טראמפ
צילום: gettyimages
ניתוח

איך התפשטות וירוס הקורונה מחלישה את סין ומחזקת את טראמפ?

בעשורים האחרונים כחמישית מהייצור בעולם עבר לסין. עכשיו, כשסין הפכה מרכזית מדי, מי שירוויחו הן דווקא מדינות נוספות באסיה ואולי גם באפריקה, לאחר שהחברות הגדולות הבינו שמסוכן מדי לשים את כל הביצים בסל אחד
ארז ליבנה | (10)

אחד הסממנים החשובים ביותר בעולמנו המודרני, כלומר הכפר הגלובלי, הוא היכולת לפזר את שרשרת הייצור בין מדינות, על מנת להוזיל את המוצרים ולתת לכל מדינה להתמקד באיכויות שהיא מביאה לשולחן.

 

אולם מה שקרה בפועל – מאז נפילת ברית המועצות והגוש הקומוניסטי – הוא שחברות אמריקאיות ואירופאיות רבות, העבירו את מרבית פס הייצור שלהם לסין. למה? הסיבות ברורות ובעיקר קשורות למחיר הנמוך של הייצור וכוח אדם בלתי נגמר.

במהלך העשורים האחרונים, סין, שרצתה להעלות את מעמד הביניים במדינה, העניקה תמריצים רבים לחברות לבוא ולייצר בשטחה – וגם הצליחה בכך. על פי הפרסומים, כ-19% מכלל הייצור בעולם עשה אלוקציה לסין.

המהפך שעבר על סין ב-3 העשורים האחרונים 

המעצמה האדומה, שגם כן קומוניסטית במהותה ונשלטת על ידי מפלגה אחת המייצגת את שבט ההאן – 90% מאזרחי המדינה – עברה שינויים רבים במהלך העשורים האחרונים. מספיק היה לראות שפתחו סניף של מקדונלדס בכניסה לעיר האסורה – קודש הקודשים הסיני – כדי להבין את גודל המהפכה, זו שכבר אי-אפשר היה להתעלם ממנה.

 

הכול נראה טוב וורוד, הן לכלכלה הגלובלית, שקיבלה זינוק משמעותי והן לכלכלה הסינית בראשותו של הנשיא שי ג'ינפינג, שהעביר את המדינה תהליך מודרניזציה מואץ והפך אותה לא רק מחברה יצרנית אלא גם לחברה צרכנית. אמנם תוך כדי היה נגיף ה-SARS ב-2003, אבל אז חשיבותה של סין לכלכלה העולמית לא הייתה מהותית כמו היום. 

17 שנים לאחר מכן, הפכה סין לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, שנייה רק לארצות הברית. יתר על כן, באמצעות תוכנית "החגורה והדרך", שהציגה ושאמורה לשדרג תשתיתית וכלכלית מדינות רבות באסיה ובאפריקה, סין הפכה לאיום על ההגמוניה האמריקאית בעולם.

הווירוס יסיים את מה שמלחמת הסחר החלה

על כל מגרעותיו, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ראה והבין. לא סתם הוא פתח איתם בחזית כלכלית וגרם למעצמות מסחריות אמריקאיות להעביר חלק משרשרת הייצור שלהם מסין למדינות אחרות. המכסים והאיומים היו ברורים ועשו את שלהם. אף אחד לא רצה להרגיז את הנשיא הכי תזזיתי בהיסטוריה של המעצמה הגדולה בעולם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אבל איפה שטראמפ לא הצליח, הווירוס החדש דווקא כן. כמו רכבת דוהרת שבולמת בלימת חירום ונעצרת בחריקת גלגלים על הפסים בתוך זמן קצר, כשבתוך כך היא גורמת לגלי הדף רבים, סין סגרה למסחר ותעשיה 21 מחוזות, בהם חוביי ושנגחאי, עד ל-9.2. לפחות לבינתיים ועד להודעה חדשה בה ייעצר התפשטותו של הנגיף, שכבר חצה אוקיינוסים והגיע ל-27 מדינות.

 

לפי דיווח של CNBC, המחוזות הללו אחראים ל-90% מהייצוא במדינה – שהסתכם ב-2018 ב-2.5 טריליון דולר – ו-80% מהתמ"ג הסיני. זו כמות בלתי נתפסת, שאת אדוותיה, הכלכלה העולמית תרגיש עוד זמן רב.

