ניתוח טכני: ביוסל - האם החגיגה תימשך?
לא מעט משקיעים חגגו במשך שבועות ארוכים על מניית ביוסל שלא הפסיקה לעלות והפכה ליקירת הבורסה. או לפחות ליקירת המשקיעים. שמה נישא בפי כל ואם לא היית שם, כאילו לא היית קיים. ביוסל החלה את דרכה לצמרת באוגוסט 2006 במחיר של 15.72 שקלים למניה. מחיר מגוחך יחסית לשיא אליו הגיעה. תוך חודשים בודדים טסה המניה למחיר שיא של 78.30 שקלים למניה ואז החלו הצרות. ממנייה צייתנית המתנהגת למופת ויוצרת למשקיע רווחים ללא כל קשר לנקודה בה נרכשה, החלה ביוסל להיות סוררת ונטולת רסן או עכבות. ירידה מהירה לרמת 48.25 שקלים למניה הסתיימה בגל עליות מלא שמחת חיים ועזוז שהסתיים ברמת 85 שקלים למניה. מי ששיחק את משחק הכיסאות, נותר בשבועות האחרונים בלי מקום לשבת בו. והשבועות האחרונים היו, עבור סוחרי התקוות, קשים מנשוא.
סיום מגמת העלייה
אחד מהסימנים המובהקים לסיומה של מגמת עלייה היא העלייה הברורה בתנודתיות. על הגרף השבועי המצורף אפשר לראות את התיקון הטכני האחרון שדרדר את המניה לרמת 48.25 שקלים למניה בהשוואה לתיקונים האחרונים. אפשר לראות עוד את גל העליות האחרון ואת הירידה של השבועות האחרונים ואפילו בעין בלתי מזויינת ברור כי רמת התנודתיות שהמניה מגלמת עלתה לאין שעור.
פרמטר שני הוא בדמות הנר שצץ לו ברמת השיא 85 שקלים למניה. היפאניים מכנים אותו "כוכב נופל". מאפייני נר זה שמורכב מצללית עליונה ארוכה וגוף זעיר במצוי בחלקו התחתון של הנר בשילוב מחזור מסחר גבוה מעידים רק על דבר אחד – פיזור סחורה, היצע אדיר הקיים סביב רמות השיא ושואף למלט את נפשו במחירים הללו.
פרמטר שלישי הוא מחזור המסחר הגבוה שנרשם בגל הירידות האחרון. כל ירידה חריגה המלווה במחזור מסחר גבוה היא בסיס לחולשה ומעידה על פניקה והיצע גבוה המחפש את דרכו החוצה.
שלושת הפרמטרים הללו מובילים למספר מסקנות :
ראשית אפשר לסמן את רמת 85 שקלים למניה כשיא האחרון ובכלל ספק אם המניה תחזור כדי לפגוש את רמת השיא הזאת. שנית, התנודתיות שהמניה אמורה להתאפיין בה בשבועות הקרובים גבוהה מאוד ומייצגת עבור המשקיע רמה גבוה של סיכון ואי וודאות. שלישית, בעין טכנית, על רקע הפרמטרים הקיימים, המניה עשתה את שלה והמסחר בה בתקופה הקרובה יהיה קשה ותובעני הרבה יותר מבעבר.
רמות תמיכה
להיתלות ברמות תמיכה במרכזה של ירידה חריגה משולה להיאחזות בקרנות המזבח. עם זאת, קיימת רמת תמיכה 36 – 37 שקלים למניה וההנחה היא שהיא אינה צפויה להישבר כלפי מטה, לפחות לא בניסיון הראשון. סביר להניח שרמה זו תבלום את ביוסל אך אז יהיה עלינו לתת תשומת לב רבה למחזורי המסחר. עליות שיתאפיינו במחזורים נמוכים ירמזו על גל ירידות נוסף העומד בפתח.
סיכום
הסוס הזה שנקרא ביוסל והעניק למשקיעים בו מירוץ אמיתי וחסר עכבות עשה את שלו. כרגע, היכולת האירובית דלה ולא תאפשר כיבוש שיאים חדשים. לכל היותר, גל עליות נקודתי וזאת לאור הקרבה לרמת התמיכה. עצתנו – לחפש סוס חדש וטרי.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.