רמי רוזן
צילום: רמי רוזן

קוואלקום - צומחת בזכות דור 5; האם היא השקעה מעניינת?

מי זאת קוואלקום, מה היתרונות והחסרונות שלה, מהם מנועי הצמיחה שלה ומדוע אני חושב שיש למניה עוד דרך למעלה?
רמי רוזן | (10)
נושאים בכתבה קוואלקום שבבים

חברת קוואלקום היא אחת מהחברות המכובדות במדד המוליכים למחצה - ה-SOX ; ולדעתי הינה אחת מהחברות היותר מעניינות הכלולות במדד זה. השקעה במניית קוואלקום היא השקעה מובהקת בעולם ה-5G שצפוי לצמוח בקצבים מסחררים בשנים הקרובות, כאשר יותר ויותר רשתות תקשורת דור 5 יפרשו על ידי מפעילות התקשורת ובנוסף צפוי גל של השקות של מכשירים מתקדמים תואמים לשימוש בדור 5.

קוואלקום נמצאת בפוזיציה מצוינת ליהנות משתי המגמות הללו. הידע הטכנולוגי שלה וכמות הפטנטים האדירה שבבעלותה (פרי מחקר ופיתוח ומובילות טכנולוגית בתחום על פני 30 השנים האחרונות), מבצרים את מעמדה המוביל על פני מתחרות אחרות, ומבטיחים המשך צמיחה מהירה ורווחיות גבוהה גם בשנים הקרובות.

אז מי היא קוואלקום? האם היא נסחרת במחיר אטרקטיבי ומי הן המתחרות האחרות בתחום? על כך ועוד בכתבה שלפניכם.

מהפיכת הדור החמישי

המעבר לשימוש מסחרי מלא בטכנולוגיית התקשורת של 5G צפוי להתעצם במהלך השנתיים האחרונות. קפיצת המדרגה שבין טכנולוגיית דור 4 לדור 5 תאפשר שפע של שימושים בעולם ה-wireless, אשר חורג מעבר לתחום הטלפונים הסלולריים לתעשיות אחרות כמו תעשיית הרכב האוטונומי, אינטיליגנציה מלאכותית ומיחשוב ענן, יצור תעשייתי מתקדם בתפיסת Industry 4.0 ו, איך אפשר בלי, Internet of Things (הידוע גם בכינויו, IoT).

מהשוואה בין הביצועים של רשת מדור 5 לעומת דור 4, עולה כי מדובר בכמות תנועה גדולה עד פי 100, ביעילות רשת טובה יותר עד פי 100 מדור 4, בניצול עדיף משמעותית של התדרים שעליהם פועלות רשתות הסלולר ובמהירות שימוש גדולה עד פי 10 בעומסי שיא, מאשר רשתות דור 4. החיבור של כל הנתונים הללו משמעותם שהמעבר מדור 4 לדור 5 צפוי להיות מהפיכה טכנולוגית של ממש.

קוואלקום היא השחקנית המובילה בעולם בכל מה שקשור לטכנולוגיות wireless. כמות הצ'יפים השונים מבית קוואלקום שנמצאים בתוך מכשירים סלולריים מתקדמים הולכת וגדלה. מדובר בצ'יפים שאחראים בין השאר על המהירות והיעילות שבה מתורגם המידע בתוך המכשיר הסלולרי, מאות דיגיטלי לאנלוגי ומאנלוגי לדיגיטלי ועל האופן שבו באמצעות טכנולוגיית ה-Radio Frequency מופץ המידע ברשת התקשורת בצורה יעילה, מהירה וחסכונית בצריכת חשמל מהמכשיר הנייד, אנטנות שנמצאות בתוך המכשיר הנייד ומודולים נוספים.

הבסיס לכל הצ'יפים השונים שקוואלקום מוכרת הוא פעילות המו"פ שנמשכת כבר למעלה מ-30 שנה והידע הנרכש מקיף את כל דורות רשתות התקשורת, החל מדור 2 וכלה כאמור בדור 5. הידע העצום הזה וההשקעה השנתית המתמדת במו"פ משמרים את יתרונה הטכנולוגי על פני המתחרות ובנו לחברה תיק של מעל ל-140 אלף פטנטים שנעשה בהם שימוש במעל ל-100 מדינות. תיק פטנטים זה מייצר לחברה הכנסות שנתיות משמעותיות מתמלוגים – 4.6 מליארד דולר בשנת 2019,

שולי הרווח התפעולי מתמלוגי רשיונות הסתכמו ב-63% ברבעון השני של שנת 2020 (השנה הפיסקאלית של קוואלקום מסתיימת בסוף חודש ספטמבר) ובסך הכל שיעור הרווח התפעולי של החברה הסתכם ברבעון הנ"ל בכ20% מן ההכנסות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הגרף למעלה ממחיש את התרומה המשמעותית של תמלוגי הרשיונות לשיעור הרווחיות הגבוה של קוואלקום. עד היום חתמה החברה על למעלה מ-300 הסכמי תמלוגים עם חברות שונות בתחום הסלולרי ומתוך מספר זה מעל ל-75 הסכמי תמלוגים נחתמו עם יצרניות מכשירים לדור 5. ההסכמים הללו כוללים את אפל, סמסונג ו-LG, יצרניות מכשירי הסלולר המובילות בעולם.

ויחד עם זאת, לא הכל ורוד בממלכת התמלוגים. העולם הזה מורכב למדי ויצרניות הסלולר מפעילות מאמץ רב על מנת להפחית את העלות הזאת מעלות היצור של המכשירים. כך למשל נמצאת קוואלקום בעימות עם חברת Huawei הסינית (היצרנית הגדולה ביותר בסין של מכשירים סלולריים עם למעלה מ-50% נתח שוק מבין היצרניות הסיניות) ואיננה מקבלת תמלוגים בשלב זה מהענקית הסינית. חשוב לציין ש-Huawei היתה, כחלק ממלחמת הסחר, ברשימה השחורה של הממשל האמריקאי שאסר על מכירת מוצרים אמריקאים לאותן חברות. באותה נשימה נזכיר כי יצרניות סיניות קטנות יותר כמו Xiaomi ו-OPPO, הן כן לקוחות של קוולאקום.

העימות הגדול ביותר סביב עניין התמלוגים היה מול חברת אפל, עימות שנפתר בחודש אפריל 2019 בתשלום חד פעמי עבור קוואלקום של 4.7 מליארד דולר והמשך ההתקשרות של תשלום תמלוגים שוטף של אפל מדי רבעון. למרות חידוש היחסים המסחריים בין שתי החברות, רכשה אפל במהלך יולי 2019 את נכסי המודמים לדור 5 מחברת אינטל עם תיק של למעלה מ-15,000 פטנטים. רכישה זו עשויה להוריד בהמשך מהיקף התמלוגים המשולמים על ידי אפל, דבר שלא קרה עד כה.

תחרות

על פי גוף המחקר IDC, כמות המכשירים הניידים תואמי דור 5 אמורה לנתר (בקלילות מרשימה) מכ-200 מליון מכשירים בשנה הנוכחית למעל ל-750 מליון מכשירים בשנת 2022. מחירי המכשירים הם משתנים אבל נהוג לייחס לעלות הצ'יפים והרכיבים האלקטרוניים שבתוכם ערך שנע בין 250-300 דולר למכשיר. בנוסף קיימים תחומים נוספים שהחברה מעוניינת לשמש כשחקן מרכזי (IoT, Automotive, power computing). בקוואלקום מעריכים כי גודל השוק הרלבנטי שמוצרי החברה יכולים לשרת יצמח בכ-50% עד לשנת 2022 וצפוי להסתכם בלמעלה מ-90 מליארד דולר. בדו"ח השנתי החברה מציינת מספר רב של מתחרים. בטבלה הבאה אני מציג השוואת מכפילים בין קוואלקום לחלק מן החברות המוזכרות בדו"ח השנתי. 

השוואת מכפילים

שימו לב לירידה הגדולה במכפילים של קוואלקום במעבר מ-2020 ל-2021, דבר אשר נובע מהציפיות לקפיצה המשמעותית ברווחיות בעקבות קפיצת המדרגה בשימוש בדור 5 בתקופה הזאת, אשר לא תשוכפל באותן עוצמות בשנים שלאחר מכן.

מהשוואת המכפילים ניכר כי מניית קוואלקום זולה ממתחרותיה בכל מה שקשור למכפיל הרווח הנקי. לנוכח עליות המחירים בשוק ב-2020 (מחיר המניה עלה ב-5% החל מתחילת השנה). בגרף הבא ניתן לראות את התנהגות מניית קוואלקום במהלך 2020 לעומת מדד הנאסד"ק וממוצע העליות של קבוצת המתחרות.

הערכת השווי וסיכום

ביצעתי הערכת שווי בגישת היוון תזרים מזומנים ומחיר היעד שקיבלתי בהנחות עבודה סבירות עומד על  דולר107 למניה (לעומת מחיר מניה של כ- 89 דולר) כאשר מצרפים לכך גם את ההבדל במכפילים לעומת המתחרים הישירים, ואת המודל העסקי היציב והרווחי שלה, השקעה במניית קוואלקום היא אחת המעניינות ביותר עבור משקיעים שרוצים חשיפה למהלך הצמיחה של הדור החמישי, במכפיל שפוי.

הכותב הינו רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יאיר 02/08/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    אפל תעבור לייצר בעצמה וכך גם סמסונג כך שלא נשאר לה שוק
  • 7.
    jo 01/08/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
    מהאוניברסיטה העברית בירושלים שלחה התראה לשלטונות ארה"ב כבר ב 2016 בקשר לאנטנות סלולריות מסרטנות,גורמות לכשל נוירולוגי ,ועוד..
  • 6.
    רינה 01/08/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    הדור החמישי מסרטן הרבה יותר,עוד מכה על הראש שאנשים צריכים?
  • 5.
    מיכאל בן יעקב 29/07/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    כל כך טובה, שההצלחה שלה מטריפה את הלקוחות... מודל עסקי חכם מאוד.
  • נהדר 01/08/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
    חכם ומסרטן,כמו במפרץ חיפה, ז"ל לוחמי השייטת
  • 4.
    אינה 28/07/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    ניכר הן בכתיבה והן ביכולות הניתוח. כותב שמחכה לקרוא את מאמריו, בעל קול ייחודי וחד ביותר!
  • 3.
    נדב 27/07/2020 15:51
    הגב לתגובה זו
    יפה ניתחת וכתבת
  • גדי 30/07/2020 07:19
    הגב לתגובה זו
    ניתוח נכון מיקיף ומקצועי, יישר כוח רמי.
  • 2.
    דורון 27/07/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה.כתבה מעניינת מאוד.בהחלט השקעה ראויה
  • 1.
    אהרון 27/07/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    רמה טובה,
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.