רק 177 אלף דולר: איפה בארה"ב ניתן לקנות וילה במחירי ריצפה?
מחירי הדירות בארה"ב יורדים מזה למעלה משנתיים וחציון מחירי הדירות הגיע לאחרונה ל-177 אלף דולרים. מדובר בנפילה של 21% בהשוואה לאוגוסט 2006.
המגזין האמריקני הנחשב U.S. News &World Report, שנודע בעולם בזכות דירוגיו המשפיעים בתחום האוניברסיטאות, בדק אילו דירות ניתן לקנות ב-177 אלף דולר, חציון מחירי הדירות בארה"ב, ב-10 ערים שונות. הכתבה סוקרת נכסים שונים באזורים שונים בארה"ב: מבתים קטנים בערים יקרות יחסית ועד וילות 5 חדרים בעיירות ציוריות - כל הנכסים נעים סביב 177 אלף דולרים.
אז מה תקבלו בכ-700 אלף שקלים או פחות בארה"ב?
וילה ב-180 אלף דולרים (839 דולר למ"ר) בעיר דייטון, אוהיו, משכנו של מוזיאון חיל האוויר האמריקני. מדובר בבית פרטי בין 5 חדרים (כולל סלון) עם 2 חדרי אמבט מלאים בשטח בנוי של 214 מ"ר.
ב-175 אלף דולר תוכלו לקנות בית פרטי בן 4 חדרים (כולל סלון) בעיירה וורצ'סטר, אשר ממערב לבוסטון במדינת מסצ'וסטס. מדובר במחיר של כ-1808 דולר למ"ר לבית בן כ-100 מ"ר עם 2 חדרי אמבט. במחיר זהה תוכלו לקנות בית גדול פי 2 כמעט (עם 5 חדרים) בעיירה ראטלנד בוורמונט.
בעיר ראלי שבצפון קרוליינה, ב- 180 אלף דולרים ניתן לרכוש בית פרטי בן 4 חדרים (כולל סלון) עם שני חדרי אמבט מלאים. כאן תשלמו 828 דולר למ"ר. מי שמחפש נוף לים, יוכל לרכוש בית פרטי בטמפה, פלורידה ב-175 אלף דולרים. במקרה זה, מדובר בבית בשטח בנוי של 160 מ"ר עם 4 חדרים ו-2 חדרי אמבט.
את הבית הגדול ביותר במחיר החציוני ניתן לרכוש בבויזי, איידהו, אומרים ב"יו אס ניוז". מדובר בבית 5 חדרים בשטח בנוי של 285 מ"ר שעולה 175 אלף דולרים. ואילו בצ'ארלסטון, אשר בדרום קרוליינה, ניתן לרכוש בית בן 4 חדרים בשטח של כ-120 מ"ר בעבור 170 אלף דולרים.
בפלינט, מישיגן, שהפכה לסמל של אי-צדק חברתי בעקבות סרטיו של בן העיר מייקל מור, ניתן לרכוש בית בן 4 חדרים ב-172 אלף דולרים. בפלינט תשלמו 893 דולרים למ"ר.
לחופה המערבי של ארה"ב, ניתן למצוא בתים ב-185 אלף דולרים בעיר פורטלנד, אורגון, שם המחיר למ"ר גבוה יותר - 1431 דולרים למ"ר עבור בית בן 4 חדרים. ובעיר פרזנו, קליפורניה, 175 אלף דולרים יקנו לכם בית בן 5 חדרים על שטח בנוי של 170 מ"ר.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
