BYD
צילום: אתר חברה

BYD הולכת בעקבות טסלה ומורידה מחירים

ייתכן ש-BYD מנסה להתאים עצמה להורדות המחירים של טסלה ולא מורידה מחירים כתוצאה מבעיות בביקוש. המכירות לשנה הנוכחית, הכוללות רכבים חשמליים והיברדיים, עלו ב-43% לעומת השנה שעברה ל-2.1 מיליון יחידות. האם ההורדה תגיע לישראל?
אדיר בן עמי | (8)

אחרי שטסלה TESLA INC חתכה את מחירי הרכבים שלה ברבעון הראשון, עכשיו מגיעה מובילת הרכבים החשמליים בסין BYD וחותכת המחירים ברבעון השני. בינתיים זה בעולם, אבל זה עשוי להתגלגל גם אלינו. ראינו בעבר שאחרי הורדת מחירים שטסלה ביצעה בארה"ב זה תוך שבועות הגיע גם לישראל. סיכוי טוב שגם במקרה של BYD זה יחלחל לשוק המקומי.

נזכיר שגם בארץ BYD היא המובילה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי. למרות שהיא הושקה רק לפני 9 חודשים היא מובילה במסירות רכבים עם קצב שהולך ועולה - מעל 2,000 רכבים בחודש.

אנליסט Citi ג'ף צ'ונג מציין כי BYD הורידה מחירים על שורה של כלי הרכב  שלה. זהו הקיצוץ השני ב-"210 השעות האחרונות", כתב צ'ונג. לפני כשבוע, BYD הורידה את המחירים גם עבור הרכב החשמלי שלה Seal. ההורדה, המשתנה בהתאם לגרסה, נעה בין כ-3% ל-10%. מחיר הרכב מתחיל כעת בכ-28 אלף דולר. מחיר דגם 3 של טסלה בגרסתו הבסיסית, נמכר בסין בכ-34 אלף דולר.

הורדות מחירים יכולות הרבה פעמים לאותת על צרות בשוק, אך במקרה הנוכחי לא נראה שיש בעיה בביקוש. המכירות לשנה הנוכחית, הכוללות רכבים חשמליים והיברידיים, עלו ב-43% לעומת השנה שעברה ל-2.1 מיליון יחידות. כשמכירות הרכבים החשמליים בלבד עלו ב-29% ל-1.5 מיליון רכבים ומכירות הרכבים ההיברידיים עלו ב-100% ל-600 אלף רכבים. המספרים האלה כנראה קצת מנופחים. צ'ונג, כתב שיצרניות הרכב ככל הנראה כללו כמה מכירות בתחילת מאי במספרי אפריל. עוד אמר כי הוא מצפה לשנה חזקה עבור מכירות EV בסין, עם עלייה במכירות רכבים של כ-30% לעומת שנה שעברה.

ייתכן ש-BYD מנסים להתאים את עצמם להורדות המחירים של טסלה, כשהאחרונה הורידה 6 פעמים את מחירי הרכבים שלה בעולם. הורדות מחירים שכנראה השיגו את מטרתן, היא הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בסין ברבעון הראשון והגדילה את המכירות בכמעט 30% לעומת השנה שעברה. הורדות המחירים חושפות גם את הסיכונים כשמשתמשים בהם בתור כלי להשגת נתח שוק. כשכולם מורידים מחירים, נתחי השוק לא משתנים הרבה וכולם במצב גרוע יותר כי הם מרוויחים פחות. חוץ מהצרכנים.

BYD וטסלה הן שתי יצרניות הרכבים החשמליים היחידות המייצרות רווחים בעקביות והורדות מחירים מצידן מפעילה לחץ על שאר יצרניות הרכבים החשמליים. כשלשאר החברות קצת יותר מורכב להוריד מחירים.

