הדבר הגדול הבא: אושרה תכנית פינוי בינוי בת"א - הנה הפרטים

התכנית ממוקמת בדרום העיר, בין הרחובות לה גוארדיה, וינגייט ונתיבי איילון, בשטח של 25 דונם.  במסגרת התכנית, במקום 5 מבנים ישנם יבנו 3 מגדלים חדשים בני 28 קומות
ענת דניאלי | (7)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב שבמנהל התכנון בראשות דלית זילבר, החליטה לאשר תכנית להתחדשות המשלבת מגורים, תעסוקה ומסחר בלה-גוארדיה בתל אביב. מדובר בתכנית התחדשות עירונית, שתוביל להריסת מבנים ישנים ובניית 450 דירות במקומם. סך הכל ברחוב לה גוארדיה אושרו תכניות התחדשות עירונית שיאפשרו בניית 1,140 דירות חדשות. 

ממנהל התכנון מסבירים כי התכנית שאושרה, מאפשרת הריסת 5 בנייני מגורים ותיקים הכוללים 130 דירות, ובמקומם בניית 3 מגדלים בני 28 קומות, ו-3 מבני מגורים בני 8 קומות שיכללו כ-450 יח"ד. חזית מבני המגורים תהיה לכיוון רחוב לה גוארדיה מעל קומת מסחר וחזית מגדלי המגורים תהיה לכיוון רחוב וינגייט. בנוסף ייבנה מגדל תעסוקה בגובה 25 קומות לכיוון נתיבי איילון.

התכנית ממוקמת בין הרחובות לה גוארדיה, וינגייט, שדרות המעפילים ונתיבי איילון בשטח של כ-25 דונם, ומייעדת את המתחם להתחדשות עירונית,של רחוב לה גוארדיה ושכונת יד אליהו. "התכנית שמה דגש על צרכי הציבור הנדרשים, תמהיל דירות מגוון והפיכת רחוב לה גוארדיה לרחוב עירוני המשולב במסחר", נמסר ממנהל התכנון. 

במסגרת התכנית, 950 מ"ר עבור שטחי ציבור שיועדו לגני ילדים ושירותים ציבוריים אחרים לתושבי הסביבה. רחובות לה גוארדיה ושדרות המעפילים יורחבו לטובת הרחבת נתיבי התנועה והמדרכות בהם.

ממנהל התכנון הוסיפו כי תכנית זו, הממוקמת בחלקו המערבי ביותר של רחוב לה גוארדיה, מצטרפת לשורה של פרויקטים של פינוי בינוי המקודמים לאורך הרחוב. בחלקו המזרחי של הרחוב אושרו תכנית שכללה פינויים של 3 מבנים טוריים והקמת כ-270 יח"ד חדשות ותכנית "בין השדרות" שכללה פינויים של 4 מבנים טוריים וקביעת בנייתן של כ-420 יח"ד חדשות. בחלקו המרכזי של הרחוב מקודמת תכנית המאפשרת עיבוי מבנים קיימים או הכנת תכניות פינוי בינוי. כמו כן, התכנית נערכה ע"י אדריכל דורון צפריר והוגשה ע"י הועדה המקומית ת"א-יפו.

החברות שפועלות בפרויקט, הנן מגדל טופ נדל"ן, שתפנה 44 יח"ד ישנות ותבנה במקומם 167 יח"ד, וחברת ענב היא היזמית השנייה והיא תפנה 84 יח"ד ותבנה 283 יח"ד. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אריה בר, מנכ"ל מגדל טופ נדל"ן ולשעבר מנכ"ל משרד הבינוי, הפנים והתחבורה מסר: "בעיר תל אביב יש חשיבות רבה לשינוי המרקם העירוני באמצעות התחדשות עירונית. תל אביב גם סובלת מניגודים ופערים גדולים בין צפון העיר לדרום העיר והתחדשות עירונית היא הכלי ליצירת איזון בין חלקי העיר הן בפן הפיזי של המבנים, הן בפן הכלכלי והן בפן החברתי. שכונת יד אליהו בנויה בצפיפות נמוכה יחסית ויש בה היום מספיק מבני ציבור וחינוך שיכולים לקלוט אוכלוסייה צעירה במסגרת פרויקט פינוי בינוי, ולכן יש חשיבות בתכנית הפינוי בינוי שמיועדת לחדש מתחם שלם".

