על הגינות ורווחים - מדוע הנזק לפוקס על חוסר ההגינות יהיה קטן?
בשבועיים האחרונים נתקלנו בשני מקרים שבהם חברות שילמו על מהלכים שנתפסו כלא הוגנים. קודם תנובה נקנסה ב-20 מיליון שקל על העלאת מחירי הקוטג'. אחר כך פוקס נאלצה לוותר על מענק ממשלתי אחרי שערן סוקול מביזפורטל הראה שלמרות כל התלונות של הראל ויזל, החברה נמצאת במצב טוב מאוד.
התופעה של חברות שנענשות על מהלכים "לא הוגנים" לא ייחודית ישראל. בארה"ב, פייסבוק סובלת מבריחה של מפרסמים בגלל שהיא לא חוסמת פרסומים שמחוץ לקונצנזוס.
מה שמעניין זה שבכל המקרים, החברות נענשות על פעולות שבנסיבות אחרות היו מזכות את מנהליהן בתואר מנהל שנה. תנובה העלתה את המחיר של הקוטג' בגלל שדו"ח של מקינזי הראה לה שהביקוש קשיח, ולכן היא יכולה להעלות את המחיר ב-60%. זה בדיוק מה שהיא עשתה, כשבין 2006 ל-2011 היא העלתה את המחיר מ-5 ל-8 שקלים. במשך כל התקופה הזאת, המנהלים שלה זכו לשבחים על הגידול ברווחים, והחברה הוצגה כדוגמה לדרך שבה ניהול מקצועי משפר ביצועים. עד שבקיץ 2011 הציבור התרגז, ומאז תנובה צריכה להתאושש מהתדמית שלה כחברה שמנצלת את כוחה המונופוליסטי, ומשלמת על זה לא רק בבית המשפט, אלא גם באובדן של חלק מכוח השוק שהיה לה לפני המחאה.
פוקס זוכה, ובצדק, במשך שנים לתשבוחות על הניהול המוצלח שלה. והניהול שלה מוצלח בדיוק בגלל שהראל ויזל יודע לפעול גם בשדה הפוליטי. בתקופת הקורונה הוא התעלה על עצמו, כשהצליח להשתמש במחאת העצמאים כדי לסדר מענקים ענקיים לחברה שלו. אם הוא לא היה עושה את הטעות של חלוקת דיבידנדים, הוא היה ראוי לתואר המנהל של המאה ה-21.
פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בגלל שהיא תמיד נצמדה לעקרון שקבע מייקל ג'ורדן הצעיר כשהתבקש לתמוך במועמד דמוקרטי שחור לקונגרס, וענה שגם רפובליקנים קונים נעליים. זה מה שאפשר לה להראות הוגנת בעיני כולם, ולהפוך לרשת של העולם. אבל באווירה שקיימת היום בארה"ב, אין שום דרך להיות הוגן, כי השמאל והימין לא מסוגלים להסכים אפילו על המשמעות של המילה "הגינות." לכן, מה שפייסבוק לא תעשה, היא תמיד תהיה לא הוגנת, ותמיד יהיה לזה מחיר.
- פוקס בדוח פושר - רווח של 70 מיליון ברבעון השני; אבל רבעון שלישי התחיל חזק
- הכל נשאר במשפחה - האם חברות משפחתיות טובות למשקיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אם אני צריך לנחש, אני מעריך שהנזק לפוקס הולך להיות הרבה יותר קטן, יחסית, מהנזק לתנובה, או לפייסבוק. מחקרים על הגינות הראו זה שצרכנים רואים הרבה דברים כלא הוגנים. אבל מה שנתפס כהכי לא הוגן זה שימוש בכוח מונופוליסטי. ואם הכוח המונופוליסטי מגיע בגלל התערבות ממשלתית, אז זה אפילו יותר גרוע. בגלל זה הנזק התדמיתי לתנובה, מונופול שנוצר בחסות ממשלתית, היה כל-כך גדול. מאותה סיבה הנזק לפייסבוק הוא גדול – היא נתפסת כרגע כמונופול שמנסה לזכות בסיוע של הממשל, וזה לא מסייע לה בקרב כל מי שלא מתכוון להצביע טראמפ בבחירות הקרובות.
לפוקס, לעומת זאת, אין תדמית של מונופול, והניסיון שלה לזכות לסיוע ממשלתי נתפס כמשהו מקומי. לכן אני מניח שהיא תתאושש מהנזק התדמיתי הרבה יותר מהר. בדיוק כפי שלא הרבה זוכרים היום את מחאת המילקי, או את הפרסומים על כך שפסק-זמן ובמבה נמכרים בארה"ב בחצי מהמחיר בארץ.
