חושבים על צים? שימו לב מי זינק ב-53% תוך שבוע

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים בוחן את המתרחש בשוק הסחורות ושם פוקוס על ההובלה הימית
אריה גורן |

המסחר בסחורות בשבוע האחרון התאפיין בעיקר בעליות. מדד מחירי הסחורות המשוקלל CRB של רויטרס-ג'פריס, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, עלה בשבוע שעבר ב-1.81%. מדד הסחורות נמוך כיום ממחיר השיא שלו ב-3 ביולי 2008 ב-52.7%. העליות המשמעותיות ביותר מבין כל הסחורות נרשמו בשבוע שעבר במתכות התעשייתיות: הנחושת עלתה ב-10.8% והאלומיניום ב-8.4%. לעומתן מחיר הנפט הוסיף לרדת ב-3.6% בשבוע שעבר ל-40.17 דולר לחבית.

עלייה תלולה ביותר נרשמה במדד מחירי ההובלה הימית, Baltic Dry Index, המדד עלה בשבוע שעבר ב-53.5% ל-1,642 נקודות, אבל על כך בהמשך.

גם מחירי המניות עלו עלייה חדה בשבוע האחרון: מדד המניות העולמי, MSCI World, עלה בשבוע שעבר ב-3.80%; המדד נמוך כיום ב-44.4% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-19 במאי 2008. מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עלה בשבוע שעבר ב-5.17%; המדד נמוך כיום ב-41.0% מערכו הגבוה בשנה שעברה, שנקבע ב-2 בינואר 2008. מדד מניות הנאסד"ק עלה ב-7.81%, המדד נמוך כיום ב-40.2% מערכו הגבוה בשנת 2008.

הדולר נחלש בסיכום שבועי ב-1.03% ביחס לאירו ל-1.294 דולר לאירו, ביחס לין היפני התחזק הדולר ב-2.13% ל-91.89 ין לדולר. ביחס לשקל התחזק הדולר בסיכום שבועי ב-0.30% ל-4.029 שקל לדולר.

בטבלה שלהלן רוכזו השינויים במחירי הסחורות בשבוע האחרון יחסית למחיר השיא שלהן ב-2008 ולמחיר השפל אחריו. כמו כן, מופיעים שני טורים ובהם הסימולים של תעודות הסל המתאימות להשקעה בסחורות שלהן קיימות תעודות סל; תעודות לונג לאלו שצופים עלייה במחיר הסחורה, ותעודות שורט לאלו שרוצים להרוויח מירידה במחיר הסחורה. הסימולים המסומנים ב-* מתייחסים לתעודות הנסחרות בבורסות אירופה בלבד, שאר התעודות נסחרות בבורסות ארצות הברית. הסימולים המסומנים ב-** מתייחסים לתעודות סל שאינן משקיעות ישירות בסחורה אלא בקבוצת מניות של חברות העוסקות בסחורה הספציפית.

הובלה ימית

מדד מחירי ההובלה הימית עלה ביום שישי שעבר ב-9.6% ובסיכום שבועי עלה המדד עלייה דרמטית של 53.46% ל-1,642 נקודות, ערכו הגבוה ביותר מזה כמעט ארבעה חודשים. המדד כבר עלה ב-148% ממחיר השפל שלו, 663 נקודות, שנרשם ב-5 בדצמבר 2008, אבל הוא עדיין נמוך ב-86.1% מערך השיא שלו, 11,793 נקודות, שנקבע ב-20 במאי 2008.

בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע והוא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם. באמצעות מעקב אחר ערכי המדד מתקבלת תמונה של הביקוש לסחורות ושל צריכתן ברחבי העולם.

סוכני ההובלה הימית תולים את העלייה התלולה במחירי ההובלה הימית בשבוע האחרון בעלייה בביקוש לעפרות ברזל בסין. לדעתם העלייה במחיר היא יותר תיקון לירידה החדה במחירי ההובלה הימית, שהתרחשה בין החודשים אוקטובר דצמבר 2008, מאשר סימן שהעולם כבר יצא מהמשבר הפיננסי והכלכלי החמור שהוא נמצא בו.

בטווח הקצר, סוכני אניות ומנהלי חברות מכרות וחברות אניות רואים אותות לביקוש רב יותר להובלה ימית, בעיקר לאניות צובר מהסוג הגדול ביותר (מעל 100,000 טון מטען), הידועות בשם Capesizes; בעיקר מפני שיצרני הפלדה בסין שבו לרכוש עפרות ברזל, זאת לאחר שרוקנו את מלאי העפרות, שהגיעו לרמות שיא בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2008.

העלייה בביקוש מורגשת בעיקר בביקוש להובלת עפרות ברזל מברזיל אבל גם מאוסטרליה לסין, ובטווח הקצר היצע עפרות הברזל המוכן להובלה הוא די מוגבל.

