אפל של המכוניות: האם טסלה תכה את התחזית ברבעון השני?
מניית טסלה נסחרה אתמול ביותר מ-1,130 דולר ומבטאת שווי שוק היסטורי של 210 מיליארד דולר וכעת בטרום היא מזנקת מעל 1,200 דולר. טויוטה בעלת שווי שוק של 170 מיליון דולר לאחר שמכרה כ-10.7 מיליון רכבים בשנת 2019, גם פולקסווגן מציגה נתונים מרשימים שלפיהם מכרה בשנת 2019 כ-11 מיליון רכבים. טסלה לעומתן מכרה רק 367.5 אלף רכבים, אבל אין מה להשוות, טסלה מבחינת המשקיעים היא חברת צמיחה טכנולוגית, חברה חדשנית וכמעט כולם יגידרו אותה כחברת הרכב החשובה בעולם.
וול סטריט אופטימים לגבי טסלה. מומחים רבים צופים מעבר עולמי לרכבים חשמליים בתוך כעשור וטסלה מובילה את המהפכה. דגם 3 של טסלה נמכר בשנת 2019 בכ-300 אלף רכבים, והפך לרכב החשמלי הפופולרי בעולם. במידה וטסלה תתחזק ותרחיב את ההובלה ברכבים חשמליים, משהו שהיא מקווה לעשות עם הצגת דגם ה-Y במהלך השנה, והסייברטרוק בשנה הבאה, היא עשויה להפוך לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם (בהיקף מכירת הרכבים) במהלך העשור הקרוב.
אפל שולטת רק ב-15% משוק הסמארטפונים בעולם, אך חלק גדול מרווחי הענף מיוחס לתפוח הכסוף. זה פשוט - אפל מספקת חוויה אחרת מהשאר, והלקוחות משלמים פרמיה גבוהה על כך. טסלה בדומה לאפל, מייצרת בסיס לקוחות נאמן, קנאי שמוכן לשלם פרמיה עבור אותה חוויה.
זה רחוק מלהיות בטוח, עם השווי שוק הגבוה של טסלה קיים סיכון ממשי שהחברה תמעד והמניות יצנחו. רכב זה לא סמארטפון, ייצור מכוניות הוא תהליך מורכב, עתיר עבודה ובעל עלויות גבוהות. אין ספק שטסלה מחזיקה כרגע ביתרון בכל הנוגע לעיצוב וייצור כלי הרכב החשמליים, אך לא ברור אם יתרון זה יחזיק מעמד כאשר טסלה תגדל לכיוון ה-10 מיליון מכוניות, ובטח כאשר זהו הכיוון של השוק ויתר המתחרות משקיעות מיליארדים בעיצוב רכבים חשמליים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרבעון השני כבר ארוז
נתון חשוב שיש לקחת בחשבון, מבעד לשורה העליונה והתחתונה, הוא כמות מסירות הרכב ברבעון, נתון זה פורסם לפני זמן קצר ועמד על 90,650 רכבים. האנליסטים גילו אופטימיות לגבי מספרי המסירה וצפו ״ניתור חזק במסירות בארה״ב ובאירופה במהלך חודש יוני, כאשר הכלכלות העולמיות החלו להיפתח מחדש״. עם זאת הם ציפו לממוצע של 87 אלף מסירות כך שמדובר בהפתעה לטובה.
הביקוש המשמעותי לרכבי טסלה מגיע מכיוון סין, שם לחברה יש מפעל בשנגחאי. ברבעון השני אמנם תהיה ירידה מהרבעון המקביל בשנת 2019 אז טסלה סיפקה 95,356 רכבים, אך למרות זאת מדובר בהישג מרשים במהלך רבעון בו החברה נאלצה להשהות את הייצור במפעלים האמריקאים בעקבות התפשטות הנגיף.
מבעד לרבעון השני, המשקיעים כמובן מצפים שטסלה תחזור לצמיחה רצופה. השוואה בין שנה לשנת במחצית השנייה של השנה, תגלה לנו נתונים חשובים על התועלת מתוספת ייצר דגם 3 המיוצר בסין, ודגם Y המיוצר בארה״ב. החברה לא החלה לייצר כלי רכב אלו עד שנת 2019 והרבעון הראשון של 2020 בהתאמה.
- יו״ר סופוווייב: ״2025 תהיה השנה הראשונה שבה נציג רווח נקי״
- אימאג'סט בחוזה לשירותי לוויין בכ-9 מיליון דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
- 1.אנונימי 02/07/2020 15:11הגב לתגובה זוטסלה בונה רכבים אוטונומיים עם בינה מלאכותית שנמצאת בענן ושתעדכן את כל הרכבים הקיימים (חדשים וישנים) כאשר יש עדכוני תוכנה.
- פרופורציה 02/07/2020 17:26הגב לתגובה זוטסלה מכרה הרבעון פחות מרבעון קודם. היא בהערכת שווי יותר גדולה מחברות שמוכרות פי 50 ממנה. הצפי לעתיד חלש יותר משהיה לפני חצי שנה ועדיין המנייה גבוה ב30-40% . פרופורציות.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד 4.34% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגאימאג'סט עולה 9%, זוז נופלת 11%; מדד הבנקים יורד 0.5%
הירידות בוול סטריט מחזירות את המניות הדואליות עם פער שלילי ומדדי ת"א נסחרים בירידות; פימי רושמת אקזיט נוסף ואורביט תזנק היום בשיעור דו ספרתי, אימאג'סט מדווחת על חוזה חדש
מגמה שלילית בבורסה בת"א ברקע הירידות בוול סטריט ובאסיה, שהחזירו את המניות הדואליות עם ארביטרז' שלילי. ת"א 35 יורד 0.4% ות"א 90 נסחר סביב ה-0
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים נסחר בירידה של כ-0.5%, מדד הביטוח עולה 1.5%, מדד הנדל"ן יורד 0.2%, ומדד הנפט והגז עולה 0.1%.
