אוליבר בלומה, צילום: רשתות חברתיותהעשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
מנכ"ל פורשה וקבוצת פולקסווגן מסיים את כהונתו במותג הספורט אחרי קריסה במכירות וברווחיות, אבל ימשיך לכהן בראש קבוצת פולקסווגן; בלומה עוזב כשהמניה נסחרת בחצי מהמחיר ב-IPO וכשהמותג מאבד גובה בסין ובאירופה
"ד״ר אינג. אייץ.סי פ. פורשה AG: אפשרות לשינויים בהנהלה הביצועית,״ היתה כותרת ההודעה לעיתונות שבה הודיעה פורשה AG, יצרנית מכוניות הספורט, הנשלטת ע״י קבוצת פולקסווגן, על החלפתו של אוליבר בלומה, ה-CEO של החברה ב-10 השנים האחרונות, וה-CEO של קבוצת פולקסווגן בשלוש השנים האחרונות. לרוב, כאשר מתבצעים חילופי גברי בהנהלה הבכירה, החברות אינן מפרסמות הודעה על ״אפשרות לשינויים,״ אלא רק על השינוי עצמו, אחרי שסוכם ונקבע, מינוי של מנהל חדש במקום המנהל הפורש. אולם, יתכן שהפעם, כדי לשמור על כבודו של בלומה, שגם אחרי ׳הדחתו׳ ימשיך לנהל את פורשה מלמעלה, נבחרה כותרת זו בהודעה שבה גם ננקב בשמו של יורשו הצפוי.
בלומה מנסה כיום לבלום את הירידה בביצועי קבוצת פולקסווגן ולהעלות אותה על נתיב חדש בעידן שבו המכונית מתחשמלת והופכת ל׳מחשב על גלגלים.׳ אולם, תקופת כהונתו כ-CEO של פורשה AG תיזכר הן כטובה בתולדות החברה, הן בזכות ה-IPO של המותג לפני שלוש שנים והן בשל התרסקות במכירות ובביצועים הפיננסיים של פורשה AG, שאילצו אותו לוותר על התפקיד.קבוצת פולקסווגן פועלת בשלוש חטיבות של מכוניות נוסעים: ליבה (פולקסווגן, סיאט, סקודה); פרוגרסיב (אודי, למבורגיני); וספורט (פורשה). ב-2023, למשל, מכרו שלוש החטיבות (לא כולל מכירות מיזמים משותפים בסין) 6.4 מ׳ כלי רכב. הרווח התפעולי ממכירות אלה הסתכם ב-20.5 מיליארד יורו. מותגי הליבה היוו 75% מהמכירות ותרמו 35% לרווח הנקי, בעוד המותגים האחרים תרמו 25% למכירות ו-65% לרווח הנקי. בחלוקה בין אודי לפורשה, אודי יצרה 20% ממכירות הקבוצה ו-31% מהרווח התפעולי, בעוד פורשה יצרה 5% מהמכירות ו-34% מהרווח התפעולי. ואז החלה ההידרדרות שהגיעה לשיאה בחצי הראשון 2025. בתקופה זו מכרה קבוצת פולקסווגן 2.9 מ׳ כלי רכב כאשר מכירות מותגי הליבה היוו 86%. הרווח התפעולי הסתכם ב-5.4 מיליארד יורו כשקבוצת מותגי הליבה תרמה לו 64% בעוד שני מותגי הפרימיום תרמו לו 36%, אודי עם 20% ופורשה עם 15%. הרווחים והמרווחים של אודי ופורשה החלו להישחק כבר ב-2024, אבל ההתרסקות של פורשה היתה בחצי הראשון של 2025 כשאודי הקדימה אותה בחצי שנה.
באפריל השנה עדכנה פורשה את תחזיתה ל-2025, הקטינה את תחזית ההכנסות ואת תחזית המרווח התפעולי חתכה ל-6.5-8.5% מ-10-12%, בנוסף לקיצוץ בפרמטרים נוספים. בנוסף החברה ביטלה מיזם לייצור עצמאי של סוללות לכלי רכב חשמליים, מהלך שבגינו תבצע מחיקה של 0.8-1.3 מיליארד יורו. החברה תרצה מהלך זה באימוץ איטי מהצפוי של כלי רכב חשמליים.
בחצי הראשון של 2025 מכרה פורשה 135,000 כלי רכב (12%-) הכנסותיה הסתכמו ב-16 מיליארד יורו (26%-) והרווח התפעולי עמד על 832 מ׳ יורו (71%-). המרווח התפעולי, שבעבר שאף ל-20% הדרדר ל-5% (11- נק׳). הרווח התפעולי של פורשה היווה בחצי הראשון של השנה 15% מהרווח התפעולי של הקבוצה, לעומת 29% בתקופה המקבילה. בלומה, ה-CEO של פורשה AG ושל קבוצת פולקסווגן היה אחראי לכישלונות בשני כובעיו. אבל הוא התקשה לפטר את ה-CEO של פורשה AG.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות, מהרגע שבלומה החל לכהן כ-CEO של קבוצת פולקסווגן, הוא נשאל מתי בכוונתו לפרוש מכהונתו כ-CEO של פורשה. התשובות, שבתחילה היו שליליות החלטיות, הפכו למתחמקות עם הזמן, כולל בשבועות האחרונים.
