אילון מאסק, דונלד טראמפ ג'וניור והרחפנים: האם זו מניית המם הבאה?
האיש שמייצר טרנדים עשה זאת שוב - מניית יצרנית רחפנים זינקה אחרי ציוץ ביקורתי על מטוסי קרב. דונלד טראמפ ג'וניור הפך ליועץ לחברה; האם זה ישפיע על מניות הרחפנים בבורסה בת"א וכל מה שצריך לדעת על רחפנים
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה וספייס אקס, אמר בתחילת השבוע - "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים".במקביל הוא פרסם סרטון של רחפנים אוטונומיים שמבצעים תמרונים מורכבים.
ה-F-35, מטוס הקרב המתקדם של לוקהיד מרטין. ישראל הצטיידה בו כבר לפני שנים והגדילה לאחרונה על רקע המלחמה את ההצטיידות. אבל, על רקע הפיתוח המואץ של רחפנים לצרכי מלחמה בעקבות מלחת רוסיה-אוקראינה והמלחמה אצלנו, עולה שאלה אמיתית - האם זה לא הסוף של מטוסים מאוישים?גם לוקהיד מרטין וחברות ביטחוניות יודעות שזה יגיע, הן חשבו שזה יהיה בעוד 10 שנים פלוס, ונראה שהמלחמות האחרונות מאיצות את הפיתוחים וזה עניין הרבה יותר קצר.
כשמאסק אומר דבר כזה - גם לפני תפקידו לממשל וחשיבותו וחבירתו לטראמפ, זה היה עושה גלים, אבל עכשיו, כשברור לכולם עד כמה האיש הזה משפיע על הממשל, כמה הוא חזק וכמה הוא עשיר, ההפשעה גדולה יותר. מניית לוקהיד מרטין נפלה ב-4.5% באותו היום וזו מניה שהתנודה שלה נמוכה. במקביל, מאסק בעקיפין העלה למפה את סקטור הרחפנים.
חברת Unusual Machines (סימול: UMAC), יצרנית קטנה של רכיבי רחפנים, נהנתה מהבאזז סביב הנושא. המניה שלה זינקה ביום שני ב-34%, ואתמול רשמה עלייה נוספת של 84.5%. בפחות משבוע היא זינקה ב-165%. זו מניה קטנה, השווי שלה 83 מיליון דולר, אבל היא הופכת למניה פופולארית בפורומים ובטוויטר, כשבמקביל מניות רחפנים נוספות מזנקות.
טראמפ ג'וניור מצטרף, ומוסיף דלק למדורה
כדי להוסיף עניין, אתמול נודע כי דונלד טראמפ ג'וניור מצטרף לחברה כיועץ. מנכ"ל החברה, אלן אוונס, בירך על המהלך והצהיר כי טראמפ ג'וניור מביא ידע וניסיון חשובים שיעזרו להחזיר את ייצור רכיבי הרחפנים לארצות הברית.- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ ג'וניור עצמו הצטרף לחגיגה ואמר: "הצורך ברחפנים ברור מאליו, וכך גם הצורך להפסיק לקנות רחפנים ורכיבים מסין."
המהלך הזה, יחד עם הביקורת של מאסק על מטוסי הקרב, חיזק את תשומת הלב סביב החברה, שעד כה הייתה כמעט בלתי מוכרת בשוק.
רחפנים מול מטוסי קרב – קרב שלא נגמר
על אף ההתלהבות סביב הרחפנים, יש מומחים שטוענים שמטוסי הקרב עדיין לא יצאו מהתמונה. הם מציינים שמטוסי קרב הם עדיין מהירים יותר, טסים למרחקים ארוכים יותר, ויכולים לשאת כלי נשק קטלניים יותר.
לוקהיד מרטין עצמה לא נשארה חייבת. בתגובה לציוצים של מאסק, החברה הצהירה: "ה-F-35 הוא מטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם, שמספק הרתעה חיונית ומהווה אבן יסוד בפעילות הצבאית."
ומה עם המספרים?
