טראמפ שי גינפינג סין מלחמת הסחר
צילום: Getty images, Artyom Ivanov

סין במסר מרגיע: רוצה לשוב לשולחן המשא ומתן; החוזים עולים

מלחמת הסחר: לאחר שנראה כי ארצות הברית וסין בדרך להסלמה, הממשל הסיני אומר היום כי הוא מעוניין ליישר את ההדורים עם ארצות הברית. הדיווח הקפיץ את החוזים העתידיים בוול סטריט לעד 0.94%
ארז ליבנה | (9)

הספיק לה? דובר משרד המסחר הסיני, גאו פנג, מסר כי סין רוצה לפתור בצורה רגועה את מחלוקות הסחר עם ארצות הברית ושהמדינה נגד כל הסלמה של מלחמת הסחר. מדובר בהורדת הטונים, לאחר שסין הבטיחו לנקום בארצות הברית, עם ייכנסו לתוקף המכסים החדשים שמתכנן הממשל האמריקאי ושאמורים להיכנס לתוקף בתחילת ספטמבר.

 

"אנחנו מתנגדים בכל תוקף להסלמה של מלחמת הסחר ומוכנים לפתוח מחדש במשא ומתן ובשיתוף הפעולה, על מנת לפתור את הבעיה באווירה רגועה", מסר גאו, שהוסיף כי משלחות המנהלות את המו"מ מטעם שתי המדינות שומרות על תקשורת אפקטיבית.

 

כאמור, ביום שני אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי סין התקשרו פעמיים וביקשו לחזור לשולחן הדיונים כדי לסיים את המלחמה הכלכלית בין שתי המדינות. בסין אמרו מנגד כי הם אינם מודעים לשיחות שכאלה. גאו לא התייחס לכך בהודעה ורק אמר כי "ישנן כל מיני אמירות בנושא, אנחנו נלבן את העובדות ונעזור לכולם להבין את האמת".

 

הדברים של גאו באים על רקע החשש בשווקים העולמיים מפני החרפה במלחמת הסחר, לאחר שהסינים הודיעו כי לא ישבו בשקט לנוכח המכסים בהיקף של 300 מיליארד דולר שמתכנן הממשל בארצות הברית על הייבוא הסיני. ראוי לציין שמרבית גירעון הייצוא של ארצות הברית הוא מהשוק הסיני, דבר שהנשיא טראמפ מעוניין לשנות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פרידמן 30/08/2019 00:15
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה הסינית מקרטעת, האזרח הסיני יותר חסכן מצרכן, הצמיחה בסין מתודלקת מהלוואות... מי שמכניס כסף לסין זה בעיקר ארצות הברית
  • 7.
    בינתיים 30/08/2019 00:10
    הגב לתגובה זו
    אנשים מעדיפים לגור בבית .... מאשר לגור ברחוב.... לכן בינתיים דירה זו קורת גג
  • 6.
    רומזים לו , אתה בידיים שלנו !!! (ל"ת)
    הסינים משחקים בטראמפ 29/08/2019 16:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כל מי שרוצה לגדול ולהתפתח מוכן לדבר. חוץ משכינינו (ל"ת)
    אני 29/08/2019 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    השתלשלות העיניינים 29/08/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    טראמפ פנה לסינים בהצעה להודיע על רצון לחזור לשולחן המ"ומ תמורת ויתורים מפליגים והסכם סחר שמתאים להם .
  • 3.
    אלי 29/08/2019 13:55
    הגב לתגובה זו
    ולא בבעיה עצמה שבשקט וללא טררם אפשר למצוא לה פתרונות לטובת כולם
  • 2.
    נותנים לצד השני להרגיש שהוא ניצח . (ל"ת)
    כך מנצחים מלחמות !!! 29/08/2019 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא כתוב ולא נאמר דברים אל!!!!ואם כן זה ממש לא משנה!! (ל"ת)
    לארז 29/08/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
  • הכוונה דברים אלו לא נאמרו ולא נכתבו. (ל"ת)
    לארז 29/08/2019 16:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.