למה AMD מזנקת היום ב-10%?
מניית ענקית השבבים AMD Advanced Micro Devices -1.75% מזנקת היום ב-10% כשהיא בין המניות עם הביצועים הטובים ביותר במדד S&P 500 והנאסד"ק 100. החברה מזנקת לאחר שהאנליסטים בפייפר סנדלר העלו את מחיר היעד ל-140 דולר ושיבחו את מוצרי הבינה המלאכותית החדשים שהוצגו בשבוע שעבר, בנוסף להתפתחויות גיאופוליטיות שעשויות לשנות את המצב עבור החברה.
AMD סבלה השנה מ"רוחות נגד גיאופוליטיות וכלכליות קשות", כפי שהגדירו זאת האנליסטים. בחודש אפריל החברה דיווחה שכללי הרישוי החדשים של ארה"ב לייצוא שבבים לסין עלולים לעלות לה עד 800 מיליון דולר. זה לא סכום שולי - מדובר במכה כואבת שתצמצם את שולי הרווח ברבעון השני והשלישי.
שלושה גורמים לזינוק
מה שהביא לזינוק הוא שילוב של שלושה גורמים שפעלו יחד בתזמון מושלם. ראשית, אירוע Advancing AI שהתקיים בסן חוזה השבוע שעבר, שבו החברה חשפה את סדרת שבבי AMD Instinct MI350, המתוכננים להתחרות ישירות עם אנבידיה - המלכה הבלתי מעורערת של שוק ה-AI. שנית, האופטימיות הגובר בנוגע להסרת מגבלות הסחר עם סין. ושלישית, העלאת מחירי יעד מצד האנליסטים בפייפר סנדלר ל-140 דולר - קפיצה של 15 דולר מהיעד הקודם.
במהלך האירוע בסן חוזה, הציגה AMD גם תצוגה מקדימה של Helios rack, מערכת שמופעלת על ידי שבבי Instinct MI400 שייצאו ב-2026 ותוכל להכיל עד 72 שבבים בשרת יחיד. "כשהליוס יושק ב-2026, אנחנו מאמינים שהוא יקבע סטנדרט חדש לבינה מלאכותית בקנה מידה", הצהירה המנכ"לית ליזה סו.
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית AMD דווקא ירדה במהלך אירוע Advancing AI ביום חמישי, ונשארה יציבה ביום שישי. רק ביום שני, כשהשוק "עיכל" את המידע, החלה העלייה. תזכורת לכך שהשווקים לא תמיד מגיבים באופן מיידי למידע חדש - לפעמים נדרש זמן עיבוד שבמהלכו המשקיעים מבינים את המשמעות האמיתית.
האופטימיות של פייפר סנדלר לא הגיעה משום מקום. האנליסטים יצאו מהכנס עם רושם חיובי מההכרזות, במיוחד לגבי Helios rack. הם טוענים שלמרות הקשיים הנוכחיים, AMD מוכנה היטב להציג צמיחה החל מהמחצית השנייה של 2025, בעיקר ברבעון ספטמבר. התחזית שלהם: "אנחנו מצפים לאחיזה משמעותית לחברה החל מרבעון דצמבר 2025".
שיחות הסחר בין ארה"ב לסין בלונדון השבוע שעבר הוסיפו עוד שכבה של אופטימיות. קווין האסט, מנהל המועצה הכלכלית הלאומית האמריקנית, אמר שהציפייה היא ש"מיד אחרי הלחיצת יד, כל פיקוח הייצוא מארה"ב יוקל, והחומרים הנדירים ישוחררו בכמויות, ואז נוכל לחזור לנהל משא ומתן על עניינים קטנים יותר".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לא לבעלי לב חלש
מניית AMD נפלה 32% מהשיא השנתי של 183.96 דולר ב-10 ביולי 2024, אבל זינקה 61% מהשפל של 78.21 דולר ב-8 באפריל 2025. זה משקף את הלחץ הכפול שחווה הסקטור: פוטנציאל עצום מצד אחד, וסיכונים גיאופוליטיים משמעותיים מצד שני. 20 תנועות של יותר מ-5% במהלך השנה האחרונה מעידות על כך במדובר במנייה לא לבעלי לב חלש.
החברה צפויה להראות תוצאות משפרות החל מהרבעון השלישי של השנה, אחרי שתספוג את המכה הכלכלית מההגבלות על סין ברבעון השני והשלישי. האנליסטים מאמינים שהזמן עובד לטובתה - ככל שהמלחמה הסחר תיפתר וההשקעות ב-AI ימשיכו לגדול, AMD תוכל לנצל את היתרונות הטכנולוגים שלה.
בסיטי הצטרפו למסיבה והעלו את מחיר היעד מ-100 ל-120 דולר, מה שמשקף את האופטימיות הגוברת בשוק כשהחברה התכוננה לאירוע Advancing AI. האנליסט ציפה ש-AMD תשיק את מוצר ה-AI החדש שלה ותכריז על לקוחות חדשים כמו Amazon Web Services או, אולי, OpenAI. הכרזות שיכולות להיות זרז משמעותי למנייה.
אלטרנטיבה לאנבידיה
מבחינה טכנולוגית, AMD מנסה להוכיח שהיא יכולה להיות אלטרנטיבה אמיתית לאנבידיה בשוק הבינה המלאכותית. Instinct MI350 ו-Helios rack הם לא רק מוצרים חדשים - הם הצהרה שהחברה מתכוונת ברצינות להילחם על נתח שוק באחד השווקים הכי רווחיים בטכנולוגיה. השאלה היא האם הלקוחות יהיו מוכנים לקחת סיכון על ספק שני כשאנבידיה כבר מוכחת ומבוססת.
אחרי שנים של אי ודאות סחר, הגבלות ייצוא, ומחסור בשבבים, התעשייה מתחילה לראות אור בקצה המנהרה. ההשקעות העצומות בבינה מלאכותית יוצרות ביקוש שלא נראה כמותו, וחברות כמו AMD נמצאות במיקום טוב לנצל אותו.
למרות הזינוק המרשים, AMD עדיין נסחרת ב-127.25 דולר - 30.8% מתחת לשיא השנתי. זה אומר שיש עוד מקום לעלייה אם החברה תוכל לעמוד ביעדים השאפתניים שלה ולהוכיח שהיא באמת יכולה להתחרות עם אנבידיה. הימור על AMD היום הוא הימור על כך שהטכנולוגיה תנצח את הגיאופוליטיקה, ושהביקוש ל-AI ימשיך לגדול מהר יותר מהיכולת לספק אותו.
- 1.Shlomy 17/06/2025 00:22הגב לתגובה זויש אומרים שהשבבים החדשים שהוצגו עכשיו עולים על השבבים של אנבידיה וההזמנות בהתאם דבר שלא בא לידי ביטוי בכתבה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
