רשת נתיבים ציבוריים חדשה תוקם בת"א - צפו במפה

הרשת תחבר בין נת"צים בינעירוניים לאלו העירוניים ויוצרת העדפה לתחבורה הציבורית
מערכת Bizportal | (8)

בשורה לנוסעים בתחבורה הציבורית בגוש דן. משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו היום (ד') על הסכם ראשון להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) חדשים בתל אביב שיתנו יתרון משמעותי בכבישים לאוטובוסים וכלי רכב ציבוריים.

ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב הוא חלק משורה של הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם ערים נוספות בגוש דן, במסגרת תכנית כוללת של משרד התחבורה, להקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, במטרופולין תל אביב, באורך כולל של 500 קילומטרים.

הרשת מחברת בין נת"צים בינעירוניים לנת"צים עירוניים ויוצרת העדפה ברורה ורציפה לתחבורה הציבורית. מדובר על הכשרה של כ-350 קילומטרים של נתצ"ים חדשים ושדרוג של כ-135 קילומטרים של נתצ"ים קיימים. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה, בסיוע חברת נתיבי איילון וחברת "נתיבי ישראל". משרד התחבורה הקצה לשלב הראשון של הפרויקט, המכונה "מהיר לעיר" יותר ממיליארד שקל.

ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב-יפו כולל בשלב הראשון הקמה של כ-15 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הבאים: בציר משה סנה - בני אפרים - רוקח יוקם נת"צ ימני לשני הכיוונים, באורך של 5.3 קילומטרים. בציר שאול המלך, בקטע שבין נמיר לאבן גבירול יוקם נת"צ ימני באורך של 1.2 קילומטרים, בשני הכיוונים.

בציר תל גיבורים – פרייגרנזון, בקטע  שבין צבי ללוחמים יוקם נת"צ ימני באורך של קילומטר, בשני הכיוונים. בציר קק"ל, בקטע שבין לבנון לאיילון (כיוון מערב), יוקם נת"צ ימני, באורך של 700 מטרים, בשני הכיוונים ובין לבנון לנמיר, נת"צ של 800 מטר, בשני הכיוונים. בציר וולנברג בקטע שבין רוזן – משמר הירדן יוקם נת"צ ימני באורך של 1.4 קילומטרים, בשני הכיוונים.

בציר הר ציון – שומרון, בקטע שבין בגין להר ציון יוקם נת"צ ימני (למזרח ונגדי למערב) באורך של 200 מטרים ובקטע שבין שומרון לקיבוץ גלויות יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 1.3 קילומטרים.

בציר לבון, בקטע שבין קיבוץ גלויות לבין צבי יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 800 מטרים. בציר בין צבי, בקטע שבין לבון לאיילון יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 900 מטרים. בנוסף לכך יוכשרו נתצ"ים קצרים, בצירים שוקן והר ציון – שומרון, באורך של 200 מטרים כל אחד.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

עלות השלב הראשון של פרויקט הנתצ"ים בתל אביב-יפו נאמדת בכ-340 מיליון שקלים. בשלב השני של הפרויקט שייחתם בקרוב, מתוכננים עוד כ-16 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) בתל אביב.

יצוין, כי בחודש אפריל השנה חתם משרד התחבורה על הסכמים עם שש ערים בגוש דן, להקמת כ-50 קילומטרים של נת"צים חדשים בתחומן. מדובר בערים: בת ים, חולון, לוד, רמלה, קרית אונו והוד השרון. בקרוב צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות, במטרופולין תל אביב. 

פרויקט "מהיר לעיר" כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס, מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן והקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי העדפה המתוכננים.

 

בכל הנתצ"ים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שהוסמכו לרשום דוחות לנהגים, שיתועדו כשהם חונים או נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית. הפעלת פקחים עירוניים בנתצ"ים התאפשרה בזכות חוק שיזם השר כץ בכנסת, המסמיך פקחים עירוניים לבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

הפרויקט ממומן במלואו על ידי משרד התחבורה. לטובת קידום הפרויקט מעמיד המשרד שורה של תמריצים והטבות לרשויות המקומיות שיינתנו בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות. משרד התחבורה קבע יעד לחתימת ההסכמים עם הרשויות, ככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם כך יגדל סל ההטבות והתמריצים שיוענק לה. עיריית תל אביב תקבל הטבות ותמריצים בשווי של 13% מעלות הפרויקט. תקציב זה יכול לשמש לקידום פרוייקטים תחבורתיים בעיר ושדרוג מרכיבים בפרויקט.

