למה בעלי השליטה לא קונים מניות? יש סיבה; למה רשות ניירות ערך לא מאפשרת להם לקנות? אין סיבה
הצגנו כאן לפני כמה ימים את הסיבה שלמרות הנפילות בעלי השליטה לא רוכשים מניות. הם פשוט לא יכולים. הגבלה של רשות ניירות ערך אוסרת עליהם לרכוש מניות בתקופה שלפני הדוחות - "התקופה השקטה". חברות יכלו לרכוש מניות של עצמן ולדווח על תכניות חדשות רק לאחר הדוחות. משיחה של ביזפורטל עם מספר מנהלי חברות בימים האחרונים עולה כי הם מתכוונים להציע תכניות רכישה אחרי פרסום הדוחות. אבל האם בימים שכאלה אין מקום שרשות ניירות ערך תאפשר רכישות של בעלי שליטה ושל החברות עצמן במסגרת תוכנית רכישה עצמית? בינתיים לביזפורטל נודע כי יש חברות שמנסות לפרסם מוקדם יותר מהצפוי דוחות כספיים גם כדי להיערך לרכישה עצמית.
ביזפורטל פנה לרשות ניירות ערך - הנה התגובה: "חוק ניירות ערך קובע איסור על ביצוע עסקאות בניירות ערך של החברה כאשר בידי מבצע העסקה, כולל החברה עצמה, מצוי מידע פנים. כוונת החוק באיסור היא למנוע עסקאות בהן יש למקורבים יתרון במידע על פני כלל ציבור המשקיעים.
"כמידע פנים יחשבו גם נתונים כספיים מתוך דוחות כספיים הצפויים להתפרסם שפרסומם עשוי להשפיע באופן מהותי על מחיר נייר הערך, כאשר קיימת חזקה שמידע הכלול בדוחות כספיים בסמוך למועד פרסומם הינו מידע פנים. הרשות אינה מוסמכת או רשאית לפטור אדם מהוראות החוק בנדון.
"יחד עם זאת, גילויו של מידע פנים לציבור, בכלל זה פרסום הדוחות הכספיים או דוחות כספיים מקדמיים בהתאם להוראות הדין והנחיות סגל הרשות יכול בהתאם לנסיבות המקרה לייתר את האיסור ואכן, ישנן חברות אשר פרסמו את דוחותיהן.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישה עצמית - כדאי לחברות?
רכישות כאלו הן "רווח כפול" לחברות - הן תומכות במחיר המניה ומונעות הידרדרות גדולה וגם מראות הבעת אמון מצדם. עד כה, זה לא קרה. למרות צניחה בשוק בשיעור של 30% ומעלה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחברות רבות נמצאות בעיצומה של "התקופה השקטה" בה קיים איסור, על קניית מניות מצד בעלי עניין בחברות ומצד החברות עצמן. בתקופה זו, הנחת היסוד היא שיש בידי גורמים אלו מידע עודף על פני המידע שקיים בשוק, ולכן אסור להם לפעול בניירות הערך של החברה. התקופה הזו נמשכת מספר שבועות טרם פרסום תוצאותיה. כעת אנחנו נמצאים בתקופה זו, שכן הדוחות השנתיים מפורסמים עד סוף החודש.
אז מה יקרה באפריל, אחרי פרסום הדוחות? האם אז נראה זינוק חד בכמות התכניות שהחברות יפרסמו והרכישות העצמיות, במטרה להחזיר את הצבע ללחיים? האם ברכישות הללו יש בכדי לתת דחיפה מסוימת לשוק ששרוי במשבר עמוק, ולייצב במעט את הספינה? ההיסטוריה הוכיחה שרכישות עצמיות בתקופת מפולת עוזרות מאוד לשוק, כל עוד מדובר על רכישה אמיתית.
אם חברה תפרסם תכנית, אבל לא באמת תרכוש מניות או אגרות חוב, השוק לא צפוי להתייחס לכך, במקרה הטוב ליימים ספורים. מנגד, אם חברה תפרסם ותרכוש בפועל, הרי שעתה מדובר בהבעת אמון, דבר שעשוי לתמוך בניירות הערך - גם באופן ישיר וגם עם החזרת משקיעים למניות ולאגרות החוב. בצעד זה, החברה אומרת שההשקעה הטובה ביותר מבחינתה היא בעצמה.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
רווח נוסף מרכישה עצמית היא היכולת להגדיל את הרווח למניה. ברגע שמשתמשים במזומנים לרכישת מניות, מקטינים את מספר המניות המונפק של החברה ואז הרווח של החברה ביחס למספר המניות, עולה. הרווח למניה עולה, ובהתאמה התשואה למשקיע עולה. התרגיל הזה מיושם ביתר שאת, בוול סטריט, לשם המחשה - IBM מצליחה להגדיל מדי שנה את הרווח למניה בעוד שהרווח האבסולוטי לא עולה - הכיצד? היא פשוט קונה מניות של עצמה והמכנה בנוסחת הרווח למניה קטן.
- 1.למה למה ולמה?... 12/03/2020 14:04הגב לתגובה זובעליות כולם סותמים את הפה, ירידות נלחצים. אחרי 11 שנים של עליות מגיע משבר ככה זה בשוק ההון.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