אם תרצו - טראמפ הוא המנצח הגדול מתקיפת נגיף הקורונה. הוא התמודד מול יריב חזק מאוד שתוך כדי הקרב, איבד מכוחו. טראמפ יודע שהסינים כבר לא יילחמו מולו בצורה משמעותית דרך הורדת המכסים, והוא גם יודע שהדבר החשוב להם ביותר הוא "ביטוח מפני אסונות".

סין הולכת לספוג מהלומה כלכלית גדולה והשאלה החשובה היא איך ארה"ב תוביל בהמשך את פתיחת השערים מול הסינים - טראמפ קובע, הוא שולט בעצם על הייבוא מסין, גם בלי המכסים. זו כנראה הסיבה שהסינים הורידו את המכסים על מוצרים מארה"ב. זה גם הוירוס, אבל זה בעיקר הצורך "להשלים"  עם טראמפ.    

אף אחד לא יודע עד כמה ישפיע הווירוס על הכלכלה העולמית

עכשיו כולם כבר מבינים את האימפקט. מספיק להסתכל על דיסני, שסגרה את המלון שלה בעיר ואת פארק השעשועים בהונג קונג, או אפל, גוגל ואמזון, שכולן נפגעו מהווירוס החדש, כדי להבין שאין ברירה אלא לבצע דיברסיפיקציה של שרשרת הייצור – כלומר, להמשיך את תהליך הגלובליזציה ולהפריד את שרשרת הייצור.

 

היטיב לתאר זאת שר המסחר של סינגפור, צ'אן צ'ון סינג שאמר ל-CNBC כי "כולם יושפעו מהמצב, השאלה היא רק עד כמה. כיום סין לא מייצרת רק מוצרי לואו-אנד, אלא גם מוצרי היי-אנד, מה שישפיע על שרשרת הייצור בכל העולם".

 

מה זה אומר? אמנם בשנים האחרונות סין מנסה להוריד את התלות שלה בייצור של המערב בתחומה ומפתחת יותר ויותר מתחמי ידע וייצור פנימיים, אבל ההשפעה בחודשים ובשנים הקרובות על כלכלתה יהיו משמעותיים מאוד.

התהליך לא יקרה ביום אחד, אבל הוא יקרה

אמנם סביר להניח שחלק משרשרת הייצור של חברות רבות – בהן גם ישראליות – יישאר בסין, אבל לכל אלה בוודאי יהיה גיבוי גם במדינות אחרות, למקרה שווירוס שכזה יתפרץ שוב.

האמריקאים, שידועים בדברים רבים, אך לאו דווקא ביכולתם לסלוח ולהעניק הזדמנות שנייה, לא יסתכנו בשנית במצב שבו יהיו תלויים כמעט לגמרי בכלכלה אחת. לפחות לא בזמן הנראה לעין.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלי 07/02/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    ניתוח נכון של המצב
  • 7.
    דירה = קורת גג 07/02/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    שחר 07/02/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    י
  • 5.
    אובמה זיהה ראשון 07/02/2020 00:54
    הגב לתגובה זו
    עם מדינות מזרח אסיה אחרות. הוא נמנע ממלחמת סחר ישירה
  • 4.
    דירה=קורת גג 07/02/2020 00:31
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    יואיל הכתב הנכבד להסביר איך השווקים לא יורדים? (ל"ת)
    הרדוף 06/02/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
  • zidberg 07/02/2020 07:41
    הגב לתגובה זו
    מוחלשת
  • 2.
    המבין 06/02/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    ברשת רצות המון קונספירציות בנושא ,האם באמת מדובר ביד אלוהים או המקרה בהופעת הוירוס בדיוק בזמן הזה ....
  • 1.
    סם 06/02/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    הוירוס לא ישפיע כלום על הכלכלה בטווח הבינוני ולא בארוך. זה ישפיע נקודתית באופן מועט על הדוחות של הרבעון הראשון 2020. וישכח לדפי ההיסטוריה. חבל על כל הקישקושים האלה
  • רו"ח מתחיל 07/02/2020 19:05
    הגב לתגובה זו
    עוד חזון למועד..
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.