טסלה פרסמה לא מזמן את דוחותיה לרבעון הראשון של 2023 לפיהם הכנסותיה הסתכמו ב-23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר החברה דיווחה על רווח מתואם של 85 סנט למניה בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. הפספוס הגדול היה בתזרים המזומנים החופשי שעמד על 400 מיליון בלבד, הרבה מתחת הצפי ל-2.23 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נתי 20/05/2023 23:08
    הגב לתגובה זו
    היה לי אטו 3 חצי שנה לא שווה יותר מ120 אלף
  • 3.
    ליד דגמי טסלה byd ,הם רכבי בסיס נחותים שנימכרים כא 19/05/2023 13:51
    הגב לתגובה זו
    ליד דגמי טסלה byd ,הם רכבי בסיס נחותים שנימכרים כאן במחיר גבוה יחסית לרמתם. מעניין כמה מרוויח היבואן.
  • ליאור 26/05/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    ה BYD ממש לא רכב בסיסי נחות, מתחרה רצינית לטסלה באוסטרליה עולה כ 100000 ש"ח קח בחשבון שלא כל הרווח הולך ליבואן יש גם מיסים למדינה לא מעטים
  • 2.
    מהנדס 19/05/2023 08:20
    הגב לתגובה זו
    המחירים צריכים לרדת עוד
  • שלום 20/05/2023 12:13
    הגב לתגובה זו
    אמנם יש פחות רכיבים אבל העלות גבוהה. בעתיד סביר שהעלויות ירדו.
  • דוב 20/05/2023 11:46
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי יותר יקר לצייר
  • שרון 19/05/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי ירד לרמת מחיר מכונית רגילה + תוספת על הבטריה. בהורדה של 30% עדיין ריווחי מאוד.
  • 1.
    טסלה עומדת להעלות המחירים מחדש. (ל"ת)
    רק לא חשמלי 19/05/2023 02:14
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?

וול סטריט נכנסת לשבוע המסחר ה-48 של השנה עם שילוב של אופטימיות זהירה ולא מעט עצבנות - נתוני המאקרו שיגיעו בימים הקרובים יכריעו אם השוק מתאושש - או שהלחץ ימשיך

מנדי הניג |

וול סטריט נכנסת לשבוע המסחר ה-48 של השנה עם שילוב של אופטימיות זהירה ולא מעט עצבנות. אנחנו נפתח את השבוע אחרי ירידות חדות בשבוע שעבר שהצליחו להיבלם רק בשישי. תיקונים עמוקים בעיקר במניות הטכנולוגיה, אנחנו צועדים לקראת "חג ההודיה" עם הכי הרבה פחות הודיה. 

מצד אחד, אפשר לראות סימנים להתמתנות באינפלציה והחזרה של נתוני המאקרו אחרי חודשים של השבתת הממשל מאפשרים לנו להבין מה קורה במשק האמריקאי. אבל זה בדיוק מה שגורם לנו לדאגה, כי המצב לא שחור-ולבן, קצב הצמיחה עדיין לא נחלש מספיק כדי להצדיק הורדת ריבית נוספת, ולפד אין לחץ דחוף לבצע מהלך עוד לפני סוף השנה. לראשונה מזה חודשים יש חילוקי דעות גלויים בתוך הבנק המרכזי האם צריכים לפתוח עוד קצת את החגורה - נשיאת הפד של בוסטון מתנגדת להורדת ריבית נוספת בדצמבר.

זה הולך להיות שבוע קצר אבל מאוד משמעותי. הבורסות יסגרו בחמישי ויום שישי נחזור ליום מקוצר. תנאי המסחר האלה גורמים מצדם ליותר תנודתיות, המשקיעים צריכים לקבל החלטות בפחות זמן, ואנחנו בתקופה רגישה גם ככה כשהדיבורים והחששות סביב ההייפ של ה-AI נשמעים מכל פינה. בינתיים הסנטימנט נוטה לשלילי אבל אם תהיה הפתעה מהצד של התעסוקה או האינפלציה, הכול יכול להתהפך.

הנתונים שנדחו בגלל השבתת הממשל בארה"ב חוזרים עכשיו לשולחן, והם מציירים תמונה מורכבת. הדוח האחרון של שוק העבודה הראה תוספת של 119 אלף משרות בספטמבר, יותר מהצפי, בעיקר בענפי שירותים בשכר נמוך ובתחומים שמושפעים מביקושים בסיסיים. הבריאות הוסיפה 43 אלף משרות, ענפי האוכל והאירוח הוסיפו 37 אלף נוספים, וגם התחבורה והאחסנה התחזקו עם תוספת של 25 אלף. העלייה הזו מאשרת שהכלכלה ממשיכה להתרחב, אבל התיקונים כלפי מטה בחודשים קודמים מזכירים שהרקע עדיין מעורב.

לצד זה, שיעור האבטלה עלה קצת ל-4.4 אחוז, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, בעיקר בגלל גידול משמעותי בכוח העבודה. העלייה בשכר השעתי לקצב של 3.8 אחוז בשנה נשארת גורם שמחזיק את האינפלציה חיה, גם אם הפריון ממתן מעט את התמונה. בענפים הפיננסיים נרשמה עליית שכר שנתית של 4.5 אחוז, בעוד בענפי הבריאות נרשמה התמתנות משמעותית בשנה האחרונה.