מה בתוך הראש של הפרסומאים

המילה הזו אסטרטגיה, אני הולך היום לפרק אותה, להסתכל לה בלבן של העיניים ולראות מה בתוך
רוני אפלבוים | (1)

אומרים עלינו, הפרסומאים, שאנחנו עסוקים בצורה ולא בתוכן, באריזה ולא בתכולה, בחיצוניות ולא בפנימיות, בקנקן ולא במה שיש בו. אז הנה אני, אחרי 25-שנה-בפרסום-אבל-מי-סופר, רוצה לבוא ולהסתכל דווקא בתוך המילים המרכיבות את השפה הפרסומית שלנו – ולראות מה קורה להן בנפש פנימה, בתוך האותיות, בינן לבין עצמן. ואם תשאלו למה, אשמח לענות לכם: למה לא?

ניקח, בתור מתאבן, את המילה אסטרטגיה. בשנת 82, כשבאתי מהחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, היישר אל עולם הפרסום (טרגט פנטון, בניצוחם של מרטין פנטון ויורם דרורי), בלי שום בית ספר ושום בצפר, בלבלו אותי עד מאוד 2 מילים מרכזיות ששכנו כבוד בתוך כל בריף ובריף: אסטרטגיה וטקטיקה.

עד שקיבלתי אומץ, נשמתי צרור נשימות עמוקות במיוחד והעזתי לשאול את הקופירייטר ירום הודו (מיקי בר קראו לו). מיקי היפה חייך חיוך יפה, המעמד היה מרגש עד מאוד, ואז הוא אמר: אסטרטגיה זה מה, טקטיקה זה איך. ואז הבנתי.

וכך, כך וכך שנים אחרי שהשתמשתי בה מבוקר עד ערב במילה הזו אסטרטגיה, אני הולך היום לפרק אותה, להסתכל לה בלבן של העיניים ולראות – מה בתוך. ושהיא לא תיקח את זה אישית, כי בפרק הבא אני אעשה אותו הדבר בדיוק – למילה אחרת. וכן הלאה.

אסטרטגיה

לפי מילון רב מילים האינטרנטי (מאוד מומלץ לקופירייטרים שמחפשים חרוז לתפוז או מילה נרדפת / זהה / קרובה / דומת משמעות / חלופית / אנלוגית / מקבילה / אקויולנטית / שוות ערך), אסטרטגיה באה מהשפה היוונית, משמעותה במקור היא "פיקוד על צבא", ובימינו, ואני מצטט: "תורת הניצול של גורמים שונים (מרחב, זמן, מדיניות וכד') בשילוב עם עוצמה צבאית, כדי לגבור על אויב במלחמה או כדי להשיג מטרות לאומיות כלל המטרות והתוכניות ארוכות הטווח של צדדים בעימות צבאי, פוליטי או אחר (בניגוד ל'טקטיקה', שעניינה המטרות קצרות הטווח)".

בסעיף 2 ממשיך כבוד הרב ואומר: "תכנית פעולה מחושבת ומפורטת לטווח ארוך שמטרתה להשיג יעד כלשהו, בעיקר בעסקים ובפוליטיקה".

ובסעיף 3: "בלשון הדיבור: שיטת פעולה, גישה שמישהו מאמץ לצורך השגתה של מטרה מסוימת".

האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה תבורך לעולמי עולמים, מרחיבה מעט ומספרת גם על האסטרטגיה השיווקית אשר עוסקת בתכנון מדיניות ודרכי פעולה להשגתה על אסטרטגיית המותג המתייחסת לכל העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימים אצל הצרכנים בנוגע לחברה, מוצר, קו מוצרים, או שירות ועל אסטרטגיית המיצוב התחרותית (בעוד שתהליך המיתוג עוסק בחיבור של ערכים ותפיסות עם המותג, מטרתו של המיצוב היא ליצור הגדרה לזהות המותג, למקם את המותג (מוצר או חברה) על הרצפים השונים הנוגעים לקטגוריה המוצרית).

וזהו. עכשיו בואו נסתכל ביחד בתוך המילה אסטרטגיה, ונראה מה בתוך:

אס: הקלף הכי גבוה, הכי חזק, הכי מנצח. ואכן, אם האסטרטגיה שלך עובדת, אתה הכי אס שיש. ואם היא לא עובדת, אז הקריאייטיב אשם. שוב.

