ב-IBI צופים עתיד ורוד לאל על: ממליצים "קניה"

בבית ההשקעות רואים את הירידה במחיר הנפט, את רמת התחרות הסבירה ואת מגמת השיפור בתיירות ונוקבים במחיר יעד של 3.4 שקל
יוסי פינק |

בשנת 2006 נתפסה אל על "עם המכנסיים למטה". הגידול המאסיבי בתחרות ובמחיר הדלק ואפקט המלחמה תפסו את החברה כשרמת ההוצאות שלה אינה מאפשרת התמודדות אפקטיבית עם המצב. זעירא, אנליסט בית ההשקעות, מעריך היום כי תנאי הפתיחה של שנת 2007 נראים הרבה יותר טוב.

זעירא מוסיף כי "אל על חייבת לבצע והיא תבצע להערכתנו, התייעלות בהוצאות במגוון תחומים שיחזירו אותה להיות רווחית גם בעולם תחרותי מבעבר. הירידות האחרונות במחירי הדלק, יקלו עליה ויוכלו לצבוע את התמונה בצבע ורוד יותר".

ב-IBI מותירים היום את מחיר היעד למניות החברה על 3.4 שקל ואת ההמלצה על "קניה" ומונים מספר נקודות הקשורות בחברה, נקודות שמבהירות את מצבה של אל על:

דלק – המחיר הממוצע האפקטיבי של אל על לשנת 2006 עמד על כ- 1.9 דולר לגלון דלק סילוני. מחיר זה מקביל לרמה של כ –63 דולר לחבית והושג בין השאר כתוצאה מגידור במחירים נמוכים יותר. אם מחיר הדלק יישאר על רמתו הנוכחית הוא יכול לפנות כסף שחלקו יראה במחירים נמוכים יותר וחלקו יטיב עם חברות התעופה. להערכת בית ההשקעות, פער ההוצאה על הדלק בין 53 דולר לחבית ל- 63 דולר לחבית הוא כ- 80 מליון דולר לשנה.

מלחמה – התחלת הלחימה בלבנון בשיא עונת התיירות פגעה בצורה קשה ומשמעותית בפעילות החברה בשנת 2006 . להערכת החברה אבדן ההכנסות כתוצאה מהמלחמה עומד לא פחות מ 70- מליון דולר. כתוצאה מהמלחמה (בשילוב אירועים נוספים כמו הדלק והתחרות) הסתיים הרבעון השלישי ברווח זניח של 1.7 מיליון דולר לעומת 52 מיליון דולר בשנה קודמת, מה שמוביל להערכה ששנת 2006 תסתיים בהפסד של כ– 33 מיליון דולר לעומת רווח עתק של 64.1 מיליון דולר בשנת 2005

תיירות – הנפילה במספר התיירים בתקופת המלחמה ואחריה הייתה עמוקה וביטולי הזמנות בתקופת הלחימה פגעה כאמור קשות ברבעון השלישי וגם ברביעי שצפוי להיות הפסדי. עם זאת, בבית ההשקעות אופטימיים בנוגע לעתיד ואומרים כי מספר התיירים חוזר לעלות ואם ישראל תחווה תקופה רצופה של שקט השיפור יכול לחזור.

נקודות נוספות אותן ציינו בבית ההשקעות הן התחרות - כאשר כעת ובעקבות המלחמה נראה כי כניסה מאסיבית של תחרות נוספת לא צפויה בטווח הקרוב, התייעלות החברה - החברה מבצעת מגוון של צעדי התייעלות כגון הפסקת הטיבות בקו לקהיר, השוק העולמי - לאחר החולשה שאיפיינה את סקטור התעופה ב-2006, נראה כי ב-2007 הסקטור יהיה בהחלט חם.

בבית ההשקעות צופים כי החברה תחזור להציג רווחיות ב-2007 כאשר נפט סביב מחיר של 60 דולר לחבית, תיירות במגמת עלייה ורמת תחרות סבירה יביא את החברה לאווח שנתי של 30 מיליון דולר. זעירא מוסיף כי ירידות נוספות במחיר הנפט יביאו לגידול נוסף בשורת הרווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה