ד"ר מיכאל שראל על חוק שכירות הוגנת: "מצטער להרוס את החגיגה" - צפו בקטע

ד"ר מיכאל שראל מתייחס לחוק שכירות הוגנת. "המדינה רוצה להתערב בשוק פרטי שעובד ויש בו תחרות, ולעשות רגולציה שתפגע באחד הצדדים ותעזור לצד השני מתוך אשליה שזה לא ישפיע על המחיר"
ענת דניאלי | (12)

חוק שכירות הוגנת ממשיך לייצר מחלוקות, עמדות מנוגדות וביקורות במיוחד מצידם של הכלכלנים הטוענים כי לא רצוי להתערב בשוק החופשי. נזכיר כי ח"כית סתיו שפיר וח"כ רועי פולקמן (כולנו) הגישו את הצעת חוק השכירות ההוגנת שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ביולי האחרון, והובילה להרבה ביקורות (לכתבה המלאה). כתוצאה מכך, ביקש שר האוצר, משה כחלון לדחות את ההצבעה במליאה בכדי שאגף התקציבים באוצר יגיש המלצות לדרך הנכונה לפקח ולתמרץ שכירות ארוכת טווח. ד"ר מיכאל שראל התייחס לדברים בתכנית 'עושים סדר' של החינוכית:

ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום 'קהלת' לכלכלה והכלכלן הראשי במשרד האוצר לשעבר פותח את הדיון בבעייתיות בהתניות של חוזים ואופציות קדימה ככאלה שיובילו לעליית מחירי השכירויות: "אם מכריחים את המשכיר לתת אופציה שהוא לא נותן היום, פחות כדאי לו להשכיר. זה לא אומר שלא ישכיר אלא שישכיר במחיר גבוה יותר. אם מכריחים את השוכר לקבל אופציה שלא קיימת היום יהיה לו יותר כדאי לשכור ויהיה מוכן לשלם יותר עבור חוזה השכירות. כתוצאה מכך, המחיר בשיווי המשקל של חוזה השכירות – יעלה. השוכרים יצטרכו לשלם יותר והמשכירים יקבלו יותר, בתמורה לזה הם יתנו אופציה שחלק מהאנשים רוצים אותה וחלקם מקבלים אותה היום וחלקם לא רוצים אותה או גם אם רוצים אותה לא בהכרח רוצים לשלם בעבורה את המחיר המלא שייגבה".

 שראל על שוק השכירויות וכשלי השוק בו: "אומרים ששוק השכירות הוא ג'ונגל ואולי זה טוב שהוא כך. יש 200 אלף משכירים ו-800 אלף שוכרים, יש שוק תחרותי שעובד ואין מונופול ושהממשלה תגיד "אין תחרות וחייבים להתערב כי המונופול מנצל את המסכנים שאין להם ברירה". למעשה, אין פה מונופול, יש 200 אלף משכירים המתחרים על 800 אלף שוכרים. חלק מהתופעות שאנו רואים היום למשל היא דרישה לערבות גבוהה או העובדה שלפעמים משכירים לא רוצים להשכיר ליותר משנה בחוזה מראש. התופעות האלה מתרחשות בגלל כשלי שוק וצריך לפתור אותם נקודתית ולא צריך לבוא עם רגולציה עצומה ובירוקרטיה אדירה לפתור אותם".

"כשל שוק אחד זה שמאוד קשה למשכיר לפנות שוכר שהורס את הדירה וכתוצאה מכך המשכירים לא רוצים לקחת סיכום ולהתחייב ליותר משנה. הפתרון הוא לאפשר תהליך מהיר של פינוי שוכרים שפוגעים במשכיר ולא לבוא עם רגולציה ובירוקרטיה נוספת"

שראל מסביר - תהיה עליית מחירים בעקבות החוק

"אני מצטער להרוס את החגיגה, אבל כל הרעיונות האלה מנוגדים לצורה שבה השוק עובד. בוא נניח שמגבילים חוזי השכירויות, נניח אי אפשר לעלות בכלל את שכ"ד או עד 2% בשנה וחייבים לחתום על חוזים ל-3 שנים – אז מה יקרה? מחיר השיווי משקל של השלוש שנים בממוצע יהיה בערך כמו שקורה עכשיו כל שנה וכתוצאה מכך, המחיר ההתחלתי בו אתה מתחיל את שלושת השנים, יצטרך להיות גבוה יותר, ותיווצר עליית מחירים".

