יום האהבה
צילום: Pixbay

יום אהבה שמח: הצרכן האמריקאי צפוי להוציא מחר 24 מיליארד ד', גידול של 10% מאשתקד

בשנה שעברה הוציא הצרכן האמריקאי כ-21.8 מיליארד ד'. ההוצאות הגבוהות הן חרף נתוני האינפלציה כאשר 76% מהצרכנים דיווחו שדווקא נוכח השפעות המשבר מחוות רומנטיות חשובות להן מבעבר. הוצאות הצרכנים על אירועי תרבות צפויים להסתכם בכ-41%, קרוב למספרי טרום המגפה, אז עמדו על 45%. 
תומר אמן |

הצרכן האמריקאי צפוי להוציא סכום של כ-23.9 מיליארד דולר ביום האהבה הקרוב, כך על פי דיווח מצד פדרציית המסחר הקמעונאי הלאומית. מדובר בגידול של כ-10% על נתון זה בשנה הקודמת אז הסתכמו ההוצאות בכ-21.8 מיליארד דולר. עוד דיווחה הרשות - שמספקת את הנתונים עבור יום האהבה מאז 2004 - כי במידה ויעמוד בתחזיות יהפוך יום האהבה הקרוב לגדול ביותר מבחינת מונחי הוצאת כספים מאז שהחלו המדידות. 

מדובר איפוא בנתוני הוצאת כספים גדולה מצד הצרכן האמריקאי, כאשר זאת על רקע האינפלציה הגואה במדינה. על פי חישובי האנליסטים, צפויה כל משפחה אמריקאית להוציא סכום הגבוה ב-250 דולר בכל חודש כתוצאה מהאינפלציה, או כ-3,000 דולר נוספים כל שנה. 

סקר צרכני שנערך בנושא על ידי חברת המדיה האמריקאית Market Track מצא כי קרוב ל-75% מהצרכנים המקומיים מאמינים שהאינפלציה תשפיע על סכומי הכסף אותם הם מוציאים במהלך החג כאשר חצי מהנשאלים מאמינים כי תהיה לה השפעה מינורית על ההוצאות בעוד שכ-24% מאמינים כי היא תשפיע על הוצאות אלו באופן משמעותי. 

על מנת להתמודד עם המצב, 43% מהנשאלים בסקר מסרו כי יתרו אחר הנחות, מבצעים וקופונים. עוד דווח כי 32% מתכננים כעת לקנות בכמה רשתות קמעונאויות שונות על מנת להוזיל את העלויוץ, וכי 24% מתכננים לרכוש את המוצרים בכמויות נמוכות יותר השנה וזאת למטרה זהה בדיוק. 

מנגד, נתונים אלו יכולים לעזור להסביר כיצד יותר ממחצית (53%) מסך כל 8,000 הנשאלים מתכננים לדברם להעביר את החג כפי שהעבירו אותו עד כה. כל רוכש צפוי להוציא השנה כ-175.41 דולר בממוצע, זאת לעומת 164.76 דולר בתקופה המקבילה. כאשר נשאלו הצרכנים מדוע כה רבים מהם אכן מעוניינים להשקיע את הסכומים הגבוהים המדוברים בחג הקרוב דווקא כשנראה כי חבל הכלכלה מתהדק להם סביב הצוואר, נתון מוחץ של כ-76% מהנשאלים השיבו כי לראייתם חלה עליהם חובה יתרה לחגוג את החג בעת האחרונה בעקבות מצב התחלואה הנוכחי במדינת ארצות הברית. 

"לאחר רמת הרכישות ההיסטורית שנצפתה במהלך תקופת החגים אנו מאמינים שהמספרים החזקים ימשכו אל תוך חג יום האהבה", אמר נשיא פדרציית המסחר הקמעונאי הלאומית, מאת'יו שיי. "מדובר באירוע חשוב עבור מרבית האמריקאים, בייחוד כאשר המדינה עומלת על לנתב עצמה אל מחוץ לימים הקשים של המגפה, ולרשתות השיווק עניין רב בלעזור לאותם צרכנים להעביר את החג בצורה אותה יזכור האחרון לטובה", הוסיף. 

תוצאות הסקר המנורמלות הראו כי הצרכן האמריקאי צפוי להוציא סכום של כ-6.2 מיליארד דולר על תכשיטים (אם כי נתון זה נמצא בירידה - עוד על כך בהמשך) וכ-4.3 מיליארד דולר נוספים עבור בילוי נוסף בחוץ (מסעדה, קולנוע, תיאטרון וכו'). עוד יוציא הציבור כ-2.2 מיליארד דולר על מוצרים מתוקים וכן מיליארד דולר נוספים עבור כרטיסי ברכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בזמן שהמוצרים המתוקים (56%), כרטיסי הברכה (40%) והפרחים (37%) צפויים להישאר סוג המתנות הפופולארי במהלך יום האהבה הקרוב, מתנות נוספות כמו כרטיסים למופעים או אירועי ספורט צפויים גם הם לחזור לרמות אליהם התרגלו הצרכנים טרום המגפה וזאת על חשבון מוצרי הקמעונאות הסטנדרטים. 41% מהנשאלים השיבו כי יעדיפו לקבל מתנות הכוללות חוויה מסויימת, גידול לעומת 36% בתקופה המקבילה. נתון זה נכון במיוחד עבור ילדי דור ה-Z ודור ה-Y, כאשר אלו סבירים יותר ב-49% להעניק מתנות מסוג זה מאשר הדורות המבוגרים יותר, כך על פי הסקר. 

