פייסבוק חושפת לגולשים מידע שאתרים אוספים עליהם ומשתפים איתה

הכלי יאפשר לגולשים לראות את האפליקציות והאתרים ששולחים לפייסבוק מידע על העדפות הגלישה שלנו שהופך לאחר מכן למודעות פרסום\ ולעצור זאת באופן גורף או חלקי
משה בנימין |

פרשיות האבטחה והפרטיות הרבות מהן נפגעה פייסבוק בשנים האחרונות, ויותר מכך הגולשים, ממשיכים לדחוף את ענקית הסושיאל למהלכי "פיצוי" כדי לנקות את שמה ולהלבין את תדמיתה. המהלך האחרון במסגרת זו הוא הטמעת כלי חדש שמאפשר לגולשים לשלוט בכל מה שמוגדר כ-off-Facebook activity, הפעילות האינטרנטית של גלשי פייסבוק בכל האתרים שאינם פייסבוק.

בהודעה שפרסמה פייסבוק, היא מסבירה שהכלי החדש יאפשר לגולשים לראות מי הם האפליקציות והאתרים ששולחים לה מידע על העדפות הגלישה שלנו וכן, יאפשר לגולשים להפסיק את הזרמת המידע אודותיהם. "זוהי דרך נוספת לתת לאנשים יותר שקיפות ושליטה בפייסבוק" אומרת ענקית הסושיאל, במה שנשמע מעט מדי, גם אם לא מאוחר מדי, בהתייחס להיקף העצום של הדאטה שהחברה אספה ואוספת על הגולשים. 

מהי פעילות מחוץ לפייסבוק, או off-Facebook activity? על פי חברת הסושיאל, לפי מקרה שהיא מציגה כדוגמה, המידע שנאסף על הגולשים ומשותף עמה עובד באופן שכזה: דמיינו מותג אופנה שרוצה להציג מודעות פרסום לאנשים שמתעניינים בליין חדש של נעליים. אותו מותג יכול לשלוח לפייסבוק מידע על גולש שביקר באתר המותג, דרך המובייל או בדסקטופ (ועוד) והתעניין בנעליים מסוימות. במידה והמכשיר שבו השתמש הגולש מתאים ומקושר לחשבון פייסבוק כלשהו, אותו גולש הופך באופן מיידי למטרת פרסום עבור מותג האופנה שרוצה להמשיך ולהציג לו מודעות פרסום בפייסבוק, על אותו המוצר שאותו ראה באתר. 

הפיצ'ר החדש שיאפשר לגולשים לחסום חלקית, או את כל האפליקציות והאתרים שמשתפים מידע עם פייסבוק יושק בתחילה באירלנד, דרום קוריאה וספרד ומאוחר יותר יושק בחודשים הקרובים בשאר המדינות בהן פועלת פייסבוק. 

ההשלכות של השימוש בכלי החדש אינן מבוטלות. מחיקה של המידע על פעילות הגולשים מחוץ לפייסבוק תסיר למעשה את הפרטים המזהים על גולשי פייסבוק המצורפים למידע שנאסף עליהם באתרים אחרים. פייסבוק לא תדע באילו אתרים ביקרנו ברשת, על מה הסתכלנו ומה עשינו, ובשורה התחתונה לא תוכל לעשות שימוש במידע כדי לטרגט לגולשים פרסומות מותאמות שמבוססות על מידע זה, גם לא באינסטגרם או במסנג'ר. 

מחד, ופייסבוק גם מודיעה על כך בפומבי, הכלי החדש עשוי לפגוע בהכנסותיה באופן ישיר. עסקים מסחריים רבים מסתמכים על הטירגוט לגולשי פייסבוק המבוסס על המידע המשותף בין הצדדים. ביטול של כלי שימושי זה יחייב אותם למצוא דרכים חדשות לפרסם לאותם גולשים ולא מן הנמנע שהתקציבים הזורמים לפייסבוק יירדו בהתאם לכמות הגולשים שיפעילו את חסימת האתרים והאפליקציות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מנגד, גם המפרסמים, שעד עתה נהנו מיכולות הטירגוט של פייסבוק ייאלצו להפרד מאופציית ה"מעקב" שאפשרה להם לרדוף אחרי הגולשים מכל רחבי האינטרנט אל הפיד. "אנחנו מעריכים שתהיה לכך השפעה על מחזור העסקים שלנו" אומרים בפייסבוק, ומוסיפים "אבל אנחנו מאמינים שלתת לאנשים שליטה על המידע שלהם זה חשוב יותר". 

בפייסבוק מדווחים עוד, כי משום ש-Off-Facebook Activity הוא כלי חדש, ללא שלד מוכר מן העבר, מהנדסיה נאלצו לתכנן מחדש את המערכות כדי למצוא דרכים חדשות שבאמצעותן יוכלו לעבד את המידע הנאגר על ידה. עוד הם מוסיפים, כי החברה ערכה ניסוים רבים במשך חודשים כדי לקבל פידבק מגולשים, יועצי פרטיות, קובעי מדיניות, מפרסמים ועוד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.