 "הרי אין עודף היצע בשוק, לא עומדות דירות ריקות שלא מצליחים להשכיר אותן, מה שזה אומר זה שהמחיר היום פחות או יותר משקף את המפגש שבין ההיצע לביקוש. אם נותנים לאדם אופציה בחינם אם להשאר או לא באותו מחיר בחוזה, אזי האופציה הזו לא תהיה חינם ויהיה לה עלות בשכ"ד גבוה יותר".

"אם המדינה רוצה לסבסד שוכרים היא יכולה לעשות זאת בצורות שונות, פה לא מדובר במס או סבסוד, המדינה רוצה להתערב בשוק פרטי שעובד ויש בו תחרות, ולעשות רגולציה שתפגע באחד הצדדים ותעזור לצד השני מתוך אשליה שלא ישפיע על המחיר. יש כאן עלויות נוספות שכולם יישאו בהם, כמו בירוקרטיה אדירה של רשם שכירויות שרוצים להקים -  עוד משרד ממשלתי שיצטרך לעסוק בכל הבירוקרטיה". 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    התשואה בעולם 6% - 8% 16/03/2016 22:26
    הגב לתגובה זו
    לאחרונה המדינה הטילה 8% מס רכישה על הרוכשים להשכרה + מס שבח בעת המכירה ... הישראלים העבירו ב- 3 החודשים האחרונים 7,0000,000,000 שקל להשקעה בדירות להשכרה בברלין, במדריד וברצלונה ולארה"ב ... המדינה הופכת את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן בפריפריה, שהזוגות מקווים להשכיר את הדירה ולשכור דירה במרכז ... בהקרוב, יהיו פחות דירות להשכרה במרכז ויהיו הרבה מאד אזרחים שיבקשו לשכור במרכז ... להערכתי השוכרים יופתעו מעליות מחירי השכירות ... בקיצור, יהיה בלאגן גדול
  • 9.
    קבלן,בנק,ממשל=חזירות 16/03/2016 18:32
    הגב לתגובה זו
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90%= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות=פישר ברח+ עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל ושעושק את אזרחיה לעבדות, לטובת הלוביסטים,הבנקים והטייקונים =זה סיכון קיום המדינה!
  • 8.
    שני 16/03/2016 13:41
    הגב לתגובה זו
    אלפי יחידות דיור מושכרות בבתים פרטיים שחילקו את הדירה ל8 יחידות דיור ועוד 5 בחצר??? ואולי הם כן יודעים ומגוננים על המקורבים שלהם שמרוויחים עשרות אלפי שקלים לחודש בלי לדווח על שקל. העיקר נטפלים לגברת כהן ובעלה מחדרה שמשכירים 3 דירות 2 חדרים וחיים בקושי.
  • 7.
    החוק הכי מיותר בכנסת 16/03/2016 11:41
    הגב לתגובה זו
    להתחמק והשוכרים יסבלו. וממש למשטרה ולבתי המשפט אין מה לעשות אלא להתעסק עם מפירי חוק כזה. את עלות תוספת התקנים שתחסך יכולים לקחת לתמיכה בחלשים. חוק כזה מתאים אולי והדגש אולי למדינות כמו גרמניה ששם כמות הדירות להשכרה הרבה יותר גבוהה מדירות בבעלות ולכן המחיר זה לא האישו העיקרי.מכל בחינה זה חוק שמדכא את החופש ולכן דינו להיגנז וששסתיו שפיר תמצא סוס אחר לרכב עליו.
  • 6.
    עינת 16/03/2016 09:20
    הגב לתגובה זו