אסיר: בתורת המשחקים מדברים על דילמת האסיר, שמדגימה מצב בו התנהגות רציונאלית לחלוטין, מנקודת מבטו של הפרט, תוביל לתוצאה שאינה אופטימאלית. גם כשאתה עובד במשרד פרסום, יש לך את דילמת האסיר: מצד אחד אתה אסיר תודה שמישהו לקח אותך לעבוד כאן, מצד שני אם אתה יוצא הביתה בתשע בערב, אומרים לך: מה? חצי יום היום? תחזור לכלוב ואולי נשחרר אותך בחצות על התנהגות טובה.

סטארט: על הסטארטאפים האלה, שיום אחד עושים מליונים, אני קורא רק בעיתון. במציאות, אני פוגש אנשים שאומרים לי: יש לי סטארטאפ מדהים, אני צריך שם וסיסמא ומצגת וקונספט שיווקי ותקשורתי ופרסומי, אין לי גרוש לשלם לך אבל כשאני אצליח – אתה תצ'ופר בענק, ובקיצור: שלח לחמך. אז שלחתי. פעם, פעמיים, שלוש. לחמים לכל הארץ שלחתי. משאיות של לחמים. קונטיינרים שלמים של לחמים שלחתי בכל הארץ. גרוש לא יצא לי מזה. גרוש.

סטאר: אלה חיי הקריאייטיב, מצד אחד כוכב שזוכה בקקטוס, מצד שני דבר הלקוח: "לא נפלתי", "לא מדבר אלי", "לא אוהב את זה ואני לא יודע להגיד למה. אני לא מבין בזה, אבל". וככה זה. יום אחד אתה סטאר – בכל יתר הימים אתה סתם.

גט: בהתחלה, היא מתאהבת בך כי אתה כזה קופירייטר מגניב שכל הראש שלו מלא רעיונות. בסוף היא מתגרשת ממך כי רק פרסום יש לך בראש ועוד פעם חזרת בשתיים בלילה ולמה בכל פעם שאתה אומר פרזנטציה זה אומר שאני עוד שבועיים נשארת לבד עם הילדים?

אינטרנט שמינטרנט עיתון שמיתון דיוור ישיר בתחת שלי: תביא לעשות סרט, תביא את שחר סגל, תביא תקציב. והנה השורה הראשונה של התסריט האופטימאלי: ניו יורק, שמונה בבוקר.

איה: בפו הדב, קוראים לחמור איה. כשנותנים לך מכה, אתה צועק: איה. כשהלקוח מדבר על הקריאייטיב שלך, אתה בדרך כלל גם מרגיש חמור וגם צועק: איה.

הסי: כשהלקוח מכניס לחדר את המזכירה, אומר לה נו תגידי מה את אומרת על זה והיא עוטה על פניה פרצוף של שי עגנון מקבל פרס נובל ואומרת – אנשים לא יבינו את זה (כאילו – אני הבנתי, אבל אני משכמי ומעלה)) וכל מה שאתה רוצה להגיד לה זה: הסי!

סטירה: משהו טראגי שאתה חוטף מדי פעם, מאשתך, מהשותף או סתם מהחיים.

טראגי: הסטירה הזו שאתה חוטף מדי פעם, מאשתך, מהשותף או סתם מהחיים.

טרסט: התאגדות מונופוליסטית של חברות תעשייתיות או מסחריות בענף מסוים ומיזוגן תחת הנהלה מרכזית אחת כדי לחסל כל תחרות ולהשתלט על השוק. לא הבנתי אף מילה אבל מצאתי הגדרה במילון ומטוב לב הבאתי לכם אותה.

אס טי: פעם, באמצע שנות השמונים, הרבה לפני הפלייסטיישן וה - WII, היה משחק מחשב כזה, אטארי. ויום אחד קיבלנו לפרסם דגם חדשני, אטארי ST, שהיה מצויד ב – תחזיקו טוב כי אתם עומדים לקבל את שוק חייכם – עכבר! לראשונה בישראל חדש בארץ – עכבר! ואם עכבר היה להיט בשנות השמונים – אז חרוזים היו עוד יותר להיט, והסלוגן הגאוני למכשיר החדש היה: אטארי ST – עם העכבר האמיתי! ובצילום של הפוסטר מדיה לקחנו את המכשיר שהיה מחובר לו עכבר, ניתקנו את העכבר וחיברנו במקומו: עכבר אמיתי! קשרנו אותו בסלוטייפ, לא בטוח שהוא אהב את זה – אבל מצד שני: הוא כיכב בכל הפוסטר מדיה בכל הארץ! איטס שואו ביזנס!

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חץ 21/01/2013 02:04
    הגב לתגובה זו
    אני זוכר היטב את הפרסומת של אטארי ST (לקוח: ארם מחשבים). הפרסומת היתה עם עכבר של אטארי, לא עכבר בעל חיים.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.