מחיר למשתכן
צילום: ענת דניאלי

ההרשמה פתוחה: 7,000 נרשמים בקריית ביאליק להגרלת 'מחיר למשתכן'

ענת דניאלי | (4)

שר האוצר ושר הבינוי והשיכון ממשיכים בתכנית הדגל, והפעם נראה כי ישנה כמות יפה של נרשמים גם לדירות שמחוץ לשיא אזור הביקוש. אמש שר האוצר, משה כחלון הגיע לקריית ביאליק לפתיחה רשמית של הרישום להגרלה הראשונה במסלול "מחיר למשתכן" בשכונת "נאות אפק" שתבוצע על ידי חברת 'גיא ודורן לוי' שצפויים להקים 1,882 יח"ד במסגרת התכנית ברחבי הארץ. במסגרת האירוע, חשף משרד האוצר כי נרשמו כבר 7,000 זכאים להגרלה בפרויקט וזאת לאחר שנפתחה ההרשמה ב-13 לאוקטובר ושצפויה להסגר ב-10 לנובמבר. 

מדובר בהגרלה גדולה יחסית של דירות, בהיקף של 457 דירות בשלב הנוכחי שיסתיים בעוד כעשרה ימים ויוגרלו עוד כ-300 יחידות דיור שההגרלה עליהן תפתח מיד לאחר מכן.

בקריית ביאליק יוקמו סך הכל 1,042 דירות בשני מתחמים במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן' בשכונה חדשה שתקרא "נאות אפק" - שנבנית במסגרת הסכם הגג שנחתם לפני כשנה בין עיריית קרית ביאליק לבין משרד האוצר, משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל.

מחירי הדירות בפרויקט במפרט למשתכן הכולל חניה מרפסת ומחסן ינועו בין 980 אלף עד מיליון שקלים לדירת 3 חדרים, 100 מטר בנוי, דירות 4 חדרים 114 מ"ר החל מ-1.143 מיליון שקל וארבעה וחצי חדרים 128 מ"ר החל מ-1.291, כאשר ההבדלים במחירים נעוצים במתחם בו תהיה הדירה.

"הצלחת 'מחיר למשתכן', תוריד את מחירי הדיור", אמר כחלון, "נמשיך להסיר חסמים ולהגביר את קצב השיווק. אני בטוח בהישגים הצפויים. עד לסוף 2016, צפויים לזכות בדירות 13,000 משפחות ויחידים ובחצי השנה הקרובה, עתידים לזכות 40,000 זכאים נוספים, הנמצאים בתור".

אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק מסר בתגובה: "בשכונה יוקמו כ-4,500 יחידות דיור בגדלים ומסוגים שונים, עם חיבור למרקם העירוני הקיים מצד אחד ואל שמורות טבע ופארקים מהצד השני". התכנון כולל מפרט רחב של מבני קהילה, מסחר ומשרדים, בית ספר מקיף ובו 48 כיתות לימוד, עבודות נופיות, אצטדיון כדורגל, שבילי אופניים, נחל הנעמן ועבודות תשתית ברמה הגבוהה ביותר".

הדמיית הפרויקט בשכונת 'נאות אפק' בקריית ביאליק:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רמי 03/11/2016 15:37
    הגב לתגובה זו
    מכיר רק אדם אחד שזה בלי וקומבינות. זה היה בעפולה, אחרי שהוא היה ברשימת המתנה ואנשים ביטלו. לא מכיר עוד אנשים שזכו בלי קשרים
  • 3.
    מאוכזבת 03/11/2016 13:58
    הגב לתגובה זו
    זה רק בגלל שכל מי שנרשם לסדרה א של ההגרלות צריך לנרשם ל75% מהפרויקטים בתכנית ואם הוא לא זוכה אז כביכול תהיה לו עדיפות על פני אלה שנרשמו לסדרה ב בגלל זה אין לאנשים ברירה והם נרשמים למקומות שהם בכלל לא רוצים להגיע אליהם בקיצור כל הפרויקט הזה ביזיון גדול כחלון איבדת עוד קול בבחירות הבאות
  • 2.
    הכל דיבורים (ל"ת)
    אתם רמאים 02/11/2016 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד לממשלה!!! (ל"ת)
    אזרח מרוצה 02/11/2016 12:36
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.