רשת נתיבים ציבוריים חדשה תוקם בת"א - צפו במפה

הרשת תחבר בין נת"צים בינעירוניים לאלו העירוניים ויוצרת העדפה לתחבורה הציבורית
מערכת Bizportal | (8)

בשורה לנוסעים בתחבורה הציבורית בגוש דן. משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו היום (ד') על הסכם ראשון להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) חדשים בתל אביב שיתנו יתרון משמעותי בכבישים לאוטובוסים וכלי רכב ציבוריים.

ההסכם שנחתם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב הוא חלק משורה של הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם ערים נוספות בגוש דן, במסגרת תכנית כוללת של משרד התחבורה, להקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, במטרופולין תל אביב, באורך כולל של 500 קילומטרים.

הרשת מחברת בין נת"צים בינעירוניים לנת"צים עירוניים ויוצרת העדפה ברורה ורציפה לתחבורה הציבורית. מדובר על הכשרה של כ-350 קילומטרים של נתצ"ים חדשים ושדרוג של כ-135 קילומטרים של נתצ"ים קיימים. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה, בסיוע חברת נתיבי איילון וחברת "נתיבי ישראל". משרד התחבורה הקצה לשלב הראשון של הפרויקט, המכונה "מהיר לעיר" יותר ממיליארד שקל.

ההסכם בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב-יפו כולל בשלב הראשון הקמה של כ-15 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הבאים: בציר משה סנה - בני אפרים - רוקח יוקם נת"צ ימני לשני הכיוונים, באורך של 5.3 קילומטרים. בציר שאול המלך, בקטע שבין נמיר לאבן גבירול יוקם נת"צ ימני באורך של 1.2 קילומטרים, בשני הכיוונים.

בציר תל גיבורים – פרייגרנזון, בקטע  שבין צבי ללוחמים יוקם נת"צ ימני באורך של קילומטר, בשני הכיוונים. בציר קק"ל, בקטע שבין לבנון לאיילון (כיוון מערב), יוקם נת"צ ימני, באורך של 700 מטרים, בשני הכיוונים ובין לבנון לנמיר, נת"צ של 800 מטר, בשני הכיוונים. בציר וולנברג בקטע שבין רוזן – משמר הירדן יוקם נת"צ ימני באורך של 1.4 קילומטרים, בשני הכיוונים.

בציר הר ציון – שומרון, בקטע שבין בגין להר ציון יוקם נת"צ ימני (למזרח ונגדי למערב) באורך של 200 מטרים ובקטע שבין שומרון לקיבוץ גלויות יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 1.3 קילומטרים.

בציר לבון, בקטע שבין קיבוץ גלויות לבין צבי יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 800 מטרים. בציר בין צבי, בקטע שבין לבון לאיילון יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 900 מטרים. בנוסף לכך יוכשרו נתצ"ים קצרים, בצירים שוקן והר ציון – שומרון, באורך של 200 מטרים כל אחד.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

עלות השלב הראשון של פרויקט הנתצ"ים בתל אביב-יפו נאמדת בכ-340 מיליון שקלים. בשלב השני של הפרויקט שייחתם בקרוב, מתוכננים עוד כ-16 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) בתל אביב.

יצוין, כי בחודש אפריל השנה חתם משרד התחבורה על הסכמים עם שש ערים בגוש דן, להקמת כ-50 קילומטרים של נת"צים חדשים בתחומן. מדובר בערים: בת ים, חולון, לוד, רמלה, קרית אונו והוד השרון. בקרוב צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות, במטרופולין תל אביב. 

פרויקט "מהיר לעיר" כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס, מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן והקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי העדפה המתוכננים.

 

בכל הנתצ"ים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שהוסמכו לרשום דוחות לנהגים, שיתועדו כשהם חונים או נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית. הפעלת פקחים עירוניים בנתצ"ים התאפשרה בזכות חוק שיזם השר כץ בכנסת, המסמיך פקחים עירוניים לבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

הפרויקט ממומן במלואו על ידי משרד התחבורה. לטובת קידום הפרויקט מעמיד המשרד שורה של תמריצים והטבות לרשויות המקומיות שיינתנו בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות. משרד התחבורה קבע יעד לחתימת ההסכמים עם הרשויות, ככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם כך יגדל סל ההטבות והתמריצים שיוענק לה. עיריית תל אביב תקבל הטבות ותמריצים בשווי של 13% מעלות הפרויקט. תקציב זה יכול לשמש לקידום פרוייקטים תחבורתיים בעיר ושדרוג מרכיבים בפרויקט.

