זו הסיבה שהעובדים ההיספנים בארה"ב יפגעו יותר משאר האוכלוסייה

בנק וולס פארגו צופה פגיעה כלכלית קשה בעובדים ההיספנים בארצות הברית בעיקר בגלל סוג העבודה שלהם והגיל
דור עצמון | (6)

הבנק האמריקאי וולס פארגו WELLS FARGO & CO מעריך כי אם המצב בשווקים ימשיך להידרדר לכדי מיתון - קל ככל שיהיה - עובדים היספנים יספגו מכה קשה. "שיעור האבטלה ההיספני נוטה לעלות גבוה באופן לא פרופורציונלי מהממוצע הארצי במהלך מיתון כלכלי", כתב הכלכלן הראשי של הבנק, ג'יי ברייסון. כך לדוגמה מציינים בבנק כי מ-2006 עד 2010, שיעור האבטלה ההיספני עלה בכ-0.8%, בעוד ששיעור האבטלה הלא-היספני טיפס בכ-0.3%.

בבנייה, למשל, ההיספנים מהווים שליש מהעובדים, בהשוואה ל-18% מסך התעסוקה של משקי הבית. המגזר, שרגיש להעלאות הריבית, יתמודד עם "אתגרים חריפים בשנה הקרובה", אמר ברייסון. שיעורי המשכנתאות זינקו ליותר מ-6% והיתרי הבנייה כבר ירדו ביותר מ-10% מאז סוף השנה שעברה, הוא ציין.

כמו כן, תהיה ירידה תלולה יותר בהוצאות הסחורות במהלך השנה הבאה, הודות לירידה בביקושים. נכון לעכשיו, ההוצאה הכוללת של הצרכנים גבוהה ב-14% מפברואר 2020 וההוצאות האמיתיות על שירותים עלו בפחות מ-1% במהלך אותה תקופה. "סביר להניח שהרוטציה בהוצאות תוביל לקיצוצים חדים יותר בתעשיות הקשורות לסחורות מעבר לבנייה, כולל תחבורה ומחסנים, מסחר קמעונאי וסיטונאי וייצור - כל הענפים שבהם ההיספנים מייצגים נתח לא פרופורציונלי מכוח העבודה", אמר בריסון.

עם זאת, ריכוז עבודה במגזר הפנאי והאירוח, שנפגע קשה במהלך המגיפה וכעת מתאושש יפה, עשוי להקל על חלק מהפגיעות הצפויות הללו. לא רק שהצרכנים יעדיפו לצאת לחופשות שנשללו מהם בתקופת הקורונה או אכילה בחוץ, אלא שהתעסוקה בענף עדיין נמצאת עדיין כ-7% מתחת לרמה שלפני הקורונה, כתב בריסון.

בכל הנוגע לגיל, עובדים היספנים הם בדרך כלל צעירים יותר מהאוכלוסייה הכללית. "עובדים זוטרים נוטים להיות מפוטרים בשיעור גבוה יותר מעובדים בעלי ותק רב יותר", אמר ברייסון. "פחות שנות ניסיון מקשה על מציאת עבודה חדשה בשוק עבודה חלש". עם זאת, הוא לא צופה שהמיתון הבא יפגע בשוק העבודה כפי שקרה במיתונים שאירעו בעבר.

"מעסיקים בילו את רוב הזמן בחמש השנים האחרונות במאבק למצוא עובדים", אמר ברייסון. "אנו צופים שהמעסיקים יחזיקו חזק יותר בעובדים מאשר במהלך מיתונים קודמים, תוך הבנה טובה יותר של כמה קשה זה עשוי להיות להעסיק אותם בחזרה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    למי אכפת מה המוצא? (ל"ת)
    17/09/2022 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כ 17/09/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    "תרוצים" על אפלייה ,דיסקרימינציה,אפרטהייד שמעתם?בקיצור חסר שוויון מגדרי,השאר תירוצים
  • 3.
    א 17/09/2022 12:56
    הגב לתגובה זו
    שוכן במרומים,והשמיים זה ואקום,מסקנה אלוהים זה ואקום,כמו פוטין,ואקום רצחני,כן כן
  • 2.
    קש 17/09/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא יותר מורכבת כי השכר כיום לא יכול לאפשר קיום בכבוד .עליית מחירי הנכסים משפיעים על השכירות כמו כן מחירי האנרגייה ומחירי המזון כל זה ביחד גורם ליאוש וחוסר רצון מצד העובדים לאייש משרות אך המיתון יעשה את ההבדל .על פי דעתי מחירי הנכסים והשכירות ירדו כמו כן מחירי האנרגייה והמזון וכמובן רמת החיים ואז העובדים יתחילו לאייש את המשרות
  • 1.
    גורי 17/09/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    פה החרדים לא עובדים במהלך ואיך להם בעיה כי אלוהים דואג להם שולח להם כסף לקיום
  • מ 17/09/2022 12:54
    הגב לתגובה זו
    הבנתי וזה נכון המדינה זה "השם" ישראל כזכור פעם יעקב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.