמשמעות ברורה: משקי בית רבים פשוט אינם יכולים להרשות לעצמם רכישת נכס. המכירות של בתים חדשים ירדו ב-8.7% באוגוסט 2024 לעומת החודש הקודם, ההתחלות של בנייה חדשות התכווצו ב-5.2%, והקבלנים מדווחים על האטה דרמטית בביקושים.

מאז תחילת השנה אפשר לראות מגמות ירידה ברורות בערים הגדולות. בניו יורק המחיר החציוני של דירת מגורים ירד בכ-4% והוא נע סביב 750 אלף דולר. בסן פרנסיסקו נרשמה ירידה חדה יותר – כ-7%, למחיר חציוני של 1.25 מיליון דולר, מה שמסמן קושי מתמשך בעיר שבה שיעור הריבית הגבוה פוגע במיוחד ברוכשים ממונפים. במיאמי, לעומת זאת, השוק עוד החזיק מעמד בחודשים הראשונים של השנה, אבל מאז מאי נרשמה ירידה של כ-3% במחיר החציוני שעומד על כ-600 אלף דולר. גם בערים פרבריות כמו דאלאס והיוסטון, שהיו עד לא מזמן סיפור הצלחה, ניכרת ירידה של 2%-3% במחירי הבתים.

נתונים ארציים מצביעים על ירידה מתונה יחסית במחירים – סביב 2% מתחילת השנה – אבל המשקיעים מזהירים כי זו רק תחילתה של מגמה. הירידה החדה במכירות והקיפאון בשוק המשכנתאות מצביעים על כך שהלחץ על המחירים יגבר ככל שהריבית תישאר ברמות הנוכחיות. מדד Case-Shiller למחירי הבתים הראה האטה משמעותית בקצב העלייה השנתי, מ-6.5% בתחילת השנה ל-2.1% בלבד ביולי 2024.


עלויות הבנייה

המצב מורכב עוד יותר לנוכח עלויות הבנייה שממשיכות לעלות. מחירי חומרי הגלם נותרו גבוהים ב-15% מרמתם הטרום-קורונה, עלויות הביטוח זינקו ב-20% בשנה האחרונה, ועלויות העבודה עלו ב-8%. קבלנים רבים מעכבים פרויקטים חדשים או מבטלים אותם לגמרי. כך נוצר מלכוד: מצד אחד ביקוש שנחנק בשל ריביות גבוהות, ומצד שני היצע שנעצר בגלל עלויות.

דירות בבנייה
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

81,000 דירות תקועות - והספירה נמשכת: מי המתחרה החדש של הקבלנים?

81 אלף דירות תקועות, מחירים שזוחלים למטה, ודירות מחיר למשתכן ״יד שנייה חדשות״ שמתחרות עם הקבלנים - שוק הנדל״ן מגיע לפרשת דרכים: מאחורי הכותרות היבשות של האטה במחירים ומבצעי מימון מסתתר סיפור עמוק יותר: הצפה חסרת תקדים של היצע, שיטות מכירה שמנסות להסתיר את הקיפאון ומילה אחת שאסור להעלות על הלשון: ירידות

צלי אהרון |

לאחרונה פורסמו מספר נתונים על שוק הנדל"ן למגורים בישראל והמגמה נראית די ברורה: הקיפאון נמשך, המחירים יורדים, וההיצע מצטבר. לפי נתוני הלמ"ס, מלאי הדירות החדשות הלא מכורות הגיע למספר אסטרונומי של 80.86 אלף דירות! נכון לסוף חודש מאי. מדובר על עלייה של כ-50% בתוך כשנתיים בלבד, מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית באפריל 2022.


במקביל, מדד מחירי הדירות רשם ירידה של 0.3% לחודשים אפריל-מאי, והשלים בכך שלושה חודשים רצופים של ירידות במדד מחירי הדיור. במקביל, מנתוני המשכנתאות שנלקחו, חל גידול של 15% בהיקף המשכנתאות שנלקחו ביוני, שהסתכמו בכמעט 9 מיליארד שקל. חשוב לציין - לא פורסם עדיין כמה מתוך ה-9 מיליארד זה בעצם מיחזורים של משכנתאות שנלקחו בעבר, אבל עדיין - מדובר בסכום גדול יחסית, במיוחד לאור העובדה שאנחנו רואים כבר תקופה די ארוכה קיפאון בעסקאות.

אז מה בעצם הסיבה לנתון הגבוה של המשכנתאות שנלקחו? קיימת בעיה מובנית במדידה של נתוני הנדל"ן בבכלל ושל המשכנתאות בפרט. צריך לזכור שבעצם מה שהמשיך להניע את המכירות של היזמים/קבלנים זה בעיקר מבצעי המימון האגרסיביים שלהם - 20% עכשיו ועוד 80% באכלוס, 90/10 וכו'. ומה שקורה במצב כזה הוא שרוכש פלוני לוקח את המשכנתא רק כאשר הוא נדרש להשלים את העסקה ובעצם לשלם ליזם את הסכום הגדול בעסקה - 80%.

כך נוצר מצב שבו רואים נתוני משכנתאות שמפורסמים כביכול ליוני 25, אבל בפועל מדובר על עסקאות שנעשו הרבה קודם לכן.


81 אלף דירות לא מכורות?! "מדובר על היתרי בנייה"

כאמור, מלאי הדירות הלא מכורות עומד על מספר שנשמע כאילו הגיע מעולם מקביל. מדובר על מספר שיכול להספיק לעוד כשנתיים וחצי בלי שהקבלנים יבנו כלום עד אז. וזה יספיק. אבל הטענה המרכזית של היזמים והקבלנים היא ש"הנתון מעוות" וכששואלים עוד ומנסים לקבל תשובות אז - "זה כולל היתרי בנייה, ולא מדובר על דירות גמורות ומוכנות לאיכלוס".

זה נכון - באמת נכללות בדירות אלה גם דירות שרק כעת קיבלו היתר בנייה ועוד לא נבנו בפועל. אבל מה זה שייך בכלל? מספר הדירות הלא מכורות עלה בכ-50% בשנתיים בלבד! אז מה זה משנה אם זה דירות שנבנו כבר או שהן עוד לא קיבלו טופס 4 (מסמך המקנה איכלוס לדיירים בפועל וחיבור לחשמל). מדובר על היתרי בנייה. ועוד דבר - הרי לאורך העשור האחרון נמכרו כאן דירות עוד לפני שהיה היתר בנייה בכלל. אז איך מוסבר הגידול הענק הזה בדירות שלא נמכרו?


ואיך זה קשור ל'מחיר למשתכן'?

וכעת, לגודל ההיצע המצטבר מצטרפת תופעה נוספת שמתחילה לתת את אותותיה: גל של דירות 'יד שנייה חדשות' ממחיר למשתכן שצפוי להציף עוד יותר דירות בשוק. מדובר באלפי דירות שהוגרלו ונרכשו לפני כחמש-שש שנים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, ושעכשיו, עם סיום תקופת החסימה - הופכות לזמינות בשוק החופשי.


בפועל, מדובר בדירות חדשות כמעט לגמרי, שלעיתים אפילו לא אוכלסו, וממוקמות באזורים אטרקטיביים: כמו שכונת גליל ים בהרצליה, מערב ראשון לציון, פסגות אפק בראש העין, חריש, קריית ביאליק ועוד.

המשמעות ברורה: לצדן של הדירות שמציעים הקבלנים בפרויקטים חדשים, עם מפרט זהה ולעיתים אף מיקום זהה - מופיעות כעת דירות דומות, שמוצעות למכירה על ידי זוכים פרטיים. לרוב, הדירות הללו נמכרות במחיר תחרותי יותר, ובמקרים רבים גם זמינות לכניסה מיידית. מדובר על יתרון משמעותי בעיני רוכשים שלא מעוניינים להמתין שלוש או ארבע שנים לאכלוס.

מבחינת הקבלנים, מדובר בתחרות ישירה, כזו שקשה מאוד להתחרות בה, משום שהמוכר הפרטי אינו כפוף לעלויות מימון כבדות, ואינו צריך לשמור על רווח יזמי. במילים פשוטות: גם הדירות הללו מצטרפות למאגר ההיצע - רק שהן "נולדות" כשוק יד שנייה, ולכן לא נספרות בסטטיסטיקת המלאי הלא מכור.

אבל בפועל הן חלק בלתי נפרד מהמשוואה – והן משפיעות על קצב המכירות, על גובה ההנחות ועל הלחץ שמופעל על השוק כולו. ככל שגל הדירות הזה יתפשט לעוד ערים ושכונות, כך ילך ויגבר האתגר של הקבלנים להמשיך ולתת הנחות בצורות שונות. אם כיום מדובר על 'קנה דירה ואנחנו נשלם את המשכנתא שלך ל-15 שנים', או 'קנה דירה ותקבל ריהוט בחצי מיליון שקל', הם יצטרכו לחשוב על מודלים אחרים לשיטה הנרקמת - והעיקר, לא לומר את צמד המילים 'ירידת מחירים'.