משרד התקשורת: מאשר רישיון עסקי; בזק בינלאומי: מדובר בספין תקשורתי

משרד התקשורת יאפשר לחברת הבת של בזק בינלאומי לספק שירותי VOB, באמצעות מודם כבלים ומודם ADSL גם למגזר העסקי, עם זאת האישור מגיע עם סייג טכנולוגי. בבזק בינלאומי טוענים כי, "בצר לנו, בחר משרד התקשורת להמשיך ולדחוק את רגלינו - במסווה של מתן הרישיון"
מאיה זיסר |

משרד התקשורת הודיע היום (ד') כי הוא יאפשר לחברת הבת של בזק בינלאומי לספק שירותי VOB, באמצעות מודם כבלים ומודם ADSL גם למגזר העסקי וכן לספק שירות שיחה בחיוב מפוצל.

רישיון עסקי זה הגיע בעקבות הבטחת משרד התקשורת לחברת הבת של בזק בינלאומי, לשם יצירת תחרות בשוק, שכאשר ירד נתח השוק של החברה אל מתחת ל-85% גם במגזר העסקי, משרד התקשורת יעדכן את רישיונה של החברה.

אולם אישור זה הוגבל על ידי המשרד כך שאמנם החברה תוכל לספק את שירותי ה-VOB למגזר העסקי אך זה יתאפשר לך אך ורק על גבי מודם כבלים או ADSL. בנוסף, אישר המשרד לחברה לספק שירות שיחה בחיוב מפוצל (1-700), כל זאת באמצעות תאגיד 'בי איי פי'.

לדברי מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, "תיקון הרישיון יאפשר להרחיב את מגוון השירותים שמספקת החברה, ויאפשר לה לפעול גם במגזר העסקי תוך שמירה על איזונים ובלמים תחרותיים בהיותה חברה בקבוצת בזק" בעקבות ההודעה על האישור

בזק בינלאומי: זוהי מגבלה שאין לה אח ורע בשוק התקשורת הישראלי ואף לא בעולם

עם זאת נראה כי בבזק בינלאומי רחוקים היום מלשמוח, ואף טוענים כנגד משרד התקשורת, כי "'הרישיון העסקי' שניתן לנו הוא ספין שיצר משרד התקשורת".

לטענתם, "עם ירידת נתח השוק של בזק מתחת ל-85% במגזר העסקי, אמורה הייתה חברת בזק בינלאומי לקבל רישיון מפ"א כללי ייחודי כשל מתחרותיה אשר יאפשר לה לספק שירותי טלפוניה פנים ארצית למגזר העסקי".

עוד מוסיפים היום בבזק בנלאומי, "בצר לנו, בחר משרד התקשורת להמשיך ולדחוק את רגלינו ובמסווה של מתן הרישיון המובטח ועידוד התחרות, הוא פוגע ביכולת שלנו לספק את השירותים המבוקשים ללקוחות העסקיים, תוך שהוא מותיר על כנה את האפליה הקשה וחסרת התוחלת למול מתחרותנו המסורתיות בשוק האינטרנט" עוד לטענתם, "משיקולים פסולים, פועל למעשה משרד התקשורת לצמצום התחרות ומונע הלכה למעשה מהלקוחות ליהנות מתחרות בריאה בשוק על כל המשתמע מכך".

"המגבלה הטכנולוגית שקבע משרד התקשורת ברישיון לפיה תוכל בזק בינלאומי לספק את השירותים רק באמצעות תשתית DSL וכבלים, משמעותה היא פגיעה ביכולת התחרותית שלנו. זוהי מגבלה שאין לה אח ורע בשוק התקשורת הישראלי ואף לא בעולם", אומרים בבזק בינלאומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוסים חיל אוויר תקיפה
צילום: דובר צהל

התרומה הישראלית ששווה לארה"ב מיליארדים כל שנה

ברית ששווה הרבה יותר מכסף: ישראל לא רק מקבלת סיוע - היא נכס אסטרטגי שמייצר לארה"ב חיסכון של מיליארדי דולרים מדי שנה, בזכות מודיעין, טכנולוגיה וניסיון קרבי שהופכים אותה למעבדה צבאית וכלכלית ייחודית בעולם

ד"ר אדם רויטר |

ישראל מספקת לארה"ב את הנכס הגיאו-אסטרטגי החשוב והיציב ביותר שלה במזרח התיכון ההפכפך, את שדה הניסויים הצבאיים הגדול והטוב בעולם לטכנולוגיות אמריקניות חדשות ב"אש חיה" ומידע מודיעיני רציף שלא יסולא בפז. כל אלו חוסכים לארה"ב מיליארדי דולרים כל שנה ולהערכת האמריקנים עצמם ברוב השנים התרומה הזו, גדולה לאין ערוך מהעלות של המימון והעזרה הכספית שארה"ב נותנת לישראל.

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הגנרל אלכסנדר הייג, אמר פעם ש"ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם שאינה ניתנת להטבעה". בישראל יש לאמריקנים בסיס צבאי מאויש יחיד קטן מאד להתרעה מפני טילים בעוד שבשאר העולם ארה"ב מוציאה 70 מיליארדי דולרים כל שנה על תחזוקת כוחות הצבא שלה - שכוללים כ-50 אלף חיילים ב-800 בסיסים ב-80 מדינות, מהם לפחות 19 בסיסים במזרח התיכון.