 

רשת הנתצ"ים החדשה תשתלב עם שתי תכניות נוספות שמקדם השר כץ בימים אלה בעלות של מיליארדי שקלים. פרויקט "הנתיבים המהירים" הכולל רשת של נתיבים מהירים, בכניסות לתל אביב, בדומה לנתיב המהיר משפירים לתל אביב. כלי רכב ציבוריים ומכוניות עם 3-4 נוסעים יוכלו לנסוע  בנתיבים אלה ללא תשלום.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אתי 01/09/2016 17:19
    הגב לתגובה זו
    מתנגדים כנראה......
  • 5.
    גרשון 31/08/2016 14:08
    הגב לתגובה זו
    טוב שאני לא גר בתל אביב . מעניין מה היה אומר מאיר דיזינגוף על כל התוכנית הזאת ועל מצב התחבורה בכלל בת"א .
  • 4.
    פשוט טיפשים זורקים כסף לחינם רק רכבת תחתית מתחת לגוש דן (ל"ת)
    תום 31/08/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תחבורה נורמלית 31/08/2016 12:41
    הגב לתגובה זו
    שיבחו את ההיא שעשתה תוכנית חדשה לאוטובוסים ושום דבר לאהשתנה רק נהיה יותר גרוע. מדוע לעזאזל אי אפשר לנסוע מפ"ת לצפון ת"א ישירות? שום קו לא מגיע לאזור נמל תל אביב רוב אלה שמבלים רוצים להגיע לים, לנמל, לאזור בילוי אז אין להם שום אוטובוס ישיר . קו 66 מגיע לארלוזורוב ומשם חצי שעה ברגל. כל הקוים וגם הרכבת יעשו אותו מסלול כלום לא השתנה במשרד התחבורה הדפוק. הרכבת סתם מיותרת עדיף היה רשת אוטובוסים מהירה ויעילה שמגיעה לכל מקום. מחכים לאוטובוס רבע שעה מינימום והוא מגיע עמוס בימי הקיץ אף מונית לא מגיעה ריקה לאזור ארלוזורוב בתל אביבי . לפטר את כץ הכושל .
  • 2.
    רמת אביב ג' 31/08/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
    כמות האוטובוסים הנוסעים בקק"ל איננה מצדיקה הפקעה של נתיב רגיל. משמעות המהלך היא יצירה מיותרת של פקקי תנועה סתם. פשוט סתם. 99% מהנוסעים בקק"ל אלו רכבים פרטיים. למען השם. בשביל מה נת"צ בקק"ל מלבנון עד לדרך נמיר? אוטובוס עובר שם אולי פעם ברבע שעה, וכיום גם אין פקקים מיוחדים. הפקעת הנתיב מיותרת וסתם פוגעת בתושבים.
  • 1.
    עודד 31/08/2016 11:27
    הגב לתגובה זו
    דרוש קו אוטובוס שמחבר בין תלאביב - רמת החייל וקרית אריה ומבצע רק 3-4 תחנות ויהיו פחות אלפי כלי רכב על הכביש, אבל אין כזה וזו רק דוגמא אחת לחוסר היעילות של התחבורה הציבורית. אז לא משנה כמה נתיבים יהיו כל עוד אין אוטובוסים למקומות עבודה מרכזיים בבוקר ואחהצ, אתה מחכה הרבה לאוטובוס, הוא עוצר לך ממש רחוק והוא מטייל שעה ב 100 תחנות עד שאתה מגיע לעבודה זה לא ממש יגרום לאנשים לוותר על רכב לעבודה.
  • תל אביבי 31/08/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    נסה לברר אם ביכולתך להגיע ברכבת מת"א לתחנת בני ברק. אם כן אז ישנו שאטל יעודי, וחינמי, בין תחנת הרכבת ואזור התעסוקה, בבוקר הלוך ואחה"צ בחזור. אוטובוסים רגילים דווקא אין.
  • עודד 31/08/2016 14:09
    המטרה היא לא להשתמש ברכב.
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי
מחירי הדירות לאן

המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים

בין מאי ליולי נמכרו 21,640 דירות צניחה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה, כשהיצע הדירות הלא מכורות מזנק בשיעור 19% ועומד על 82,530 - מספיק ל-31.1 חודשים של ביקושים - גם בשוק הדירות היד שניה נרשמת ירידה אבל מתונה יותר - במציאות הזאת, נראה שגם הורדת ריבית לא תצליח להחזיר את השוק למסלול