מה-IPO לשפל הגדול
לפני שלוש שנים הוביל בלומה את פורשה לביצוע IPO, מהגדולים באירופה, עם גיוס בסך 9 מיליארד יורו, ש-50% הוזרמו לפורשה SE, בעלת מרבית המניות בקבוצת פולקסווגן, כדי שתוכל לרכוש מניות בפורשה AG, שיקנו לה השפעה על התפתחות המותג הנושא את שם המשפחה. המניות הונפקו במחיר 82.50 יורו, ואחרי שעלו בתקופת המסחר הראשונה, עד לכ-120 יורו למניה, הן ירדו ודשדשו בסביבות השער של ההנפקה, מעניקים למותג שווי שוק גדול או שווה ערך לזה של הקבוצה האם. אולם החל מאמצע 2024 החלה ירידה חדה בשער המניה, כאשר המשקיעים חשו שביצועי החברה מדרדרים והיא לא תוכל לשמור על מרווח תפעולי בשיעורים של 18-20%. בשנה האחרונה המניה נסוגה ב-37% וכיום היא נסחרת בשער הנמוך בכ-50% מהשער בו בוצע ה-IPO. שווי השוק של החברה עומד על כ-39 מיליארד ד׳. המניה שרצתה להידמות למניית פרארי, לא עמדה בציפיות והחודש גם הוצאה ממדד ה-DAX, עוד מכה ליוקרת קבוצת פולקסווגן, של המותג ושל פורשה SE.
בדומה לכל תעשיית הרכב הגרמנית, המכה החזקה שספגה פורשה מגיעה בחלקה הגדול מפעילותה בסין, שם כשלה אסטרטגיות החשמול והדיגיטליזציה, כאשר הלקוחות הסינים מעדיפים את המותגים המקומיים על פני המכוניות החשמליות של פורשה שהוצגו באיחור וברמת דיגיטליזציה נמוכה במידה ניכרת בהשוואה לתעשייה הסינית. בחצי הראשון של השנה הכנסות פורשה בסין הסתכמו ב-2.1 מיליארד יורו (39%-), החברה אינה מפרסמת את נתון הרווח התפעולי מפעילות זו.
- המהפכה בשיפוט עבירות תנועה תחכה עוד
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הכשלון של בלומה בניהול פורשה, עלול להעיב גם על המשך כהונתו כיו״ר קבוצת פולקסווגן, שהרי כיצד יתכן שמנהל שנכשל בניהול מותג אחד, ינהל את הקבוצה כולה?
בלומה, משני תפקידיו הסתכמו ב-2024 בכ-9 מ׳ יורו, ידוע כמקורב למשפחות פורשה ופייך, בעלות השליטה בפורשה SE, שהיא בעלת המניות הגדולה בקבוצת פולקסווגן ולכאורה בעלת השליטה בה (בפועל אסור לפורשה SE למנות את מרבית חברי הדירקטוריון של קבוצת פולקסווגן). ליורשו, כבוס של פורשה AG, מיכאל לייטרס, הוא משאיר משימה לא פשוטה, לשקם את החברה שהוא אחראי לנפילתה המהירה. מעניין יהיה לשמוע את העצות וההוראות שהוא יעביר לו.
לפני כשנה פרסמה סטלנטיס, יצרנית המכוניות האמריקנית-אירופית, הודעה לעיתונות שכותרתה היתה ״סטלנטיס ממנפת את ארגון הניהול עם שינויים להאצת ביצועים תחת ההנהגה של קרלוס טווארס.״ זו היתה כותרת מוזרה, בתקופה שבה מעמדו של טווארס, שיזם את הקמת סטלנטיס, והוביל אותה לביצועים פיננסיים חזקים, לפני התרסקות ב-2024, התערער. חודשיים אחר כך הגיש טווארס את התפטרותו.
זה, ככל הנראה, לא יהיה גורלו של בלומה. שעות אחדות אחרי שפורשה AG פרסמה את ההודעה על האפשרות שבלומה יסיים את תפקידו, פרסמה קבוצת פולקסווגן, הודעה על כך שהוועד המפקח (דירקטוריון בגרמנית) העניק לבלומה חוזה לחמש שנים כ-CEO של הקבוצה, עד סוף 2023. כותרת המשנה של ההודעה היתה ״תפקיד כפול בקבוצת פולקסווגן ופורשה AG ייפסק החל מ-1 בינואר 2026.״ מידע זה לא הופיע בהודעה של פורשה AG. חוזהו של בלומה בפורשה עמד להסתיים רק בסוף 2028.
