נחתם הסכם שכר באל על בין ההנהלה לטייסים; המניה זינקה 12%

לאחר חודשים של סכסוך עבודה בין הנהלת החברה לטייסים, הודיעו הצדדים כי הגיעו להבנות; גם ישראייר מזנקת במקביל ב-9.7%; האם בכך יסתיימו השיבושים?
דור עצמון | (3)

חברת אל על חתמה על הסכם בין הנהלת החברה לבין ההסתדרות וועד הטייסים, אשר מעגן שורה של הסכמות בין הצדדים ותוקפו עד סוף 2025. מנית החברה טסה בעקבות כך ב-12% ואיתה גם המניה של חברת כנפיים המחזיקה כ-6.9% ממנה שעולה ב-10%.

החברה נמצאת כידוע מזה חודשים רבים בעימות ממושך ומכוער בין ההנהלה לטייסם, עימות שמביא לשיבושי טיסות קשים, ביטולים ופגיעה בנוסעים. המו"מ בין הצדדים התקיים בהתאם להחלטת בית הדין האזורי לעבודה ועל רקע הצורך להסדרת שינויים והתאמות בהסכמי עבר, ולאור צרכים תפעוליים של החברה הנובעים מהצורך להחזיר את החברה לפעילות מלאה לאחר משבר הקורונה.

במסגרת ההסכם סוכם, בין היתר, על צעדי התייעלות הכוללים שינויים באופן הפעלת טייסים במטוסי 777, חכירות רטובות של מטוסי נוסעים ומטען נוספים, מנגנון לגידור המסגרת התקציבית לעלות שכר הטייסים והסדרת ביצוע אימוני סימולטור בישראל.

בתמורה למהלכי ההתייעלות שהוסכמו כאמור, סוכם על מתווה חזרה לתשלום שכר ואש"ל בהתאם להסכם 2018, תשלום שיוחזר בפעימות עד תחילת שנת 2023. כמו כן, הוסכם על תשלומים נוספים שיוענקו לטייסים כנגד מהלכי ההתייעלות וכנגד התחייבותם למיצוי דרישותיהם בנושאים שהוסכמו בהסכם, לרבות שכר ותנאי העסקה, ושמירה על שקט תעשייתי וקיום לוח הטיסות כמתוכנן, במהלך תקופת ההסכם ועד לסוף 2025.

ההסכם אושר על ידי דירקטוריון החברה, ועד הטייסים והסתדרות העובדים החדשה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אל על ושאר חברות התעופה הישראליות הן נכס אסטרטגי חשוב למדינה, ואני מברך על כך שהגענו להסכמות שיאפשרו הפעלה יעילה ורצופה של מטוסי החברה, לצד החזרת שכר הטייסים לקדמותו. ענף התעופה בכלל, ואל על בפרט, עברו שנתיים קשות, וכעת כשהביקושים לטיסות בשיאם אני בטוח שההסכם יוכל להחזיר את אל על לצמיחה. אני מודה לאבי אדרי, להנהלת החברה, לוועד הטייסים ולכל מי שתרם להשגת ההסכם. נמשיך ונפעל למען העובדים בכל ענפי המשק".

 

מנכ"לית אל על, דינה בן-טל: "המטרה העליונה שלנו היא להעניק ללקוחות חוויית טיסה מצוינת. אנו שמים את טובת הלקוחות שלנו במרכז ונעשה הכל על מנת להקל עליהם בתקופה מאתגרת זו. עם החתימה על ההסכם, פנינו קדימה להתמודדות בכוחות משותפים של כלל המגזרים באל על וביחד נתמודד עם הקשיים והתחרות הגלובלית בענף התעופה והתיירות. למרות שביחס לחברות תעופה בינלאומיות אל על נמצאת בשיעור ביטולי טיסות נמוך מאוד, עדיין נשאף תמיד לצמצם למינימום את היקף הביטולים".

 

יו"ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ: "בחלוף שנתיים קשות ומורכבות, טייסי אל על מברכים על חתימת הסכם עבודה המשיב את החברה וטייסיה ליחסי עבודה תקינים, אמון ושיתוף פעולה מלא לטובת החברה, לקוחותיה ועובדיה. אנו רוצים להודות לבעלי השליטה ולהנהלה החדשה, בהובלת המנכ"לית דינה בן-טל, על שבחרו לסיים את המחלוקות בדרכי נועם, תוך איזון האינטרסים ההדדיים ויצירת תשתית יציבה ויעילה לגמישות התפעולית הרחבה שנדרשת להעצמת החברה וצמיחתה. פנינו נשואות קדימה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רק חמור משקיע באלעל הרוח יעלם לבעלים ההפסדים יגולג 10/07/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
    רק חמור משקיע באלעל הרוח יעלם לבעלים ההפסדים יגולגלו לחמורים שיקנו מניות
  • 2.
    הזוי 10/07/2022 15:53
    הגב לתגובה זו
    אני קורא שהולכים לשלם עוד 100 מיליון דולר בשנה. שוק מוזר
  • 1.
    קדימה עכשיו תור המניה לטוס אל על (ל"ת)
    אמיר 10/07/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה

לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"

רן קידר |

בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%.  בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים  בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".

מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.

"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת. 

האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים.  ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך. 

האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.

"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.


בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

אימקו נופלת 12%, קסטרו עולה 11%

אנחנו נכנסים לישורת האחרונה של עונת הדוחות, כאשר עד ליום ראשון (כולל) כל החברות צריכות לדווח; רוב הדוחות עד כה היו חיוביים, אך היום כמה דוחות מאכזבים מפילים את המניות, בין היתר נופר אנרג'י, אימקו ופתאל

מערכת ביזפורטל |

המסחר בבורסה מתנהל במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 עולה 0.2% ומדד ת"א 90 נופל 0.9%
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.5%, מדד הביטוח עולה 0.5%, מדד הנדל"ן עולה 0.4% ומדד הנפט והגז יורד 0.1%.

אנחנו רגע לפני סיום עונת הדוחות. אבל אפשר כבר לסכם - דוחות טובים. יש מצבים שגם דוח צפוי מצוין לא יכול להסביר את שווי החברה (ארית למשל - הדוח צפוי להתפרסם מחר), יש מצבים שדוחות טובים כבר גלומים במחיר (הפניקס, כלל); יש חשיבות מאוד גדולה ולא טריוויאלית בין דוחות טובים וחברה טובה לבין מניה טובה.   יש הרבה חברות טובות אבל השאלה אם הן גם השקעות טובות? קחו את אלביט לדוגמה. כולם יגידו שהיא חברה טובה. לפני שנה וחצי היא היתה השקעה מצויינת כי המחיר שלה היה שליש מהמחיר הנוכחי. הצבענו על כך. אבל האם היום היא השקעה טובה. העלנו אתמול את הדוח של בנק אוף אמריקה שיצר זינוק במניה - קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה. אבל, אלביט במחיר גבוה משמעותית מקבוצת ההשוואה שלה. זה נובע מהצמיחה המואצת שלה, שמובילה משקיעים ואנליסטים להבין שמה שרואים כעת, יהיה שונה עוד שנה שנתיים. כלומר מכפיל רווח של 35-40 ישתנה ל-20-25 בקצב הצמיחה הזה, אבל יש כאלו שחוששים. למה לקנות אלביט במכפיל רווח כזה, אם לוקהיד מרטין במכפיל רווח של 15?


אקסונז ויז'ן השלימה אמש הנפקה לפי שווי של 130 מיליון שקל לפני הכסף, לאחר שגייסה כ-88 מיליון שקל בעודף ביקושים, מתוכם כ-40 מיליון יוזרמו לחברה באופן מיידי. החברה, שהוקמה ב-2017, יושבת על הדברים הכי חמים ביום בבורסה, בינה מלאכותית וביטחון. החברה מפתחת מערכות בינה מלאכותית לניתוח וידאו, זיהוי איומים ביטחוניים ויכולות מתקדמות לכטב"מים. מוצריה כבר שולבו בצה"ל ובמערכות מבצעיות נוספות, והיא מצהירה על כוונה להתרחב לשווקים בינלאומיים.

מבחינה פיננסית, החברה הציגה ב-2024 הכנסות של 15.8 מיליון שקל, צמיחה של 51% לעומת השנה הקודמת, אך במחצית הראשונה של 2025 נרשמה האטה, עם עלייה מתונה של 7% בלבד. במקביל, אקסונז הכפילה את הוצאות השיווק והמכירות, במטרה לבסס דריסת רגל בשוק העולמי, אך הדבר עדיין לא בא לידי ביטוי בשורת ההכנסות. יתרה מכך, לחברה גירעון בהון עצמי של כמה מיליוני שקלים והפסדים מצטברים דו ספרתיים, כך שהצלחתה תלויה במידה רבה בשימוש יעיל בכספי הגיוס. ראוי להזכיר כי מאחורי אקסונז עומדים אותם יזמים שהקימו את רייזור לאבס, חברה שהגיעה לבורסה עם חלומות גדולים, אך מאז איבדה כ-70% מערכה לאחר שלא הצליחה לפרוץ קדימה ולהצדיק את הציפיות.

השאלה כעת היא מי המוסדיים שהשתתפו בהנפקה, והאם השווי שקיבלה החברה בהנפקה הוא אמון בחברה ובמוצריה, או תוצר של כסף רב שמחפש השקעה גם בתמחור לא ריאלי?