ותודה לספקים: האם משבר השבבים פסח על טסלה?
הביקוש הגואה לשבבים עקב הצורך שנוצר במחשבים ניידים, טאבלטים ועוד ברקע המעבר של המוני עובדים לעבודה מהבית בשנת הקורונה הביא את אפל לפרסם אתמול הודעה על כך שהיא חווה עיכובים בייצור של מקבוקים ואייפדים בשל המחסור בשבבים. אין שבב - אין מחשב, נשמע הגיוני. אך כידוע, וכפי שמדווח לא אחת בחודשים האחרונים, חברות הטכנולוגיה אינן היחידות שמושפעות מהמגמה, בעידן של היום אפשר גם לומר ״אין שבב - אין רכב״. ואין רכב שווה פחות מכירות. מי שבצד היותר בטוח של הסיפור הזה היא TESLA INC , חברת הרכב החשמלי של אלון מאסק. לטסלה יש שבב - לפחות יותר מאשר לאחרות, כך לפי אחת הפרשנויות לציוץ שפרסם היזם.
שבבים משמשים לא רק רכבים חשמליים או כאלה עם פונקציות אוטונומיות בדרגה כזאת או אחרת, אלא גם מערכות מולטימדיה של רכבי מנוע בעירה, למשל, ויש להם שימושים נוספים בתעשייה זו. כדי לא לפגוע בקצב ייצור הרכבים, בפורד הודיעו באחרונה כי ייצרו חלק מהדגמים ללא המערכות התלויות בשבבים אלה, צעד שכך או כך לא יכסה על האטת הפעילות במפעלים של בקנטאטקי שבארה״ב ובקלן שבגרמניה, עקב המחסור בשבבים.
ניסאן מצדה הודיעה במרץ על צמצום של הדגמים אלטימה ומוראנו, ועוד חברות רכב שהורידו הילוך בייצור מאותה סיבה הן פולקסווגן, פיאט-קרייזלר, טויוטה, ג׳נרל מוטורס, ניו ועוד. נציגים של חברות הרכב ותעשיית הרכב במדינות שונות, ואפילו האיחוד האירופי, מתדפקים על דלתותיה של טייוואן, הטריטוריה המובילה בעולם בייצור השבבים, כדי שתסייע להם להיחלץ מהסיטואציה.
אבל כאמור, נראה שמאסק וטסלה פחות חווים את הצרה הזאת בשלב זה. מאסק ניקר עיניים למתחרות כשצייץ אתמול בטוויטר ״תודה לספקים של טסלה שמספקים לנו רכיבים חיוניים״. אפשר לנחש שהוא לא התכוון לפגוש הרכב. מי ששופך קצת יותר אור על מצבה של טסלה בהקשר זה הוא גרי בלק.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
 - הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
בלק הוא אנלסיט ובכיר לשכבר בגולדמן זאקס, שמרבה לכתוב על תשיית הרכב החשמלי ו-71 אלף עוקביו בטוויטר קוראים בעקביות את ציוציו על התחום. בהתייחס לציוץ של מאסק כתב בלק כי המשמעות היא ככל הנראה שתוצאות הרבעון הראשון של טסלה לא הושפעו ממחסור השבבים. לכך הוסיף כי הוא שורי לגבי המניה (בכך אין חדש, צריך לציין). לאתר בארונס אמר כהן כי אפשרות נוספת היא שהבעיות שגרמו לעיקובים בייצור ומסירות דגמי טסלה X וטסלה S כבר נפתרו (בטסלה לא יצרו רכבים משני דגמים אלה ברבעון החולף. בחברה מתכננים שדרוג בייצורם, וייתכן שזו הסיבה שלעת עתה הייצור ״הרגיל״ הופסק).
יאמר גם כי בלק עצמו החזיק במניה לתקופות לא קצרות, ונתן לה מחיר יעד של 960 דולר רחוק ב-9% מהשיא של 880 דולר בינואר, ובוודאי שרחוק מהמחיר הנוכחי 676 דולר, בפער של 42%. האנליסט אדם ג׳ונאס ממורגן סטנלי נותן למניה מחיר יעד הזהה לשיא של ינואר. ג׳ונס מאמין שלמשבר השבבים השלכות הרבה יותר מרחיקות לכת מאשר האטה בייצור של מותג כזה או אחר, כאלה שימשכו גם לתוך 2022. לדבריו, יבואני רכב מדווחים לו על כך שמחירי מכוניות חדשות (שכבר יוצרו הכוונה) ומשומשות חווים עליה גדולה בשל המחסור במכוניות חדשות בשוק.
- 1.הנרי פורד 10/04/2021 10:52הגב לתגובה זובהשוואה לזו של יצרני הרכב הגדולים
 - אתה מכיר עוד חברה שמייצרת 200K חשמליות ברבעון אחד? (ל"ת)מני 11/04/2021 10:12הגב לתגובה זו
 
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
 - ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
 - ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
