טבע: קצת נחת לאחר צלילה של 35%: סיכום שבועי

מניות טבע רשמו השבוע עליה של כמעט 10% על רקע נתוני חדירת גרסת הזוקור והודעת מנכ"ל מיילן, האם ראינו את מחיר השפל האחרון?
יוסי פינק |

מניות חברת טבע (טבע חו"ל ) איבדו מאז רמות השיא, בחודש דצמבר האחרון- 45.36 דולר, ועד רמת השפל בתחילת השבוע- 29.76 דולר, כמעט 35% מערכן. אחת הסיבות המרכזיות לירידות השערים שנרשמו במניה הייתה ההתקפה של החברות האתיות (מפתחות תרופות המקור) על החברות הגנריות כשבראש המותקפות עומדת טבע אל מול מרק.

השבוע רשמו מניות טבע עליה של סביבות ה-10 בעיקר על רקע נתוני חדירת תרופת הזוקור בארה"ב אך גם על רקע תוצאותיה של חברה גנרית אחרת, מיילן.

כזכור, ענקית התרופות מרק הודיעה בתאריך 21 ביוני כי היא תשקול להוריד את מחיר הזוקור, עם פקיעת מועד הפטנט, בכדי לפגוע בהכנסות העתידיות מהתרופה הגנרית של טבע, ה- סימווסטטין. מהלך זה יצר חששות כבדים בקרב המשקיעים בחברות הגנריות וגרר ירידות שערים חדות במניית טבע שהשילה ביום ההודעה כ-10% במחזור עתק.

הודעתו של מנכ"ל חברת מיילן, חברה מתחרה לטבע בתחום התרופות הגנריות, כי תוצאות הרבעון הצביעו על התייצבות במחירי התרופות הגנריות, זאת לאחר תהליך ארוך שארך מספר שנים, בו ירדו מחירי התרופות הגנריות ונשחקו שולי הרווח, היוותה מסר מרגיעה למשקיעים בחברות הגנריות ובכללן לטבע.

בשבוע האחרון, לאחר מחול השדים סביב השקת הגרסה הגנרית לזוקור של מרק (שכלל גם ניסיון נואש של חברת נובארטיס לעקב ההשקה) פורסמו הנתונים הראשוניים של חדירת הגרסה הגנרית לתרופות הזוקור. ונכון להיום השקה זו, שהיא הגדולה בהיסטוריה של התעשייה הגנרית, מסתמנת כאחת ההצלחות הגדולות של טבע בתקופה האחרונה ונציין כי שווי המכירות של תרופת הזוקור עומד על 4.6 מיליארד דולר בשנה.

נתוני סוכנות המידע הרפואי IMS, שפורסמו שלשום בלילה, גילו כי הגרסאות הגנריות הגדילו את הנתח שלהן בשוק מכלל מכירות הזוקור והסימווסטטין ל-74.8%. זאת בתוך 3 שבועות בלבד מהשקת הגרסאות הגנריות.

האנליסט ריצ'רד סילבר, מבית ההשקעות ליהמן ברד'רס. העלה את תחזית הרווח של טבע לרבעון השלישי של 2006 ול-2006 כולה בעקבות ההשקה של סימווסטטין, הגירסה הגנרית לתרופת הזוקור המיועדת להפחתת כולסטרול. סילבר מעלה את תחזית הרווח לרבעון השני מ-38 סנט ל-44 סנט, תחזית הרווח לרבעון השלישי של 2006 עולה ל-64 סנט לעומת 58 סנט קודם לכן. את התחזית לרבעון הרביעי הוא מעלה ל-62 סנט למניה בהשוואה ל-58 סנט בתחזית הקודמת, כך שטבע תרוויח 2.07 דולר למניה, לעומת תחזית קודמת ל-1.93 דולר למניה. בליהמן ברד'רס שומרים על מחיר היעד של 47 דולר למניה ומעריך שניסיונה של מרק להתחרות ישירות בטבע על בסיס הסכמים עם חברות ביטוח רפואיות שמעניקים הנחות גדולות לא יהפוך לנורמה.

ב-CIBC רואים בהצלחת מכירת הגרסה הגנרית של התרופה איתות למשקיעים שמצבה של טבע איתן ושניתן לצפות לעלייה במחירי המניה. על רקע ההישג, החליט בית ההשקעות להשאיר את דירוגה החיובי של טבע ואת מחיר היעד על 43 דולר. "מדובר בהישג נאה לטבע", אומרים ב-CIBC "החששות בשוק ההון ותגובתו לצעד של מרק היו מוגזמים. הצעד של מרק מוגבל בהשפעתו ולא הצליח לשנות דינמיקות של חדירת מוצרים גנריים לשווקים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".