נתח השוק של טסלה בארה"ב משתפר - מכרה מספר שיא של רכבים
נתוני המסירות של טסלה TESLA INC התפרסמו והתוצאות מפתיעות בהתחשב באתגרים הרבים בתעשיית ה-EV, כמו העלאות ריבית, ירידת מחירים במגזר הרכבים החשמליים המשומשים והפסדים הקשורים ל-EV אצל יצרניות הרכבים המסורתיות.
החברה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.
כמה רכבים חשמליים קנו בארה"ב?
האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.
אז כמה מכרו שאר חברות הרכב לרבעון? יונדאי מכרה 16,265 רכבים, עלייה של 190% משנה לשנה. BMW מכרה 14,374 יחידות, עלייה של 103%, בעוד המכירות של ריביאן עמדו על 13,553, עלייה של 68%. חברת פורד מכרה 25,937 יחידות, עלייה של 28%. מכירות ג'נרל מוטורס צמחו לאט יותר, בשיעור של כ-20% ברבעון הרביעי, אך GM סיימה את השנה כמוכרת רכבי ה-EV השנייה בגודלה עם כ-76,000 רכבי BEV שנמכרו.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבים חשמליים עדיין נחשבים לרכבי יוקרה
דגמי יוקרה היוו כ-67% מכלל מכירות BEV, קרוב מאוד ל-69% ברבעון הרביעי של 2022. רכבי יוקרה הסתכמו בכ-33% מכלל מכירות BEV שאינן של טסלה, לעומת כ-28% לפני שנה. המכירות של מכוניות BEV לא יוקרתיות, הסתכמו בינתיים רק בכ-4% ממכירות המכוניות הלא יוקרתיות בארה"ב, סימן לכך שעדיין נדרשת עבודה בהנגשת הרכבים החשמליים לקהל יעד גדול יותר. רוב הרכבים החשמליים עדיין נמכרים רק ללקוחות אמידים יותר.
טסלה, הנחשבת למותג יוקרה, עשתה את שלה בניסיון להגדיל מכירות, והורידה מחירים ב-2023. המחיר הממוצע של טסלה חדשה בעולם עומד על כ-45,000 דולר, נמוך ממחיר ממוצע של 48,000 דולר בארה"ב. לפי הערכות החברה פועלת ליצור דגם במחיר נמוך יותר במטרה להרחיב את שוק היעד שלה ולהגן על נתח השוק שלה בשנים הקרובות. עדיין לא ידוע מתי הדגם המוזל יגיע לכבישים.
בישראל טסלה צפויה להיות עוד יותר יקרה. העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים אומנם נדחתה בחודש, אך יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה כבר כי תעלה את מחירי הרכבים על רקע העלאת המס הצפויה. מס הקנייה יעלה מ-20% ל-35% וההשפעה שלו על המחיר הסופי היא כ-7% וטסלה אכן מעלה את מחיר הדגם הבסיסי ב-15 אלף שקל ל-222 אלף שקל.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עלייה כפולה של כ-14% תהיה במחיר טסלה מודל Y למחיר של 254 אלף שקל. יתר הדגמים יעלו בשיעורים נמוכים של כ-4%-5%. העליות האלו הן מעין אוטומטיות. כאשר אין באמת סיבה אמיתית להעלאות מחיר בהינתן ששערי החליפין בירידה ובהינתן שהתחרות מתעצמת.
הדוחות לרבעון השלישי
בדוחותיה האחרונים רשמה ענקית הרכבים החשמליים רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר.
- 1.רפי 10/01/2024 21:42הגב לתגובה זוקניתי בדיוק לפני שנה ב-10,000$ עוזב אותה לפחות עשור..מקווה שתוסיף עוד 0 אחד לפחות
- יהלום 10/01/2024 23:01הגב לתגובה זווגם שהפיתוחים מתקדמים ומצטרפים לצמיחת הרווחיות (גם אני חושב שהיא אפל הבאה)
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
