אנבידיה והשוק הסיני - ירידה במכירות או דווקא התאוששות
אחרי שהזהירה כי המכירות ירדו ב-5.5 מיליארד דולר בעקבות הגבלות הייבוא לסין, ג'נסן הואנג, מנכ"ל החברה אומר שלא ניתן לשדרג את השבב שהחברה מוכרת לסין - המשמעות: ירידה נוספת במכירות או פתרון למגבלות הייצוא בעקבות ההתקרבות ביןם הממשל האמריקאי לסיני; וגם - אנבידיה מקימה מפעל בשנחאי
אנבידיה הזהירה לפני יותר מחודש כי המכירות ירדו בשל ההגבלות של ייצוא שבבים לסין. בינתיים ארה"ב וסין יושבים ומדברים על הסכם סחר כשבינתיים המכסים ירדו ויש התחממות בין הצדדים. זה עוד לא אומר שהממשל יסכים לשלוח שבבים מתקדמים של אנבידיה לסין, אבל הוא יקל באופן מסויים את ההגבלות. אזהרת הרווח-הנמכת התחזית יכולה להתחלף לשיפור בהכנסות וברווח בעסקים בסין, אבל זה עדיין סיכון גדול. טראמפ מפצה את אנבידיה בכך שהוא הופך להיות איש המכירות שלה במזרח התיכון וסוגר עסקאות ענק בסעודיה, קטאר והאמירויות - שבבים, מטוסים וטריליוני דולרים: טראמפ הוא איש המכירות הטוב ביותר של אנבידיה ובואינג; ועדיין - היחסים והעסקים של אנבידיה מול סין הם תעלומה.
אנבידיה מול סין: מגבלות, תחרות ותקווה להסדרה
אנבידיה, המובילה העולמית בתחום שבבי הבינה המלאכותית, ניצבת בפני אתגרים משמעותיים בסין – שוק היעד הרביעי בגודלו עבורה שהיה צפוי לעלות בדירוג המכירות ולהיות אפילו שני בהמשך. בעקבות מגבלות שהוטלו על ידי הממשל האמריקאי בנוגע ליצוא שבבי AI, הודיע מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, כי נכון לעכשיו החברה לא תפתח גרסה חדשה לצ'יפ H20, היחיד שניתן למכור כיום באופן חוקי בסין. ההכרזה נעשתה אמש בשידור חי בטייוואן, תוך ציון כי "לא ניתן לשנות את ה-Hopper יותר".
המגבלות החדשות, הדורשות רישיון מיוחד לכל יצוא של ה-H20, גרמו לאנבידיה להפסיד כ־5.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025. עם זאת, התפתחות דיפלומטית בולטת – השעיית תעריפי מכס מסוימים בין ארה"ב לסין למשך 90 יום – עשויה לבשר על הקלות ביצוא, דבר שיכול להשפיע משמעותית על אסטרטגיית אנבידיה באזור.
שוק סיני חיוני ועתיר סיכון
סין מהווה נתח של כ־13% ממכירות החברה, עם הכנסות של כ־17 מיליארד דולר בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2025. הואנג, שהדגיש את חשיבות השוק, נפגש באפריל עם סגן ראש ממשלת סין, הו ליפנג, בבייג'ינג, במטרה לשמר שיתופי פעולה. לדבריו, שוק הבינה המלאכותית בסין עשוי להגיע ל־50 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, והדרת אנבידיה ממנו תהווה הפסד לא רק עבורה אלא גם לכלכלה האמריקאית.
- אנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות ההכרזה הפומבית, דיווח ברויטרס העלה כי אנבידיה כן מתכננת לשחרר גרסה מוחלשת של ה-H20 – עם ביצועים מופחתים – שתעמוד במגבלות היצוא, כדי לשמור על דריסת רגל בסין.