 

רשת הנתצ"ים החדשה תשתלב עם שתי תכניות נוספות שמקדם השר כץ בימים אלה בעלות של מיליארדי שקלים. פרויקט "הנתיבים המהירים" הכולל רשת של נתיבים מהירים, בכניסות לתל אביב, בדומה לנתיב המהיר משפירים לתל אביב. כלי רכב ציבוריים ומכוניות עם 3-4 נוסעים יוכלו לנסוע  בנתיבים אלה ללא תשלום.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אתי 01/09/2016 17:19
    הגב לתגובה זו
    מתנגדים כנראה......
  • 5.
    גרשון 31/08/2016 14:08
    הגב לתגובה זו
    טוב שאני לא גר בתל אביב . מעניין מה היה אומר מאיר דיזינגוף על כל התוכנית הזאת ועל מצב התחבורה בכלל בת"א .
  • 4.
    פשוט טיפשים זורקים כסף לחינם רק רכבת תחתית מתחת לגוש דן (ל"ת)
    תום 31/08/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תחבורה נורמלית 31/08/2016 12:41
    הגב לתגובה זו
    שיבחו את ההיא שעשתה תוכנית חדשה לאוטובוסים ושום דבר לאהשתנה רק נהיה יותר גרוע. מדוע לעזאזל אי אפשר לנסוע מפ"ת לצפון ת"א ישירות? שום קו לא מגיע לאזור נמל תל אביב רוב אלה שמבלים רוצים להגיע לים, לנמל, לאזור בילוי אז אין להם שום אוטובוס ישיר . קו 66 מגיע לארלוזורוב ומשם חצי שעה ברגל. כל הקוים וגם הרכבת יעשו אותו מסלול כלום לא השתנה במשרד התחבורה הדפוק. הרכבת סתם מיותרת עדיף היה רשת אוטובוסים מהירה ויעילה שמגיעה לכל מקום. מחכים לאוטובוס רבע שעה מינימום והוא מגיע עמוס בימי הקיץ אף מונית לא מגיעה ריקה לאזור ארלוזורוב בתל אביבי . לפטר את כץ הכושל .
  • 2.
    רמת אביב ג' 31/08/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
    כמות האוטובוסים הנוסעים בקק"ל איננה מצדיקה הפקעה של נתיב רגיל. משמעות המהלך היא יצירה מיותרת של פקקי תנועה סתם. פשוט סתם. 99% מהנוסעים בקק"ל אלו רכבים פרטיים. למען השם. בשביל מה נת"צ בקק"ל מלבנון עד לדרך נמיר? אוטובוס עובר שם אולי פעם ברבע שעה, וכיום גם אין פקקים מיוחדים. הפקעת הנתיב מיותרת וסתם פוגעת בתושבים.
  • 1.
    עודד 31/08/2016 11:27
    הגב לתגובה זו
    דרוש קו אוטובוס שמחבר בין תלאביב - רמת החייל וקרית אריה ומבצע רק 3-4 תחנות ויהיו פחות אלפי כלי רכב על הכביש, אבל אין כזה וזו רק דוגמא אחת לחוסר היעילות של התחבורה הציבורית. אז לא משנה כמה נתיבים יהיו כל עוד אין אוטובוסים למקומות עבודה מרכזיים בבוקר ואחהצ, אתה מחכה הרבה לאוטובוס, הוא עוצר לך ממש רחוק והוא מטייל שעה ב 100 תחנות עד שאתה מגיע לעבודה זה לא ממש יגרום לאנשים לוותר על רכב לעבודה.
  • תל אביבי 31/08/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    נסה לברר אם ביכולתך להגיע ברכבת מת"א לתחנת בני ברק. אם כן אז ישנו שאטל יעודי, וחינמי, בין תחנת הרכבת ואזור התעסוקה, בבוקר הלוך ואחה"צ בחזור. אוטובוסים רגילים דווקא אין.
  • עודד 31/08/2016 14:09
    המטרה היא לא להשתמש ברכב.
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.