Unusual Machines עדיין רחוקה מלהפוך למובילת שוק. ברבעון השלישי של 2024 היא דיווחה על מכירות של כ-1.5 מיליון דולר בלבד – זינוק משמעותי לעומת אפס מכירות בתקופה המקבילה אשתקד, אך רחוק מאוד מהיקפי הענק של לוקהיד מרטין.האם זו מניית המם הבאה?
ההייפ סביב החברה מזכיר את הטרנדים של מניות ממים כמו GameStop ו-AMC בתחילת הדרך. השאל,ואם הוא יעלה זה יהיה בזכות הייפ ולא בזכות יכולות אמיתיות. יש סיכון עצום וזה בעצם הימור לכל דבר ועניין - יכול להצליח ויכול להיכשל.מניות רחפנים בישראל
בבורסה המקומית יש מספר חברות שפועלות בתחום הרחפנים. הגדולה מכולן היא נקסט ויז'ן שגם מוכרת בקצבים הולכים ועולים ומרוויחה. יש את אירודרום שקיבלה לאחרונה הזמנה מאוד גדולה ממשרד הביטחון וגם את עין שלישית שעדיין מוכרת בקצבים נמוכים.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הנה ראיון על רקע הדוחות הכספיים של נקסט ויז'ן עם יו"ר החברה: "חושבים על הנפקה בנאסד"ק, אבל בעיתוי הנכון שיתאים לנקסט ויז'ן" - על הדוחות החזקים; הירידה הקלה בצבר והעתיד.
ההזמנה הגדולה של אירודרום - הודיעה על הזמנה מחייבת של 73 מיליון שקל.
רחפנים - כל מה שרציתם לדעת
מה זה רחפן ומה מטרתו העיקרית?
רחפן (Drone) הוא כלי טיס בלתי מאויש, שמופעל מרחוק או פועל באופן עצמאי באמצעות תוכנות אוטונומיות. המטרה שלו תלויה בשימוש: צילום, משלוחים, פעולות צבאיות, או חקלאות.
איך התחילו הרחפנים?
הרחפנים הראשונים פותחו לשימושים צבאיים במלחמת העולם הראשונה, בעיקר כדי לבצע סיורים באזורים מסוכנים. עם השנים הטכנולוגיה התקדמה, והרחפנים הפכו נגישים יותר לשימושים אזרחיים.
מה היתרונות של רחפן בהשוואה לכלים אחרים?
- גמישות: יכול להגיע לאזורים קשים לגישה.
- עלות נמוכה: זול יותר להפעיל רחפן מאשר מטוס או מסוק.
- בטיחות: לא מצריך סיכון חיי אדם.
- דיוק: מאפשר ביצוע משימות עם רמת דיוק גבוהה, כמו ריסוס חקלאי או תקיפות ממוקדות.
איך משתמשים ברחפנים כיום?
- שימושים צבאיים: סיורים, תקיפות ממוקדות ואיסוף מודיעין.
- צילום: תעשיית הקולנוע והצילום משתמשת ברחפנים לצילום אווירי.
- משלוחים: חברות כמו אמזון בוחנות משלוחים באמצעות רחפנים.
- חקלאות: רחפנים מסייעים בריסוס שדות וניטור יבולים.
- חילוץ והצלה: איתור נעדרים במקומות קשים לגישה.
מי השחקניות הגדולות בשוק הרחפנים?
- DJI: חברה סינית שמובילה את השוק האזרחי, בעיקר בצילום.
- General Atomics: חברה אמריקאית שמתמחה ברחפנים צבאיים כמו Predator.
- Parrot: חברה צרפתית עם דגש על רחפנים לחקלאות וטכנולוגיה חכמה.
- Unusual Machines: חברה קטנה יותר, שצוברת תאוצה בזכות חדשנות בתחום הרכיבים.
איך ישראל משתלבת בתחום הרחפנים?
ישראל נחשבת מעצמה עולמית בתחום הרחפנים הצבאיים. חברות כמו התעשייה האווירית, אלביט ורפאל מפתחות רחפנים מתקדמים שמיועדים לאיסוף מודיעין ולביצוע משימות תקיפה.
מה ההבדל בין רחפן צבאי לאזרחי?
