"תוך שנה נמכור אלפי מערכות בישראל; הפוטנציאל בחו"ל - מכירת מאות אלפי מערכות לציי רכב ברחבי העולם"
חברת סייברוואן 0% (SaverOne) מעוררת לאחרונה עניין רב בבורסה בתל אביב. ביום חמישי דיווחה החברה על הסכם מסחרי ראשון עם קבוצות הלוגיסטיקה והשירותים - מילניום, להתקנת 250 מערכות. היקף העסקה בפועל לא דווח, אולם ככל הנראה מדובר על עסקה בסדר גודל של כ-0.5 עד 0.75 מיליון שקל בלבד. בנוסף, דווח על שיתוף פעולה עם מילניום, אשר תפעל כמפיץ וכמתקין בלעדי של מערכות סייברוואן בתחום המשאיות. במקביל, על פי דיווח הבוקר בגל"צ - משרד התחבורה מקדם חקיקה לפיה נהגים יחויבו להתקין ברכבם מערכת שתגביל שימוש בנייד בנסיעה. מדובר בתקדים עולמי, שכן טרם נחקק חוק שמחייב התקנת תוכנה שאי אפשר לבטל נגד הסחות דעת ברכבים. על רקע הדברים, מניית החברה זינקה עד 31% בגבוה היומי, אולם החלה להתממש מאז וננעלה בעליה של כ-11% "בלבד".
"אנחנו יודעים שמשרדי הממשלה עוסקים בנושא וגם הרגולטורים בעולם בכלל שוקלים חקיקה בנושא", אמר אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן בראיון לביזפורטל "למעשה שרת התחבורה מירי רגב הצהירה על כך במסגרת ועידת התחבורה של המחר שקיימנו עם קשת".
לא דיווחתם על תמורה כספית בעסקה עם מילניום מהבוקר, למה?
"לא דיווחנו על התמורה הכספית בעסקה משיקולים מסחריים. למי שרוצה לקבל קנה מידה לגבי המכירות שלנו, הצהרנו בעבר שעלות המערכת שלנו נעה בטווח של 2,500 עד 3,000 שקלים. בעסקה שדווחה הבוקר נכלל גם שיתוף פעולה, אז כמובן שהתנאים בעסקה הם שונים מעסקה רגילה".
מה המודל העסקי שאתם מתכוונים לעבוד לפיו מבחינת מקור ההכנסות?
"המודל העסקי שלנו מבוסס בשלב זה על הכנסות ממכירת מערכות בלבד. אנחנו כרגע נמצאים בעיצומם של שורה ארוכה של פיילוטים, שבהמשך מיועדים להבשיל לכדי מכירה חד פעמית של מערכות כלל צי הרכב של החברות שלוקחות חלק בפיילוטים. בטווח הבינוני, אנחנו מתכוונים גם לחייב עובר שירות, כלומר גביית דמי מנוי עבור השימוש במערכת הבקרה על המערכות שלנו".
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הצפי שלכם לגבי מעבר לרווחיות?
"לא קבענו תאריך יעד למעבר לרווחיות. אבל אני מניח שהמעבר לרווחיות יגיע לאחר תחילת הפעילות המסחרית בחו"ל. היעד שלנו הוא תוך שנה למכור אלפי מערכות בישראל, לאחר הבשלת הפיילוטים ולאחר מכן, תחילת פיילוטים באירופה וארה"ב, כאשר לאחר כשנה נוספת אנחנו מצפים להתחיל פעילות מסחרית בחו"ל. ברגע שנתחיל את הפעילות המסחרית בחו"ל, מדובר במכירת מאות אלפי מערכות לציי רכב ברחבי העולם".
אם כבר מדברים על העולם, אז מה לגבי תחרות?
