אבי ניר אלכס מהון
צילום: עודד קרני

'מעולם לא קיבלתי פניה ממישהו מהשלטון שניסה להשפיע על תוכן'

כך אמרה מנכ"לית ערוץ 4 הבריטי בשיחה עם אבי ניר ב-INTV. על ההתמודדות עם ענקיות הסטרימינג הבינ"ל, אמרה: יש 2.6 מיליארד ליש"ט של השירות הציבורי בבריטניה למימון תוכן
אלכסנדר כץ |

היום השני של כנס קשת INTV לחדשנות בטלוויזיה, הפגיש את מנכ"ל קשת אבי ניר עם אלכס מהון, מנכ"לית ערוץ 4 (צ'אנל פור) הבריטי. ניר שוחח עם מהון על לקיחת סיכונים, מגוון תכנים וההצלחה העולמית של הסרט על מייקל ג'קסון, ההתמודדות של הברודקאסטרים עם ענקיות הסטרימינג הבינ"ל, ועוד.   "הייעוד שלנו הוא לפנות לקהל מגוון שלא טופל על ידי ערוצים אחרים ולייצר תכנים מחוץ ללונדון, במטרה לייצג ולהביא לביטוי את מגוון הקולות בבריטניה", אמרה מהון. "לאחרונה אנחנו יוצרים זרם גדול של דוקו ותחקיר; '100 ואגינות' הוא דוקו על האופן בו נשים מתייחסות לגוף שלהן לאורך השנים; הסרט '3 זרים זהים' מספר על שלישיה שהופרדה בלידתה; והסרט הדוקומנטרי על מייקל ג'קסון שהצליח לייצר הדף חיצוני. התמודדנו עם איומי תביעה, מחאות מחוץ לבניין ובמקביל אנחנו רואים שהמוזיקה של ג'קסון מתחילה להיעלם מפלייליסטים".   מהון סיפרה על תכנית הריאליטי החדשה של הערוץ 'המעגל' שהושקה לאחרונה: "זה ריאליטי עם קונספט חדש: המתמודדים הופרדו וחיו בדירות מופרדות ותיקשרו באמצעות מדיה חברתית. זו בעצם ביקורת חברתית שמראה איך אנחנו יכולים לנהל 2 זהויות מקבילות – ברשת ובמציאות. אנחנו לוקחים סיכונים. העיקרון המנחה שלנו הוא לקחת סיכונים ולחדש, צריך לקחת סיכונים כדי להביא קהל לתכניות חדשות".   ניר ומהון שוחחו על ההתמודדות של ערוץ 4 והברודקאסטרים בבריטניה עם ענקיות הסטרימינג הבינ"ל דוגמת נטפליקס, אמזון ועוד. בבריטניה שירותי הסטרימינג בטלוויזיה מגיעים לכיסוי של 95% טלוויזיה בתשלום וליותר מ-50% חדירה של שירותי VOD בתשלום לבתים בבריטניה. "ישנה מוכנות לשלם על שירות נוסף בבריטניה והשקת שירות סטרימינג כמו BritBox של BBC ו-ITV זה דבר שאנחנו עובדים בו", סיפרה מהון. "אין עדיין החלטה של הרגולטור. יש צער רב על כך שהשירות המשותף שלנו 'קנגרו' נדחה על ידי רשות התחרות והשווקים, בדיעבד - זה התברר כטעות. ישנם 2.6 מיליארד פאונד של השירות הציבורי בבריטניה למימון תוכן".   "בעידן בו המחיר של תוכן מתוסרט (סדרות, א"כ) עלה פלאים", הסבירה מהון, "אנחנו חייבים להיכנס לשותפויות ולייצר קו-פרודוקציות על מנת לממן תוכן כזה. כל חוזה כזה מתנהל בנפרד". ניר שאל מה המודל, והאם נטפליקס יכולה להעלות את הקו פרודוקציה בבינג' בזמן שערוץ 4 משדרים אותה באופן לינארי? "זה תלוי בסדרה", ענתה, ""המורכבות כעת היא במשא ומתן על חלונות הזמנים של הזכויות באשר לסדרות הללו שמופקות בקו פרודוקציה עם נטפליקס או הולו, ובהבנה מתי הצופים מצפים לצפות בסדרה הספציפית הזו בפלטפורמה שלך ומתי בפלטפורמה אחרת".   ניר ומהון שוחחו גם על סוגיית החופש העיתונאי, שעולה תכופות כאן בישראל, גם בנוגע לשידור הציבורי. ערוץ 4 הבריטי, שהכנסותיו מפרסומות ושירותים נוספים, מוגדר כערוץ ציבורי והוא כפוף לרגולטור 'רשות השידור העצמאית'. מהון סיפרה כי "על אף שאנחנו גוף שידור ששייך למדינה, אנחנו לא מתוקצבים על ידי הממשלה ומעולם לא קיבלתי פניה ממישהו בשלטונות שמנסה להשפיע על התוכן שאנחנו מייצרים. הייתי המומה אם הייתי מקבלת שיחה כזו. זו הנחת יסוד של שירות השידור הבריטי".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |

העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".