הגנרל ג'ורג' פ. קיגן ראש המודיעין לשעבר של חיל האוויר האמריקאי מצוטט בהרחבה כאומר שארה"ב תצטרך ליצור "חמש סוכנויות CIA" כדי להתחרות במודיעין שישראל מספקת לה. גורמים בפנטגון כמו גם בתעשיות הביטחוניות האמריקניות נפעמים כל פעם מחדש מהחידושים הישראליים שנעשים על פלטפורמות אמריקניות שתוצאתם חיסכון כספי אדיר וחיסכון זמן אדיר במציאת ופתרון תקלות שמתרחשות באמל"ח שארה"ב מעבירה אלינו, בדגש על מטוסי ה-F15, ה-F16 וה-F35.

היכולת של התעשיות הביטחוניות האמריקניות לציין שאמלח וטכנולוגיות נבדקו בשדה הקרב הישראלי תורם להן באופן ניכר בתהליך המכירה. העובדות הנ"ל מדגישות את תפקידה של ישראל כבעלת ברית ייחודית בעלת ערך מוסף, בנוסף לכך שישראל משמשת כמרכז חדשנות מוביל עבור מגזר ההייטק האמריקני, מעבדה בדוקה של הכוחות המזוינים של ארה"ב ותעשיות הביטחון והחלל האמריקניות (חסכון של מיליארדי דולרים במו"פ, הגדלת היצוא והרחבת התעסוקה בארה"ב). ישראל במובן זה היא "אולם תצוגה" המדגים את היתרון של מערכות צבאיות אמריקניות על פני מתחרות עולמיות, מקור מודיעין פורץ דרך ובסיס צבאי גדול ביותר ללא צורך בחיילים אמריקניים.

לכן, החששות מפני אמברגו נשק אמריקני עתידי, אם וכאשר יעלו הדמוקרטים שוב לשלטון בארה"ב, הם חששות מופרזים מאד, כי ישראל שותפה נאמנה לארה"ב ואינטרס אמריקני אדיר. התרומה והתמורה הישראלית עבור האמלח האמריקני שווים לאמריקנים מיליארדי דולרים רבים כל שנה כמו גם העזרה הישראלית המודיעינית שלא תסולא בפז ועוגן יציב ויחיד במזרח תיכון מוסלמי הפכפך.

טייפון (יצרן)טייפון (יצרן)

טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר

על מטוס הטייפון, צי המטוסים של טורקיה, ואיך זה קשור אלינו? 

אדיר בן עמי |

רק הבוקר התברר שארדואן מחסל את האופזיציה - ארדואן מחסל מתנגדים מבית: צו מעצר נוסף נגד ראש עיריית איסטנבול בחשד לריגול, וכמה שעות לאחר מכן, אנגליה מספקת לו מטוסי קרב בעסקה של 10.7 מיליארד דולר. טורקיה ובריטניה חתמו על אחת העסקאות הביטחוניות הגדולות ביותר בעשור האחרון. 

ההסכם, כולל רכישת 20 מטוסי קרב מתקדמים מדגם יורופייטר טייפון, מטוסים שמיועדים להחליף חלק ניכר מהצי הטורקי המיושן ולהעניק לחיל האוויר הטורקי יכולות עליונות באוויר ובקרקע. זוהי עסקה מסחרית, ובעיקר הישג אסטרטגי: היא מחזקת את שיתוף הפעולה בין שתי מדינות נאט"ו מרכזיות, מעניקה דחיפה משמעותית לתעשיית ההגנה הבריטית ומאותתת לרוסיה ולמתנגדותיה כי הברית האטלנטית נותרת מאוחדת ומחויבת לביטחון משותף. 

אלא שעל הדרך היא מחזקת מאוד את טורקיה שיש לה שתי פנים - צד אחד למערב, צד שני לרוסיה. ארה"ב לא הסכימה בעבר לספק לה מטוסי קרב מסוג F-35, כשבחודשים האחרונים גם על רקע פגישת המנהיגים - טראמפ וארודאן היו הערכות שעסקה קרובה. יכול להיות שהעסקה הנוכחית היא קדימון לעסקה גדולה יותר מול ארה"ב. טורקיה צריכה מאות מטוסים לא 20 מטוסים חדשים (כשיש גם אופציה ל-40 מטוסים נוספים). 

העסקה נחתמה במהלך ביקורו הראשון של ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, באנקרה. סטארמר, נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במשך שעות ארוכות, והשניים דנו בעסקה עצמה ובאתגרי הביטחון האזורי, כולל המצב בסוריה, המתחים בים השחור והשפעת מלחמת אוקראינה על יציבות נאט"ו. "ההסכם הזה יחזק את ביטחון נאט"ו כולה, יעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין בריטניה לטורקיה ויתמוך בכ-20 אלף מקומות עבודה בבריטניה לאורך 10 שנים", אמר סטארמר לאחר החתימה, תוך הדגשת התרומה הכלכלית: העסקה צפויה להזרים מיליארדים למפעלי BAE Systems, החברה הבריטית המובילה בייצור המטוסים, ולתמוך בתעשיות משנה באזורים כמו יורקשייר ולנקשייר. 

ארדואן מצידו תיאר את העסקה כ"סמל חדש ליחסים האסטרטגיים בין שתי מדינות ידידות", והוסיף כי היא "תסייע לטורקיה לשמור על יתרון אווירי מול איומים אזוריים, תוך שמירה על מחויבותה לברית נאט"ו".