הבורסה תבצע ביום חמישי, 6 בנובמבר, את עדכון מדדי המניות הגדול בתולדותיה, מהלך הנובע מהצמיחה הדרמטית בהיקף הנכסים הפאסיביים העוקבים אחר המדדים, שהגיעו לשיא של כ-82 מיליארד שקל. במהלך השנה נוספו למדדים כ-12 מיליארד שקל חדשים והתרחשה עליית ערך של כ-20 מיליארד שקל. רף הכניסה למדדי ת"א-35, ת"א-90 ו-SME60 הוכפל ואף שולש בהשוואה ל-2020, כשהחברות הגדולות בתל אביב שוות היום יותר ומציגות סחירות גבוהה יותר. הבורסה, שהשיקה השנה 11 מדדים חדשים ובהם מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן-35, מתכננת להרחיב את ההיצע גם בהמשך. יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר, ציין כי מדובר ב"נקודת ציון היסטורית" המשקפת את התחזקות שוק ההון המקומי והאמון הגובר של המשקיעים בכלכלה הישראלית.
אם אתם משקיעים דרך קרנות או קופות, יש לנו בשורה עבורכם. הרפורמה החדשה בתחום ההשקעות
צפויה לאחד את קופות הגמל להשקעה, פוליסות החיסכון וקרנות הנאמנות תחת חשבון השקעות אחד, שבו המעבר בין המכשירים לא ייחשב אירוע מס, ורק משיכת כספים תגרור תשלום מס רווחי הון. המהלך מבטל את נחיתות המס שמהן סבלו קרנות הנאמנות בשנים האחרונות, ומעניק להן יתרון תחרותי
חדש לצד דמי ניהול נמוכים, שקיפות גבוהה ונזילות מלאה. בכך, קרנות הנאמנות הופכות לחלופה אטרקטיבית יותר מול קופות הגמל להשקעה (שנהנות מהטבות מס בגיל פרישה אך מוגבלות בהפקדה) ופוליסות החיסכון (שמאפשרות השקעות גדולות יותר אך גובות דמי ניהול גבוהים). להרחבה - הרפורמה שתספק יתרון לקרנות נאמנות; ואיזה מכשיר עדיף - גמל להשקעה, פוליסת חיסכון או קרן נאמנות?
בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן דוח
המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב
האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון
מניות במוקד
אקזיט ישראלי: חברת אורביט אורביט 13.12% הדואלית, ספקית מערכות תקשורת ולוויינות לתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, נרכשת על ידי התאגיד האמריקאי קראטוס בעסקת מיזוג בשווי של כ-356 מיליון דולר. על פי ההסכם, קרייטוס תרכוש את כלל מניות אורביט לפי פרמיה של כ-21% על מחיר הסגירה האחרון. עם השלמת המיזוג תהפוך אורביט לחברה פרטית בבעלות מלאה של קרייטוס, בכפוף לאישורי רשות התחרות, משרד הביטחון ואסיפת בעלי המניות. מדובר באחת העסקאות הבולטות של השנים האחרונות בענף הביטחוני, שממחישה כיצד חברות טכנולוגיה ביטחוניות מקומיות הופכות לשחקניות גלובליות מבוקשות. בעוד שהמוסדיים כמו מור בית השקעות (כ-19.8%), מיטב (9.2%) והפניקס (כ-5%) נהנים מפרמיה נאה על השקעתם, קרן פימי רושמת כאן אקזיט נאה, דוגמא ליכולת של קרן ההשקעות הישראלית לקחת חברה תעשייתית, לייעל אותה, להרחיב את היקף הפעילות הבינלאומית שלה ולהוביל אותה להירכש על ידי ענק ביטחוני אמריקאי. מעבר לרווחים המרשימים, העסקה גם משקפת את העניין הגובר של תאגידים זרים בטכנולוגיות ישראליות בתחום התקשורת, האלקטרוניקה והביטחון, מגמה שהולכת ומתחזקת על רקע העלייה בהוצאות הביטחוניות בעולם. להרחבה - אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר. בכל מקרה, עסקת הרכישה עשויה לתמוך היום בשוק, כאשר המשקיעים מבינים שחברות ישראליות על הכוונת של חברות גלובליות. ברקע העסקה שוחחנו עם מנכ"ל החברה שאמר "בעזרת חברה אמריקאית גדולה נוכל לפתוח דלתות חדשות בשוק הביטחוני"
- אודיוקודס זינקה 7%; מדד הביטוח זינק 3.9% מדד הבנקים נעל בירידה של 1.5% - נעילה שלילית בבורסה
- בכמה עלו החסכונות שלכם היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אימאג'סט אימאג'סט 9.03% הודיעה כי חתמה על הסכם לאספקת שירותי לוויין ללקוח באסיה, בהיקף כולל של כ-9.1 מיליון דולר לשנתיים. ההסכם, שנכנס לתוקף ב-4 בנובמבר 2025, נחתם לתקופה של שנתיים וכולל שימוש בלווייני EROS-2C
ו-EROS-3C. התמורה תשולם בשישה תשלומים שווים אחת לארבעה חודשים לאורך תקופת ההתקשרות. אימאג'סט בחוזה לשירותי לוויין בכ-9 מיליון דולר