הסקר צופה איפוא ירידה דו שנתית בהוצאות הצרכנית על מוצרי הצריכה עצמם, כמו מוצרי החשמל, המוצרים המשלימים ואפילו התכשיטים. מנגד, יותר מחצי (52%) מהנשאלים השיבו כי בנוסף למתנות ה-"חוויה", צופים האחרונים כי ירכשו מתנה פיזית בנוסף גם מהסוג הזה.

שיעור ההוצאה על בילויים המערבים בהם סוג של אלכוהול גם צפוי לגדול בשנה הקרובה. על פי הדוח, יותר משליש (36%) מהנשאלים צפויים לבלות השנה במהלך יום האהבה במסגרות המערבות אוכל ויין בצורה כזו או אחרת, וזאת כחלק מניסיון המדינה לחזור לבצע את הפעולות אותן ביצע הציבור במשך זמן רב מאוד טרם פרוץ המגפה. מדובר ביותר מהכפלה של נתון זה בשנה שעברה (17%). כמו כן, נתון זה מתחיל להתקרב לשיעורים אותם ידע ערב פרוץ המגפה, כאשר זה הסתכם במהלך חודש פברואר 2020 בכ-45%.

אין ספק כי הנגיף השאיר חותם על מערכות היחסים ועל המצב הפיננסי של רבים ברחבי העולם במהלך השנתיים האחרונות. חובות משקי הבית לצד הוצאות המחיה הכלליות גברו, בבד בבד עם משכורות העובדים שירדה בתקופה הזו. עם זאת, וכאמור, הרוב המוחלט של הנשאלים בסקר מסרו כי דווקא בעקבות נתונים אלו מחוות רומנטיות חשובות להם יותר בתקופה הנוכחית מאשר שהיו ערב פרוץ המגפה. 

קיימות כמה חברות בשוק העוסקות בסקטור סינרגטי כזה או אחר ליום האהבה. כל אותן חברות מוכרות מוצרים הקשורים איכשהוא לאירועי החג וכולן צפויות לרשום לזכותן רווחים מהותיים במהלכו. אותן חברות נסקרו במהלך היום (13.2) המקביל בשנה הקודמת (2021), ולכן יהיה מעניין לבדוק מה קרה למחיר המניה ולשווי החברה בתקופה המדוברת, בייחוד לאחר העליות בשווקים לצד ההתרסקויות האחרונות בעקבות דיווחי האינפלציה והידוק המדיניות המוניטרית של הפד. 

הראשונה היא קמעונאית הפרחים והמזון  1-800-FLOWERS.COM CL A (סימול: FLWS), שבשנה שעברה הוערכה בתאריך זה בשווי של 2.06 מיליארד דולר ובמחיר שעמד אז על כ-31.77 דולר למניה. כיום ירד שווי החברה בכ-51.5% והיא נסחרת לפי שווי של מיליארד דולר ולפי שער סגירה שעמד ביום שישי האחרון על 15.48 דולר למניה. 

החברה השנייה היא יצרנית השוקולד הענקית  HERSHEY CO THE , שבתקופה זו בשנה שעברה הוערכה לפי שווי של 31.51 מיליארד דולר ובמחיר של כ-151.38 דולר למניה. כעת מוערכת החברה בשווי של 42.27 מיליארד דולר וביום שישי האחרון נסגר מחירה על כ-205.19 דולר למניה.

החברה השלישית היא יצרנית התכשיטים האמריקאית  MOVADO GROUP INC CL CM (סימול: MOV), שנסחרה בתקופה זו בשנה שעברה לפי שווי של 516.29 מיליון דולר ובמחיר מניה של 22.26 דולר. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 627.8 מיליון דולר ושער הסגירה האחרון שלה עמד על 38.33 דולר למניה. 

החברה הרביעית והאחרונה היא  SIGNET JEWELERS LTD (סימול: SIG). מדובר כמובן בקמעונאית תכשיטי היהלומים הגדולה בעולם, ששוויה כמעט והוכפל במהלך השנה האחרונה. החברה נסחרה בתקופה זו בשנה הקודמת לפי שווי שוק של 2.28 מיליארד דולר ומחיר מניה של כ-43.61 דולר. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 4.26 מיליארד דולר ושער הסגירה האחרון שלה עמד על כ-81.29 דולר למניה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.