אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

אפליקציית טסלה קרסה; בעלי הרכבים: "נתקענו מחוץ לרכב"

רבים מבעלי הרכב האוטונומי של טסלה לא הצליחו להפעיל את רכביהם בשישי האחרון, בשל תקלה באפליקציה של החברה; אלון מאסק: "אני מתנצל, ננקוט צעדים כדי לוודא שזה לא יקרה שוב"
סתיו קורן | (5)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

רבים מבעלי הרכב האוטונומי של טסלה TESLA INC לא הצליחו להפעיל את רכביהם בשישי האחרון, בשל תקלה באפליקציה של החברה. בעקבות התקלה לא היה ניתן לזהות ולתפעל את הרכבים, למרות שברכבים מותקנת מערכת שאמורה לתפעל את האפליקציה בעת שיבושים מסוג זה.

אנשים רבים התלוננו כי הם תקועים מחוץ לרכב, כי הם רגילים לתפעל את הרכב שלהם באמצעות הטלפון הסלולרי. התקלה התפרצה בעקבות קריסה של השרת שדרכו פועלת האפליקציה. 

אלון מאסק, מנכ"ל החברה והאיש העשיר בעולם שחרר התנצלות בעמוד הטוויטר שלו: "אני מתנצל, ננקוט צעדים כדי לוודא שזה לא יקרה שוב". כמו כן, חשוב לציין כי לרכבי החברה יש כרטיס שמשמש כמפתח, אך מסתבר שרבים מהנהגים לא משתמשים בו ונשענים בעיקר על האפליקציה בכל מה שקשור לתפעול הרכב.

חלק ממשתמשי הרכבים צייצו בחשבונות הטוויטר שלהם כי נאצלו להזעיק רכבי חילוץ - הדיווחים הבולטים לבעיות באפליקציה היו בצפון אמריקה ובדרום קוריאה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבי 21/11/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    ומה יקרה אם תגמר לכם הבטריה של הטלפון? יש לי תמיד את הכרטיס בארנק ושטויות כאלו לא קורות. 5 שנים עם טסלה בלי בעיות.
  • 4.
    אברהם ריביאן 21/11/2021 11:00
    הגב לתגובה זו
    הייטקיסטים יקרים, אם אתם רוצים להתעשר תמכרו עכשיו, תקבלו 200 אלף שקל, תקנו מניות של חברות צעירות בתחום הרכב החשמלי שיש להן עוד אלפי אחוזים לצמוח.
  • 3.
    פראיירים לא מתים 21/11/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    זה מה שתקבלו
  • 2.
    ככה זה כשקונים אפליקציה ולא רכב (ל"ת)
    אזרח 21/11/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המניה בתגובה תעלה 10% (ל"ת)
    אלון60 21/11/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.