ביו לייט זינקה 5%: הצלחה בניסוי לטיפול בגלאוקומה באמצעות מערכת הלייזר של איי-אופטימה

לדברי ד"ר עמי איל : "הטכנולוגיה של איי אופטימה מוכיחה שוב כי ניתן באמצעותה לטפל ביעילות ובפרוצדורה יחסית פשוטה בגלאוקומה"
סתיו שירייב |

חברת ביו לייט הודיעה היום על הצלחה נוספת לחברת הבת, איי-אופטימה. מרכז מונטצ'וסי מלוזן שוויץ, בניהולו של פרופ' אנדריי מרמוד, דיווח לאחרונה לעמותה הבינלאומית למחקר ראייה ואופטלמולוגיה (ARVO) על תוצאות חיוביות בטיפול בלגלאוקומה אשר טופלו באמצעות המערכת של איי-אופטימה.

הניסוי בוצע על ידי פרופ' מרמוד, שהינו אחד ממובילי הדעה הבולטים והידועים בעולם בתחום ניתוחי גלאוקומה בקרב מטופלים הסובלים מגלאוקומה , באמצעות מערכת הלייזר של החברה ונמדד בו הלחץ התוך עיני טרום הטיפול ולאחריו, סיבוכים ופרמטרים נוספים. הגיל הממוצע של המטופלים עמד על כ - 48 שנים ומשך המעקב אחריהם עמד על כ - 3.5 חודשים.

תוצאות הניסוי שיקפו 90% הצלחה, היינו הפחתת הלחץ התוך עיני מתחת ל18 ממ' כספית עם או בלי כל טיפול תרופתי נוסף ו- 70% הצלחה מוחלטת, המוגדרת כהפחתת הלחץ התוך עיני מתחת ל18 ממ' כספית ללא כל טיפול תרופתי נוסף.

לדברי ד"ר עמי איל : "הטכנולוגיה של איי אופטימה מוכיחה שוב כי ניתן באמצעותה לטפל ביעילות ובפרוצדורה יחסית פשוטה בגלאוקומה. מהניסוי שנערך על ידי העמותה הבינלאומית למחקר ראייה ואופטלמולוגיה עולה כי באמצעות טכנולוגיית הלייזר של איי אופטימה מתאפשר טיפול יעיל, בטוח ואפקטיבי בהורדת הלחץ התוך עיני של המטופלים שהוא מהווה את הגורם העיקרי למחלה".

לאחרונה הודיעה איי-אופטימה על הסכם מסחרי ראשון באירופה עם W.M.Bloss הספרדית לאספקת 10 מערכות לייזר מתקדמת שפיתחה החברה לטיפול בגלאוקומה והורדת הלחץ התוך עיני. ההכנסות השנתיות מוערכות בכ 250 אלף יורו. החברה נמצאת בדיאלוגים מתקדמים עם מפיצים מובילים לשיווק במדינות וטריטוריות נוספות.

ביו לייט הינה חברת אחזקות בתחום הביומד עם פורטפוליו מגוון הכולל שלוש חברות בנות: חברת אוביקיור בתחום המכשור הרפואי המייצרת תרופה לבקרת משקל הגוף; חברת זטיק בתחום איבחון מחלת הסרטן וחברת איי-אופטימה המתמקדת בפיתוח ומסחור של טכנולוגיות חדשניות וקנייניות לטיפול בגלאוקומה, כולן באחזקה כמעט מלאה של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.