כנסת
צילום: אתר הכנסת

איך תראה הכנסת הבאה?

התוצאות עוד רחוקות, אבל במכון לדמוקרטיה, העריכו מה צפוי להיות הייצוג הנשי בכנסת, כמה ערבים יהיו, כמה גנרלים, כמה מפלגות, ובכלל איך תראה הכנסת ה-24?  
נושאים בכתבה כנסת

מערכת הבחירות הגיעה לנקודת ציון קריטית. אחרי ימים ארוכים של חבירות, התפלגויות, שִריונים, ופרישות, נסגרו רשימות המועמדים. כעת, לאחר שהאבק שקע והתמונה התבהרה, אפשר להעריך בזהירות כיצד תיראה הכנסת הבאה. יש לקחת את הניתוח שיוצע כאן בערבון מוגבל ובכל הזהירות הראויה: הוא נעשה כשישה שבועות לפני יום הבחירות. זוהי תקופה ארוכה שבמהלכה יחסי הכוחות בין הרשימות מתמודדות עוד עשויים להשתנות. חלקן יתחזקו ואחרות יחלשו.

 

מספר הרשימות שצפויות להיבחר לכנסת

בבחירות הקודמות (2020) נכנסו לכנסת המספר הנמוך ביותר של רשימות אי פעם: שמונה בלבד. השיא הנמוך הזה לא צפוי להישמר הפעם. בהסתמך על סקרי המנדטים האחרונים, מתוך 39 הרשימות שנרשמו להתמודד צפויות להיכנס לכנסת בין 9 ל-14 רשימות. חמש רשימות לפחות נמצאות על פי סקרים אלה ב"איזור הסכנה" - קרובות לאחוז החסימה: מרצ, הציונות הדתית, רע"מ, כחול-לבן והכלכלית החדשה.

 

איך תיראה הכנסת הבאה?

למרות שחלפה רק שנה מאז הבחירות הקודמות, הכנסת הבאה עומדת להיראות שונה מבחינת הנוף האנושי. לפחות 20 ח"כים שנבחרו ב-2020 לא ימשיכו בכנסת הבאה, והמספר יכול להגיע אפילו לסביבות 30, אם חלק מהרשימות שהוזכרו למעלה אכן לא יעברו את אחוז החסימה. בין השמות הבולטים שכבר בטוח שלא נראה בכנסת הבאה נמצאים שלושה מוותיקי הבית: עמיר פרץ (שנבחר לראשונה ב-1988), יצחק כהן (1996) ומשולם נהרי (1999) – כולם הודיעו על פרישה מהחיים הפוליטיים. לצידם, נמצאות דמויות שעשו "סיבוב" מאוד קצר בכנסת: אבי ניסנקורן, גבי אשכנזי, רפי פרץ, מטאנס שחאדה, מיקי חיימוביץ, אסף זמיר, יזהר שי ועוד. אל כל אלה מתווספים אישים עם תקופת ותק בינונית: בוגי יעלון, איציק שמולי ועפר שלח.

 

ייצוג נשי

בהסתמך על סקרי המנדטים, ובזהירות המתבקשת מכך (במיוחד כאשר 5 רשימות נמצאות סביב אחוז החסימה) אפשר לחזות שמספר הנשים שייכנסו לכנסת הבאה יהיה קרוב לרמת השיא שהושגה לאחר הבחירות הקודמות: 30 ח"כיות. מבחינת מספרים מוחלטים, הליכוד צפוי להיות הסיעה עם הייצוג הנשי הגדול ביותר אך במונחים יחסיים יהיו סיעות בעלות שוויון מגדרי גבוה יותר: מפלגת העבודה ומרצ. מרב מיכאלי היא האישה היחידה העומדת בראש רשימה שצפויה להיבחר לכנסת, אך בשבע רשימות נוספות מוצבות נשים במקום השני: אורנה ברביבאי (יש עתיד), יפעת שאשא-ביטון (תקווה חדשה), איילת שקד (ימינה), תמר זנדברג (מרצ), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) ואסנת עקירב (הכלכלית החדשה).