זה טוב לבעלי המניות של פוקס, אבל אולי זה חבל בשביל הצרכנים. אם אנשים היו מפסיקים לקנות בכל פעם שהיה מתברר שעושקים אותם ולא רק בכל פעם שהם מרגישים שלא הוגנים איתם, המחירים בארץ היו הרבה יותר נמוכים.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
ד"ר אביחי שניר
- 11.לא מונופול 30/06/2020 15:43הגב לתגובה זו...איש ממשפחתי לא ישים רגלו באחת מחנויות הרשת .
- 10.אלון 29/06/2020 23:54הגב לתגובה זוהוא שויזל כנראה נואש למזומנים. אחרת הוא לא היה מוותר על המענק, אלא מוותר על הדיבידנד (ומושך אותו עוד שנתיים כשאף אחד לא יזכור). אבל כנראה שהוא חייב מזומנים, הרבה, ועכשיו.
- 9.כבר שכחתם שויזל שם את עובדיו כבני ערובה? (ל"ת)יובל 29/06/2020 10:35הגב לתגובה זו
- 8.נתי 29/06/2020 10:02הגב לתגובה זולאחר מופע האימים של הויזל עם יד ימינו , ההוא מהאופטיקה, הבינו העצמאים שהאיש לא מייצג אותם אלא את מחלקת הדבידנדים בפוקס את פוקס. גועל נפש. חזיר קפיטליסטי . נקודה.אההה..שכחתי. הוחלט לא לחלק דבידנדים.
- 7.מבחינתי פוקס לא קיימת יותר (ל"ת)מוטי 29/06/2020 09:29הגב לתגובה זו
- 6.פוקס תעלה עוד 100 אחוזים עד ינואר 2021 (ל"ת)אלין 29/06/2020 09:05הגב לתגובה זו
- לא מונופול 30/06/2020 15:45הגב לתגובה זוקנה כמה שידך משגת .... גם בחנויות פוקס... היה אתה אחד מיחידי הסגולה.... ושכנע גם את משפחתך וידידיך לקנות בפוקס ובאופטיקה הלפרין....
- 5.נתי 29/06/2020 08:57הגב לתגובה זוויזל הכוחני השתין על העצמאים מהמקפצה. הם מחאו לו כפיים ולא הבינו שהוא עושה לביתו. העצמאים מאוד ניפגעו ממנו. הציבור ראה . התגובות יהיו בהמשך. הביריונות מול עובדי מדינה השתלמה לויזל אבל לתקופה קצרה.
- 4.ויזל מנהל המאה השאר סתם קנאים (ל"ת)פוקס 29/06/2020 08:44הגב לתגובה זו
- לא ולא@ 29/06/2020 09:13הגב לתגובה זורמת החזירות בלתי נתפסת. המוסריות שלו שואפת לאפס
- 3.מניות הגז וכיל 29/06/2020 08:28הגב לתגובה זוהצבור לא שכח מה עשו שטייניץ ולפיד עם שישנסקי ומאז המניות רק ירדו . וגם הממשלה קיבלה מה שמגיע לה כשהעדיפה להשאיר את חוק עדוד השקעות הון לטבע כי טבע יכולה להעביר את המפעל וכיל לא יכולה להעביר את המפעל אז טבע כשלה בגדול . הבעיה הגדולה שהצבור שתק כשביבי העביר אותם למניות עם ועדת בכר ואז גם העלה מס . הצבור יזכור הכל כשיצא לפנסיה ויקבל קצבאת הבטחת הכנסה והעיקר משבחים את ביבי הגאון הפיננסי . איפה שהוא דורך לא יצמח דשא. ואל תשכחו את הטילים ב 1.7
- 2.בן 29/06/2020 08:14הגב לתגובה זואם המדינה מספיק טיפשה בשביל לחלק כסף, למה שלא יקחו? ומי יודע כמה זמן יימשך המשבר? אם לא תיקח, האם המדינה תיתן לך בעתיד כשתצטרך? המדינה חילקה לפני פסח גם 500 שח לכל ילד. לא ראיתי מישהו שהחזיר את הכסף למרות שבוודאי לא כולם היו זקוקים לו נואשות. הטיפשות היא של משרד האוצר והעומד בראשו, שמונעים יותר משיקולי תדמית במקום אפקטיביות. אם היו קובעים מעט קריטריונים בסיסיים, היא אפשר לחלק יותר למי שצריך.
- 1.עכשיו אקנה FOX 29/06/2020 08:08הגב לתגובה זולמרום שעד היום לא קניתי FOX אני אקנה FOX כי ההנהלה החזירה כספים שניתנו לה כחוק למרות שלא הייתה חייבת.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
