אילון מאסק, דונלד טראמפ ג'וניור והרחפנים: האם זו מניית המם הבאה?
האיש שמייצר טרנדים עשה זאת שוב - מניית יצרנית רחפנים זינקה אחרי ציוץ ביקורתי על מטוסי קרב. דונלד טראמפ ג'וניור הפך ליועץ לחברה; האם זה ישפיע על מניות הרחפנים בבורסה בת"א וכל מה שצריך לדעת על רחפנים
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה וספייס אקס, אמר בתחילת השבוע - "יש טיפשים שעדיין מפתחים מטוסי קרב מאוישים".במקביל הוא פרסם סרטון של רחפנים אוטונומיים שמבצעים תמרונים מורכבים.
ה-F-35, מטוס הקרב המתקדם של לוקהיד מרטין. ישראל הצטיידה בו כבר לפני שנים והגדילה לאחרונה על רקע המלחמה את ההצטיידות. אבל, על רקע הפיתוח המואץ של רחפנים לצרכי מלחמה בעקבות מלחת רוסיה-אוקראינה והמלחמה אצלנו, עולה שאלה אמיתית - האם זה לא הסוף של מטוסים מאוישים?גם לוקהיד מרטין וחברות ביטחוניות יודעות שזה יגיע, הן חשבו שזה יהיה בעוד 10 שנים פלוס, ונראה שהמלחמות האחרונות מאיצות את הפיתוחים וזה עניין הרבה יותר קצר.
כשמאסק אומר דבר כזה - גם לפני תפקידו לממשל וחשיבותו וחבירתו לטראמפ, זה היה עושה גלים, אבל עכשיו, כשברור לכולם עד כמה האיש הזה משפיע על הממשל, כמה הוא חזק וכמה הוא עשיר, ההפשעה גדולה יותר. מניית לוקהיד מרטין נפלה ב-4.5% באותו היום וזו מניה שהתנודה שלה נמוכה. במקביל, מאסק בעקיפין העלה למפה את סקטור הרחפנים.
חברת Unusual Machines (סימול: UMAC), יצרנית קטנה של רכיבי רחפנים, נהנתה מהבאזז סביב הנושא. המניה שלה זינקה ביום שני ב-34%, ואתמול רשמה עלייה נוספת של 84.5%. בפחות משבוע היא זינקה ב-165%. זו מניה קטנה, השווי שלה 83 מיליון דולר, אבל היא הופכת למניה פופולארית בפורומים ובטוויטר, כשבמקביל מניות רחפנים נוספות מזנקות.
טראמפ ג'וניור מצטרף, ומוסיף דלק למדורה
כדי להוסיף עניין, אתמול נודע כי דונלד טראמפ ג'וניור מצטרף לחברה כיועץ. מנכ"ל החברה, אלן אוונס, בירך על המהלך והצהיר כי טראמפ ג'וניור מביא ידע וניסיון חשובים שיעזרו להחזיר את ייצור רכיבי הרחפנים לארצות הברית.- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ ג'וניור עצמו הצטרף לחגיגה ואמר: "הצורך ברחפנים ברור מאליו, וכך גם הצורך להפסיק לקנות רחפנים ורכיבים מסין."
המהלך הזה, יחד עם הביקורת של מאסק על מטוסי הקרב, חיזק את תשומת הלב סביב החברה, שעד כה הייתה כמעט בלתי מוכרת בשוק.
רחפנים מול מטוסי קרב – קרב שלא נגמר
על אף ההתלהבות סביב הרחפנים, יש מומחים שטוענים שמטוסי הקרב עדיין לא יצאו מהתמונה. הם מציינים שמטוסי קרב הם עדיין מהירים יותר, טסים למרחקים ארוכים יותר, ויכולים לשאת כלי נשק קטלניים יותר.
לוקהיד מרטין עצמה לא נשארה חייבת. בתגובה לציוצים של מאסק, החברה הצהירה: "ה-F-35 הוא מטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם, שמספק הרתעה חיונית ומהווה אבן יסוד בפעילות הצבאית."
ומה עם המספרים?
