פייסבוק
צילום: iStock

פייסבוק חושפת לגולשים מידע שאתרים אוספים עליהם ומשתפים איתה

הכלי יאפשר לגולשים לראות את האפליקציות והאתרים ששולחים לפייסבוק מידע על העדפות הגלישה שלנו שהופך לאחר מכן למודעות פרסום\ ולעצור זאת באופן גורף או חלקי
משה בנימין |

פרשיות האבטחה והפרטיות הרבות מהן נפגעה פייסבוק בשנים האחרונות, ויותר מכך הגולשים, ממשיכים לדחוף את ענקית הסושיאל למהלכי "פיצוי" כדי לנקות את שמה ולהלבין את תדמיתה. המהלך האחרון במסגרת זו הוא הטמעת כלי חדש שמאפשר לגולשים לשלוט בכל מה שמוגדר כ-off-Facebook activity, הפעילות האינטרנטית של גלשי פייסבוק בכל האתרים שאינם פייסבוק.

בהודעה שפרסמה פייסבוק, היא מסבירה שהכלי החדש יאפשר לגולשים לראות מי הם האפליקציות והאתרים ששולחים לה מידע על העדפות הגלישה שלנו וכן, יאפשר לגולשים להפסיק את הזרמת המידע אודותיהם. "זוהי דרך נוספת לתת לאנשים יותר שקיפות ושליטה בפייסבוק" אומרת ענקית הסושיאל, במה שנשמע מעט מדי, גם אם לא מאוחר מדי, בהתייחס להיקף העצום של הדאטה שהחברה אספה ואוספת על הגולשים. 

מהי פעילות מחוץ לפייסבוק, או off-Facebook activity? על פי חברת הסושיאל, לפי מקרה שהיא מציגה כדוגמה, המידע שנאסף על הגולשים ומשותף עמה עובד באופן שכזה: דמיינו מותג אופנה שרוצה להציג מודעות פרסום לאנשים שמתעניינים בליין חדש של נעליים. אותו מותג יכול לשלוח לפייסבוק מידע על גולש שביקר באתר המותג, דרך המובייל או בדסקטופ (ועוד) והתעניין בנעליים מסוימות. במידה והמכשיר שבו השתמש הגולש מתאים ומקושר לחשבון פייסבוק כלשהו, אותו גולש הופך באופן מיידי למטרת פרסום עבור מותג האופנה שרוצה להמשיך ולהציג לו מודעות פרסום בפייסבוק, על אותו המוצר שאותו ראה באתר. 

הפיצ'ר החדש שיאפשר לגולשים לחסום חלקית, או את כל האפליקציות והאתרים שמשתפים מידע עם פייסבוק יושק בתחילה באירלנד, דרום קוריאה וספרד ומאוחר יותר יושק בחודשים הקרובים בשאר המדינות בהן פועלת פייסבוק. 

ההשלכות של השימוש בכלי החדש אינן מבוטלות. מחיקה של המידע על פעילות הגולשים מחוץ לפייסבוק תסיר למעשה את הפרטים המזהים על גולשי פייסבוק המצורפים למידע שנאסף עליהם באתרים אחרים. פייסבוק לא תדע באילו אתרים ביקרנו ברשת, על מה הסתכלנו ומה עשינו, ובשורה התחתונה לא תוכל לעשות שימוש במידע כדי לטרגט לגולשים פרסומות מותאמות שמבוססות על מידע זה, גם לא באינסטגרם או במסנג'ר. 

מחד, ופייסבוק גם מודיעה על כך בפומבי, הכלי החדש עשוי לפגוע בהכנסותיה באופן ישיר. עסקים מסחריים רבים מסתמכים על הטירגוט לגולשי פייסבוק המבוסס על המידע המשותף בין הצדדים. ביטול של כלי שימושי זה יחייב אותם למצוא דרכים חדשות לפרסם לאותם גולשים ולא מן הנמנע שהתקציבים הזורמים לפייסבוק יירדו בהתאם לכמות הגולשים שיפעילו את חסימת האתרים והאפליקציות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מנגד, גם המפרסמים, שעד עתה נהנו מיכולות הטירגוט של פייסבוק ייאלצו להפרד מאופציית ה"מעקב" שאפשרה להם לרדוף אחרי הגולשים מכל רחבי האינטרנט אל הפיד. "אנחנו מעריכים שתהיה לכך השפעה על מחזור העסקים שלנו" אומרים בפייסבוק, ומוסיפים "אבל אנחנו מאמינים שלתת לאנשים שליטה על המידע שלהם זה חשוב יותר". 

בפייסבוק מדווחים עוד, כי משום ש-Off-Facebook Activity הוא כלי חדש, ללא שלד מוכר מן העבר, מהנדסיה נאלצו לתכנן מחדש את המערכות כדי למצוא דרכים חדשות שבאמצעותן יוכלו לעבד את המידע הנאגר על ידה. עוד הם מוסיפים, כי החברה ערכה ניסוים רבים במשך חודשים כדי לקבל פידבק מגולשים, יועצי פרטיות, קובעי מדיניות, מפרסמים ועוד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.