    החוק מיותר מכיוון שהיכן שנכנסת הממשלה יש כשלים .השוק עובד מצויין וכמו שהשוכר זקוק לדירה כך בעל הדירה זקוק לשוכר .הממשלה יכולה לבנות דירות להשכרה או לאפשר לריט לקנות ולהשכיר דירות ולא רק משרדים ושטחי מסחר.חוק מיותר של גברת מפונקת .
  • 5.
    פה טעית 16/03/2016 00:35
    הגב לתגובה זו
    "הרי אין עודף היצע בשוק, לא עומדות דירות ריקות שלא מצליחים להשכיר אותן" ביססת את טענותיך על קביעה לא נכונה. מכירים אותך ואת עמדותיך לא מהיום. מן הסתם אם לא היו ברשותך דירות שאתה משכיר לא היית מדבר כל כך הרבה שטויות. אתה מראש מתייחס לשוכרים כאילו הם נטל על בעלי דירות ומבטל מראש כל מערכת שיכולה להסדיר שוק פרוץ זה לטובת שני הצדדים. אני מניח ש-80 אחוז מהשוכרים בישראל היו מעדיפים לקנות דירות במחירים שפויים ולא להיות שפוטים של בעלי דירות. החזירות היהודית במיטבה. שראל עדיף שתשתוק כבר. לא ברור איך קבלת תואר דוקטורט.
  • מה קורה כאן 16/03/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    הזוגות הצעירים הפכו למשקיעי נדל"ן הרוכשים דירות בפריפריה במטרה להשכיר אותם ולשכור דירה למגורים באזור המרכז ... המדינה הטילה 8% מס רכישה על רוכשי דירה להשכרה + מס שבח בעת המכירה, ולכן הישראלים השקיעו ב- 3 החודשים האחרונים כ- 7,000,000,0000 שקל ברכישת דירות להשכרה בעולם ... המדינה עושה הכל כדי לצמצם את מלאי הדירות להשכרה באזור המרכז, ויוצרת ביקושים מטורפים לדירות להשכרה במרכז .... התוצאה תהיה עלייה תלולה במחירי השכירות באזור המרכז ... אם המדנה תחוקק פיקוח מחירים .... כמו במנהטן השוכרים ישלמו שרות אלפי שקלים כדמי פינוי לדירות המושכרות
  • 4.
    גיא 15/03/2016 23:09
    הגב לתגובה זו
    הביקוש עולה בהרבה על ההיצע ולא נראה כי הפער ייסגר בקרוב, נוצר כשל שוק, השתן עלה לראשם של משכירי הדירות ולכן יש צורך בהתערבות של הרגולטור!!!
  • שראל איש חכם המומחה בכלכלה בתחום הנדל"ן (ל"ת)
    אל תזלזל האיש הזה 16/03/2016 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שליו 15/03/2016 23:05
    הגב לתגובה זו
    ולא רוצים בכלל להתחייב. לפעמים צריכים לשנה עד שהדירה שלהם תתפנה או תיבנה. מה השטויות הללו של כחלון שנגרר אחרי ילדה הזויה, בדיחה.
  • 2.
    אריאל שרון 15/03/2016 21:49
    הגב לתגובה זו
    אלה יביאו עלינו את הקללהרק כוחות השוק יכתיבו.במקום להתערב שיבנו דירות זה מה שיוריד את המחירים
  • 1.
    סתיו שפיר 15/03/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    הצבור . כל יום גזירה חדשה על הצבור וכל זה כדי לכסות על כשל ממשלתי. אם יהיה רשם שכירויות ובירוקרטיה והתערבות בשוק השכירות בחוק דבילי .לאנשים ימאס והם ימכרו או יתנו לבני משפחה לגור שם וזהו. רשם שכירויות זה עוד פיקוח על האזרח למה שלא יהיה רשם מחירים לביגוד ולהנעלה ?
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.