Unusual Machines עדיין רחוקה מלהפוך למובילת שוק. ברבעון השלישי של 2024 היא דיווחה על מכירות של כ-1.5 מיליון דולר בלבד – זינוק משמעותי לעומת אפס מכירות בתקופה המקבילה אשתקד, אך רחוק מאוד מהיקפי הענק של לוקהיד מרטין.האם זו מניית המם הבאה?
ההייפ סביב החברה מזכיר את הטרנדים של מניות ממים כמו GameStop ו-AMC בתחילת הדרך. השאל,ואם הוא יעלה זה יהיה בזכות הייפ ולא בזכות יכולות אמיתיות. יש סיכון עצום וזה בעצם הימור לכל דבר ועניין - יכול להצליח ויכול להיכשל.מניות רחפנים בישראל
בבורסה המקומית יש מספר חברות שפועלות בתחום הרחפנים. הגדולה מכולן היא נקסט ויז'ן שגם מוכרת בקצבים הולכים ועולים ומרוויחה. יש את אירודרום שקיבלה לאחרונה הזמנה מאוד גדולה ממשרד הביטחון וגם את עין שלישית שעדיין מוכרת בקצבים נמוכים.
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הנה ראיון על רקע הדוחות הכספיים של נקסט ויז'ן עם יו"ר החברה: "חושבים על הנפקה בנאסד"ק, אבל בעיתוי הנכון שיתאים לנקסט ויז'ן" - על הדוחות החזקים; הירידה הקלה בצבר והעתיד.
ההזמנה הגדולה של אירודרום - הודיעה על הזמנה מחייבת של 73 מיליון שקל.
רחפנים - כל מה שרציתם לדעת
מה זה רחפן ומה מטרתו העיקרית?
רחפן (Drone) הוא כלי טיס בלתי מאויש, שמופעל מרחוק או פועל באופן עצמאי באמצעות תוכנות אוטונומיות. המטרה שלו תלויה בשימוש: צילום, משלוחים, פעולות צבאיות, או חקלאות.
איך התחילו הרחפנים?
הרחפנים הראשונים פותחו לשימושים צבאיים במלחמת העולם הראשונה, בעיקר כדי לבצע סיורים באזורים מסוכנים. עם השנים הטכנולוגיה התקדמה, והרחפנים הפכו נגישים יותר לשימושים אזרחיים.
מה היתרונות של רחפן בהשוואה לכלים אחרים?
- גמישות: יכול להגיע לאזורים קשים לגישה.
- עלות נמוכה: זול יותר להפעיל רחפן מאשר מטוס או מסוק.
- בטיחות: לא מצריך סיכון חיי אדם.
- דיוק: מאפשר ביצוע משימות עם רמת דיוק גבוהה, כמו ריסוס חקלאי או תקיפות ממוקדות.
איך משתמשים ברחפנים כיום?
- שימושים צבאיים: סיורים, תקיפות ממוקדות ואיסוף מודיעין.
- צילום: תעשיית הקולנוע והצילום משתמשת ברחפנים לצילום אווירי.
- משלוחים: חברות כמו אמזון בוחנות משלוחים באמצעות רחפנים.
- חקלאות: רחפנים מסייעים בריסוס שדות וניטור יבולים.
- חילוץ והצלה: איתור נעדרים במקומות קשים לגישה.
מי השחקניות הגדולות בשוק הרחפנים?
- DJI: חברה סינית שמובילה את השוק האזרחי, בעיקר בצילום.
- General Atomics: חברה אמריקאית שמתמחה ברחפנים צבאיים כמו Predator.
- Parrot: חברה צרפתית עם דגש על רחפנים לחקלאות וטכנולוגיה חכמה.
- Unusual Machines: חברה קטנה יותר, שצוברת תאוצה בזכות חדשנות בתחום הרכיבים.
איך ישראל משתלבת בתחום הרחפנים?
ישראל נחשבת מעצמה עולמית בתחום הרחפנים הצבאיים. חברות כמו התעשייה האווירית, אלביט ורפאל מפתחות רחפנים מתקדמים שמיועדים לאיסוף מודיעין ולביצוע משימות תקיפה.
מה ההבדל בין רחפן צבאי לאזרחי?