מנדי הניג |

אנחנו מסקרים את שוק הדיור כבר תקופה ארוכה, ובלא מעט מקרים הדגשנו כי המצב בשטח חמור אפילו יותר מזה שעולה מהנתונים הרשמיים של הלמ״ס. והטענה הזאת קיבלה תוקף גם בעונת הדוחות האחרונה, אז יזמיות הנדל״ן פרסמו נתונים על ירידה חדה במכירות ועל התכווצות משמעותית במספר החוזים החדשים שנחתמים. מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס" המשמעות היא שהמגמות לא נשארות רק על הנייר, אלא באות לידי ביטוי ישיר בתזרים של החברות, ביכולת שלהן להניע פרויקטים חדשים וגם ובעיקר בביטחון של המשקיעים.

עכשיו גם נתוני הלמ״ס עצמם לחודשים מאי-יולי מציירים תמונה ברורה ומדאיגה: יש ביקושים נמוכים במיוחד, צניחה במכירת דירות חדשות ועלייה מתונה בלבד בפעילות בשוק היד השנייה וגם זה רק אם נמדוד את יולי מול יולי. בסך הכול נמכרו בתקופה הזאת 21,640 דירות שזאת ירידה של 6% לעומת פברואר-אפריל השנה, ונפילה של כמעט 20% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.

שוק הדירות - תמונת מצב

אם מעמיקים בפילוח הנתונים רואים עד כמה המצב מחמיר מחודש לחודש. שוק הדירות החדשות בשפל היסטורי. 7,430 דירות בלבד נמכרו בשלושת החודשים  ירידה של 15% לעומת הרבעון הקודם ויותר מ-36% ירידה לעומת מאי-יולי 2024. אם מסתכלים על חודש יולי לבד אז אפשר לראות שיפור נקודתי לעומת יוני, אבל בהסתכלות שנתית מדובר בצניחה חדה של מעל 31%. מנגד, שיעור לא מבוטל 27.8% מהמכירות נעשה במסגרת תכניות ממשלתיות מסובסדות, מה שעוד יותר מדגיש את החולשה של השוק החופשי, כי אם לא היו את התכניות הממשלתיות המכירות היו צונחות אפילו יותר.

בשוק היד השנייה, לעומת זאת, התמונה אמנם לא כזאת טובה אבל היא יותר מתונה. בסך הכול נמכרו 14,210 דירות ביד שנייה במאי-יולי שזה מבטא ירידה זניחה של עשירית האחוז לעומת שלושת החודשים שקדמו לה, וירידה של כ-7% בלבד מול התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם כאן אם מודדים את יולי לבד אפשר לראות עלייה משמעותית באופן יחסי בקצב העסקאות, מה שמעיד שהרוכשים נוטים לחפש פתרונות מיידיים ונגישים יותר, גם במחיר של לוותר על דירה חדשה מהקבלן.

במקביל, מלאי הדירות הלא־מכורות ממשיך לעלות ומגיע כבר ל-82,530 יחידות זינוק של כ-19% לעומת השנה שעברה. מדובר בהיקף שמגלם 31 חודשי היצע בקצב המכירות הנוכחי, כלומר יותר משנתיים וחצי עד שניתן יהיה לספוג את המלאי הזה. המשמעות עבור היזמים היא לחץ הולך וגובר, והמשמעות עבור השוק כולו היא פוטנציאל לירידת מחירים, בעיקר כשביקושים חדשים מתקשים להתרומם בסביבת ריבית גבוהה ובמצב של אי-ודאות כלכלית. צריכים להבין, שירידת ריבית של רבע אחוז לא תשנה את התמונה הזאת כזה מהר, היא אולי תזריק קצת אופטימיות בשוק אבל כדי לחסל בזה היצע של מלאים צריכים הורדות ריבית מאסיביות וגם מהירות שזה תרחיש שעדיין לא נמצא על השולחן.


ינקי קוינט, מנכ״ל רמ״י צילום: שלומי יוסףינקי קוינט, מנכ״ל רמ״י צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"

מנכ״ל רמ״י, שלאורך התקופה האחרונה נשאר עקבי עם אמירותיו לגבי מחירי הדיור וטען באופן חד משמעי שהם בדרך לרדת - עכשיו קוצר את הפירות; עם ירידה במחירי הדיור בארבעת מדדי הדיור האחרונים שמבטאים כבר ירידה של 7%-10%; וגם: האם זה הזמן לקנות? או שיש עוד מקום לירידות

