עופר קליין
צילום: יחצ

התחזית: "הריבית בארה"ב תישאר על כנה, המדד בישראל יעלה ב-0.3%"

מחר יפרסם הנגיד בארה"ב, ג'רום פאוול, את החלטת הריבית. מה צפוי בהחלטה, מה קרה באירופה ומדוע התחזית לפברואר עודכנה כלפי מעלה?
איציק יצחקי | (6)

מחר (רביעי) יפרסם הנגיד בארה"ב, ג'רום פאוול, את החלטת הריבית. חלק מהכלכלנים חושבים כי למרות ההערכות הראשוניות, הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, טוען כי הריבית תישאר על כנה והפוקוס יהיה על דברי הנגיד לגבי המשך התהליך.

"אנו סבורים שמחר (רביעי) הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי ושהנגיד יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח כבר בהחלטה העוקבת במרץ. זאת לאור נתוני צמיחה טובים מהצפוי, אינפלציה שעדיין לא הגיעה ליעדה והשכר שעדיין עולה בקצב מהיר, דבר שיבוא להערכתנו  לידי ביטוי גם בדוח התעסוקה לינואר שיתפרסם בשישי הזה", כתב קליין. 

הוא מציין כי לחצי המחירים בארה"ב ממשיכים להתמתן, כך על פי מדד מחירי ההוצאה לצריכה פרטית שירד ל-2.6 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. ירידה חדה מהצפוי נרשמה במדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) ל-2.9 אחוזים, הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים וחצי.

"מנגד, התוצר בארה"ב צמח ב-3.3 אחוזים בשיעור שנתי ברבעון האחרון של 2023 (אומדנים ראשוניים), האטה בהשוואה לרבעון הקודם (4.9%), אך עדיין צמיחה מהירה בהובלת הצריכה הפרטית (2.8%) והיצוא (6.3%)", הוסיף. "בסיכום שנת 2023 הצמיחה עמדה על 2.5 אחוזים, כפול מהאומדנים בתחילת השנה וטוב בהרבה ממרבית השווקים המפותחים. חשוב להדגיש שחלק מההאצה בצמיחה בארה"ב ב-2023 היא כתוצאה של המדיניות הפיסקאלית המרחיבה של הממשלה שבאה לידי ביטוי גם בגירעון של 6.3 אחוזים ב-2023, זאת בניגוד לרוב המדינות בעולם שמצמצמות את ההוצאה הממשלתית. להערכתנו, השנה התמיכה הממשלתית תהיה פחות מרחיבה לאור הקוטביות בקונגרס, עם זאת בהסכמה או בהשבתה ממשלתית (שנמנעה ברגע האחרון ב-2023), ולכן תתמוך הרבה פחות בצמיחה".

לגבי אירופה - קליין מציין כי הריבית בגוש האירו נשארה ללא שינוי, והבנק המרכזי יהיה זהיר גם בהמשך. בחמישי החלטת הריבית בבריטניה. כזכור, הבנק המרכזי בגוש האירו הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי על 4.5 אחוזים (4% ריבית הפיקדונות). נגידת הבנק הדגישה שעוד מוקדם לטעמה להתחיל לדון בהורדת הריבית, ורוב חברי הוועדה של הבנק מסכימים על כך.  

הוא מציין כי סקר האשראי הרבעוני של הבנק המרכזי הראה שהבנקים הקלו בתנאי האשראי בסוף 2023 והם מצפים לעלייה בביקושים לאשראי ברבעון הנוכחי - דבר שבלט בביקושים להלוואות לדיור, למרות שברמה היסטורית הרמה עדיין מאוד נמוכה.

"על פי מדדי מנהלי הרכש הפסימיות בענף התעשייה מצטמצמת (המדד עלה ל-46.6 נקודות בינואר) לאור המשך הירידה במחירי האנרגיה לצד שיפור בביקושים וזאת למרות העלייה במחירי השילוח. מנגד, הפסימיות בענפי השירותים עדיין בולטת (המדד ירד קלות ל-48.4 נקודות בינואר) כתוצאה של הריבית הגבוהה והאטה בצריכה. בסקר הודגש שלחצי המחירים (בעיקר שכר) בענפי השירותים המשיכו לעלות בכלכלות הגדולות, נתון נוסף שיקשה על הבנק המרכזי להוריד את הריבית בקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

"השבוע הכלכלי באירופה יסתיים בחמישי בהחלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה שתישאר להערכתנו ללא שינוי על 5.25 אחוזים. האינפלציה הגבוהה מהצפי בדצמבר (אינפלציית ליבה של 5.1%) ממשיכה להרחיק את מועד הפחתת הריבית, כאשר עד לפני שבועיים הייתה הסתברות גבוהה בשווקים להורדה כבר ברבעון הנוכחי. הפוקוס של המשקיעים יהיה לתוצאות ההצבעה של הוועדה המוניטרית כאשר בהחלטה הקודמת, 3 חברים (מתוך 9) תמכו בעלייה נוספת של הריבית, הפעם המספר יהיה נמוך יותר".

ומה קורה בארץ? למרות התמשכות המלחמה שיפור במדדי הצריכה והיצוא, החברה עדכנה קלות את התחזית למדד פברואר כלפי מעלה.

לדברי קליין, המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק הראה שלמרות הימשכות המלחמה השפעתה בדצמבר המשיכה להיחלש. המדד רשם עלייה של כ-0.4 אחוז בדצמבר, זאת לאחר 3 חודשים רצופים של התכווצות. יש לציין שהאינדיקאטורים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות גם בינואר השנה. למרות השיפור המעודד בדצמבר הדבר לא ימנע התכווצות משמעותית של התוצר ברבעון האחרון של 2023, נתון שיתפרסם רק בעוד כ-3 שבועות (ב-19 בפברואר).

"סך יצוא השירותים של ישראל רשם ירידה מזערית בלבד בנובמבר (מנוכה עונתיות במונחים דולריים), בעיקר בשל המשך התכווצות שירותי התיירות הנכנסת. עם זאת, יצוא השירותים העסקיים רשם שיפור קל (ברובו היי-טק), עדות לחוזקו של הענף שנהנה גם משיפור עולמי בתחום. מגמה זו ממשיכה לתמוך בעודף בחשבון השירותים של ישראל והיא אחד מהגורמים שתומכים בחוזקו של השקל", הוסיף.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    משקיע מתחיל 30/01/2024 22:29
    הגב לתגובה זו
    אשמח להסבר :)
  • 5.
    משקיע מתחיל 30/01/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
    אשמח להסבר :)
  • 4.
    ירון 30/01/2024 13:13
    הגב לתגובה זו
    ישראבלוף ישראלי יהודי כל המחירים עולים והמדד יורד לא סתם לא סובלים יהודים בכל העולם
  • 3.
    אשרי המאמין למספר האינפלציה בארץ (ל"ת)
    יורם 30/01/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חחחחחחח 30/01/2024 10:56
    הגב לתגובה זו
    כמה כתבות על העלאות מחירים... והמדד? אפשר כבר לפרסם את המדד של חודש הבא? של עוד שנה? מדהים...
  • 1.
    בלוף הלמס 30/01/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    כבר חודשיים רצוף המדד ירד, תיאורטית נחזור למחירים לפני חודש אם יעלה 0.3. זה הבולשיט הכי גדול, המחירים מתפוצצים והלמס משפץ נתונים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.