החוק לשכירות הוגנת: מתכון להעלאת מחירים והקשחת תנאים

יריב פז, מנכ"ל ובעלים Paz Group ומנהל פורום נדל"ן בתפוז, על החוק לשכירות הוגנת שבפועל עשוי לפגוע בכולם
יריב פז | (7)

חברי הכנסת והיועצים המשפטיים מתווכחים ודנים כבר שנתיים במהות חוק השכירות ההוגנת. כעת מנסה שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, לאשר חוק שכירות חדש שינסה לתמרץ בעלי דירות להשכיר את דירתם לטווח ארוך. החוק החדש בעיקר מטיל חובות על המשכיר ואוסר עליו לחייב את השוכר לבטח את הדירה על חשבונו, וכן מגביל את הערבות שמשכיר יכול לגבות מראש מהשוכר.

הטלת מגבלות על בעלי הדירות מבלי שהמדינה מעניקה להם תמריץ בדמות הקלה משמעותית בתשלום מס שבח, מיסוי הכנסות משכר דירה או הקלה בתשלום מס רכישה, היא פתרון קל. הטעות היא שחברי הכנסת רואים שלא באופן מוצהר בבעלי הדירות כאנשים הרעים והעשירים ובשוכרי הדירות כטובים והמסכנים. הגישה הזו יוצרת עימה חוק חדש שלא באמת פותר את הבעיה ולא מסייע לאף אחד, מלבד למציאת פרצות להקשחת התנאים לשוכרי הדירות.

אם חברי הכנסת רוצים לתרום לשוק השכירות ולהביא להפחתת מחירים ויצירת דירות טובות וראויות, הם מחויבים להציע הטבה כלכלית לבעלי הדירות באופן כזה שיווצר אצלם תמריץ אמיתי לקבל אותה. אחרת, כל חוק שהם יזמו יתגלגל בסופו של דבר להעלאת מחירים בשוק בהיעדר כל פיקוח או מרשם שכירויות.

הטענה הרווחת היא שמרשם שכירויות יביא לעליות מחירים בשוק. אם הטענה הזו נכונה, אז תחדל מידית רשות המסים לפרסם את עסקאות האמת למכירת דירות המדווחות לה. הרי אותם דיווחים אמורים על פי גישת משרד המשפטים להביא לעליית מחירי הדירות, כפי ששקיפות של מרשם שכירות אמורה להביא לעלייה במחירי השכירות. כל שוק זקוק לשקיפות מחירים וחוזים, כשיש כזו מי שאינו נוהג על פי הנורמות ורוצה לחרוג מהן, בולט לרעה וזוכה ליחס שלילי וחוסר מענה של קונים.

 

חברי הכנסת חוששים להטיל פיקוח על בעלי הדירות אבל גם לא סבורים שהטלת מגבלות חדשות עליהם לא תביא עימה הרעה בשוק מבלי להסדיר אותו באמת. התוצאה עלולה להיות מצב שבו החוק החדש פוגע בכולם - בבעלי הדירות ובשוכרים, ומרע את מערכת האמון במקום לייצר סביבה של שכירות הוגנת. אחרי הכל, בעלי הדירות רוצים שהשוכרים יהיו מרוצים.

חוק שכירות הוגנת בישראל צריך לדאוג לאינטרסים של השוכרים ובעלי הדירות יחד, ולהגדיר מהן הזכויות של כל אחד מהצדדים. במצב שיש כיום, הענף פרוץ ואיש הישר בעיניו יעשה. המצב הזה מוביל בעלי דירות לדרוש ערבויות מוגזמות מהשוכר, ומאידך גיסא האיבה שלפעמים קיימת בהיעדר הסדרה גורמת לעתים לשוכרים לזלזל בציוד בדירה ולגרום לבלאי מהיר שלו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צודק ב 100 אחוז!! (ל"ת)
    בני 29/06/2016 06:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פועל פשוט 20/06/2016 07:31
    הגב לתגובה זו
    כל האנשים אם העניים הצרות על מי שיש לו. לעולם לא יגיעו למשהו. ולא אני לא עשיר ומאוד רחוק מזה. אבל תלמדו לפרגן
  • וווו 20/06/2016 12:29
    הגב לתגובה זו
    אותה
  • 2.
    ברור לכולם שסתיו ש. עשתה גו'ב על חשבון המפגינים (ל"ת)
    ח"כ סתיו היא ביזיון 19/06/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ' 19/06/2016 15:42
    הגב לתגובה זו
    המדינה , אתה רוצה להעלות מחיר תעלה ...כאילו שעד עכשיו היית פייה טובה ולא העלת מחירים כי ריחמת על אנשים...אם היית יכול להעלות היית מעלה...תור הזהב שלכם עומד להיגמר , מי שחכם יוצא מהשוק ומהר..ראה מכירת שלמה אליהו. לא מגיעה לכם שום הטבה , מספיק חלבתם אנשים , אני לא אמור לחפות על העובדה שקנית דירה במחיר מופקע..זו בעיה שלך. תתבייש לך.
  • שאול 19/06/2016 19:17
    הגב לתגובה זו
    מקווה שאתה לא צועק ככה על בית הקפה שאתה יושב בו, כי הוא מרוויח עליך כשאתה קונה קפה. רק בארץ שונאים אנשים מרוויחים
  • קרולי 20/06/2016 12:31
    שאתה לא משהו בכלכלה ואקטואליה או שאתה אינטרסנט....או שניהם......הקוזאק הנגזל....
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.