רחפנים צבאיים הם גדולים ומתקדמים יותר, עם יכולת לשאת מטען כבד כמו טילים או מצלמות רגישות. רחפנים אזרחיים הם קטנים, זולים, ומשמשים בעיקר לצילום, משלוחים או מחקר.
האם רחפנים משנים את שדה הקרב?
כן, ובצורה משמעותית. רחפנים מאפשרים לצבאות לבצע תקיפות מרחוק בלי לסכן חיילים, לאסוף מודיעין מדויק ולשבש מערכות אויב.
איך משתמשים ברחפנים בלחימה מודרנית?
- תקיפות ממוקדות: הפעלת רחפנים לפגיעה במטרות צבאיות כמו תחנות פיקוד.
- סיורים: מעקב אחרי תנועות אויב.
- שיבוש מערכות: רחפנים שמפעילים אמצעים לשיבוש תקשורת.
האם יש בעיות אתיות בשימוש ברחפנים?
כן. אחת הבעיות המרכזיות היא השימוש ברחפנים לתקיפות ממוקדות שעלולות לפגוע גם באזרחים. בנוסף, יש חשש שגורמים לא מדינתיים, כמו ארגוני טרור, ינצלו את הטכנולוגיה.
איך הטכנולוגיה של רחפנים משתפרת?
- טיסה עצמאית: רחפנים שיודעים לפעול בלי שליטה אנושית ישירה.
- זמן סוללה ארוך יותר: כדי לכסות מרחקים גדולים יותר.
- דיוק גבוה: הודות לחיישנים ומערכות AI.
מה העתיד של רחפנים?
- משלוחים אוויריים: חברות כמו אמזון ואחרות מנסות להפוך רחפנים לכלי עיקרי במשלוחים מהירים.
- מוניות אוויריות: פיתוח רחפנים גדולים להובלת נוסעים.
- אבטחה: שימוש ברחפנים לפיקוח על אזורים מסוימים או לאכיפת חוק.
מי המדינות המובילות בתחום?
- ארה"ב: מובילה את הפיתוח הצבאי והטכנולוגי.
- ישראל: מתמקדת ברחפנים צבאיים ואסטרטגיים.
- סין: שולטת בשוק האזרחי עם חברות כמו DJI.
איך רחפנים משפיעים על כלכלה עולמית?
השוק של רחפנים צומח בקצב מהיר, וכולל תעשיות כמו צבא, משלוחים, קולנוע ועוד. ההשפעה ניכרת במיוחד בתחומים כמו חיסכון בעלויות וצמצום זמן עבודה.
האם יש מגבלות טכנולוגיות שצריך להתגבר עליהן?
כן, בעיקר סוללות קצרות טווח, רגישות לרוחות חזקות וחוסר יכולת לתפקד בתנאים קשים. עם זאת, הטכנולוגיה מתקדמת במהירות ונותנת פתרונות לרוב האתגרים
- 6.לרון 28/01/2025 18:20הגב לתגובה זואם הסינים יכולים להכנס לתוכנות שואבי אבק סלולרים מכוניות וכדו זה הסיכון שרואה כל משקיע סביר במטוסים אוטונומיים לכן אם זה יהיה זה רק ברמה מצומצמת!
- 5.מנייה בבורסת ניו יורק umac (ל"ת)ז'ורז'יניו 28/11/2024 15:08הגב לתגובה זו
- 4.לא מצאתי את המנייה איפה היא נסחרת ? (ל"ת)איציק 28/11/2024 10:20הגב לתגובה זו
- 3.יניב בן מוחא 28/11/2024 09:30הגב לתגובה זוהוא מומחה כמו דודי אמסלם יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית - מומחיות ב....גרעיני עפולה אליבא ..דודי אמסלם העילג - הוא מומחה לקומבינות ולפרוטקציה - העדפה מתקנת ?
- שמח לעזור 28/11/2024 10:44הגב לתגובה זוואתה מהצד של הטוקבקיסט הלוזר
- 2.המוזיז 28/11/2024 09:04הגב לתגובה זווהאמריקנוס מסתערים
- 1.בשקט ובבצלחה 28/11/2024 09:01הגב לתגובה זוכבר עובדת שווה לעקוב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