 

ערבים

בנוסף לשיא במספר הנשים שנבחרו לכנסת ה-23, נרשם גם שיא של ח"כים לא-יהודים: 17 ערבים ודרוזים. כלל לא בטוח שהפעם ההישג הזה יחזור על עצמו. הפיצול בשורות הרשימה המשותפת, האכזבה של רבים ב"מגזר" מהמערכת הפוליטית, והחיזור הגובר של המפלגות (כולל הליכוד) אחר מצביעים ערביים עלולים לפגוע בייצוג הערבי בכנסת. הרבה מכך תלוי אם רע"מ ומרצ (שמשובצים בה 2 מועמדים ערבים בחמישייה הראשונה) יעברו את אחוז החסימה.

 

גנרלים

קריירה צבאית הייתה תמיד אחת מהמקפצות הבולטות לקריירה פוליטית. בשנות השמונים היה אפשר למצוא בין חברי הכנסת 4 רמטכ"לים-לשעבר ועוד 2 עד 4 אלופים לשעבר. הנוכחות הגבוהה הזו התמתנה בהמשך, ובשנת 2016 לא נותר במערכת הפוליטית אף רמטכ"ל. שלוש הבחירות האחרונות שינו את המגמה והחזירה את ה"גנרלים" לזירה הפוליטית. בכנסת היוצאת כיהנו שלושה רמטכ"לים-לשעבר (כולם בכחול לבן) וחמישה אלופים-לשעבר. אולם בכנסת הבאה נראה פחות "גנרלים": בוגי יעלון, גבי אשכנזי ורפי פרץ פרשו, ובחירתו מחדש של בני גנץ רחוקה מלהיות ודאית בשלב זה.

 

שלטון מקומי

רבים מחברי הכנסת התחילו את הקריירה הפוליטית שלהם בזירה המקומית. מחקר שבחר את הרקעים של חברי הכנסת ה-20 (2019-2015) מצא שכמעט שליש מתוכם כיהנו בעבר כנבחרי ציבור בשלטון המקומי. גם הכנסת הבאה צפוייה לכלול חברים רבים עם רקע דומה. בין החדשים מתוכם אפשר לציין את מאיר יצחק-הלוי (אילת), אלון דוידי (שדרות) עופר ברקוביץ' (ירושלים) ומאזן גנאים (ראש עיריית סח'נין לשעבר, אם רע"מ תעבור את אחוז החסימה).

קיראו עוד ב"בארץ"

 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוסי חתוכה 07/02/2021 11:27
    הגב לתגובה זו
    מצער מאד שחלק מהציבור שאיבד אמון בראש הממשלה עדיין מוכן לשים פתק עבורו אנחנו החילוניים ראויים למנהל שמקבל החלטות שמשרתות אותנו ולא את הרב קנייבסקי והנכד שלו שמנהלים את נתניהו והליכוד
  • 5.
    שי 07/02/2021 08:09
    הגב לתגובה זו
    מהפך.ממשלה בלי ליכוד וחרדים ומשיחסטים
  • דב 07/02/2021 09:02
    הגב לתגובה זו
    חלומות באספמיה של הזוי וחי בלה-לה-לנד.
  • 4.
    דב 07/02/2021 07:39
    הגב לתגובה זו
    הזה ידוע באובייקטיביות השמאלנית הקריצונית שלו. ובכל זאת, ללא קשר, מדובר ב"ניתוח" עלוב חסר תוכן וראוי רק לבדיחה. ועל זה הם זוכים לכספים כה רבים (נא לבדוק המשכורות שלהם). פשוט בושה.
  • 3.
    המשטר בישראל ישתנה: ראש ממשלה ברוטציה= חלש (ל"ת)
    אריה 07/02/2021 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איצקו 06/02/2021 23:51
    הגב לתגובה זו
    מקום מיותר שעולה לנו הרבה כסף. צריך להרוס אותו במיידית.
  • דב 07/02/2021 07:42
    הגב לתגובה זו
    לא הורסים חלילה. זה הפרלמנט היהודי. צריך לשפר את חבריו ואת תפקודו. וחזה אפשרי בהחלט.
  • 1.
    אין ספק שיהיו בחירות רבעיות, (ל"ת)
    רונה 06/02/2021 23:39
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.