אדם: תהיה חטיפה; חלוץ: אני אחראי
"הרמטכ"ל, תהיה חטיפה". במילים הנחרצות הללו חזה אלוף פיקוד הצפון לשעבר, אודי אדם, את העתיד. שלושה שבועות בלבד לפני שאהוד גולדווסר ואלדד רגב נחטפו ללבנון, התריע האלוף בפני הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, על העתיד להתרחש. "אני אחראי", הרגיע אותו חלוץ.
חילופי הדברים הגורליים נחשפו היום ימים ספורים לפני פרסום החלק הראשון של דוח ועדת וינוגרד. הדוח יתמקד בשש השנים שקדמו למלחמת לבנון השנייה, ובחמשת הימים הראשונים שלה, עד 17 ביולי .2006
הדברים נאמרו ב-21 ביוני 2006. באותו יום ביקר הרמטכ"ל חלוץ באוגדה ,91 האחראית על הלחימה בגבול הצפון, כשהוא מלווה באלוף הפיקוד. מפקד האוגדה, תת-אלוף גל הירש, קיבל את פניהם בבסיס של יחידות הנ"מ (נגד מטוסים). חלוץ חיבק את הירש, והחמיא לו על תגובת הכוחות לאירוע ירי שהתרחש כמה שבועות קודם לכן במנרה. "well done" (עבודה טובה), אמר הרמטכ"ל.
למרות החיבוקים, השיחה היתה קשה. הירש התלונן על מחסור חמור בכוחות בגזרה. "בגלל קיצוצי תקציב אין אפילו סוללת ארטילריה אחת שתוכל לייצר אש בגזרה המערבית, חסרים כוחות שיפטרלו לאורך הגדר", אמר בסקירה שנתן והדגיש: "המצב חמור מאוד".
"הרמטכ"ל, תהיה חטיפה"
"אני בכיתי לך פעם על סד"כ (סדר כוחות)?", הפנה הירש לחלוץ שאלה רטורית. "אני תמיד מסתדר עם מה שיש". "נכון", אמר הרמטכ"ל, "ואני אסיר תודה לך על כך". הירש המשיך בדבריו והפציר בחלוץ: "אבל עכשיו אני לא יכול להמשיך להחזיק את הקו. האוגדה במצב שלדי, ובלי תגבור אני לא יכול למנוע חטיפה. יש לי גזרה של 150 ק"מ, אבל אי אפשר להחזיק כוננות במצב הזה".
האלוף אדם הצטרף לדברים והבהיר: "הרמטכ"ל, תהיה חטיפה. השאלה היא רק מה עושים הלאה". חלוץ השיב ואמר כי צריך למנוע את החטיפה. "אני מבין את הבעיה, אבל השמיכה קצרה ויש לנו בעיות בעוד גזרות. בסופו של דבר אני אחראי".
יהיה מוגזם לקבוע שבגלל אמירה כזו האחריות לחטיפה מונחת על כתפיו של חלוץ, אבל אמירה נוספת מעידה כי לא התייחס במלוא כובד הראש להתרעת המודיעין על אפשרות חטיפה בצפון שתוביל למלחמה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.