לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר האחרון של שנת 2020 בוול סטריט, ייפתח בציפייה להתאוששות עולמית מנגיף הקורונה במהלך השנה הקרובה. בתוך כך, על רקע אישור חבילת הסיוע בקונגרס האנליסטים מנתחים את חבילת הסיוע ומפנים זרקור לכמה נתונים שחלפו מתחת לרדאר.
הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל
כמה נתונים שפספסתם
לקראת סוף השנה, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מפנה זרקור לכמה מגמות בשוק המניות שקצת חמקו מאור הזרקורים. "ראשית, חלק מהעליות שהיו בשוק המניות בחודשיים האחרונים התרחשו בזכות סגירה מאסיבית של שורטים. מתחילת נובמבר מדד המניות שפוזיציית שורט בהן הייתה הגבוהה ביותר עלה ב-47% לעומת עלייה של כ-13% ב-S&P500".
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
"שנית, למרות שענקיות האינטרנט גנבו את ההצגה השנה, היתרון הבולט היה דווקא למניות החברות הקטנות (Small cap) שהכו את MSCI World מתחילת השנה בשיעור גדול. במיוחד הצטיינו המניות הקטנות באסיה ובארה"ב. מדד Russell בארה"ב תמיד הכה את מדד S&P 500 ביציאה מהמיתון בעבר. באירופה היתרון של המניות הקטנות היה כמעט קבוע לאורך שנים. להערכתנו, היתרון של המניות הקטנות צפוי להימשך גם בשנה הבאה".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"שלישית, לראשונה מאז 2009, ברבעון השני והשלישי שווי המניות שנמחקו מהשוק האמריקאי כתוצאה מרכישות עצמיות ומיזוגים לא היה גדול יותר מאשר היקף ההנפקות החדשות. הירידה ברכישות עצמיות ומיזוגים ורמה יחסית גבוהה של ההנפקות תרמו לכך. בכך, נחלשה תמיכה בשוק שנבעה ממחיקת המניות מהמסחר".
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הקונגרס אישר חבילה צנועה
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מצביעים על כך שהשבוע הקונגרס אישר את חבילת הסיוע של 900 מיליארד דולר (קצת יותר מ-4% תוצר). לדבריהם, "ניתוח פרטי התוכנית מראה שמדובר בתוכנית צנועה יחסית. 560 מיליארד דולר (כשני שליש) הם למעשה מקורות מהתוכנית הפיסקאלית הראשונה שלא נוצלו (מזה 430 מיליארד דולר העברות תקציביים לפד' להלוואות עבור הסקטור העסקי).
"עם זאת, תוספת של 300 דולר לשבוע עבור דמי אבטלה בהחלט מהווה סיוע נחוץ, אך מדובר במחצית מהסיוע הקודם של 600 דולר . בנוסף, התיקצוב מיועד ל-11 שבועות בלבד. צ'ק של 600 דולר לכול אזרח מתחת להכנסה מסוימת זה בהחלט נחמד, אך כאשר מוטלות מגבלות על הפעילות סביר שחלק לא מבוטל מהכסף הזה לא יעודד פעילות אלא יגדיל חיסכון, שכבר עלה בתקופת משבר הקורונה ל - 12.9% בנובמבר".
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
טראמפ יטיל וטו על חבילת החילוץ?
- 4.כסף לניפוח מניות אינו סיוע לכלכלה מצטער (ל"ת)מייק 28/12/2020 09:14הגב לתגובה זו
- 3.א 28/12/2020 09:02הגב לתגובה זולמה לא תכתבו בעלי אינטרסים מנתחים אלק ניתוח
- 2.קימני 27/12/2020 21:55הגב לתגובה זוובסוף יצא להם המיץ לא ממש תכנית שתתמוך בשוק, רק תגדיל חובות של הממשל. חובות שיעלו המון מיסים בקרוב. בקיצור חרטא ונסיון לא מוצלח לדחות את יום הדנידין.
- 1.איציק 27/12/2020 17:52הגב לתגובה זועליבאבא במחיר מצחיק??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