מחיר עפרות הברזל למסירה מידית בסין עלה בשבוע האחרון ב-5% ל-84.5 דולר לטון, המחיר הגבוה ביותר מתחילת אוקטובר 2008 וב-33% יותר ממחיר של 63.5 דולר לטון, שנרשם שם בסוף 2008.

סוכני אניות דיווחו שרוב אניות הצובר הגדולות ביותר מסוג Capesize, שנאלצו לעגון בנמלים בחודשים האחרונים מפאת חוסר ביקוש, שבו כעת לבצע הובלות.

הקפאת המסחר העולמי בחומרי גלם בסוף 2008 נבעה בין היתר מהקשיים שערמו הבנקים על הוצאת מכתבי אשראי – אספקת סחורות מעבר לים נעשית כנגד מכתבי אשראי המבטיחים לספק הסחורה תשלום עם מסירת המטען – דבר שגרם גם לירידה מוגזמת במחירי ההובלה הימית עד להפסד. הבנקים מקלים כעת במידת מה את מתן האשראי, דבר המאושש מעט את המסחר העולמי בחומרי גלם ומעלה גם את מחיר ההובלה הימית.

מחירי המניות של חברות ההובלה הימית, המחזיקות צי אניות מטען, נפלו בדומה לירידה במדד מחירי ההובלה הימית, ונסחרות כיום במכפילי רווח מגוחכים ביחס לרווחיהם ב-12 החודשים האחרונים. אבל יש לזכור שחלק מצי האניות שלהן מושבת כיום בגלל חוסר כדאיות בהובלת מטען במחירים כה נמוכים.

בטבלה להלן רוכזו נתונים על שמונה חברות ציבוריות חשובות להובלה ימית: שווי השוק, הירידה באחוזים במחיר המניה האחרון ממחיר השיא ב-52 השבועות האחרונים, העלייה במחיר המניה ממחיר השפל שלה באותה עת, מכפיל הרווח לארבעת הרבעונים האחרונים ויחס מחיר המניה להון עצמי.

יש להניח שכאשר יתאוששו מחירי ההובלה הימית יעלו גם מחירי המניות של החברות האלו בהתאם.

* מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

היום ב-18:30: הלמ"ס יפרסם את מדד המחירים למאי - הנה תחזיות הכלכלנים

Bizportal שוחח עם כלכלנים לקראת עדכון מדד חודש מאי. "מדובר בחודש חשוב לצורך הבנת המגמה"
גיא ארז |
נושאים בכתבה אינפלציה

