פט גלסינגר אינטל
צילום: אינטל

אינטל תשקיע 33 מיליארד יורו באירופה: כך יתחלק הסכום

שני מתקני יצור בגרמניה והשקעות נוספות באיטליה, פולין, צרפת (שם יוקם אתר מו"פ) ואירלנד - זה חלק מהתכנון של ענקית השבבים. האיחוד האירופי מעוניין לצמצם את התלות במזרח אסיה ויקצה מיליארדי ד' מצדו. בעשור הקרוב בסה"כ אינטל מתכוונת להשקיע 80 מיליארד יורו באירופה
איתי פת-יה | (3)

ענקית השבבים  INTEL CORPORATION (INTC) הודיעה היום כי תשקיע 33 מיליארד יורו בקידום פעילות הייצור שלה על אדמות האיחוד האירופי, שם מעוניינים להיות פחות תלויים מהשבבים המיוצרים במזרח אסיה.

באינטל מתכננים לבנות שני מפעלים במדגבורג שבגרמניה, בהם יעשה שימוש בטכנולוגיה החדישה ביותר לשם ייצור של שבבים בגודל שני ננומטר או פחות. הבניה תחל במחצית הראשונה של שנה הבאה והצפי הוא שהייצור יתחיל ב-2027 בהנחה שלא יהיו אי אלו מכשולים רגולטוריים.

לדבריה החברה גרמניה היא המקום האידאלי להקים בו מגה אתר שיהווה מעין "צומת סיליקו", בפרפראזה על עמק הסיליקון האמריקאי, וזאת הודות להון האנושי ולתשתיות בגרמניה, כמו גם האקוסיסטם הקיים של ספקים לצור הייצור וכן לקוחות למכור להם.

מתוך אותם 33 מיליארד יורו שיושקעו, 17 מיליארד יהיו עבור שני המפעלים בגרמנים. באינטל מעריכים שהדבר יצור 7,000 משרות לאורך תקופת ההקמה ועוד 3,000 משרות קבועות לאחריה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ צוטט באומרו כי מתקני היצור יעזרו להאזן מחדש את מפת ייצור השבבים העולמית ויביא לכך ששרשרת הערך תהיה עמידה יותר בפני זעזועים. ממשלת גרמניה תספק מצדה "מיליארדי יורו", כך דווח בעיתון הכלכלי פייננשל טיימס.

בצרפת התכנון הוא להקים אתר מחקר ופיתוח, ולהזרים השקעות נוספות לאתרי ייצור ושירותים נלווים באירלנד, פולין, איטליה וספרד. 12 מיליארד יורו כמעט יוקצו להכפלת שטח המפעל בלייקסליפ שבאירלנד, בו מושמשת היום טכנולוגיה לא עדכנית. הסכום הנוסף יביא את סך ההשקעה בשל אינטל באירלנד כולה ל-30 מיליארד יורו. באיטליה החברה מנהלת משא ומתן להקמה של מתקן שירותי בק-אנד עבור פעילות הייצור, וזאת בהיקף השקעה של 4.5 מיליארד יורו. כזכור, במקום מושבה בארצות הברית אינטל תשקיעה 20 מיליארד דולר בשני מתקנים באריזונה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא מפתיע ישראל יקרה יחסית (ל"ת)
    חבל מאוד 16/03/2022 00:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 15/03/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
    מרכז הכובד עובר לאירופה לא במדינת אי הבננות והסטארטאפים.
  • ==================== 15/03/2022 23:17
    הגב לתגובה זו
    היא לא פריירית. בניגוד בישראל עדיף להשקיע את הכסף הזה בסטארטאפים בפרט בשלב הסיד. ולא במחשבים רק אלא בתחומים אחרים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.