וואווי מתחזקת עם Ascend 920
וואווי מהווה כיום יריבה בולטת לאנבידיה. ב־10 באפריל 2025, היא חשפה את השבב Ascend 920 – המיוצר ב־6 ננומטר על ידי SMIC – עם ביצועים של עד 900 TFLOPs (BF16), רוחב פס של 4 טרה־בייט לשנייה, תמיכה בזיכרון HBM3 וחיבורי PCIe 5.0. זהו צ'יפ שמהווה אלטרנטיבה ישירה ל-H20, ואף עולה עליו במשימות AI מסוימות.
וואווי כבר מפיצה את ה־Ascend 910C, שבב נוסף בעל ביצועים מתקדמים הדומים ל־H100 של אנבידיה – אשר היצוא שלו לסין נאסר ב־2022. אנליסטים מעריכים כי ה־910C וה־920 צפויים להפוך לפתרון המועדף על חברות סיניות בתחום ה-AI.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
היתרון של וואווי מקבל חיזוק גם מתמיכת ממשלת סין, שעד לאחרונה עודדה רכישת שבבים מקומיים. עם זאת, דווח כי מדיניות זו התמתנה – כפי שמעידה, למשל, הזמנת 30,000 צ'יפים H20 מצד עליבאבא – אם כי מתחרות כמו טנסנט ובייטדאנס מתמקדות יותר במוצרי וואווי.
הסדרה זמנית והזדמנויות חדשות
השעיית המכסים ב־90 יום בין וושינגטון לבייג'ינג נתפסת בשוק כמהלך שיכול להוביל להקלות גם בדרישות היצוא לצ'יפים. הואנג, שמוביל מדיניות של הידברות מול סין, מבקש להימנע מהתנגשות חזיתית ומחפש פתרונות לשימור הנוכחות. סגן ראש הממשלה הסיני אף ציין בפומבי כי "אנחנו מברכים חברות אמריקאיות כמו אנבידיה להעמיק את פעילותן בסין".
אנליסטים מ-Wedbush הדגישו כי "השווקים זקוקים בדחיפות להתקדמות במשא ומתן בין ארה"ב לסין", וההקפאה הזמנית עשויה להוות שלב ראשון לכך. אם יוסרו חלק מהמגבלות, לאנבידיה תהיה הזדמנות לשפר את גישתה לשוק – אך תיאלץ להתמודד עם תחרות מבית.
במקביל, אנבידיה מתכננת להקים מרכז מו"פ בשנחאי – ללא העברת טכנולוגיה רגישת קניין רוחני – שיתמקד באופטימיזציה של מוצרים קיימים, תכנון, בדיקות וישומים כמו נהיגה אוטונומית. זוהי דרך להמשיך ולתמוך בלקוחות סיניים, מבלי להפר את כללי היצוא האמריקאיים. הקמת המפעל היא מסר ברור - אנבידיה לא מוותרת על השוק הסיני. המהלך מגובה בשיתוף פעולה של עיריית שנחאי, שכבר הבטיחה הקלות במס וצמצום ביורוקרטיה כדי לקדם את הקמת המרכז. על פי ההערכות, המרכז יתמקד בעיקר אופטימיזציה של מוצרים קיימים, נהיגה אוטונומית ופיתוחים גלובליים.
החברה ממשיכה להעסיק כ־4,000 עובדים בסין – מחציתם בשנחאי.מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, ביקר במדינה בחודש שעבר ונפגש עם ראש עיריית שנחאי. לפי מקורבים, השניים דנו בהקמת המרכז החדש ובאסטרטגיה של החברה לשמר את הקשרים עם לקוחות סיניים, תוך עמידה בתקנות האמריקאיות. הואנג אמר בכנס מקומי: "אם נעזוב לגמרי שוק אחד – מישהו אחר ייכנס. וואווי, לדוגמה".
- 1.אנונימי 18/05/2025 08:36הגב לתגובה זוהמגבלות החדשות הדורשות רישיון מיוחד לכל יצוא של הH20 גרמו לאנבידיה להפסיד כ5.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025ממש לא נכון !!! החברה ריווחית אך נגרעו הכנסות של כ 5.5 מיליארד לא כמשתמע מהכותב שהיא הפסדית .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