הבוקר התכנסנו בבורסה לניירות ערך בתל אביב לצורך וועידת התשתיות של ביזפורטל - להלן קישור לתוכן והנושאים אשר יעלו בוועידה - וכמובן שנמשיך לעדכן אתכם בתכנית בשוטף. בין האורחים המעניינים שהגיעו לכנס היה ינקי קוינט, מנכ״ל רמ״י - שבעוד מספר שבועות יסיים את תפקידו. קוינט ענה לנו על מספר שאלות חשובות שבוערות כיום לישראלי מהרחוב ששוקל האם לרכוש דירה או שלא. בין היתר הוא דיבר גם על שדה דב ואמר כי המחירים ירדו בעקבות השיווק האגרסיבי שביצעה רמ״י בשנה שעברה במתחם. כשעלתה שאלה מהקהל שאמרה: ״איך זה מתכתב עם מחיר דירה ממוצע של 8.5 מיליון שקל?״ ינקי ענה על זה משני כיוונים, דבר ראשון אלו לא באמת המחירים המייצגים ועדיין ניתן למצוא דירות עם מפרטים שונים ומיקומים אחרים במחירים נגישים יותר - ״בממוצע כ-60 אלף שקל למ״ר״ כדבריו. דבר שני, המנהל לא רצה ששדה דב יהפוך לאיזור שיאוכלס על ידי אוכלוסיה אמידה, ומבוגרת ולכן דחף להוזלת המגרשים והרחבת ההיצע.

ואז עלתה שאלה אפילו יותר ׳יומיומית׳ משתתף אמר שכבר בדרך לכנס הוצעה לו דירה בהנחה של 400 אלף שקל - הוא פנה בכנות לקוינט - ׳מה אתה אומר, היית לוקח את העסקה?׳. השואל אמר שהוא נדרש לקחת משכנתא של 1 מיליון שקל ולהביא הון עצמי מהבית - לסיכום - האם היית הולך על כזאת עסקה. קוינט ענה כי הוא חושב שהתשובה מורכבת, ובין היתר צריך לחשוב האם המקום נוח למגורים, האם המקום אטרקטיבי וכו׳. אבל כשעלתה שאלה חדה יותר שאמרה כי ״בשורה התחתונה - לקנות עכשיו או לחכות? ענה קוינט: ״הירידות לא יהיו דרמטיות, אנחנו מעריכים ירידה של אחוזים בודדים״. אם לנסות לתרגם את זה - קניית דירה למגורים לא כדאי לתזמן, המחירים יורדים זה נהיה נגיש יותר ויותר ואם היכולות שלכם מאפשרות את זה, אז לכו על העסקה. בעניין של השקעה, כנראה שיש למחירים עוד לאן לרדת.

בנוסף, ינקי טען כי יש נושא חשוב שלא מספיק מדובר ולא מתרחשת בו מספיק התקדמות והוא נושא הדיור להשכרה. אנחנו כותבים הרבה על נושא הדיור להשכרה ובין היתר קוינט נשאל בידי הקהל: מדוע בעצם צריך להוציא מכרזים של דיור להשכרה בשדה דב? והוא ענה כי עיריית תל אביב דרשה את זה וכשנשאל האם זה בעצם שוחד - ענה כי לא מדובר על שוחד אלא על כיפוף ידיים מסוים. גם כאמור, עיריית תל אביב הייתה מעוניינת לגוון את הקהל שיאכלס את המתחם ושהוא לא יאוכלס אך ורק על ידי אוכלוסיות אמידות ומבוגרות.


מצב הקרקעות בישראל

מעבר לשאלות הישירות מהקהל, קווינט עלה לבמה ונשא נאום מקיף על מצב הקרקעות והתשתיות בישראל. כבר בפתיחה הוא ביקש לתקן את מה שהוא מגדיר כסטיגמה: "אני כבר לא אוהב את הכותרת ש'קרקע היא חסם'. הקרקע היא הכלי שמאפשר את פרויקטי התשתיות, היא לא הבעיה אלא הבסיס לכל תהליך."

לדבריו, האסטרטגיה של רמ"י בשנים האחרונות הייתה לקחת תחומים שבעבר נוהלו בפטור ממכרז קרקעות חקלאיות, שטחי תעסוקה, מחצבות ואף מטמנות – ולהעביר אותם לעולם המכרזים. "עצם התחרות מייצרת ערך," אמר. "זה לא חייב להיות ערך כלכלי נטו. לפעמים זו יכולה להיות תחרות על מחיר למשתכן, על תעריף, על מחיר מטרה. אבל עצם המכרז מביא שקיפות, מאפשר לכל שחקן לגשת ומונע ספסרות."