טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

ותודה לספקים: האם משבר השבבים פסח על טסלה?

בעלי חברת הרכב החשמלי אלון מאסק הודה לספקיה על "הרכיבים החיוניים" שקיבלה מהם, זאת בזמן שפורד, ג'נרל מוטורס, ואחרות מדווחות על עיכובים בייצור בשל הסיטואציה. לפי האנליסט גרי בלק, המשמעות היא שהדבר כנראה לא פגע בתוצאות הרבעון שטסלה תציג
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה טסלה שבבים

הביקוש הגואה לשבבים עקב הצורך שנוצר במחשבים ניידים, טאבלטים ועוד ברקע המעבר של המוני עובדים לעבודה מהבית בשנת הקורונה הביא את אפל לפרסם אתמול הודעה על כך שהיא חווה עיכובים בייצור של מקבוקים ואייפדים בשל המחסור בשבבים. אין שבב - אין מחשב, נשמע הגיוני. אך כידוע, וכפי שמדווח לא אחת בחודשים האחרונים, חברות הטכנולוגיה אינן היחידות שמושפעות מהמגמה, בעידן של היום אפשר גם לומר ״אין שבב - אין רכב״. ואין רכב שווה פחות מכירות. מי שבצד היותר בטוח של הסיפור הזה היא  TESLA INC , חברת הרכב החשמלי של אלון מאסק. לטסלה יש שבב - לפחות יותר מאשר לאחרות, כך לפי אחת הפרשנויות לציוץ שפרסם היזם.

שבבים משמשים לא רק רכבים חשמליים או כאלה עם פונקציות אוטונומיות בדרגה כזאת או אחרת, אלא גם מערכות מולטימדיה של רכבי מנוע בעירה, למשל, ויש להם שימושים נוספים בתעשייה זו. כדי לא לפגוע בקצב ייצור הרכבים, בפורד הודיעו באחרונה כי ייצרו חלק מהדגמים ללא המערכות התלויות בשבבים אלה, צעד שכך או כך לא יכסה על האטת הפעילות במפעלים של בקנטאטקי שבארה״ב ובקלן שבגרמניה, עקב המחסור בשבבים.

ניסאן מצדה הודיעה במרץ על צמצום של הדגמים אלטימה ומוראנו, ועוד חברות רכב שהורידו הילוך בייצור מאותה סיבה הן פולקסווגן, פיאט-קרייזלר, טויוטה, ג׳נרל מוטורס, ניו ועוד. נציגים של חברות הרכב ותעשיית הרכב במדינות שונות, ואפילו האיחוד האירופי, מתדפקים על דלתותיה של טייוואן, הטריטוריה המובילה בעולם בייצור השבבים, כדי שתסייע להם להיחלץ מהסיטואציה.

אבל כאמור, נראה שמאסק וטסלה פחות חווים את הצרה הזאת בשלב זה. מאסק ניקר עיניים למתחרות כשצייץ אתמול בטוויטר ״תודה לספקים של טסלה שמספקים לנו רכיבים חיוניים״. אפשר לנחש שהוא לא התכוון לפגוש הרכב. מי ששופך קצת יותר אור על מצבה של טסלה בהקשר זה הוא גרי בלק.

בלק הוא אנלסיט ובכיר לשכבר בגולדמן זאקס, שמרבה לכתוב על תשיית הרכב החשמלי ו-71 אלף עוקביו בטוויטר קוראים בעקביות את ציוציו על התחום. בהתייחס לציוץ של מאסק כתב בלק כי המשמעות היא ככל הנראה שתוצאות הרבעון הראשון של טסלה לא הושפעו ממחסור השבבים. לכך הוסיף כי הוא שורי לגבי המניה (בכך אין חדש, צריך לציין). לאתר בארונס אמר כהן כי אפשרות נוספת היא שהבעיות שגרמו לעיקובים בייצור ומסירות דגמי טסלה X וטסלה S כבר נפתרו (בטסלה לא יצרו רכבים משני דגמים אלה ברבעון החולף. בחברה מתכננים שדרוג בייצורם, וייתכן שזו הסיבה שלעת עתה הייצור ״הרגיל״ הופסק).