 

מפת מיקום התכנית:

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    זאת הפעם ה-100 שמאשרים את התוכנית הזו שוב ושוב (ל"ת)
    נו באמת 22/02/2017 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יוסף האוסף 20/02/2017 22:55
    הגב לתגובה זו
    לפני פרוייקט פינוי בינוי עושים סדר בתכולת הדירה ומרווחים כסף על הפריטים שאין בהם עוד צורך. רוב האנשים לא יודעים אבל בחלק גדול מהמקרים חלק מתכולת הדירה שנשאר מאחור כולל פריטי אספנות בעלי ערך כספי משמעותי. הדבר נכון בעיקר כשמדובר על מעבר של אנשים מבוגרים לדירות קטנות יותר או בתי אבות. אם בתכולת הדירה יש ספרים ישנים, תקליטים, מסמכים עתיקים, פריטי יודאיקה או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שהם שווים לא מעט כסף. חפשו בגוגל "פינוי דירה יוסף האוסף" וקבלו מאמר שיסביר לכם איך להעריך באופן עצמאי את תכולת הדירה שלכם.
  • 5.
    אני תל אביב 20/02/2017 18:14
    הגב לתגובה זו
    פרועה, מכוערת, צפופה, ללא שטחים ירוקים מתחת לבית, ללא חניה, תנועה איומה כל היום וכל הלילה, חוסר איזון ואמפתיה. מי שמסכים לתכנית, זה רק מי שירש דירה ולא חי שם בפועל, ומקווה להרוויח, והקבלנים והעירייה יעשו מליונים רבים במכירת כל דירה במחיר דירת יוקרה. בעצם, האיזור הזה שקרוב לנתיבי איילון לא יכול להיות גרוע יותר, זה האיזור הרועש ביותר, ועוד מעט שהעשירים מצפון יצליחו לקרות את נתיבי איילון כדי לעשות שם לעצמם פארק, את כל העשן מהמנהרה יזרימו לשם, ליד אליהו. מה חשבתם? שיזרימו אותו לצפון?...
  • 4.
    איזה כיף רכשתי לפני עשור דירה ב400,000 שקל (ל"ת)
    עמי 20/02/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמיר 20/02/2017 15:09
    הגב לתגובה זו
    מה עם חניה שכונה שלא צפופה עם חניה סבירה לתושבים תהפוך לשכונה צפופה עם בעיות קשות של חניה ישר כוח
  • 2.
    יד אליהו בהחלט השוס הבא. (ל"ת)
    אבי 20/02/2017 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוב השטח בבעלות העירייה (ל"ת)
    שוקי 20/02/2017 12:58
    הגב לתגובה זו
יפו (שלומי יוסף)יפו (שלומי יוסף)

תל אביב בחצי מחיר - המחירים ביפו מזנקים ועדיין לא מתקרבים למרכז העיר

מה קורה ביפו, יתרונות ועל הסיבה שהמחירים עדיין יחסית נמוכים

עמית בר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות יפו

מהפך ביפו: בעוד בתל אביב נרשמו ירידות מחירים מתחילת השנה במרכז ובצפון העיר, ביפו נרשמו עליות מחירים של 5%-6%, על רקע ביקוש גדל. האזורים הבולטים בביקושים הם אלו הסמוכים לחוף כמו שכונת נגה ושוק הפשפשים.

בעוד שדירת 3 חדרים בצפון תל אביב עולה ב-4-4.5 מיליון שקל, ביפו ניתן למצוא דירות דומות בחצי מחיר. לאחרונה, נמכרה  דירת 3 חדרים ברחוב קהילת קנדה ביפו ד' ב-1.9 מיליון שקל בלבד, אבל זו לא עסקה מייצגת. המחירים גבוהים יותר. זאת דירה ישנה בקומת קרקע. 

דירה ברחוב יצחק רובינשטיין: 60 מ"ר בבניין משנות ה-60, נמכרה ב-2.18 מיליון שקל, דירה בשדרות ירושלים 138 בשטח של 47 מ"ר בבניין משנות ה-50, נמכרה ב-2.34 מיליון שקל עם פוטנציאל התחדשות עירונית. המחיר המייצג לדירת 3 חדרים הוא כ-2.25-2.5 מיליון שקל. 



התחדשות עירונית: אלפי יחידות דיור בהליכי תכנון

תכנית תא/5555 של עיריית תל אביב-יפו, שהחליפה את תמ"א 38, מניעה גל חסר תקדים של פרויקטי התחדשות באזור יפו. רק מתחילת השנה אושרו שני פרויקטי ענק: פרויקט יפו ג': 358 יחידות דיור במגדלים בני 18-20 קומות, בנייה מרקמית משולבת פרויקט יפו א': 370 דירות ב-6 בניינים חדשים עם שטחים ירוקים נרחבים. החברות דוניץ-אלעד וצ.פ. מגורים מקדמות את הפרויקטים, שכוללים מפרט טכני מתקדם עם ממ"דים, חניונים תת-קרקעיים ותשתיות מודרניות. עד סוף השנה צפויים להתחיל 10 פרויקטים נוספים

השיפורים המתוכננים בתחבורה הציבורית מהווים קטליזטור מרכזי לעליית המחירים. הרחבת הקו האדום של הרכבת הקלה, לצד תכנון הקווים הירוק והסגול שיושלמו עד 2027, הופכים את יפו לנגישה יותר מאי פעם. אז יש באמת יתרונות רבים ובמרכזם המגורים בעצם בתל אביב, בעיר הגדולה. אבל יש, בעיני רבים, חיסרון אחד גדול.

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?

"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית

עמית בר |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.  

התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט. 


היזמים מציעים פחות

היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים.  זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.  

בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה -  היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.

במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו.