התוצר המתוקנן של ארה"ב צמח ב-3.8% ברבעון הרביעי
כחודש לאחר פרסום נתוני התוצר הראשוניים של הרבעון האחרון ב-2004, מדווחת היום מחלקת המסחר בממשל האמריקני, כי נתון הצמיחה המתוקנן לתקופה שופר וכיום הוא עומד על שיעור צמיחה שנתי של 3.8% אשר נרשם בתקופה.
הנתון משקף שיפור במאזן המסחרי ובמאזן ההזקעות של המשק האמריקני, אשר סובל מגרעונות אדירים בשנים האחרונות עקב זליגה מתמדת של סחורות ושירותים לעבר מדינות בעלות תנאי יצור והשקעה נוחים יותר. כמו כן מושפע המשק האמריקני לרעה מרמות הריבית הנמוכות של גוש הדולר, אשר מביאות להסטת השקעות כלפי גושי מטבע בעלי שיעורי תשואה גבוהים יותר.
הנתון האחרון הינו טוב יותר לעומת התחזיות המוקדמות של האנליסטים אשר ציפו לקצב צמיחה שנתי של 3.7%. כמו כן היה הנתון נמוך במקצת לעומת קצב הצמיחה השנתי האפקטיבי אשר נרשם במהלך הרבעון השלילי של 2004, בו הסתכמה הצמיחה של השוק האמריקני בכ-4%.
השיפור המשמעותי בנתונים נרשם הודות לתאיום ושינוי נתוני היצוא של המשק האמריקני במהלך הרבעון האחרון של 2004. את השינוי המשמעותי ביותר בנתונים ניתן היה תמצוא בהערכות המוקדמות יותר באשר ליצוא המאריקני לקנדה. על פי הערכות המחודשות שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של קנדה, היה היצוא האמריקני למדינה במהלך חודש נובמבר גובה בכ-1.4 מיליארד דולר, מאשר ההערכות הקודמות.
כמו כן נהנה המשק האמריקני מפער נמוך יותר במאזן המסחרי של חודש דצמבר האחרון מכפי שהערכיו הכלכלנים לפני כמספר שבועות.
למרות השיפור בנתוני הצמיחה של הרבען האחרון של השנה שעברה, לא שינה היום הממשל האמריקני את הערכות הצמיחה שלו לגבי 2004 כולה, במהלכה רשם המשק האמריקני שיפור משמעותי מרמת צמיחה של 3% במהלך 2003 לרמה של 4.4% בסיכום 2004 - הצמיחה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז שנת 1999. יש לציין, כי ההערכות הצמיחה הראשוניות של הממשל באשר ל-2004 דיבור על צמיחה של 4.5%.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