יאמר גם כי בלק עצמו החזיק במניה לתקופות לא קצרות, ונתן לה מחיר יעד של 960 דולר רחוק ב-9% מהשיא של 880 דולר בינואר, ובוודאי שרחוק מהמחיר הנוכחי 676 דולר, בפער של 42%. האנליסט אדם ג׳ונאס ממורגן סטנלי נותן למניה מחיר יעד הזהה לשיא של ינואר. ג׳ונס מאמין שלמשבר השבבים השלכות הרבה יותר מרחיקות לכת מאשר האטה בייצור של מותג כזה או אחר, כאלה שימשכו גם לתוך 2022. לדבריו, יבואני רכב מדווחים לו על כך שמחירי מכוניות חדשות (שכבר יוצרו הכוונה) ומשומשות חווים עליה גדולה בשל המחסור במכוניות חדשות בשוק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הנרי פורד 10/04/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    בהשוואה לזו של יצרני הרכב הגדולים
  • אתה מכיר עוד חברה שמייצרת 200K חשמליות ברבעון אחד? (ל"ת)
    מני 11/04/2021 10:12
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך

הורדת הריבית בארה״ב והצפי להקלות נוספות דוחפים את ה-S&P 500 לשיאים חדשים, בעוד אנליסטים מצביעים על סימני האטה בצמיחה, חולשה אפשרית בשוק העבודה ותמחור גבוה כגורמים שעשויים לבחון את עוצמת הראלי בחודשים הקרובים
אדיר בן עמי |

הפדרל ריזרב האמריקני הקפיץ את השווקים כשהוריד את הריבית ברבע אחוז. ההחלטה התקבלה בהתלהבות ומדד S&P 500 שוב נמצא במסלול לשיא חדש, ה־26 במספר השנה. אך מאחורי האופוריה נשאלת השאלה האם הכלכלה האמריקנית תוכל להמשיך ולתמוך בגל העליות הזה.


צמיחה מול סיכונים

הבנק המרכזי לא הסתפק בהפחתה הנוכחית והבהיר כי הורדות נוספות עשויות להגיע בחודשים הקרובים. במקביל עודכנו כלפי מעלה התחזיות לצמיחה ולאינפלציה לשלוש השנים הבאות מדדי המניות קלטו את המסר, אך התחזיות לבדן אינן מבטיחות יציבות ממושכת. ג'פרי בוכבינדר, האסטרטג הראשי ב-LPL Financial, מזכיר שמניות אמנם נהנות לרוב משנה שנייה של הורדות ריבית, אך גם עלולות להיפגע אם המשק ייכנס למיתון. לדבריו, כך קרה בסייקלים של 1980-1981, 2001 ו-2007. כדי שהבורסה תמשיך לטפס, הכלכלה האמריקנית חייבת להמשיך לצמוח.


לדעת בוכבינדר, התנאים כיום עדיין תומכים בצמיחה. הוא מצביע על ריביות נוחות, אינפלציה מתונה, תמריצים תקציביים, השקעות בבינה מלאכותית, עלייה בפריון והאפשרות להורדות ריבית נוספות. עם זאת הוא מזהיר מפני חולשה אפשרית בשוק העבודה, אי־ודאות סביב מדיניות המכסים ולחצים לעלייה בתשואות האג"ח בגלל גירעונות וחוב ממשלתי גבוה. גם רמות התמחור של המניות מעלות סימני שאלה. לפי שיטת התמחור של הכלכלן זוכה הנובל רוברט שילר, מדד S&P 500 נסחר כיום ברמות הגבוהות ביותר מאז בועת הדוט-קום. פירוש הדבר, לדבריו, הוא שהשוק עומד בפני שתי אפשרויות: ירידה חדה או שמירה על מחירים גבוהים אם תחזיות הרווחים יתממשו.


רווחי החברות במוקד

בינתיים, רוב המשקיעים נוטים לאופטימיות. קית' לרנר, אסטרטג ראשי ב-Truist, סבור שהשוק עדיין זוכה לאמון, אך מדגיש שהמשך העליות ידרוש רווחי חברות יציבים בשנה הקרובה. גם אנליסטים בבנק אוף אמריקה מצפים לצמיחה ברווחים. האנליסטים העלו את תחזית הרווח השנתית של מדד S&P 500 ל-271 דולר למניה, וצופים עלייה נוספת ל-298 דולר ב-2026 – מעט מתחת לקונצנזוס, אך עדיין מצביע על גידול של כ-10 אחוז בשנה, עם תרומה רחבה יותר מחברות רבות ולא רק מענקיות הטכנולוגיה.


בבנק אוף אמריקה טוענים שלאחר שנתיים שבהן קבוצה מצומצמת של חברות נשאה בעיקר את הנטל, התחזיות לשנת 2026 מצביעות על פיזור רחב יותר של הצמיחה. לדבריה, תמריצי השקעות, שיפור ביעילות וצמיחה בשכר ריאלי עשויים כולם לתמוך ברווחיות.