בואינג לא תייצר מטוס חדש בקרוב - מה הבעיה הפעם?
בעיות איכות, עיכובים רגולטוריים ושחיקה בנתח שוק גרמו לרבים לתהות מתי ענקית התעופה BOEING תחל לתכנן מטוס חד מעברי חדש לגמרי. המנכ"ל הפורש, דייב קלהון, היה נחרץ בהחלטתו לא לתכנן מטוס חדש שיוכל להתחרות באיירבוס ונראה שהמנועים עשויים לספק לו סיבה נוספת, כאשר מנועי הדור הבא צפויים להגיע רק ב-2035.
יתכן וההחלטה של קלהון הייתה משתנה במידה והטכנולוגיה הייתה מסוגלת לספק שיפור משמעותי. "אני רוצה לבנות מוצר שיבדל את בואינג ויחליף לחלוטין את המטוסים שהגיעו לפניו", אמר קלהון בעבר. "הוא חייב להיות בלפחות 20%, 25% ואולי 30% יותר טוב מהמטוסים שהוא יחליף.
המנועים ממלאים תפקיד משמעותי בשיפור עלויות התפעול של המטוס. הבעיה של בואינג היא תכנית CFM RISE, מיזם המתחלק שווה בשווה GE Aerospace ו-Safran. מנועי ה-LEAP של השותפות הזו מניעים כיום מטוסים מדגמי 737 החדשים ו-A320. מנוע ה-RISE שואף לצריכה דלק טובה יותר ב-20% ויכול לשלב חומרים חדשים, מערכות היברידיות חשמליות וארכיטקטורת איוורור חדשה ומוזרה למראה. עם זאת, המנוע הזה לא צפוי להיות מוכן כאמור עד 2035.
המנוע הזה צפוי לעמוד בדרישות של קלהון, במידה והמנכ"ל היה נשאר עד אז בתפקיד, היות והוא אמור להפוך כל מטוס שנוצר קודם לכן למיושן. בעקבות זאת, עם סייקל פיתוח של בין 6 ל-7 שנים, השקה של מטוס חדש לפני 2035 לא צפויה להיות חכמה כלכלית עבור בואינג, בהתחשב בכך שהמתנה של חמש שנים נוספות תאפשר לענקית התעופה לייצר מטוסים בעלי חיי ייצור ארוכים באופן משמעותי.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זו בעיה עבור בואינג. החברה תצטרך לחכות עד 2035 על מנת לייצר מטוס חדש עם מנוע חדש, מה שאומר עשור של נתח שוק קטן יותר, עם תזרים מזומנים קטן יותר במטוסים צרי הגוף. בנוסף לכל זה, עלות הפיתוח של מטוסים רק הולכת ומתייקרת. בבנק אוף אמריקה אמרו לאחרונה כי עלות פיתוח ה-787 עמדה על 15 מיליארד דולר. כולל אינפלציה, העלות היום תעמוד על 25 מיליארד דולר. מטוס חדש לגמרי יכול לעות לפחות 30 מיליארד דולר.
המרוויחה הברורה מהעניין היא כמובן איירבוס, למרות שלפי הערכות הסיכוי שייצא מטוס חדש לפני שמנוע ה-RISE יגיע לשוק הוא קטן מאוד.
הדוחות לרבעון הראשון
ענקית התעופה האמריקאית דיווחה בדוחותיה האחרונים על הפסד מתואם של 1.13 דולר למניה על הכנסות של 16.6 מיליארד דולר. בכך החברה עוקפת את ציפיות האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 1.76 דולר למניה על הכנסות של 16.23 מיליארד דולר. בואינג סיפקה 67 מטוסי 737 ברבעון עד מרץ, ירידה של 41% מהשנה שעברה. לרבעון הבא מצפים בוול סטריט כי החברה תרשום הפסד מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 20.15 מיליארד דולר.
למרות האירוע החמור בחודש ינואר במהלכו נתלשה דלת מטוס 737 בזמן טיסה שגרמה לה להאט את ייצור המטוסים הנמכרים ביותר שלה, בואינג מסרה כי שרפה 3.93 מיליארד דולר מזומנים ברבעון הראשון, טוב מהציפיות של אנליסטים לשריפת מזומנים של 4.49 מיליארד דולר. בחודש שעבר ציינה החברה שהיא תשתמש בין 4-4.5 מיליארד דולר עקב המשבר שנגרם בעקבות אותה התאונה שבה היה מעורב מטוס 737 MAX 9 כמעט חדש.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד עלה מהדוחות כי בואינג רשמה תזרים מזומנים חופשי שלילי משמעותי של 3.9 מיליארד דולר, המצביע על שריפת מזומנים גדולה יותר בהשוואה לשנה הקודמת (786 מיליון דולר). ההכנסות ממטוסים מסחריים הסתכמו ב-4.7 מיליארד דולר, ירידה של 31% כתוצאה מירידה במסירות של מטוסי ה-737 וקרקוע של מטוסי ה-737-9. מנגד, צבר ההזמנות גדל ל-529 מיליארד דולר, עם למעלה מ-5,600 מטוסים מסחריים, מה שמצביע על הכנסות עתידיות פוטנציאליות. בנוסף בואינג מצליחה להפחית חובות ולהקטין את החוב הכולל מ-52.3 מיליארד דולר שנרשם בתחילת הרבעון ל-47.9 מיליארד דולר.
מאז התאונה ב-5 בינואר במטוס אלסקה איירליינס, מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) הטיל מכסה על ייצור מטוסי ה-737 MAX של החברה. ה-FAA גם הורה לבואינג לפתח תוכנית מקיפה לטיפול ב"בעיות בקרת איכות מערכתית". הגברת הביקורות הרגולטוריות במפעל של בואינג הורידו בחדות את תפוקת הייצור של המטוסים הרווחיים ביותר של החברה.
החברה נסחרת כעת לפי שווי של 113.6 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית בואינג נפלה ב-29% מתחילת השנה וב-10% ב-12 החודשים האחרונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
