חיסון קורונה
צילום: טוויטר

ה-FDA אישר את חיסוני הקורונה המעודכנים של מודרנה ופייזר

עונת חיסוני הקורונה מתחילה בעקבות רצף ארוך של מקרים בקיץ, שהעמיד בספק את הגישה של ה-FDA לחיסון נגד קורונה, המבוססת על מודל החיסון השנתי נגד שפעת; בעוד שכמחצית מאוכלוסיית ארה"ב מקבלת חיסוני שפעת שנתיים, רק כ-20% מהמבוגרים בארה"ב קיבלו את החיסון המעודכן בשנה שעברה
אדיר בן עמי | (1)

אישור ה-FDA הגיע שלושה שבועות מוקדם יותר מאשר בשנה שעברה, כשניתן ב-11 בספטמבר, לאחר שרוב בתי הספר הציבוריים בארה"ב כבר פתחו את שנת הלימודים. פייזר PFIZER הצהירה כי תוכל לספק את החיסון החדש תוך 24 שעות, ואילו מודרנה  MODERNA ציינה שהחיסון שלה יהיה זמין "בימים הקרובים".

הודעת ה-FDA ביום חמישי לא כללה התייחסות לנובאווקס, שגם היא מתכננת להשיק חיסון קורונה מעודכן בקרוב. על פי ה-FDA, אנשים מגיל 12 ומעלה זכאים כעת למנה אחת של החיסון המעודכן של פייזר או מודרנה, בתנאי שחלפו לפחות חודשיים מאז החיסון האחרון שלהם נגד קורונה. החיסונים אושרו גם לילדים בגילאי 6 חודשים עד 11 שנים.

עונת חיסוני הקורונה מתחילה בעקבות רצף ארוך של מקרים בקיץ, שהעמיד בספק את הגישה של ה-FDA לחיסון נגד קורונה, המבוססת על מודל החיסון השנתי נגד שפעת. בעוד שמקרי שפעת עולים בצורה צפויה בסוף הסתיו ובמהלך החורף, ונעלמים כמעט לחלוטין באביב ובקיץ, אשפוזים עקב קורונה נמצאים במגמת עלייה מאז מאי.

שיעור האשפוזים הקשורים לקורונה כיום דומה לרמה שנצפתה בפברואר, על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC). העלייה במספר המקרים עשויה לעודד יותר אמריקאים להתחסן, אך התחזיות בוול סטריט מתונות. אנליסטים צופים מכירות של כ-2.5 מיליארד דולר לחיסון הקורונה של מודרנה במחצית השנייה של השנה, ו-4.5 מיליארד דולר לגרסה של פייזר. לגבי נובאווקס, הצפי הוא למכירות של 210 מיליון דולר בלבד.

מכירות החיסונים העולמיות בירידה

סך המכירות העולמי הצפוי של 7.2 מיליארד דולר בחיסוני קורונה משלושת היצרנים בין יוני לדצמבר נמוך משמעותית בהשוואה לשנה שעברה, כאשר שלוש החברות דיווחו יחד על הכנסות של 11.5 מיליארד דולר במחצית השנייה של השנה. מכירות חיסון הקורונה של מודרנה לבדה הסתכמו ביותר מ-18 מיליארד דולר ב-2022.

התחרות על חוזים עם רשתות בתי מרקחת ורוכשים גדולים אחרים בארה"ב נראית עזה. בתחילת אוגוסט, מודרנה הפחיתה את תחזית המכירות השנתית שלה בעד 25%, בין היתר בשל התחרות הקשה בארה"ב. "הלחץ התחרותי כיום גדול בהרבה מאשר בשנה שעברה," ציין המנכ"ל סטפן בנסל.

החיסונים מבוססי ה-mRNA של פייזר ומודרנה עודכנו כדי להתמודד עם זן הקורונה הידוע כ-KP.2, בעוד שהחיסון המסורתי מבוסס החלבון של נובאווקס מכוון לזן JN.1. ה-FDA טרם אישר את החיסון המעודכן של נובאווקס. JN.1 היה אחראי לחלק ניכר מזיהומי הוקורנה בתחילת השנה, אך כעת שכיחותו פחתה. KP.2, הנגזר מ-JN.1, גם הוא פחות נפוץ מאשר באביב, אם כי הזן KP.2.3 הנגזר ממנו מהווה כעת 14.4% מהמקרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

יועצים חיצוניים ל-FDA המליצו בפגישה ביוני שיצרני התרופות יתמקדו ב-JN.1, מחשש שבחירת זן חדש יותר תמנע מנובאווקס להספיק להכין חיסון לעונה. בפגישה, ד"ר פיטר מרקס, בכיר ב-FDA, הביע דאגה שהתחשבות ביכולת של נובאווקס לעמוד בקצב מונעת מארה"ב לקבל חיסונים מעודכנים יותר. "אנחנו תמיד אומרים שלא צריך לרדוף אחרי זנים, אבל אנחנו משלמים פרמיה גבוהה מאוד עבור חיסוני mRNA כדי שיהיו לנו החיסונים העדכניים ביותר," אמר מרקס.

באמצע אוגוסט, ה-FDA ביקש ממפתחי התרופות להשתמש ב-KP.2 אם אפשר, בהתחשב בעלייה במקרי קורונה ובניטור הסכנות של הזנים המתפשטים. מודרנה ופייזר אימצו את השינוי.

בעוד שכמחצית מאוכלוסיית ארה"ב מקבלת חיסוני שפעת שנתיים, רק כ-20% מהמבוגרים בארה"ב קיבלו את החיסון המעודכן בשנה שעברה. חברות התרופות מקוות להתאוששות שוק חיסוני הקורונה באמצעות חיסונים משולבים, שיספקו הגנה הן מפני קורונה והן מפני שפעת. מודרנה מובילה בתחום זה, לאחר שהציגה ביוני נתונים המראים שהחיסון המשולב הניסיוני שלה הציג ביצועים טובים יותר מחיסונים נפרדים בניסוי גדול. החברה מקווה להשיק את החיסון בשנה הבאה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה עם דיווח על מחלות אוטואמוניות לאחר חיסוני קורונה ? (ל"ת)
    אסתר 23/08/2024 06:58
    הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.