מחליפים ידיים: ראשי החברות בבורסה משתנים והמשקיעים נפגעים

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על החלפת המשמרות בהנהלות החברות שבאחוזת בית - האם מחזיקי מניות המיעוט יסבלו מהמהלך?

צחי קלמין | (6)

לא פחות משלוש חברות וותיקות הנסחרות בבורסה המקומית מגבשות בימים אלו מתווה להחלפת מבנה הבעלות, אלון רבוע כחול, דורי קבוצה וכלכלית ירושלים. ניסיון העבר מלמד שבעל שליטה חדש מביא עמו אג'נדה משופרת, אופטימיות ואפילו תקווה כלכלית. אך במקרים שלפנינו, קשה להתעלם מהעובדה שבעלי השליטה החדשים (מוטי בן משה לרבוע כחול, עמוס לוזון לדורי ושלמה נחמה, לפני כשלון המו"מ לכלכלית) מתקבלים בקרב פעילי שוק ההון בחשדנות מסוימת. 

אלון רבוע כחול והאתגר הארגוני

לאחר ששרף מאות מיליוני שקלים על חברת IDB פתוח, ניצב כעת מוטי בן-משה מול הסיבוב הבורסאי השני שלו, שחובת הוכחה כבדה רובצת על כתפיו. החברה שולטת על מגוון חברות בתחומי הנדל"ן, הקמעונאות והאנרגיה, מה שדורש מיומנות אירגונית ושליטה בענפים עסקיים רבים. בעל השליטה החדש יימדד ביכולתו למקד את הפעילות העסקית של חברת ההחזקות המפוזרת. הסדר החוב שגובש מבטיח בסבירות גבוהה החזר מלא וכמעט מיידי של כל יתרת החוב לנושים הפיננסיים. אך כעת, לאחר השקעת עתק של 115 מיליון שקלים תמורת מניות השליטה והזרמה כספית של 900 מיליון שקלים, נשאלת השאלה כיצד יחזיר בן משה את השקעתו, ואיך יצליח להציף ערך כלכלי לציבור מחזיקי המניות? 

קבוצת דורי והאתגר הניהולי

החזקת מניות השליטה של חברה ציבורית מצריכה מערכת יחסים הדוקה עם בעלי מניות המיעוט, שמירה על כללי מנהל תאגידי ושימוש נרחב בחובת הזהירות. "זה מהלך שקרה בתוך מספר שעות. לא עשינו שום הכנות מקדימות או בדיקות נאותות. העברתי את הכסף, קנינו את המניות, בלי חוזים ובלי כלום", אמר לוזון, מיד לאחר השלמת העסקה. כאן למעשה טמון האתגר הניהולי בקבוצת דורי. על בעל הבית החדש לבצע התאמות ניהוליות בכדי למנוע התנגשות פוטנציאלית עם בעלי מניות המיעוט. שכן קיים פער גדול בין התרבות הניהולית שנדרשת מחברה פרטית לבין זו הנדרשת מחברה ציבורית. אמנם עסקת הבזק בקבוצת דורי נעשתה במחירי מבצע, אך ניכר כי הרוכש החדש לא נתן דעתו לסוגיה המשפטית הנובעת משטרי ההון בהיקף של כ-500 מיליון שקלים. נדגיש, כי לאותם שטרי הון יש קדימות יחסית על פני בעלי המניות של קבוצת דורי, ולכן כדי להבטיח הצלחת הפעילות העסקית של החברה לא צפויה תמורה כספית לבעלי המניות החדשים.

כלכלית ירושליםם והאתגר הפיננסי

ללא ספק אחת העסקאות המורכבות ביותר שראתה הבורסה המקומית בשנים האחרונות. בנק לאומי, אשר מחזיק בעל כורכו בגרעין השליטה, ניצב בפני דילמה קשה: האם להזרים כסף לחברה הכושלת במסגרת הנפקת זכויות, או לחילופין, להגמיש את דרישותיו ולמכור את מניות גרעין השליטה בהפסד מינימלי.

להבדיל מהחברות האחרות שמנינו, יכולתה של כלכלית לשוב אל מסלול ההצלחה מוטל בספק רב. הרוכש המיועד, בהנחה שיימצא אחד כזה, ייאלץ להתמודד עם היקף התחייבויות עצום ומספר לא מבוטל של נכסים בעייתיים ברוסיה, אוקראינה, בלארוס ועוד. ניתן להעריך, כי הסדר החוב בלתי נמנע, ומחזיקי אגרות החוב ושאר הנושים יאלצו לספוג "תספורת" משמעותית.

לסיכום, בעלי שליטה חדשים נוטים לצאת בהצהרות והכרזות פומביות לגבי השקפתם העסקית, אשר לעיתים קרובות לא עומדת במבחן המציאות. ניסיון העבר מלמד, כי מרבית העסקאות להעברת גרעין השליטה מתבצעות מתוך הכרח רגולטורי או הסדר חוב טעון, ולא מתוך שיקול כלכלי גרידא, ולכן מחזיקי מניות המיעוט ונושי החברה נאלצים לספוג את עיקר הפגיעה הפיננסית.

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוליה 29/02/2016 10:12
    הגב לתגובה זו
    עכשיו ישאר יותר אוכל במקרר ובהרמות כוסית..
  • 3.
    ישראל 25/02/2016 08:04
    הגב לתגובה זו
    האם הגופים המוסדיים הששתפו בהנפקת המניות של כלכלית ים ? זה כמו לשלוח כסף טוב אחרי כסף רע ....
  • 2.
    עומרי 24/02/2016 20:39
    הגב לתגובה זו
    פוטר ממור אבל ברשת ממשיך לחפור
  • תוהה 28/02/2016 22:58
    הגב לתגובה זו
    לכן הוא עזב , לא?
  • עונה 29/02/2016 09:44
    לא היה עוזב כדי להשאר בבית בלי עבודה, לא סיפק את הסחורה ופוטר.אחת שעבדה איתו הרבה זמן
  • 1.
    מאמר קצר ללא שורה תחתונה (ל"ת)
    מור 24/02/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.