טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

נתח השוק של טסלה בארה"ב משתפר - מכרה מספר שיא של רכבים

החברה מכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. טסלה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים 
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה טסלה מסירות רכב

נתוני המסירות של טסלה TESLA INC התפרסמו והתוצאות מפתיעות בהתחשב באתגרים הרבים בתעשיית ה-EV, כמו העלאות ריבית, ירידת מחירים במגזר הרכבים החשמליים המשומשים והפסדים הקשורים ל-EV אצל יצרניות הרכבים המסורתיות.

החברה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.

 

כמה רכבים חשמליים קנו בארה"ב?

האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.

אז כמה מכרו שאר חברות הרכב לרבעון? יונדאי מכרה 16,265 רכבים, עלייה של 190% משנה לשנה. BMW מכרה 14,374 יחידות, עלייה של 103%, בעוד המכירות של ריביאן עמדו על 13,553, עלייה של 68%. חברת פורד מכרה 25,937 יחידות, עלייה של 28%. מכירות ג'נרל מוטורס צמחו לאט יותר, בשיעור של כ-20% ברבעון הרביעי, אך GM סיימה את השנה כמוכרת רכבי ה-EV השנייה בגודלה עם כ-76,000 רכבי BEV שנמכרו.

 

רכבים חשמליים עדיין נחשבים לרכבי יוקרה

דגמי יוקרה היוו כ-67% מכלל מכירות BEV, קרוב מאוד ל-69% ברבעון הרביעי של 2022. רכבי יוקרה הסתכמו בכ-33% מכלל מכירות BEV שאינן של טסלה, לעומת כ-28% לפני שנה. המכירות של מכוניות BEV לא יוקרתיות, הסתכמו בינתיים רק בכ-4% ממכירות המכוניות הלא יוקרתיות בארה"ב, סימן לכך שעדיין נדרשת עבודה בהנגשת הרכבים החשמליים לקהל יעד גדול יותר. רוב הרכבים החשמליים עדיין נמכרים רק ללקוחות אמידים יותר. 

טסלה, הנחשבת למותג יוקרה, עשתה את שלה בניסיון להגדיל מכירות, והורידה מחירים ב-2023. המחיר הממוצע של טסלה חדשה בעולם עומד על כ-45,000 דולר, נמוך ממחיר ממוצע של 48,000 דולר בארה"ב. לפי הערכות החברה פועלת ליצור דגם במחיר נמוך יותר במטרה להרחיב את שוק היעד שלה ולהגן על נתח השוק שלה בשנים הקרובות. עדיין לא ידוע מתי הדגם המוזל יגיע לכבישים.  

בישראל טסלה צפויה להיות עוד יותר יקרה. העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים אומנם נדחתה בחודש, אך יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה כבר כי תעלה את מחירי הרכבים על רקע העלאת המס הצפויה. מס הקנייה יעלה מ-20% ל-35% וההשפעה שלו על המחיר הסופי היא כ-7% וטסלה אכן מעלה את מחיר הדגם הבסיסי ב-15 אלף שקל ל-222 אלף שקל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עלייה כפולה של כ-14% תהיה במחיר טסלה מודל Y למחיר של 254 אלף שקל. יתר הדגמים יעלו בשיעורים נמוכים של כ-4%-5%. העליות האלו הן מעין אוטומטיות. כאשר אין באמת סיבה אמיתית להעלאות מחיר בהינתן ששערי החליפין בירידה ובהינתן שהתחרות מתעצמת.

 

הדוחות לרבעון השלישי

בדוחותיה האחרונים רשמה ענקית הרכבים החשמליים רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רפי 10/01/2024 21:42
    הגב לתגובה זו
    קניתי בדיוק לפני שנה ב-10,000$ עוזב אותה לפחות עשור..מקווה שתוסיף עוד 0 אחד לפחות
  • יהלום 10/01/2024 23:01
    הגב לתגובה זו
    וגם שהפיתוחים מתקדמים ומצטרפים לצמיחת הרווחיות (גם אני חושב שהיא אפל הבאה)
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.