אבל, החל מ-1 בינואר הקרוב, כל מה שיוותר לבלומה לעשות הוא לנהל את קבוצת פולקסווגן.
זיקר (זיקר)הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים
יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים. קצב המכירות השנה נמוך יחסית ומול התחרות מול המותגים הסיניים שנכנסו בשנתיים האחרונות, יבואני הרכב בלחץ. תמיד יש הנחות ומבצעים, אך עושה רושם שהשנה יותר מאשר בשנים קודמות.
היבואנים נותרו עם מלאי גדול והם רוצם לחסל את המלאי שהופך למיושן במקביל להתקדמות הטכנולוגית המהירה.
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל - 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון. הרחבה - עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
כעת מצטרפת גם זיקר להנחות. זיקר נותנת מימון של עד 180,000 שקלים ללא ריבית ומבצעי טרייד-אין וליסינג בהתאמה אישית. כשיבואן רכב מציע הצעות כאלו זה מבטא את הלחץ הגדול. יש מלאים מאוד גדולים אצל היבואנים, יש שדרוג טכנולוגי בדגמים חדשים שכבר נמצאים בסין, והצורך למכור מהר עולה - אבל הציבור לא קונה. הוא כבר יודע שיבואני הרכב שולחים אותו לקנות כי "מהר, מהר, פן תאחר", אלא שבעבר זה לא הצדיק את עצמו - המחירים המשיכו לרדת. הסיבה העיקרית היא חדשנות ותחרות.
- זיקר 7X - מבטיחה ומקיימת
- השקה מוצלחת לזיקר - מחזור של 80 מיליון שקלים ב-48 שעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומכאן, שלא ברור אם זה העיתוי לקנות, אבל נביא לכם כאן את המבצעים וההנחות,. הפעם זו זיקר. גיאו-מוביליטי מבית יוניון, יבואנית מותג רכבי הפרימיום-טק בישראל ZEEKR, תקיים למשך ארבעה ימים בלבד בין התאריכים 28-31.10 את ה-Zeekr DAYZ, ימי מכירות במיוחד שייערכו במרכזי Zeekr בתל-אביב, ראשל"צ וחיפה, וכן בחנות הקונספט Zeekr Space שבמתחם ביג גלילות ובמתחם ה-Pop-up של המותג בגרנד קניון באר-שבע.
זיקר (זיקר)הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים
יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים. קצב המכירות השנה נמוך יחסית ומול התחרות מול המותגים הסיניים שנכנסו בשנתיים האחרונות, יבואני הרכב בלחץ. תמיד יש הנחות ומבצעים, אך עושה רושם שהשנה יותר מאשר בשנים קודמות.
היבואנים נותרו עם מלאי גדול והם רוצם לחסל את המלאי שהופך למיושן במקביל להתקדמות הטכנולוגית המהירה.
בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל - 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.
דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון. הרחבה - עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
כעת מצטרפת גם זיקר להנחות. זיקר נותנת מימון של עד 180,000 שקלים ללא ריבית ומבצעי טרייד-אין וליסינג בהתאמה אישית. כשיבואן רכב מציע הצעות כאלו זה מבטא את הלחץ הגדול. יש מלאים מאוד גדולים אצל היבואנים, יש שדרוג טכנולוגי בדגמים חדשים שכבר נמצאים בסין, והצורך למכור מהר עולה - אבל הציבור לא קונה. הוא כבר יודע שיבואני הרכב שולחים אותו לקנות כי "מהר, מהר, פן תאחר", אלא שבעבר זה לא הצדיק את עצמו - המחירים המשיכו לרדת. הסיבה העיקרית היא חדשנות ותחרות.
- זיקר 7X - מבטיחה ומקיימת
- השקה מוצלחת לזיקר - מחזור של 80 מיליון שקלים ב-48 שעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומכאן, שלא ברור אם זה העיתוי לקנות, אבל נביא לכם כאן את המבצעים וההנחות,. הפעם זו זיקר. גיאו-מוביליטי מבית יוניון, יבואנית מותג רכבי הפרימיום-טק בישראל ZEEKR, תקיים למשך ארבעה ימים בלבד בין התאריכים 28-31.10 את ה-Zeekr DAYZ, ימי מכירות במיוחד שייערכו במרכזי Zeekr בתל-אביב, ראשל"צ וחיפה, וכן בחנות הקונספט Zeekr Space שבמתחם ביג גלילות ובמתחם ה-Pop-up של המותג בגרנד קניון באר-שבע.