"כרגע ידוע לנו על קיומן של 3 סוגי מערכות, חלקן מבוססות על מצלמות חלקן על אפליקציות. אבל מה שייחודי במערכת שלנו, הוא שילוב של תוכנה עם חומרה. כלומר, מעבר להתקנת אפליקציה בסלולרי, ישנו גם רכיב חיצוני שמותקן ברכב, מה שהופך את השימוש במערכת שלנו לבלתי תלוי בשיתוף הפעולה של הנהג. למיטב ידיעתי, נכון לכרגע, רק המערכת שלנו לא תלויה בשיתוף פעולה של הנהג (אפליקציות ניתן להסיר מהנייד, לנטרל אותן וכו') ובנוסף, רק המערכת שלנו מסוגלת לזהות רק את המכשיר הסלולרי של הנהג ולהגביל את השימוש בו".
ואם נניח שאני נהג משאית, שלא ממש אוהב את ההגבלות שהחברה שאני עובד בה הטילה עלי, אז קניתי טלפון נוסף, בלי לדווח על כך לאף אחד... המערכת שלכם יודעת להתמודד עם זה?
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
"כן. המערכת יודעת לטפל במספר מכשירים בו זמנית כי היא משפיעה על אזור הנהג ולא על מכשיר נייד ספציפי".
כמה מוצרים יש לכם כרגע ומה הסטטוס שלהם מבחינת הפיתוח?
"יש לנו כרגע מוצר לרכב פרטי ולמשאית, מדובר במוצרים די דומים מבחינה טכנולוגית, כאשר ההבדל ביניהם נובע בעיקר מההבדל בתצורת אזור הנהג. בנוסף, יש לנו כרגע מוצר שמיועד לאוטובוסים שעדיין נמצא בשלבי פיתוח - מדובר במערכת הרבה יותר מורכבת מבחינה טכנולוגית, בגלל הצורך לזהות את המכשירים הרלוונטיים מתוך כמות גדולה של טלפונים שנמצאים באוטובוס במקביל. בעניין פיתוח המוצר לאוטובוסים, חשוב לי לציין שקיבלנו השתתפות במימון ממשרד התחבורה ורשות החדשנות".
במסגרת הפיילוטים שאתם עורכים מול חברות בישראל, יש לך כבר אינדיקציה לגבי שיעור ההצלחה? כלומר, כמה מהחברות שנחשפו למוצר הביעו עניין להמשיך להשתמש בו לאחר הפיילוט?
- 6.מע חבר מרכז הליכוד שמרוויח מזה? מישהו יודע,, (ל"ת)אפק 07/09/2020 20:07הגב לתגובה זו
- 5.חסר חוש ריח 07/09/2020 13:17הגב לתגובה זואין שום צורך במערכת שכבר קיימת בטלפונים שלנו.... "המצאת השנה"
- אחד שיודע 07/09/2020 23:09הגב לתגובה זומוצר יקר. לא עונה על אף רגולציה. פשוט לא ברור איך הבורסה בארץ מתנהלת
- 4.מי שיודע 06/09/2020 17:24הגב לתגובה זואפשר לפתור הבעיה הזאת בתוכנה בטלפון
- 3.יורם 06/09/2020 11:50הגב לתגובה זוהשותפים הם חברת איתוראן שיכולה לתת למוצר גב חזק והפצה לשוק הנכון דעתי בלבד
- חסר חוש ריח 07/09/2020 13:19הגב לתגובה זוגם יבואנית הרכבים UMI בסיפור...מוזר שלמרות שקיימות מערכות דומות לא רצו לחייב את הנהגים. ועכשיו כן !! מעניין לא ?
- טכנולוג 07/09/2020 12:23הגב לתגובה זוניתן לעשות פתרון בגרושים שעובד לא פחות טוב. על פניו ממה ששמעתי לכאורה הפתרון גם לא הכי מתפקד במאת האחוזים.
- 2.יואל 06/09/2020 11:43הגב לתגובה זוגם אצלם משהו פיזי במושב הנהג?
- זה פטנט רשום אז בעייתי כרגע (ל"ת)יורם 06/09/2020 16:41הגב לתגובה זו
- 1.עמוס 06/09/2020 09:43הגב לתגובה זויש אפליקציות בחינם סתם הרצת מניות ראו את איותראן - פח זבל

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
