מזרחי-טפחות: רוב העוסקים בייעוץ פנסיוני לא הוכשרו בייעוץ פיננסי
"רוב העוסקים בתחום - ללא הכשרה וניסיון בייעוץ פיננסי כולל וארוך טווח", כך אמרו היום ראשי בנק מזרחי-טפחות במפגש עם עיתנואים, במסגרת חשיפת האסטרטגיה של הבנק בתחום הייעוץ הפנסיוני. הבנק, נזכיר, הוא הראשון שקיבל את אישור בנק ישראל בתחום זה. במזרחי-טפחות מביאים היום תמונה עגומה שאת רובה כולנו מכירים - לפיה, רוב האוכלוסייה לא קיבלה ייעוץ פנסיוני משם סוג עד היום, וכי הצטרפות להסדרי פנסיה - מכוח הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה והסכמים מפעליים פועלת כך שלכל העובדים בארגון תוכנית פנסיה אחידה למרות שונות בצרכים.
עוד מאשימים בבנק בהזנחה את רמת שרות הנמוכה ללקוח עקב מערכות מידע מיושנות בשוק הפנסיה ואת העובדה שמעבר בין מעסיקים במרבית המקרים כרוך בפתיחת תוכניות חדשות. בבנק קובעים לאחר בדיקת השוק, כי רוב השכירים לא מכירים את הזכויות שגובשו עבורם במקומות העבודה.
במסיבת עיתונאים שקיימו היום ראשי הבנק ובהם המנכ"ל אלי יונס, סמנכ"ל ומנהל החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ יוסי ניצני, הממונה על תחום הייעוץ הפנסיוני אלקנית עוז ופרופ' צבי וינר מהאוניברסיטה העברית, הוצגה היערכות הבנק ואופן הענקת הייעוץ הלכה למעשה, וכן המודל ותפיסת הייעוץ הייחודיים למזרחי-טפחות.
המנכ"ל אלי יונס ציין, כי האתגר הגדול של הבנק הוא להביא לשינוי בהרגלי הצריכה ולהגברת המודעות של הלקוחות לחשיבות הנושא. "רובו המכריע של הציבור לא מודע לחשיבות הרבה של התכנון הפנסיוני על הביטחון הכלכלי בגיל הפרישה, ולכן לא בדק עד היום את מה שנקבע עבורו במקום העבודה שלו", אמר יונס.
נזכיר, כי לקראת הכניסה שלו לתחום הייעוץ הפנסיוני - מזרחי טפחות מכר את קופות הגמל של הבנק ושל "טפחות" (לשעבר), את קופות הגמל נתיבות ואת קרנות הנאמנות "עמדה". הבנק מדווח היום כי הקים צוות מומחים הכולל מודל מתמטי של פרופ' צבי וינר, את מומחה באקטואריה, דיוויד אנגלמייר ואת חברת בנפיט. זאת, לצד מערכות מידע של חברת מטריקס, ITEAM. הפרופ' וינר מהאוניברסיטה העברית אמר במפגש עם העיתונות - כי מדובר במודל המבוסס על נוסחאות זוכות פרס נובל לכלכלה - של מרקוביץ ובלק אנד שולס, וייחודו בכך שהוא בונה ללקוח תיק השקעות שלם, אישי ודינאמי.
הבנק מסר היום, כי השלים גיוס, הכשרה והסמכת של כ-100 יועצים פנסיוניים וכי הכשיר 600 מנהלי לקוחות בסניפי הבנק לתמיכה בזימון לקוחות לייעוץ פנסיוני. הוא דיווח גם על הקמת מוקד טלפוני ייעודי לתמיכה בשירות ובשיווק ועל הרחבת אתר האינטרנט של מזרחי טפחות למתן מידע בנושאי הייעוץ.
הצעד הבא שמעריך מזרחי-טפחות כי יקרה בשוק הפנסיה הוא מתן היתר להרחבת שיתוף הפעולה בין הבנקים הבינוניים, לבין גורמים אחרים בענף השירותים הפיננסיים והביטוח, ומתן היתר להקמת תשתיות משותפות לבנקים הבינוניים. בבנק אומרים שהם נערכים לשלב זה מראש.
יונס אמר עוד היום, כי כבר בימים הקרובים יחל הבנק לפנות לציבור הלקוחות על מנת שיבוא לפגישת הייעוץ ויבין באמצעותה אם ההסדר הפנסיוני שיש לו היום אכן עונה על צרכיו, ולחילופין תיבנה עבורו תוכנית אישית המותאמת בדיוק לצרכיו ולמאפייניו.