רחפנים צבאיים הם גדולים ומתקדמים יותר, עם יכולת לשאת מטען כבד כמו טילים או מצלמות רגישות. רחפנים אזרחיים הם קטנים, זולים, ומשמשים בעיקר לצילום, משלוחים או מחקר.
האם רחפנים משנים את שדה הקרב?
כן, ובצורה משמעותית. רחפנים מאפשרים לצבאות לבצע תקיפות מרחוק בלי לסכן חיילים, לאסוף מודיעין מדויק ולשבש מערכות אויב.
איך משתמשים ברחפנים בלחימה מודרנית?
- תקיפות ממוקדות: הפעלת רחפנים לפגיעה במטרות צבאיות כמו תחנות פיקוד.
- סיורים: מעקב אחרי תנועות אויב.
- שיבוש מערכות: רחפנים שמפעילים אמצעים לשיבוש תקשורת.
האם יש בעיות אתיות בשימוש ברחפנים?
כן. אחת הבעיות המרכזיות היא השימוש ברחפנים לתקיפות ממוקדות שעלולות לפגוע גם באזרחים. בנוסף, יש חשש שגורמים לא מדינתיים, כמו ארגוני טרור, ינצלו את הטכנולוגיה.
איך הטכנולוגיה של רחפנים משתפרת?
- טיסה עצמאית: רחפנים שיודעים לפעול בלי שליטה אנושית ישירה.
- זמן סוללה ארוך יותר: כדי לכסות מרחקים גדולים יותר.
- דיוק גבוה: הודות לחיישנים ומערכות AI.
מה העתיד של רחפנים?
- משלוחים אוויריים: חברות כמו אמזון ואחרות מנסות להפוך רחפנים לכלי עיקרי במשלוחים מהירים.
- מוניות אוויריות: פיתוח רחפנים גדולים להובלת נוסעים.
- אבטחה: שימוש ברחפנים לפיקוח על אזורים מסוימים או לאכיפת חוק.
מי המדינות המובילות בתחום?
- ארה"ב: מובילה את הפיתוח הצבאי והטכנולוגי.
- ישראל: מתמקדת ברחפנים צבאיים ואסטרטגיים.
- סין: שולטת בשוק האזרחי עם חברות כמו DJI.
איך רחפנים משפיעים על כלכלה עולמית?
השוק של רחפנים צומח בקצב מהיר, וכולל תעשיות כמו צבא, משלוחים, קולנוע ועוד. ההשפעה ניכרת במיוחד בתחומים כמו חיסכון בעלויות וצמצום זמן עבודה.
האם יש מגבלות טכנולוגיות שצריך להתגבר עליהן?
כן, בעיקר סוללות קצרות טווח, רגישות לרוחות חזקות וחוסר יכולת לתפקד בתנאים קשים. עם זאת, הטכנולוגיה מתקדמת במהירות ונותנת פתרונות לרוב האתגרים
- 6.לרון 28/01/2025 18:20הגב לתגובה זואם הסינים יכולים להכנס לתוכנות שואבי אבק סלולרים מכוניות וכדו זה הסיכון שרואה כל משקיע סביר במטוסים אוטונומיים לכן אם זה יהיה זה רק ברמה מצומצמת!
- 5.מנייה בבורסת ניו יורק umac (ל"ת)ז'ורז'יניו 28/11/2024 15:08הגב לתגובה זו
- 4.לא מצאתי את המנייה איפה היא נסחרת ? (ל"ת)איציק 28/11/2024 10:20הגב לתגובה זו
- 3.יניב בן מוחא 28/11/2024 09:30הגב לתגובה זוהוא מומחה כמו דודי אמסלם יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית - מומחיות ב....גרעיני עפולה אליבא ..דודי אמסלם העילג - הוא מומחה לקומבינות ולפרוטקציה - העדפה מתקנת ?
- שמח לעזור 28/11/2024 10:44הגב לתגובה זוואתה מהצד של הטוקבקיסט הלוזר
- 2.המוזיז 28/11/2024 09:04הגב לתגובה זווהאמריקנוס מסתערים
- 1.בשקט ובבצלחה 28/11/2024 09:01הגב לתגובה זוכבר עובדת שווה לעקוב
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)