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי יתפרסם היום (יום ב'), לאחר שבחודשיים האחרונים המדדים הציגו עליות, לראשונה השנה. בחודש מארס עלה המדד ב-0.3%, ובחודש אפריל עלה בשנית, ב-0.6%, גבוה מתחזיות הכלכלנים. אלו היו חודשיים רצופים בהם הציג המדד עליית מחירים, לאחר שבחודשיים הראשונים של השנה ראינו ירידות. האם אנו בתחילתה של מגמה? בשיחה אתמול עם Bizportal הכלכלנים תמימי דעים בתחזיותיהם לגבי הפרסום היום: עלייה קלה של 0.2%-0.3%, שלא תוביל לפעולה של בנק ישראל בעקבות כך. אלכס ז'בז'ינסקי ממיטב-דש: "אני צופה עלייה של 0.2%. שני המדדים האחרונים יחד הציגו עליית מחירים של 0.9%, כשהאחרון היה אף גבוה מהתחזית. בתחילה עוד היה חשש שמדד המחירים יהיה נמוך כמו בשנה שעברה, אך בסוף ראינו שהוא עמד על שיעור גבוה מהתחזיות. הבנו שהאינפלציה קיימת, ואינה שלילית. מהבחינה הזו, אני חושב שהמדד מחר חשוב. המשק יוכל להבין אם המגמה שראינו לפני חודשיים, של עליית מחירים, ממשיכה באותו כיוון, או שהשיעור החיובי של המדדבחודשיים האחרונים הוא מקרי. אני מאמין שהאינפלציה בשנה הקרובה תעמוד על כ -1-1.5אחוזים, בתוך הגבול התחתון של יעד בנק ישראל. באופן כללי, אני חושב שקיימת עלייה באינפלציה, היא אינה גבוהה, אבל אנחנו לא בסביבה שלילית. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "המדד הקרוב, צפוי לעלות ב- 0.2%, וזה תואם את העונתיות הבסיסית במדד. אני מאמין כי סיימנו עם המדדים השליליים לתקופה הקרובה. באופן כללי, מדדי המחירים בעונת הקיץ גבוהים יותר בגלל סעיף הדיור, (שינוי במגורים קורה בעיקר בחודשים יולי-אוגוסט), ואנחנו נכנסים לתקופה כזו.  בחודש מארס המדד עמד על  0.3%,  בדיוק בהתאם לציפיות שלנו. המדד הקודם אמנם היה גבוה במעט, אך כאמור, אני מאמין כי המדד יעמוד  בהתאם לעונתיות הבסיסית: לא היה משהו חריג בחודש מאי. בראייה של 12 חודשים קדימה, אני צופה כי המדד נכנס לגבולות היעד. בנק ישראל,  אם יחליט לפעול בכלים שיש לרשותו, יפעל על רקע שער החליפין ולא על רקע המדד. הפעולה הכי סבירה תהיה המשך רכישת מטח , כמו שעושה לאחרונה, לפחות עד ה-17 לחודש, אז תתפרסם החלטת הריבית של הפד". אביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו מאקסלנס, צופה כי המדד יעלה דווקא ב-0.3%, וייתמך בעיקר בעליית מחירי הדיור: "מדובר בסעיף עונתי, המשקל שלו הוא 24% ממדד המחירים. בחודש שעבר הסעיף ירד, אך בתוספת הדיונים על הגבלות על שכ"ד שמשפיעים פסיכולוגית על בעלי הדירות שמעלים מחירים, השפעת הסעיף הזה תהיה עליה בו-ובמדד. מבחינת סעיף הלבשה והנעלה, גם הוא יהיה חיובי החודש. בבחינת סעיף המזון, צפינו בירידה בהכנסות הכספיות של רשתות המזון, לאחר היציאה מתקופת החגים בהם המחירים עולים. בהערכת ההפעולות של בנק ישראל - האינדיקטור המרכזי לפיו הבנק יפעל הוא חוזק השקל מול שאר המטבעות - בהתאם למשקל הסחר עם ישראל.  הבנק מביע דאגה מהתחזקות השקל, ובעקבות השיפור באינפלציה, ומדד אפריל שהפתיע לטובה,  זהו הגורם המרכזי מבחינתו, כאשר השקל נתפס כחזק מדי". רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI  מעריך שהמדד "ינוע סביב עליה של 0.1%. הסיפור במדד הזה הוא אלמנטים עונתיים, אל מול המשך התחזקות השקל והקושי הקיים לעלות מחירים בישראל. ברביע השני יש גורמים עונתיים חיוביים, ראינו את זה בחודש אפריל, ונראה את זה בצורה דומה במאי. בנוסף, הייתה עלייה במחירי הבנזין, אך מה שמקזז זאת זה המשך התחזקות השקל, והקושי הכללי בישראל להעלות מחירים בגלל המודעות הצרכנית. כל התמהיל הזה מושך לעלייה מתונה במדד. חשוב להבין שמדובר בחלק מהעונתיות: האינפלציה בישראל נמשכת מעלה בחודש מארס עד אוגוסט. בראיה שנתית, לדעתי לא ניכנס ליעד האינפלציה של בנק ישראל, ונשאר נמוכים ממנו". מבחנת פעולות קרובות של הבנק המרכזי, גוזלן "לא חושב שהבנק יפעל בעקבות הפרסום מחר, הוא מחכה להתפתחויות בעולם ולפעולות של ה'פד'. בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה בדמות רכישות מט"ח ולא באמצעות הריבית". יונתן כץ הכלכלן ראשי של לידר שוקי הון מעריך עליה של  0.2% במדד: "זהן מדד עונתי, מחירי הפירות, הלבשה וההנעלה בקיץ מעלים מעט את המדד. הדלק עלה גם כן ב-1.7%. בתחום הדיור- ראינו עלייה גם כן. מנגד, נצפתה ירידה עונתית בתחום הנסיעות לחו"ל. אנחנו בסביבת אינפלציה מתונה מאוד. אם נרד מרמת ה-0.2%, והשקל ימשיך להתחזק עד למועד קביעת שיעור הריבית, יש סיכוי להרחבה מוניטרית נוספת, בכל מיני צורות. במצב של שקל שממשיך להתחזק ומדד שמפתיע ומציג ירידות מחירים בתחומים רבים, קיים סיכוי סביר לריבית אפס או שלילית . לסיכום, על פי הערכות הכלכלנים, לא צפויה להרשם דרמה יוצאת דופן עם פרסום המדד, ובהתאם לכך, נראה כי בנק ישראל לא יפעל באופן מיוחד כתגובה לנתון זה. כולם מדברים על אלמנט ה"עונתיות" בתקופה זו של השנה, ולכן מעריכים כי נראה עלייה במדד המחירים בשיעור של  0.1%-0.3% . נזכיר כי בגזרת מטבע החוץ, השקל נמצא ברמות גבוהות מאוד ביחס לשאר המטבעות בעולם. בשבוע שעבר דובר על "מלחמת מטבעות" בכל העולם, כאשר הבנקים המרכזיים בניו זילנד ובדרום קוריאה הורידו ריביות, בגרמניה אנגלה מרקל טענה כי האירו חזק מדי, וגם באוסטרליה דובר על הורדת ריבית. נראה כי כל בנק מרכזי מנסה להחליש את המטבע שלו. לכן, פעולה של בנק ישראל, אם תקרה, תהיה כחלק מנסיון להחליש את השקל - ולא כתגובה לנתוני האינפלציה.